یزدانه

نخستین جشنواره نکوداشت خیرین و واقفین دانشگاه یزد برگزار شد

در ابتدای این مراسم رئیس دانشگاه یزد با برشمردن اهمیت و ارزش کار خیرین در حمایت از دانشگاه یزد، چنین اقدامی را حمایت از توسعه استان و کشور دانست. دکتر محمدصالح اولیاء گفت: نزدیک ۳۰ سال است که از تأسیس…

در ابتدای این مراسم رئیس دانشگاه یزد با برشمردن اهمیت و ارزش کار خیرین در حمایت از دانشگاه یزد، چنین اقدامی را حمایت از توسعه استان و کشور دانست. دکتر محمدصالح اولیاء گفت: نزدیک ۳۰ سال است که از تأسیس دانشگاه یزد می‌گذرد و در این سالها دانشگاه یزد با طی کردن روندی موفق و توأم با پیشرفت جایگاه بسیار خوبی را در بین مراکز آموزش عالی کشور به دست آورده است.

این موفقیت مدیون اقدامات شما خیرین و واقفینی است که بدون منت و چشم داشتی برای اعتلای دانش و فرهنگ به کمک دانشگاه یزد آمدند. کمک به دانشگاه به مثابه کمک به اکوسیستم جامعه است وی دربخش دیگری از سخنان خود گفت: امروزه دانشگاه نقش بسیار مهمی در حیات اجتماعی انسان ایفا می‌کند، به جرات می‌توان گفت زیربنای تحول و تحقق اهداف و آرمان های یک کشور و یا جامعه در بستر دانشگاه محقق می شود، چنانچه دانشگاه خوب عمل کند چرخ‌های توسعه نیز به نرمی به حرکت در خواهد آمد. رئیس دانشگاه یزد افزود: می‌توانیم دانشگاه را اکو سیستم یک جامعه بدانیم. در حقیقت تعامل دانشگاه و محیط بر اهمیت مضاعف دانشگاه در فرآیند تحولات اجتماعی اشاره دارد.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم یک جامعه را علمی، اخلاقی و … کنیم اول از همه باید از دانشگاه شروع کنیم زیرا تربیت نیروی انسانی و مدیران و مسئولان در دانشگاه صورت می گیرد. وی گفت: کمک خیرین و واقفین به مجموعه دانشگاه در حقیقت کمک به اکوسیستم جامعه است، با تقویت دانشگاه نه تنها یک شهر یا یک کشور بلکه همه بشریت سود خواهند برد. دکتر اولیاء اذعان کرد: ارزش و اهمیت کار خیرین نیز به همین بعد دانشگاه بر می گردد. کار خیرین در حقیقت کمک به ساختن یک جامعه منزه و علمی است که از طریق دانشگاه محقق می شود. وی در پایان صحبتهای خو از تلاش ها و زحمات مسئولان و مدیران قبلی که در دست یابی دانشگاه یزد به جایگاه امروزی نقش بسیار برجسته ای ایفا کردند،‌ قدردانی کرد.
اهمیت نقش خیرین در ارتقای جایگاه دانشگاه یزد در ادامه مراسم دکتر جلیل شاهی رئیس هیئت امنای حامیان دانشگاه یزد با گرامیداشت یاد بزرگان و پیشکسوتان بر نقش خیرین و حامیان دانشگاه در ارتقای جایگاه دانشگاه یزد تأکید کرد. وی تصریح کرد: در همه زمانها و اعصار جایگاه علم و علما مورد توجه بوده است. در دین مبین اسلام نیز این اهمیت وجود دارد. تدبر در آیات و روایات نشانگر اهمیت زیاد علم و دانش نزد اسلام است. بنابراین می توان گفت خیرین عزیزی که به دانشگاه یزد کمک کردند در بهترین و مساعدترین مکان کار خود را انجام دادند. وی با برشمردن اهمیت تاریخی شهر یزد و جایگاه علم و دانش در این شهر یادآور شد: حتی در زمانیکه در شهر یزد دانشگاه وجود نداشت مردم استان های همجوار برای مداوا به یزد می آمدند و این نشان دهنده حضور متخصصان و عالمان در شهر یزد است. وی اذعان کرد: علاوه بر این سنت دیگری که در یزد همواره وجود داشته است سنت کمک مردمی به حوزه های عام المنفعه بوده است. این فرهنگ نیکو همچنان استمرار داشته است تا امروز ما شاهد تداوم این سنت و تجلی آن در این گردهمایی باشیم.

