وجدانم نسبت به آنچه انجام داده ام، آسوده است

صالح مستوفیان / سید محمد میر محمدی همچون تمام نشست ها و جلسات خبری در ۴ سال دوره استانداری اش در یزد، این بار هم آرام و با طمانینه پاسخگوی سوالات خبرنگاران مثبت شد. موضوعی که باعث گردید از او…

صالح مستوفیان / سید محمد میر محمدی همچون تمام نشست ها و جلسات خبری در ۴ سال دوره استانداری اش در یزد، این بار هم آرام و با طمانینه پاسخگوی سوالات خبرنگاران مثبت شد. موضوعی که باعث گردید از او بپرسیم آیا همیشه و در تمام فعالیت های کاری اینچنین آرام و محجوب است؟ و او پاسخ داد: « نه لزوما همیشه. گاهی که لازم بوده موضوعی را جا بیاندازم صدایم را بالا برده ام»
استاندار یزد در دولت یازدهم، زاده ۱۳۲۷ در شهر اردکان است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت در مراکز دولتی است و با سابقه طولانی در سمت هایی چون مدیریت در بنیاد مستضعفان، معاونت وزیر کشاورزی و رئیس سازمان جنگلها و مراتع، معاونت شیلات و آبزیان، رئیس موسسه جنگلها و مراتع، معاونت حقوقی امور مجلس و اطلاع رسانی وزارت کشاورزی، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت نفت به یزد آمد.
میرمحمدی دولت یازدهم را وارث مشکلات متعدد از دولت قبل می داند و معتقد است این دولت تلاش بسیاری کرد تا آرامش، امنیت و ثبات را به کشور بازگرداند و مردم راحت تر زندگی کنند.
استاندار یزد مهمترین موضوع استان را مسئله کم آبی دانست و در تشریح برنامه های مدیریت استان برای تامین آب استان گفت: «در ۴ سال گذشته تلاش شد تا حتی یک ساعت آب شرب مورد استفاده مردم یزد قطع نشود.»
استاندار یزد با بیان اینکه «وجدانش نسبت به عملکردش در استانداری یزد آرام است»، بر همدلی و حاکم بودن خرد جمعی بر مدیریت استان در دولت یازدهم تاکید کرد و گفت: خوشحالم که استان در پایان این ۴ سال در تمامی شاخصه های توسعه و زیرساختی پیشرفت کرده و افق روشنی پیشروی دارد.»
در ادامه گفتگوی «مثبت» با سید محمد میرمحمدی، استاندار یزد را که در آستانه هفته دولت انجام شده می خوانید:

شاخص ترین کارهایی که در ۴ سال گذشته و در دوره مدیریت شما بر استان یزد انجام شده چیست؟
از ۱۲ آبان ماه ۹۲  که عهده دار سمت استانداری یزد شدم ۸ شاخص برای توسعه و آبادانی استان و یا رفع مشکلات آن تعیین کردم. این شاخص ها شامل موضوع آب، صنایع و معادن، گردشگری، فرهنگ و هنر، انرژی خورشیدی، بهداشت و درمان، علم و فناوری و منابع طبیعی و محیط زیست بوده است. برای هرکدام از این شاخص ها برنامه های مدونی تدوین کردیم تا بر اساس شرایط و امکانات استان بتوانیم این موارد را بهبود ببخشیم و آمارهای موجود گواه پیشرفت استان یزد در تمامی شاخص های ذکر شده است.

استان در ۴ سال گذشته با آرامش مدیریت شد، رمز این موفقیت در چیست؟
استان از نظر امنیت و آرامش و امید در کشور زبانزد است و اغلب مردم یزد از امنیت و آرامش استان اظهار رضایت می کنند. در موضوعات سیاسی توفیق یافتن را در اجرای قانون می دانیم و همواره سعی کرده ایم تمامی جهت گیری های سیاسی مان بر مدار قانون گرایی باشد. بنابراین حرکت مجموعه مدیریتی استان بر مبنای عمل به قانون و پرهیز از قانون گریزی باعث ایجاد ثبات و آرامش هم در جامعه و هم در مدیریت استان شد.

