پیگیری های بشارت یزد درباره مرگ آفرین بودن «جاده بهاباد- چادرملو» نتیجه ای جز «انداختن مسئولیت به گردن دیگری» و «پاسخگو نبودن مسئولان» نداشته است؛

کسی مسئولیت «جاده مرگ» را قبول نمی کند!

• اداره راه و شهرسازی استان یزد: جاده اختصاصی چادرملو به راه و شهرسازی مربوط نمی شود!
• شرکت چادرملو: این جاده اختصاصی نیست، اداره راه مسئولیت خود را انجام نمی دهد!

هزینه کرد برای دوبانده کردن جاده “بهاباد- چادرملو” یا تماشای کشته شدن مردم در این جاده، کدام به صرفه تر است؟ پاسخ به این سوال روشن به نظر می رسد!

چند سالی است که جاده بهاباد- چادرملو در پی تصادفات پی در پی قربانی می گیرد و در پس هر تصادف دست کم یه مسئول از لزوم دو بانده کردن این جاده سخن می گوید اما چند قربانی دیگر لازم است تا مسئولان برای رفع این مشکل دست بکار شوند؟

در هفته های اخیر بود که خبری مبنی بر تصادف در محور بهاباد-چادرملو که منجر به فوت ۲ نفر و مصدومیت سه سر نشین شد، منتشر و به طور مجدد بازار وعده های پیگیری برای رفع مشکلات این جاده داغ شد اما با بررسی بیشتر، این نکته نمایان شد که در طول سال ها این نوع تصادفات در این محور که همواره خسارات جانی و مالی برای مردم نیز به بار آورده به کرات تکرار و قول های پیگیری زیادی داده شده است اما تا این لحظه به هیچ عنوان به نتیجه نرسیده است. سوالی قابل طرح اما این است که، چند قربانی دیگر لازم است تا اهتمام جدی برای دوبانده کرده محور بهاباد-چادرملو ایجاد شود؟

قول پیگیری شاید قابل تقدیر است اما مشکل زمانی است که به این وعده ها عمل نمی شود، در ادامه به چند حادثه تاسف بار در این جاده می پردازیم:

  • در ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ تصادف یک دستگاه پراید با یک دستگاه مزدا منجر به فوت یک نفر و مجروحیت چهار نفر شد.
  • ·       18 مهر ۱۳۹۹، یک دستگاه پژو ۴۰۵ در پنج کیلومتری جاده چادرملو به سمت بهاباد واژگون شد که در این حادثه، سه نفر مصدوم شدند.
  • در ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ نیز تصادف اتوبوس کارگران چادرملو با تریلر ۱ کشته و ۱۹ مصدوم برجای گذاشت.
  • در ۲۵ تیرماه ۱۴۰۱ تصادف سمند با پژو پارس در محور بهاباد – چادرملو منجر به فوت دو راننده و مصدومیت سه سرنشین دیگر شد.

در پس یکی از این تصادفات بود که «محمدرضا صباغیان» نماینده مردم ۶ شهرستان استان یزد از جمله بهاباد در مجلس با اشاره به آمار بالای تلفات ترافیکی در جاده بهاباد به چادرملو گفت: «دو بانده کردن این جاده ضروری و از مطالبات مردم است.»

وی به دنبال حادثه منجر به فوت در جاده بهاباد به چادرملو که در پی آن یک مامور شهرداری نیز فوت شد، اظهار داشت: «دو بانده شدن محور بهاباد به چادرملو از ضروریات است و باید پیگیری شود.»

رئیس پلیس راه استان یزد نیز در برنامه پرس و جوی شبکه یزد جاده‌ بهاباد- چادرملو را جاده ای پر حادثه و دارای نواقص ترافیکی عنوان کرد و گفت: «در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ ۳۵ فقره تصادف با ۳۹ مصدوم و کشته در محور بهاباد – چادرملو رخ داده است.

وی گفت: «این محور یک محور اختصاصی و متولی آن هم معدن چادر ملو بوده و حدود ۱۰۰ کیلومتر طول این محور هست که دارای نواقصی، چون کم عرض بودن این محور، فاقد علائم افقی وعمودی، اختلاف آسفالت با شانه راه و دارای شیب بسیار تند است.»

رئیس پلیس راه استان یزد با بیان اینکه تمامی امکانات این محور را باید چادر ملو فراهم کند ادامه داد: «همه این نواقص طی دوسال گذشته اطلاع رسانی شده و مکاتبات انجام شده است.»

