درد دل پیشکسوتان در نخستین گردهمایی ورزشکاران زورخانه ای یزد در کاریزلند:

خسارت های سیل به برخی زورخانه های یزد هنوز برطرف نشده است

نخستین گردهمایی کهن کسوتان، پیشکسوتان و مریدان ورزش زورخانه ای شهرستان یزد در کاریزبوم برگزار شد.

در این گردهمایی برخی پیشکسوتان زورخانه ای درد دل های خود را در حضور محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی مطرح کردند:
پیشکسوتان زورخانه ای استان گفتند: ورزش زورخانه ای ورزش سنتی و قدیمی یزد است که شهر یزد بخاطر آن ثبت جهانی شده است چنانچه نخستین زورخانه یزد ۷۵۰ سال پیش ثبت شده است. لذا تقاضای رسیدگی بیشتر به این ورزش به عنوان تنها ورزشی که هم به بعد انسانیت و معنوی وهم جنبه مادی افراد می پردازد، را داریم.
آنها افزودند: با توجه به سیل تابستان سال گذشته و خسارت وارده، برخی زورخانه های یزد نیاز به تعمیر دارند که متأسفانه با وجود قول مساعد استاندار؛ هنوز این وعده ها محقق نشده است.
«بیمه مرشدان ورزش های زورخانه ای» موضوع دیگری بود که پیشکسوتان این ورزش مطرح و خواستار اجرایی شدنش شدند.
تاکید بر همخوانی ورزش زورخانه ای با فرهنگ ایرانی در میان ۵۵ رشته ورزشی و تاکید مقام معظم رهبری بر مقدس بودن این ورزش سنتی و عجین بودن نام این ورزش با نام امیرالمؤمنین نیز از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.
نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: فرهنگ معنوی ورزش پهلوانی و باستانی موضوعی مهم است و باید با همکاری مردم و پیگیری مسئولان اجرایی بیش از گذشته در شهرستان‌ یزد گسترش یابد.
 محمد صالح جوکار افزود: ورزش باستانی و زورخانه‌ای نشان از تلفیق با اعتقادات و باورهای مذهبی است و باید شاهد توسعه آن با همکاری خیران و پیگیری مسئولان مسئولان باشیم.
وی با قدردانی از همه اقداماتی که تاکنون برای توسعه این ورزش در یزد انجام شده، استفاده از فضای حسینیه‌ها و آب انبارها را در این خصوص پسندیده ذکر کرد و گفت: باید با استانداردسازی زورخانه‌ها زمینه را برای برگزاری مسابقات بین‌المللی در یزد فراهم کنیم.
همچنین رییس اداره ورزش و جوانان یزد گفت: برگزاری نخستین همایش پیشکسوتان و مرشدان باستانی و ورزش پهلوانی در این شهرستان با هدف بهره گیری از تجربیات و کمک به توسعه این رشته ارزشمند و مهم است که باید با همکاری بخش‌های مختلف انجام شود .
 مهدی دهقان افزود: توسعه رشته‌های مختلف ورزشی در کنار توجه به امور فرهنگی با همکاری بخش‌های مختلف و همراهی مسئولان و پیشکسوتان جزو برنامه‌های مهمی است که تاکنون اقدام شده و همچنان با قوت در شهرستان ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید