چند تاجر ایرانی بین المللی، از خلف وعده یک شرکت تولیدی یزد در تحویل سفارش شکایت دارند؛

میخ « بدنامی» بر چهره «خوشنامی یزدی ها در تجارت»

«نام یزد برای من دیگر تداعی کننده شهر بادگیرها و محله های تاریخی اش نیست بلکه یادآور خاطره ای تلخ است از خلف وعده و خیانت به تجّار، توسط یک شرکت به اصطلاح صنعتی!» این جملات مقدمه آشنایی ما با «یک تاجر ایرانی مقیم ترکیه» است که مدعی است چند ماه پیش قراردادی جهت خرید ده ها تن نوعی مفتول فلزی با یک شرکت یزدی منعقد کرده و بابت این قرارداد چند میلیارد تومان تومان نقد به حساب شرکت واریز کرده اما تا به امروز علیرغم وعده های مختلف صاحب این شرکت و نامه نگاری های متعدد با مسئولان دولتی و قضایی، کالای سفارش داده شده را دریافت نکرده است! «از بین رفتن اعتبار یزدی ها در زمینه های مختلف» موضوعی که مدت هاست دلسوزان یزد نسبت به وقوع آن هشدار داده اند و اتفاقاتی از این دست می تواند میخی دیگر بر تابوت «اعتبار و خوشنامی یزدی ها» باشد
این تاجر ایرانی مقیم ترکیه که این روزها تنها برای پیگیری مطالبه اش به یزد سفر کرده و روزانه میان ادارات مختلف استان و دادستانی در رفت و آمد است و هزینه های بسیاری اعم از هزینه اقامت در هتل و رفت و آمد را متحمل شده، داستانی را روایت می کند که می تواند سنگ بنای نابودی مهمترین مشخصه “یزدی بودن” در تاریخ یعنی «پاک دستی یزدی ها و خوش قولی آنها در معامله» را بگذارد، مسیری که به نظر می رسد یک شرکت تولیدی در یزد با عمل نکردن به تعهداتش در قبال چند تاجر بین المللی ساکن ایتالیا، ترکیه، عراق و …، در آن قدم گذاشته است
حسن شرافتی می گوید من قبلا هم از شرکت های یزدی مانند فولاد یزد، اطلس یزد و فولاد آلیاژی خریداری کردم و مشکلی نداشتم، چنانچه با شرکت های فولاد مبارکه و سایز کارخانجات مشابه در کشور کار کردم، اما توقع چنین برخوردی از یک کارخانه دار یزدی نداشتم
سید عبدالرضا موسوی، رایزن اقتصادی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان: لازم است مسئولان استان بیش از پیش نسبت به هرگونه خدشه به اعتبار تجارت یزد حساس باشند و با اولین مورد شکایت یا نارضایتی یک تاجر بین المللی، موضوع را در سریعترین زمان به نتیجه برسانند تا تاخیر چند ماهه و یا چند ساله یک شرکت تولیدی در عمل به تعهداتش باعث نارضایتی چندین تاجر بین المللی و انعکاس اخبار منفی از شرایط حرفه ای تولید در یزد نشود

«نام یزد برای من دیگر تداعی کننده شهر بادگیرها و محله های تاریخی اش نیست بلکه یادآور خاطره ای تلخ است از خلف وعده و خیانت به تجّار، توسط یک شرکت به اصطلاح صنعتی!» این جملات مقدمه آشنایی ما با «یک تاجر ایرانی مقیم ترکیه» است که مدعی است چند ماه پیش قراردادی جهت خرید ده ها تن نوعی مفتول فلزی با یک شرکت یزدی منعقد کرده و بابت این قرارداد چند میلیارد تومان تومان نقد به حساب شرکت واریز کرده اما تا به امروز علیرغم وعده های مختلف صاحب این شرکت و نامه نگاری های متعدد با مسئولان دولتی و قضایی، کالای سفارش داده شده را دریافت نکرده است! «از بین رفتن اعتبار یزدی ها در زمینه های مختلف» موضوعی که مدت هاست دلسوزان یزد نسبت به وقوع آن هشدار داده اند و اتفاقاتی از این دست می تواند میخی دیگر بر تابوت «اعتبار و خوشنامی یزدی ها» باشد.
این تاجر ایرانی مقیم ترکیه که این روزها تنها برای پیگیری مطالبه اش به یزد سفر کرده و روزانه میان ادارات مختلف استان و دادستانی در رفت و آمد است و هزینه های بسیاری اعم از هزینه اقامت در هتل و رفت و آمد را متحمل شده، داستانی را روایت می کند که می تواند سنگ بنای نابودی مهمترین مشخصه “یزدی بودن” در تاریخ یعنی «پاک دستی یزدی ها و خوش قولی آنها در معامله» را بگذارد، مسیری که به نظر می رسد یک شرکت تولیدی در یزد با عمل نکردن به تعهداتش در قبال چند تاجر بین المللی ساکن ایتالیا، ترکیه، عراق و …، در آن قدم گذاشته است.
حسن شرافتی، «تاجر ایرانی مقیم ترکیه» با حضور در دفتر بشارت یزد، اسناد و مدارکی را در اختیار روزنامه قرار داد که طی آن این تاجر در اوایل تیرماه امسال قراردادی را جهت تحویل ده ها تن مفتول خاص فلزی با یک شرکت تولیدی در یزد منعقد کرده و مبلغ این قرارداد را تماما پرداخت نموده تا در کمتر از یکماه سفارش خود را تحویل بگیرد. اما پس از ۳۵ روز تاخیر در تحویل سفارش، مجددا صورتجلسه ای با شرکت یزدی منعقد شد تا سفارش این تاجر در اوایل شهریورماه ۱۴۰۲ تحویل شود. اما به دلیل عدم تحویل سفارش توسط شرکت تولیدی، این تاجر ترکیه ای نامه نگاری هایی با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، تعزیرات حکومتی یزد و همچنین دفتر استاندار انجام داد و حتی به یکی از دستگاه‌های نظارتی یزد هم مراجعه کرد. نکته جالب توجه اینکه صورتجلسه ای با حضور مدیر شرکت تولیدی و تاجر مقیم ترکیه در حضور مقاماتی از استان تنظیم و به امضا می رسد که شرکت یزدی متعهد شده در شهریورماه امسال تمامی تعهد خود را عمل کند اما این صورتجلسه هم اجرایی نشده است! (اسناد نامه نگاری ها و صورتجلسات در دفتر روزنامه موجود است)
«تاجر ایرانی مقیم ترکیه» در ادامه پیرامون آشنایی خود با این شرکت یزدی گفت: از طریق سایت اینترنتی با این شرکت آشنا شدم و چون قیمت محصولی را که می خواستم زیر قیمت بازار عرضه می کرد به یزد آمدم و در محل دفتر مدیر شرکت با او ملاقات کردم. سایت پررنگ و لعاب و دفتر شیک و طراحی شده در کنار اعتباری که از یزدی ها در تجارت وجود داشته، باعث شد علیرغم اینکه مدیر این شرکت نگذاشت خط تولیدش را به بهانه امکان کپی برداری از خط، ببینم با او قرارداد امضا و پول نقد به حساب شرکت واریز کنم.
شرافتی، در ادامه افزود: اما این شرکت به تعهداتش عمل نکرد و بارها تاریخ هایی را جهت تحویل بار اعلام نمود امام هیچگاه سفارش من را تحویل نداد. حتی در یک مورد تاریخی جهت تحویل محموله مشخص کرد و من یک دستگاه تریلی برای دریافت سفارش به محل شرکت فرستادم امام باری تحویلم داده نشد و هزینه تریلی هم به خساراتم افزوده شد!
«تاجر ایرانی مقیم ترکیه» بیان داشت: پس از خلف وعده این شرکت تازه متوجه شدم که چندین تاجر دیگر در کشورهای ایتالیا، عراق، افغانستان، پاکستان و … نیز همچون من ماه هاست علیرغم پرداخت پول به حساب این شرکت، باری تحویل نگرفته اند. یک نمونه آن تاجری ایرانی در ایتالیاست که مدت هاست علیرغم پرداخت پول، مورد بدعهدی این شرکت قرار گرفته و حتی نامه ای نیز به نمایندگی وزارت خارجه در یزد ارسال کرده و از این شرکت شاکی شده است اما هنوز پاسخی نگرفته است. این تاجر ایرانی مقیم ایتالیا می گوید «خلف وعده این شرکت یزدی باعث بدنامی یزدی ها در ایتالیا شده و در منطقه ای که او فعالیت می کند دیگر کسی حاضر نیست با یزدی ها کار کند!»
«تاجر ایرانی مقیم ترکیه» همچنین از پیگیری هایش در استانداری یزد سخن گفت و گلایه شدیدی داشت که چرا در موضوعی که مستقیما اعتبار و آبروی تجارت یزد و ایران زیر سوال رفته اقدامی انجام نداده اند و تنها به گفتن این جمله که «درخواستت را بنویس بعدا پیگیری می شود» بسنده کرده اند.

شرافتی، با اشاره به اینکه این روزها بجای اینکه در حال تجارت و فعالیت های بازرگانی میان ایران و سایر کشورها باشم باید در یزد میان ادارات مختلف جابجا شوم تا حقم را بگیرم، گفت: دوستی دارم که در یزد تولید کننده است و محصولی را به یک خریدار عراقی در شهر کرکوک فروخته بود اما طرف عراقی در پرداخت پولش تعلل می کرد. تولیدکننده یزدی به دادستانی شهر کرکوک مراجعه می کند و دادستانی در مدت کمتر از ۴۸ ساعت با احضار طرف عراقی وی را مجبور می سازد پول تولیدکننده ایرانی را بدهد. موضوع اعتبار در تجارت زیربنای هرنوع فعالیتی است و اگر حتی یک شرکت تولیدی باعث بدنامی شود، تمام شرکت های تولیدی یزد پاسوز آن خواهند شد.

ضرورت تلاش همگانی برای حفظ آبروی یزد در تجارت

رایزن اقتصادی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان هم در این باره به بشارت یزد گفت: در سالهای اخیر چند تاجر ایرانی مقیم خارج با مراجعه به دفتر نمایندگی وزارت خارجه شکایاتی را نسبت به خلف وعده یک شرکت تولیدی یزدی مطرح کرده اند که پیگیری ها نشان داده سوابقی از این مشکل در اتاق بازرگانی یزد هم وجود دارد.
سید عبدالرضا موسوی در ادامه افزود: ایران بخاطر تحریم های ظالمانه امکان فروش بسیاری از محصولات خود را به صورت معمول ندارد. از طرف دیگر سیاست دولت، توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی و رها ساختن کشور از درآمدهای نفتی است، حال اگر اقدامات یک شرکت تولیدی چه عمد و چه غیرعمد باعث ناراحتی و یا شکایت تاجران خارجی گردد و نتواند به هردلیل به تعهداتش عمل کند؛ ضربه سنگینی به اعتبار تولیدکنندگان ایران و خصوصا استان یزد وارد می شود.
وی بیان داشت: یزد چهارمین استان صنعتی و دومین استان معدنی ایران است و یکی از مهمترین محورهای سیاستگذاری های اقتصادی در استان، توسعه صادرات است. اغلب شرکت های تولیدی یزد هم در کمال پاک دستی و تعهد به وظایف خود در قبال مشتریان داخلی و خارجی عمل می کنند و مواردی همچون شکایت چند تاجر از یک شرکت تولیدی یزد، جزو موارد استثناست اما حتی یک مورد عملکرد نادرست می تواند آبرو و حیثیت برند استان در صنعت، تولید و صادرات را از بین ببرد. خوشنامی یزدی ها در تجارت و صنعت، چند صدساله است و حاصل تلاش و تعهد نسل های مختلف و کوشش مسئولان در ایجاد چنین فضایی است و قطعا باید همه دستگاه های مربوطه با همه توان ضمن حل مشکل این چند تاجر، همچون گذشته اجازه ندهند حتی یک یا چند شرکت، خواسته یا ناخواسته باعث صدمه به اعتبار تجارت در استان شود.
رایزن اقتصادی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان گفت: در دنیایی زندگی می کنیم که اخبار و اتفاقات به سرعت و گسترده در رسانه ها و فضای مجازی منتشر می شود و حتی یک مورد خلف وعده و رفتار غیرحرفه ای شرکتی در یزد، در قالب خبرهای گوناگون در فضای تجارت بین المللی میان تجار و فعالین اقتصادی منعکس می شود و عملا اعتبار تمام صنعت و تولید استان را زیر سوال می برد.
وی تاکید کرد: مسئولان استان چه دولتی و چه قضایی همیشه دلسوز و پیگیر حل مشکلات بوده اند اما لازم است بیش از پیش نسبت به هرگونه خدشه به اعتبار تجارت یزد حساس باشند و با اولین مورد شکایت یا نارضایتی یک تاجر بین المللی، موضوع را در سریعترین زمان به نتیجه برسانند تا تاخیر چند ماهه و یا چند ساله یک شرکت تولیدی در عمل به تعهداتش باعث نارضایتی چندین تاجر بین المللی و انعکاس اخبار منفی از شرایط حرفه ای تولید در یزد نشود. بخش خصوصی استان نیز باید همچون گذشته خصوصا در شرایط سخت تحریمی فعلی مراقبت صنفی بیشتری داشته باشند تا خوشنامی تاریخی یزدی ها در تجارت همچنان پابرجا بماند.
موسوی افزود: متاسفانه موضوع این شرکت تولیدی و نارضایتی چندین تاجر از کشورهای مختلف بیش از حد معمول طولانی شده و در چند سال اخیر دامنه شکایت تجار از این شرکت به کشورهای مختلف رسیده، لذا فارغ از اینکه حق با کدام طرف ماجراست به نظر می رسد این موضوع باید هرچه سریعتر با دخالت نهادهای مسئول به پایان برسد.
باوجود اینکه در این گزارش نامی از شرکت خاصی نیامده ولی روزنامه بشارت یزد آماده است در صورت تمایل پاسخ شرکت طرف حساب این تاجر را در مورد این مطلب و نیز تجار دیگری که از این شرکت شکوائیه دارند منتشر کند. بدیهی است در صورت رسیدن مستندات شکایت های تجار دیگر مطالب بعدی نیز متناسب با آن و دفاع از برند یزد و یزدی بودن منتشر خواهد شد. چنانچه گفته شده تجاری از عراق و ایتالیا و افغانستان عینا از همین شرکت متضرر شده و ادعای واریز پول و عدم دریافت کالا به نحو مشابهی دارند.

https://t.me/yazdanehnews

دیدگاهتان را بنویسید