گفته می شود که در برخی از مسائل سیاسی همچون دفن شهدا در مجموعه امیرچخماق که مغایر با استانداردهای میراث فرهنگی بود یا تغییر مدیرکل میراث فرهنگی استان، استانداری عملکرد خوبی نداشت؟
مبنای تمامی فعالیت ها را در ۴ سال گذشته عمل به قانون گذاشته ایم.در موضوع دفن شهدای گمنام در مجموعه تاریخی امیرچخماق تصمیمات خود را درچارچوب قانون در شورای تامین استان اتخاذ کردیم.  موضع میراث در قبال دفن شهدا زیر سوال رفتن پروژه جهانی شدن یزد بود. پس از اینکه شهدا در آن محل دفن شدند خواستار رعایت ضوابط میراث فرهنگی از متولیان این کار شدیم. استانداری علاقمند بود که برای این شهدای عزیز بارگاهی باشکوه ساخته شود و حتی طراحی هم شده بود تا در یک قسمت از میدان امیرچخماق که تعارضی با موضوع جهانی شدن یزد نداشت، بارگاه ساخته شود اما این موضوع بادفن شهدا در وسط میدان منتفی شد. در آن زمان هم معتقد بودیم محل فعلی دفن شهدا مناسب نیست و به علت رفت و آمد ممکن است به آنها بی حرمتی شود. حال اگر کسی در این خصوص رفتار غیر قانونی داشته باید توسط مراجع مربوطه پیگیری شود.
هرچند دفن شهدا در میدان امیرچخماق با برخی ضوابط یونسکو برای اماکن تاریخی مغایرت داشت اما در مذاکراتی که با ارزیاب یونسکو در یزد داشتیم به وی گفتیم که این مجموعه یک میراث ماندگار بشری است و باید آن را با همه مسائلش به ثبت برسانیم و خوشبختانه مورد توافق ارزیاب و یونسکو قرار گرفت.
در خصوص مدیر کل میراث فرهنگی همواره بنای ما انجام شدن امور در کنار حفظ حرمت و حیثیت افراد است. موضوع تغییر مدیرکل سیاسی نبود و تنها جنبه کاری داشت.

یکی از موضوعات پرمناقشه استان، لغو کنسرت های موسیقی است که باعث شده به نوعی مدیران دولت در استان به ناتوانی در مقابله با قانون شکنان متهم شوند. چرا تاکنون اقدامی در مقابله با این موضوع صورت نگرفته است؟
در زمینه کنسرت ها تا جایی که مربوط به دولت بود هیچ کجا کوتاه نیامدیم. اما اگر برگزار کننده خود، کنسرت را لغو کند مسئولیتش متوجه استانداری یا مدیران استان نیست.

گفته می شود برخی مدیران بعد از فشار مخالفان برگزاری کنسرت در یزد، برگزار کننده را مجاب به لغو آن می کنند؟
در دولت یازدهم رییس جمهور قانون مداری را ملاک قرار دادند و وقتی آقای جنتی، وزیر اسبق ارشاد در خصوص برگزاری کنسرت در مشهد کوتاه آمد،از مسئولیت کنار رفت و این درسی شد که همه مدیران دولتی قانون مداری را پاس بدارند. یزد هم قانون خاص تری نسبت به شهرهای دیگر ندارد و باید در این استان هم قانون اجرا شود. مسئولین استان نسبت به ارعاب و تهدید با جدیت برخورد می کنند.
البته برخی انتقادها نسبت به برگزاری کنسرت ها مانند رعایت شئونات باید مورد توجه قرار بگیرد و به فرهنگ یزد و اعتقادات مردم احترام گذاشته شود.
در هنگام پذیرش مسئولیت مدیریت استان، مهمترین مشکل استان را چه می دانستید؟
یزد وطن من است و همواره موضوعات استان را رصد می کردم. عمده ترین مسئله استان را هم آب می دانستم و بر اساس همین برنامه هایم را تدوین کردم.

در خصوص حل معضل کم آبی استان چه اقداماتی در ۴ سال گذشته صورت گرفته است؟
بصورت تیتروار اگر بخواهیم اقدامات صورت گرفته را عنوان کنیم باید گفت همه اقداماتی که در این خصوص پیش بینی شده بود را دنبال کردیم. مهمترین ضرورت در این بخش تامین آب شرب مردم استان بود. در فروردین ماه ۹۳ در شورای عالی آب خط انتقال آب از بهشت آباد به استان یزد مصوب گردید و در قانون بودجه ردیف اعتباری برایش در نظر گرفته شد. در قانون بودجه هم مجری را که میان ۳ استان بود به یک مجری تبدیل کردیم تا کار متمرکز شود. پیگیری های لازم از پیمانکار پروژه هم صورت گرفته و تاکنون ۵۰ کیلومتر لوله گذاری نیز صورت گرفته است.
البته اعتباری که دولت در این سالها برای اجرای این طرح انتقال آب در نظر گرفته ناچیز بوده و جوابگوی اجرای این پروژه نبوده است. چون با این اعتبارات کار پروژه پیشرفت لازم نداشت توسط وزیر نیرو درخواست ۱۱۰۴ میلیون یورو بصورت فاینانس شده است.

چه اقداماتی در خصوص انتقال آب به یزد از خلیج فارس صورت گرفته است؟
برای این پروژه که یکی از دستاوردهای سفر رییس جمهور به یزد بود ۴۰۰ میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی اعتبار گرفته شده تا به سرمایه گذاران خط انتقال که شرکت گلگهر و چادر ملو هستند کمک شود ولی پروژه انتقال از دریای عمان به یزد نیازمند تعیین سرمایه گذار و مجری برای اجراست.
گفته می شود که دو خط انتقال آب از خلیج فارس به یزد تخصیص داده شده است؟
خط اصلی انتقال آب خلیج فارس به یزد از طریق خط لوله گل گهر- چادرملو انجام می شود که در حال اجرا است. از طرف دیگر یک تخصیص دیگری از آب خلیج فارس به مجتمع کوثر یزد وجود دارد که این خط انتقال هم به بودجه ۵ میلیارد دلاری نیاز دارد. این تخصیص آب همچنان پابرجاست و نیازمند سرمایه گذار و مجری است.
بطور کلی پروژه های انتقال آب به یزد چشم به راه سرمایه گذار و تامین سرمایه است و تا سرمایه تامین نشود نمی توان اقدامی انجام داد و چنانچه افرادی علاقه مند به سرمایه گذاری باشد دولت از آنان حمایت های قانونی خواهد داشت.

برای پشتیبانی از خط فعلی انتقال آب به یزد چه اقداماتی صورت گرفته است؟
با توجه به تجربه قطع شدن ۲ هفته ای آب انتقالی به یزد مجوز حفر ۲۸ حلقه چاه از وزارت نیرو گرفته شد و پس از حفر و احداث توسط شرکت آب منطقه ای یزد و آبفا شبکه آبرسانی این چاه ها در مدار قرار گرفت تا در مواقع اضطراری  از آب این چاه ها استفاده شود. در چند سال گذشته ۴ بار آب انتقالی به یزد به دلایلی چون خوردگی لوله، ترکیدگی لوله و نیاز تعمیراتی آن، ۲ مورد تعرض به خط لوله و یک مورد آلودگی آب در محل آبگیری، قطعی ۴۸ ساعته آب یزد اتفاق افتاد و به کمک چاه های قدیمی و جدید حفر شده در یزد توانستیم آب شرب یزد را تامین کنیم و مردم با قطعی آب مواجه نشدند.

در خصوص خط یک انتقال آب به یزد مطرح شد که مدیران استان اجازه بهره برداری از این خط انتقال که با پول مردم یزد ساخته شده را به اصفهان داده اند؟
هیچ بخششی در مورد خط اول انتقال آب به یزد به استان دیگری داده نشده است. این خط انتقال در حال مستهلک شدن است و تنها توافق شده در صورت جایگزین شدن خط انتقال آب دوم با تامین میزان آب تخصیصی به یزد، خط قدیمی واگذار شود.

در بخش اشتغال و صنعت یزد چه اقداماتی صورت گرفته است؟ گفته شد که ۱۲۰۰ واحد تولیدی دارای مشکل در یزد وجود داشته و از طرف دیگر آمار بیکاری در یزد بالا رفته در حالی که در برخی از استان های دیگر همچون سمنان آمار بیکاری ثابت مانده است؟
در ابتدای دولت واحدهای تولیدی مشکل دار و یا تعطیل شده را شناسایی کردیم که بر این اساس ۸۷۵ واحد مشمول پرداخت تسهیلات کمکی شده اند و ۷۴۳ میلیارد تومان به آنها تاکنون تسهیلات بانکی پرداخت شده است.
در بحث اشتغال خصوصا اشتغال تحصیل کرده ها در چند زمینه اقداماتی صورت گرفته است. یکی بحث توسعه پارک علم و فناوری است که تعداد زیادی از فارغ التحصیلان یزدی در آنجا مشغولند. ۵۰۰۰ متر مربع هم به فضای مرکز رشد پارک علم و فناوری اضافه شده که گنجایش افزودن ۸۰ تیم خلاق و ایده پرداز را دارد.   علاوه بر آن راه اندازی منطقه ویژه علم و فناوری را داشته ایم که بطور رسمی برای اولین بار در کشور در استان یزد اتفاق افتاد. این اقدامات ظرفیت های تازه ای برای اشتغال به کار و حمایت از نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی استان فراهم آورده است تا ضمن کاهش بیکاری موجب ایجاد ارزش افزوده و در نهایت توسعه استان شود.
از دیگر اقدامات صورت گرفته در این خصوص راه اندازی مرکز شتاب دهی نوآوری در دانشگاه یزد است که در حال حاضر ۲۰ تیم ایده پرداز و خلاق در آنجا فعالیت می کنند. همچنین در هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی نیز تصویب شد تا مرکز شتاب دهی نوآوری در این مرکز علمی تشکیل شود. از طرفی دیگر، مصوب شد واحدهای دانشگاهی که به دلیل کاهش دانشجو نیمه فعال شده بودند را به مراکز پژوهشی تبدیل کنند تا دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در آنجا فعالیت های تحقیقاتی انجام دهند.

همواره از تغییر فرهنگ کار در استان انتقاد کرده اید، علت را در چه می دانید؟
بارها در مقاطع مختلف مطرح کرده ام که فرهنگ کار در استان ضعیف است و باید کار ارزش باشد نه نوع کار. متاسفانه پشت میز نشینی و کار اداری به اولویت اغلب جوانان و جویندگان کار تبدیل شده است. در صورتی که اشتغال و کارداشتن باید ارزش تلقی شود و در این زمینه باید فرهنگ سازی صورت بگیرد تا بیکاری باعث احساس گناه در افراد شود.
مشکلی که تغییر فرهنگ کار و روی آوردن بعضی به درآمد های فوری و پایدار در استان ایجادکرده نیاز بسیاری از مشاغل استان توسط اتباع بیگانه پاسخ داده می شود. در حال حاضر هروقت که می خواهیم با اشتغال اتباع بیگانه در استان مقابله کنیم واحدهای تولیدی و خدماتی بیشماری اعلام می دارند که بدون حضور آنها فعالیتشان متوقف می شود و نیروی کاری غیر از اتباع و غیر بومی ها وجود ندارد. در مقابل هم جوانان زیادی بیکار هستند و حاضر به پذیرفتن چنین شغل هایی نمی شوند. بنابراین یکی از عوامل موثر در بالا رفتن آمار بیکاری در استان ضعیف شدن فرهنگ کار است.
از دیگر عوامل افزایش بیکاری در استان ورود بانوان جویای کار به عرصه های اشتغال است که تعداد زیاد آنها بر افزایش آمار بیکاری تاثیر گذاشته است. متاسفانه برای اشتغال زنان هم فرهنگ کار زنانه به درستی شکل نرفته و هم فرصت های شغلی برای آنها محدود است.

یکی از موضوعاتی که برای مدیریت مصرف آب و تامین آب شرب مطرح می شود، جداسازی آب شرب از آب مصرفی است، اقدامی در این باره در استان صورت گرفته است؟
اجرای این ایده در حال حاضر برای استان یزد با توجه به شکننده و بحرانی بودن وضعیت آب میتوان مورد مطالعه قرار گیرد ولی بهتر است این طرح در منطقه ای که مشکل کم آبی ندارد اجرایی شود و بعدا برای استان یزد طرح موضوع شود.

از جمله انتقاداتی که همیشه به دولت ها وارد می شود این است که در مدت استقرار به جذب هواداران خود در دولت می پردازند. عملکرد دولت یازدهم در این باره چگونه بوده است؟
دولت تدبیر و امید که بر سرکار آمد با استخدام ۵۰۰ هزار نفر در اواخر دولت قبل مواجه بود که این افراد بدون تامین اعتبار در بودجه در دولت جذب و رسمی شده بودند.  در استان یزد هم ۲۳۵ نفر به همین شیوه استخدام شده بودند و بنابراین امکانی برای مدیریت استان در این دوره برای جذب نیرو وجود نداشت. در این دولت در استان تنها ۳ نفر و آنهم از طریق آزمون رسمی استخدام شدند.

یزدی ها همواره حامی دولت یازدهم بوده اند و شخصیت های سیاسی استان همچون سید محمد خاتمی و محمد رضا عارف در موفقیت های حسن روحانی در انتخابات نقش موثری داشته اند، آیا دولت یازدهم و شخص رییس جمهور توجه ویژه ای به این حمایت ها برای استان داشته اند؟
شخصیت هایی چون سید محمد خاتمی، چهره هایی ملی و بین المللی هستند که بر اساس تفکر خود مبنی بر حفط منافع ملی کشور اقدام می کنند و از دولت یازدهم و شخص رییس جمهور هم بر همین اساس حمایت کردند اما نیت آنها گرفتن امتیاز خاصی نبوده است. دولت متعلق به همه مردم ایران است و به همه آنها باید خدمات ارائه کند.

انتقادهای متعددی به دولت یازدهم در موضوع اطلاع رسانی و حوزه روابط عمومی ها صورت گرفت و شاهد آن بودیم که ساختار روابط عمومی استانداری هم تقلیل جایگاه یافت، علت کم توجهی به موضوع اطلاع رسانی در دولت یازدهم چه بود؟
چالشی در ساختار روابط عمومی استانداری اتفاق افتاد و این نهاد را که در سطح مدیرکل بود به عنوان یک بخش زیر نظر مدیرکل حوزه استانداری قرار گرفت و در نتیجه عملکردش نسبت به زمانی که بصورت مستقل فعالیت می کرد ضعیف تر شد. روابط عمومی استانداری یزد زمانی که در سطح مدیرکل اداره می شد عملکرد موفقی داشت و حتی در کشور مقام اول را بدست آورد. تغییر ساختار روابط عمومی استانداری باعث جابجا شدن برخی افراد و در نهایت کاهش کیفیت نسبت به قبل شد و بواسطه افزایش انتقادها مجددا ساختار به حالت گذشته باز گردید و مدیرکل سابق روابط عمومی استانداری به سمت خود بازگشت.
روابط عمومی ها پیشانی فعالیت نهادها و ادارات مختلف دولتی هستند که باید هم منعکس کننده نظرات مردم برای مدیران باشند و هم خدمات و اقدامات دولتی نهاد خود را به مردم گزارش کنند بنابراین همواره روابط عمومی ها اهمیت بالایی برای من داشته اند.

وضعیت سرمایه گذاری در استان در ۴ سال گذشته چگونه بوده است؟
کل سرمایه گذاری هایی که در بخش خصوصی و دولتی در دولت یازدهم در استان یزد صورت گرفت تقریبا ۲ برابر دولت دهم بوده است. در بخش سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی خورشیدی مجوز سرمایه گذاری ۶۱۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی صادر شده است که رقم بالایی در این زمینه به حساب می آید. در خصوص سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان نیز در ستاد بازآفرینی شهری ۱۳ مصوبه و در شورای عالی شهرسازی نیز چندین مصوبه گرفته ایم. همچنین برای توسعه گردشگری در یزد پیشنهاد تشکیل معاونت گردشگری و بافت تاریخی در استانداری داده شده است تا با تمرکز بیشتری روی توسعه زیرساخت های گردشگری انجام شود. درحال حاضر برنامه ریزی شده که در آینده علاوه بر تعداد ۱۰۰۰ تخت اقامتی، بومگردی و تخت های هتل و اقامتگاه های بومگردی، ظرفیت پذیرش گردشگر استان افزایش یابد.
در ۴ سال گذشته اتفاق افتاده بدون تشریفات و جهت سرکشی از ادارات بازدید کنید؟
بله. چندین بار بدون تشریفات به مکان های مختلف سر زده ام و این جزو برنامه های کاری ام بوده است.

چقدر از عملکرد خود در استانداری یزد راضی هستید؟
من همواره در طول فعالیت کاری ام در سمت های مختلف به نحوی عمل کرده ام که وجدانم آرام بوده است چرا که با درنظر گرفتن خدا و قانون و با تمام توانم خدمت کرده ام و چیزی که در توانم بوده کم نگذاشته ام.

آیا تصمیمی در این مدت گرفته اید که امروز از آن پشیمان باشید؟
اصولا همواره تصمیمات کاری ام را با مشورت و تکیه بر خرد جمعی همکارانم گرفته ام و هیچگاه فردی به تصمیمی نرسیده ام و بنابراین هرآنچه در طول مدت فعالیتم تصمیم گیری شده انتخاب جمعی مدیران مرتبط بوده است.