مردم بهاباد تبعیض‌ها را می‌بینند

مسئول شورای شهرستان بهاباد نیز چندی پیش گفت: مردم بهاباد تبعیض‌ها را می‌بینند و به همه چیز بدبین می‌شوند و این انتظار وجود دارد که به بهاباد نیز مانند اردکان توجه شود.

اقبال عنوان کرد: جوانان ما در جاده چادرملو کشته می‌شوند در حالی که هزینه‌های چند صد میلیاردی برای شهرهای دیگر می شود. بهاباد مالک واقعی چادرملو است اما در هزینه‌کرد برای این شهرستان، اهتمامی وجود ندارد و تبعیض به شدت احساس می شود.

محور بهاباد-چادرملو جاده اختصاصی شرکت چادرملو است؟

 محور بهاباد-چادرملو جاده اختصاصی شرکت چادرملو بوده است که روزگاری صرفا محل عبور کامیون ها بوده و کمتر مورد استفاده عموم مردم قرار می گرفته است، اما اکنون این گونه نیست و همه روزه عموم مردم از این جاده استفاده می کنند و به همین سبب است که باید دو بانده کردن آن برای کاهش حوادث این محور در دستور کار قرار گیرد که تا این لحظه این مهم محقق نشده است.

جاده بهاباد-چادرملو ربطی به وزارت راه ندارد!

در ادامه پیگیری ها به سراغ اداره کل راه و شهرسازی استان یزد به عنوان متولی امور مربوط به راه های استان رفتیم، که این نهاد در پاسخ به چرایی وضعیت کنونی این محور و عدم نظارت بر کیفیت این راه و لزوم دوبانده کردن جاده بهاباد- چادرملو، بیان داشت: «این جاده اختصاصی چادرملو است و به ما مربوط نمی شود.»

همین طرح مسئله مشابه در مراجعه به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد نیز مطرح شد، که مسئول مربوطه در این سازمان نیز اظهار داشت: «این جاده اختصاصی چادرملو بوده و مجوز آن به وسیله استانداری داده شده و بحث نظارت از آن تا این لحظه به اداره راهداری واگذار نشده است.»
وی در ادامه تاکید کرد: «برای دو بانده کردن این محور نیاز به یک جلسه تصمیم گیری با حضور ارگان های مرتبط از جمله راه و شهرسازی، راهداری، استانداری و به تبع چادرملو دارد که تا این لحظه تصمیم گیری در این خصوص انجام نگرفته است و این محور همچنان به عنوان جاده اختصاصی چادرملو شناخته می شود و مسئولیت ها و هزینه کرد ها بر عهده این شرکت می باشد.»

محور بهاباد- چادرملو جاده اختصاصی چادرملو نیست!

در ادامه، برای بررسی دلایل عدم اقدام عملی برای رفع مشکل محور بهاباد-چادرملو و اینکه همه ادارات دولتی بار مسئولیت این جاده را بر دوش چادرملو انداختند، با این شرکت تماس حاصل کردیم، در این راستا شاکرمی معاونت پشتیبانی این شرکت در واکنش به ادعای اداره کل راه و شهرسازی در این خصوص که این جاده اختصاصی چادرملو است و ربطی به این اداره ندارند، عنوان کرد: «محور بهاباد- چادرملو جاده اختصاصی چادرملو نیست که اگر اختصاصی است باید فقط به وسیله این شرکت مورد استفاده قرار گیرد در حالی که این چنین نیست و عموم مردم از این جاده استفاده می کنند و شرکت های دیگری از جمله کندله سازی فولاد غدیر، شرکت کیمیاداران و غیره نیز از این مسیر استفاده می کنند.»

وی افزود: «اداره راه برای اینکه در این جاده هزینه نکند از مسئولیت خود در این خصوص شانه خالی می کند و این مسئولیت را به دوش چادرملو می اندازد و این فرار رو به جلو محسوب می شود زیرا تا آنجایی که بنده اطلاع دارم وظیفه ساخت راه ها در کشور به عهده این نهاد است، با این وجود چادرملو در راستای مسئولیت اجتماعی خود ۳۶ کیلومتر از این مسیر را تمدید آسفالت کرده و ۲۶ دستگاه پل نیز احداث کرده است.»

به گفته وی، مسئولان مربوطه باید دست به دست هم داده و با تسهیل روند اخذ مجوزها و بروکراسی های مربوط به آن در راستای دو بانده کردن این جاده اقدام کنند زیرا این اقدام به نفع مردم است.