یزدانه
دکتر شاهی با برشمردن مشکلات نظام آموزش عالی کشور، رشد بی رویه و قارچ گونه آموزش عالی را ریشه مشکلات و معضلات دانست. وی خاطرنشان کرد: در این چند ساله اخیر با رشد کمی مراکز آموزش عالی و سیل مدرک گرایی در بین دانشجویان از یکسو تعداد دانش‌آموختگان زیاد شده است و از سوی دیگر جایگاه متخصصان تنزل پیدا کرده است. وی ادامه داد: لذا باید برخی از موسسات را زیر نظر گرفت تا به کیفیت امر آموزش اهتمام کنند. امروزه دانشگاهها به تعداد دانش‌آموختگان افتخار نمی کنند بلکه به تعداد دانش‌آموختگان شاخص خود افتخار می کنند. باید همه هم و غم خود را بگذاریم تا کیفیت ارتقا پیدا کند. وی یادآور شد: کمک های خیرین می تواند در این زمینه راهگشا باشد چه بسا دانشجویان مستعدی وجود دارند که به دلیل مسائل اقتصادی قادر به ادامه تحصیل نیستند. در حالیکه کمک شما خیرین می تواند منجر به شکوفا شدن این استعدادها شود.
اهمیت جایگاه علم و دانش در نگرش مردم یزد در ادامه مراسم دکتر محمد حسین امید معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن بر شمردن ویژگی برجسته خیرین یزدی گفت: ما در وزارت علوم هرگاه که می خواهیم مصداق و نمونه ای از خیرین ذکر کنیم از دو یا سه دانشگاه نام می بریم که مهمترین آنها دانشگاه یزد است. وی افزود: وجه تمایز دانشگاه یزد با سایر دانشگاه ها در این است که سایر دانشگاه ها خیرین خود را از افراد غیر بومی پیدا می‌کنند در حالیکه خوشبختانه دانشگاه یزد از خیرین بومی برخوردار است و این نشان از اهمیت جایگاه علم و دانش در نگرش مردم یزد است. معاون وزیر علوم با اشاره به کمک خیرین زرتشتی و انجمن زرتشتیان به دانشگاه یزد گفت: این امر به ویژگی علم دوست بودن ایرانی ها به صورت کلی و یزدی ها به صورت ویژه بر می گردد که همه جدا از هر مذهب و عقیده در راه اعتلای علم و دانش در ایران و یزد تلاش می کنند. دکتر امید افزود: من به عنوان یکی از اعضای خانواده یزد در وزارت علوم سعی کرده ام این فرهنگ را منتقل کنم. ما در حال حاضر تلاش زیادی در جهت جذب خیرین برای دانشگاه ها انجام داده ایم. در ابتدای فعالیت ما در وزارت علوم شاید بتوان گفت ۵ یا ۶ دانشگاه از این کمک ها برخوردار بودند اما در حال حاضر ۶۱ دانشگاه از این کمک برخوردار شده اند و این چیزی نیست جز انتقال فرهنگ نیکوی مردم یزد.
وی خاطر نشان کرد: اگر مردم بدانند که کمک آنها برای توسعه علم و دانش خواهد بود قطعا کمک های آنها مستمر و زیاد خواهد شد. با کمک خیرین جایگاه دانشگاه یزد که سابقه زیادی هم ندارد در بین ۱۳ دانشگاه برتر کشور است و این میسر نشده است مگر با کمک خیرین. وی تصریح کرد: اگر بر اساس برنامه های دولتی قرار بود مسیر این دانشگاه طی شود اکنون یک سوم این راه هم محقق نشده بود. خوشبختانه دانشگاه یزد مانند سایر دانشگاه ها از رشد قارچ گونه آموزش عالی متضرر نشده است و این به معنای نگاه درست و اصولی به امر آموزش در این دانشگاه بوده است. وی افزود: اگر کمی بیشتر تلاش شود می توان به جرات گفت دانشگاه یزد در طول دو الی سه سال آینده می تواند در بین ۱۰ دانشگاه برتر کشور قرار بگیرد. در حال حاضر بزرگان نیز نگاه ویژه ای به این دانشگاه دارند. در حال حاضر در برخی حوزه ها در سطح بین