شاخص ترین تصمیم شما در دوره استانداری یزدچه بوده است؟
به نظرم تصمیماتی که در خصوص آب استان و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی، جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و راه اندازی منطقه ویژه علم و فناوری گرفته شده از بهترین ها بوده است.

از عملکرد معاونت های استانداری چقدر رضایت دارید؟ نحوه تعامل شما با آنها چگونه بود؟
از عملکرد همکارانم بطور نسبی راضی هستم و گزارش فعالیت های آنها نشاندهنده موفقیت در حوزه وظایف شان است. در ارزیابی عملکرد مدیران دولتی نباید تنها خروجی کار را دید بلکه شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در انجام وظایفشان را هم باید مدنظر قرار داد. مدیران دولت تدبیر وامید با مشکلات متعددی چه از نظر بودجه و امکانات و چه از لحاظ مشکلات برجای مانده از قبل با سختی های بیشماری روبرو بودند.
بطور معمول هر دو هفته یکبار جلسه شورای معاونان استانداری با حضور بنده تشکیل می شد و مسائل حوزه های مختلف نیز با حضور معاون ذیربط و سایر مدیران و مسئولان مربوط مورد بحث و ارزیابی و در نهایت تصمیم گیری قرار می گرفت. همچنین تصمیماتی که معاونت ها در جلسات خودشان می گرفتند نیز به بنده منتقل می شد و می توان گفت امور با هماهنگی کامل و رعایت سلسله مراتب انجام می شد.

به نظر شما مدیران استانداری بهتر است از درون انتخاب شود یا بیرون استان؟
بطور قطع در داخل استان مدیران لایق و توانمند بومی وجود دارند که می توانند عهده دارمسئولیت ها بشوند. هرچند که مدیران بیرون استان به دلیل انجام مدیریت در سطح های کلان و فرا استانی نگاهی کلان نگرتر دارند در حالی که مدیران بومی بیشتر به مسائل درون استانی و جزئی تر توجه دارند.

آیا یزد را در کنار لقب حسینیه ایران بودن، پایتخت اصلاحات در ایران می دانید؟
چندان قائل به این نامگذاری ها نیستم و اعتقاد دارم یزد، یزد است با همه ویژگی هایش. به نظرم یزد را باید با همان صفت های دارالعباده و دارالعلم بشناسیم که عناوینی متعلق به تمام مردم یزد است و تعابیری سیاسی و گروهی نیست بشناسیم و هویت دینی، فرهنگی و تمدنی این دیار را پاس بداریم.

آیا موافق کلانشهر شدن یزد هستید؟
کلانشهر شدن نیازمند جمعیت بالای یک میلیون نفر است که شهر یزد دارای چنین جمعیتی نیست. از طرفی با وجود کمبود امکاناتی چون آب، فضای سبز و فرصت های شغلی و ترکیب جمعیتی امکانی برای تحقق این ایده نیست.

کمی در خصوص خانواده تان توضیح دهید. دوری از آنها در این ۴ سال سخت نبود؟
همسرم تحصیل کرده رشته زیست شناسی است که بصورت پاره وقت در آموزش و پرورش تدریس کرده اما هیچوقت استخدام رسمی نشده است. ۴ فرزند دارم. فرزند اولم دختر است و دانش آموخته مهندسی برق بوده که ضمن تشکیل خانواده شاغل هم هست. فرزند دیگرم بورسیه دانشگاهی در هلند در رشته مهندسی صنایع است. فرزند دیگرم دانش آموخته فوق لیسانس فیزیک است و فرزند آخرم در حال گذراندن دوره پزشکی عمومی است.
دور بودن از خانواده ام که در تهران ساکنند در این ۴ سال بسیار سخت بود خصوصا برای همسرم که میان یزد و تهران جابجا می شد و دل نگران خانواده بود.

در این ۴ سال موضوعی شما را احساساتی کرد و اشک شما را جاری ساخت؟
در یک موضوع که با خانواده شهدا ملاقات داشتم و آنها درد دل هایی مطرح کردند و از مشکلاتشان گفتند، باعث شد منقلب شوم و تحت تاثیر قرار گرفتم.

دیدگاهتان را بنویسید