پاسخگو نبودن فرمانداری بهاباد، نماینده مجلس و معاون استاندار!

اما با توجه به اهمیت این موضوع که رابطه مستقیمی با جان و مال مردم دارد برای پیگیری از روند مطالبه برای بهبود وضعیت این محور که التزام و پیگیری جدی می طلبد، با روابط عمومی فرمانداری بهاباد تماس گرفته شد و با وجود پیگیری های متعدد، تا این لحظه از این مسئول نیز پاسخی دریافت نشده و همین روند برای نماینده بزرگترین حوزه انتخابیه کشور (مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم) نیز طی شد که ایشان نیز پاسخی ندادند.

در ادامه لیست طولانی عدم پاسخگویی مسئولان استان یزد، معاونت عمرانی استانداری یزد نیز با وجود پیگیری های تلفنی، پیامکی و ارتباط با مدیر دفتر ایشان پاسخگو نبودند.

اما هرچند فرماندار بهاباد به سوالات خبرنگار بشارت یزد پاسخ نداد اما به گزارش کانال «بهابادی آباد» چندین بار موضوع باند دوم بهاباد چادرملو از فرماندار شهرستان پیگیری شده که بارها قول انجام این مسیر را توسط چادرملو داده اند و از پیگیری های اداری آن گفته اند ولی در دفعات آخری، عدم همکاری مسئولین کنونی چادرملو بعد از تغییر مدیریت آن شرکت را علت به تعویق افتادن موضوع بیان می‌کنند.

بازی با جان مردم در لوای بروکراسی

خلاصه اینکه مسئولان ارگان های دولتی این محور را جاده اختصاصی چادرملو دانسته و خود را از انجام اقدامی در این خصوص مبرا دانستند و چادرملو اختصاصی بودن این جاده را تکذیب کرد و مدعی شد مسئولان ارگان های مربوطه قصد دارند از مسئولیت خود شانه خالی کرده و وظیفه خود را به دوش چادرملو بی اندازند.

در بین این بلاتکلیفی ها بین مسئولان استانی و شرکت چادرملو، به نظر می رسد چیزی که اهمیت ندارد جان و مال مردم است که در این مسیر همواره در خطر است.

تصمیم گیری جدی و یکپارچه برای رفع این مشکل لازم است و ضرورت آن را نیز خون های ریخته شده مردم در این جاده نشان می دهد، اما چرا این ضرورت برای مسئولان استان مبرهن نشده است؟

دوبانده کردن این جاده که بر سر لزوم آن توافق وجود دارد، با چه مانعی روبه رو است که چندین سال است پشت گوش انداخته شده؟

مشکل از کجاست؛ دشواری برگزاری جلسه (که خوشبختانه در ایران رکورد دار برگزاری جلسات تشریفاتی هستیم و همه مسئولان نیز همواره در جلسه به سر می برند) یا کم اهمیتی جان مردم؟

ای جاده حتی اگر جاده اختصاصی شرکت چادرملو نیز باشد نیاز به نظارت کیفی دارد و متولی این نظارت نیز باید یکی از ارگان های دولتی متولی برعهده گیرد، چگونه است که بر این جاده هیچ نوع نظارتی اعمال نشده و این وظیفه خطیر میان ارگان های مختلف پاس کاری می شود؟ اما در خصوص شرکت چادرملو، شرکت صنعتی و معدنی چادرملو با سود سالانه دهها هزار میلیارد تومان، تا این لحظه جاده اختصاصی خود را که هر ساله شاهد خسارات جانی و مالی به مردم است را دوبانده نکرده، در حالی که مشاهده می شود این شرکت یکی از متولیان طرح های عظیم استانی در حال حاضر است.

معاونی که به حرف استاندار گوش نمی دهد!

در نهایت قابل ذکر است که مسئولانی که الزامی برای پاسخگویی به خبرنگاران به عنوان واسطه هایی برای پیگیری مشکلات مردمی ندارند، ضرورتی را برای انجام اقدامات عملی جهت رفع مشکلات مردم به ویژه مشکلات جاده ای که با جان و مال مردم سروکار دارد را نمی بینند. البته که استاندار یزد در جلسه ای قید فوریت ۵ ساعته را برای پاسخگویی به خبرنگاران برای مسئولان استان در نظر گرفتند اما همین قید فوریت به وسیله معاونت خود ایشان نیز رعایت نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید