۱۷۳ طرح دولتی در استان آماده واگذاری به بخش خصوصی

صالح مستوفیان/ خبرنگاران رسانه های استان به نشستی دعوت شدند که در آن تمامی دستگاه های اجرایی عضو شورای حمل و نقل استان به همراه معاون عمرانی استاندار یزد ضمن ارائه گزارشی مفصل از اقدامات صورت گرفته حوزه حمل و…

صالح مستوفیان/ خبرنگاران رسانه های استان به نشستی دعوت شدند که در آن تمامی دستگاه های اجرایی عضو شورای حمل و نقل استان به همراه معاون عمرانی استاندار یزد ضمن ارائه گزارشی مفصل از اقدامات صورت گرفته حوزه حمل و نقل استان در سال ۹۷، پاسخگوی سوالات و دغدغه های خبرنگاران باشند. نشستی که در نوع خود در استان کمتر شاهد آن بوده ایم و البته خبرهای خوشی نیز برای مردم استان داشت. تکمیل جاده پرخطر و مرگ آفرین یزد – بافق تا یکماه دیگر، کاهش تاخیر در پروازهای استان به میانگین ۳۸ دقیقه، تغییر در حرکت قطار یزد- تهران برای رسیده مسافران یزدی در ساعتی مناسب به پایتخت، پیشرفت خوب راه آهن یزد- شیراز و راه آهن بافق-زرین شهر، تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی یزد در خردادماه سال آینده از جمله این خبرها بود.

 

برونسپاری پروژه های عمرانی دولتی در استان یزد

معاون هماهنگی امور عمرانی استان یزد در خصوص بودجه استان در سال ۹۸ با اشاره به اینکه بودجه هنوز نهایی نشده و احتمال تغییر دارد، گفت: در حوزه توزیع اعتبارات کشور جایگاه استان در سالهای گذشته ۲۶ یا ۲۷ کشور بود که در بودجه سال ۹۸ به رتبه بیست و دوم ارتقاء یافته است. صادقیان با تاکید بر اینکه رتبه بیست و دوم هم هنوز شایسته استان نیست اما تلاش مدیریت استان بر افزایش سهم اعتبارات یزد از بودجه کشور است. وی از ارسال جزدیات لایحه بودجه به دستگاه های مختلف استان برای بررسی و ارائه پیشنهاد خبر داد تا در پیگیری های بعدی از طریق نمایندگان استان در مجلس و افراد ذینفوذ بودجه ای مناسب تر برای استان تصویب شود.

صادقیان در خصوص برونسپاری پروژه های دولتی در استان اظهار داشت: از حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده دولت برای پروژه های عمرانی در سال ۹۸ تنها ۴۰ هزار میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه است که به پیمانکاران در سال ۹۷ داده شده که باید در سال بعد وصول شود و بنابراین تنها ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای امور عمرانی کشور باقی می ماند که جوابگوی نیازها نیست و قطعا باید برونسپاری پروژه های عمرانی در دستور کار باشد.

معاون عمرانی استاندار یزد با اشاره به اینکه در استان یزد ۲ هزار پروژه عمرانی دولتیِ تعریف شده داریم، گفت: از این تعداد ۱۷۰۰ پروژه نیمه تمام در بخش های مختلف است که در بخش احداث و توسعه ۱۷۳ پروژه احصاء شده و به دستگاه های اجرایی مربوطه ابلاغ شده که ناچار هستند آنها را برونسپاری کنند. متاسفانه برونسپاری طرح های دولتی تاکنون چه در استان یزد و چه در کل کشور با موفقیت همراه نبوده و لازم است در این زمینه دستگاه های دولتی فعالیت بیشتری داشته باشند تا اعتماد بخش خصوصی را جلب کنند.

 

خرسان، منبع تامین آب شرب یزد

در ۸ ماه گذشته هر هفته ۲ جلسه در خصوص تامین و مصرف  آب در حوزه عمرانی استانداری میان مسئولان برگزار شده است و موضوع یزد در اولویت مدیریت استان است. در کنار خط یک آب انتقالی، به دنبال انتقال آب از دریای عمان و همچنین خرسان به یزد هستیم.

وی در خصوص بلاتکلیفی پروژه انتقال آب از بهشت آباد به یزد با اشاره به اینکه دلیل توقف این پروژه اختلاف میان کارشناسان در سرچشمه تامین آب است، گفت: بسیاری از کارشناسان معتقدند منابع آب منطقه خرسان پایدارتر از بهشت آباد است و به دلیل این اختلاف، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور  اعلام کرده تا این اختلاف برطرف نشود، بودجه ای برای آن در نظر نخواهد گرفت.

صادقیان در ادامه افزود: خوشبختانه در هفته های گذشته طی جلساتی که در وزارت نیرو میان متخصصین این وزارتخانه و کارشناسان استان برگزار شد، منطقه خرسان  برای تامین آب شرب یزد قطعی شد و در حال حاضر باید مراحل اداری اش در شورای آب کشور و سایر نهادهای ذیربط طی شود تا بودجه ای برای آن توسط دولت منظور شود.    

معاون عمرانی استاندار یزد در خصوص جداسازی آب شرب و بهداشتی در شهر یزد با اشاره به اینکه پروژه ای در این زمینه میان راه و شهرسازی، نظام مهندسی و استانداری یزد تعریف شده اظهار داشت: این پروژه در دو بخش سطح شهر و ساختمانها به تفکیک مورد بررسی قرار گرفته است. در استان ساختمانهایی که لوله کشی آب شرب و بهداشتی آنها جدا نصب شده باشد، وجود ندارد و به صورت آزمایشی در شهر میبد این طرح در دست اقدام قرار گرفته است. ایده آل این است که از این به بعد در ساختمان سازی های استان این جداسازی صورت بگیرد اما در مجموع این طرح در مرحله آزمایشی است و نیاز دارد تمامی جوانب آن ارزیابی شود. خصوصا اینکه لوله کشی جدید در سطح شهر بودجه ای بسیار سنگین نیاز دارد.

 

هیچ انحصاری را در استان نمی پذیریم

صادقیان با اشاره به اینکه فرودگاه یزد مانند بسیاری از فرودگاه های کشور زیان ده است و شرکت فرودگاه های کشور از محل فرودگاه های سودآور، هزینه اغلب فرودگاه های زیان ده کشور را تامین می کند، اظهار داشت: بنابراین به دنبال طرح هایی جهت درآمدزایی فرودگاه یزد با مشارکت بخش خصوصی هستیم. یکی از این ایده ها، احداث اولین مجتمع فرهنگی، تفریحی هوایی با هواپیماهای فرسوده در یزد است. بطو مثال یک هوایمای فرسوده را بازسازی کرده و در آن رستوران یا فضای ورزشی ایجاد کنیم.

معاون عمرانی استانداری یزد با انتقاد از فروش انحصاری بلیط پرواز به عتبات عالیات توسط شرکت «شمسا» وابسته به سازمان حج و زیارت، اظهار داشت: از رسانه ها می خواهم پیگیر موضوع انحصاری بودن فروش بلیط پروازها به عتبات عالیات در یزد باشند و اینکه چرا در استان کرمان چنین انحصاری شکسته شده اما در یزد همچنان برقرار است. هیچ انحصاری را در استان نمی پذیریم.

 

تشریح عملکرد حوزه حمل و نقل استان در سال ۹۷
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد در این نشست همچنین در گزارشی به تشریح عملکرد ادارات حوزه حمل و نقل استان پرداخت و گفت: در مجموع همزمان با دهه فجر و گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۱۰ پروژه در حوزه راه سازی به طول ۵۵ کیلومتر، ۱۲ پروژه  روکش آسفالت به طول ۶۱ کیلومتر و ۱۱ پروژه نیز در حوزه فرودگاهی و راه آهن به بهره برداری می رسد.
صادقیان افزود: از موضوعات مهم دیگر نیز پروژه مسیر یزد-بافق است که با اقدامات در حال اجرا همزمان با ایام دهه فجر ۴۳ کیلومتر این پروژه نیز به بهره برداری و به مسیرهای ترددی استان اضافه می شود.
صادقیان در ادامه بیان کرد: تفاهم نامه واگذاری پروژه کتابخانه مرکزی یزد به نهادکتابخانه های کشور در ماه گذشته انجام شده است و نیز صورت جلسه تحویل کارگاه پروژه با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه های کشور امضا شده و طبق این تفاهم پروژه در خردادماه سال آینده تکمیل به بهره برداری می رسد.
وی اظهار داشت: فرودگاه یزد به عنوان یکی از مبادی ورود گردشگر و مسافر داخلی و خارجی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تلاش بر این است که ترمینال خارجی این فرودگاه نیز تا پایان بهمن ماه سال جاری مورد بهره برداری قرار گیرد.
معاون عمرانی استانداری یزد به کاهش تلفات جاده ای در ۹ ماهه سال جاری اشاره و خاطرنشان کرد:در مجموع ۴ هزار و ۶۸۸ کیلومتر راه آسفالته در استان وجود دارد که نگهداری، تقویت و توسعه این زیرساخت ها مورد توجه می باشد اما پروژه های راه و حمل و نقل هزینه بر و نیازمند زمان برای اجرا هستند.
صادقیان افزود: شرکت ساخت نیز ۲۶۰ کیلومتر پروژه در دست اقدام دارد، که ۴۸۴ کیلومتر آزادراه  و ۲۷۴ کیلومتر راه آهن نیز در حال پیگیری است که از این مقدار ۳۸ کیلومتر از راه‌های اردکان، تفت و هرات می‌تواند تا دهه فجر به بهره‌برداری برسد که در این فرصت ۳۰ کیلومتر از  راه آهن یزد-اقلید نیز ریل‌گذاری خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته ،پیگیری تحقق اعتبار راه آهن بافق-زرین شهر و راه آهن یزد-شیراز آینده چشمگیری برای تقویت حوزه ریلی استان رقم می خورد.
گفتنی است در این نشست تخصصی چند ساعته مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری یزد و مدیران دستگاه های اجرایی از جمله راه و شهرسازی، راهداری و حمل و نقل جاده ای، فرودگاه بین المللی یزد و راه آهن یزد  و نماینده شرکت ساخت و توسعه امور زیربنایی حمل و نقل کشور در استان نیز حضور داشتند و به ارائه گزارشی از فعالیت های این حوزه ها و همچنین پاسخ به سوالات فعالان رسانه ای پرداختند.

 

دیدگاهتان را بنویسید