الملل دانشگاه یزد می درخشد در حالیکه دانشگاه های صاحب نام کشور از این امر بی بهره اند. همزیستی مسالمت آمیز عامل شتاب دهنده توسعه آموزش عالی در ادامه دکتر محمد علی وحدت رئیس هیئت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه یزد با برشمردن اقدامات خیرین و تاثیر آن بر توسعه چشمگیر دانشگاه یزد  از یکایک خیرین حاضر ازجمله نماینده انجمن زرتشتیان و ناینده زردشتان در مجلس شورای اسلامی تشکر کرد. وی گفت: کمک هایی که از سوی انجمن زرتشتیان ایران و هند به نمایندگی مرحوم مارکار  به توسعه دانشگاه شده است نشان دهنده همزیستی مسالمت آمیز بین مذاهب و ادیان در یزد است.
اهداف بنیاد حامیان دانشگاه یزد رئیس اسبق دانشگاه یزد با برشمردن ویژگی ها و اهمیت اهداف بنیاد حامیان دانشگاه یزد گفت: این بنیاد اهداف چندگانه ای را در دستور کار خود قرار داده است. وی اهداف این بنیاد را بهره گیری از توانمندی مادی و معنوی خیرین، حمایت از دانشجویان واجد شرایط، حمایت و تشویق پژوهشگران، کمک به جذب دانش آموختگان برجسته کشور برای عضویت در هیئت علمی دانشگاه، کمک به داوطلبان برجسته ورود به آموزش عالی کشور به دانشگاه و حمایت از ارتقای مهارت دانشجویان دانست. کمک های مردمی عامل توسعه دانشگاه های طراز اول جهان دکتر وحدت در ادامه به تشریح وضعیت کمک های مردمی به دانشگاه های معتبر دنیا اشاره کرد. بر اساس گفته های وی دانشگاه استنفورد مبالغ هنگفتی را هرساله از حامیان خود در یافت می‌کند که  ۷۱ درصد دریافتی ها را صرف بورسیه کردن دانشجویان، حدود ۱۹ درصد صرف فعالیتهای نوآورانه و مابقی را صرف رفاه دانشجویان می کند. وی گفت: دانشگاه پرینستون نیز ۱۵۰۰۰ هزار داوطلب خیر دارد. دانشگاه MIT فعالیت های گسترده ای را از محل حامیان علم و فناوری و دانشگاه خود دریافت میکند که از محل آن فقط  ۱۹۰۰ نفر از دانشجویان دکترای خود را بورس کرده است. ما امید داریم که کار خیر به ویژه در حوزه علم وفناوری همگانی شده و بتوانیم از مقادیر خرد به مقادیرکلان برسیم که خود می تواند مقدمه کارهای بزرگ در دانشگاه باشد. اشاعه فرهنگ کمک‌های مردمی از طریق برگزاری جشنواره در ادامه جشنواره مهندس سیدمحمد میرمحمدی با اشاره به اهمیت برگزاری این مراسم گفت: کمک های خیرین بسیار ارزشمند است و سهم مهمی در توسعه استان دارد. وی با قدردانی از خیرین نیکوکار گفت: نکته مهمی که در برگزاری این مراسم‌ها باید در نظر داشت این است که اولا یادآوری می‌کند که برخی کارها ماندگار و لذت بخش است و دوم اینکه موجب تحریک و تشویق دیگران به انجام این امور می شود.
مهندس میرمحمدی تصریح کرد: اگر بتوان یک استعداد را شکوفا کرد نه تنها کمک به استان و کشور بلکه کمک به نوع بشریت است. در نظر بگیرید پزشکی که راه درمان یک بیماری را پیدا می کند نه تنها به مردم جامعه خودش بلکه به همه بشریت خدمت می کند. جا دارد از مرحوم رسولیان یاد کنیم که چه قبل و چه بعد از انقلاب در حمایت از دانشجویان تمام تلاش خود را به کار گرفت. تجلیل از خیرین در پایان این مراسم از دکتر محمد حسین امید معاون اداری و مالی وزارت علوم و خیرین و واقفین دانشگاه یزد با اهدا لوح یادبود تجلیل شد.

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید