بزرگترین رویداد سینمایی استان با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به کار خود پایان داد:

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه ساباط یزد

آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه ساباط یزد شامگاه جمعه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۰ با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، رئیس و اعضای شورای شهر، رئیس سازمان صدا و سیمای مرکز یزد، نرگس آبیار کارگردان مطرح کشور و جمعی محدودی از پیشکسوتان، هنرمندان و فعالان عرصه سینما با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در فضای باز باغ تاریخی دولت آباد برگزار شد و این جشنواره با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

به گزارش یزدانه مجید جوادیان زاده در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه ساباط یزد پیام صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور به نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه ساباط یزد را قرائت کرد

مشروح پیام وزیر در ادامه آمده است:

بسمه تعالی

هنر سینما از ابتدا هنر روایت و قصه‌گویی بوده است، روایت زندگی انسان‌ها، تاریخ و فرهنگ جوامع، تحول و کمال آدمی و سقوط و هبوط تمدن‌ها.
سینما هنر قصه‌گویی با زبان تصویر است، قصه‌هایی از ناشناخته‌ترین سرزمین‌ها تا اعماق تاریخ بشری، افسانه‌های کهن و راز و رمز فرهنگ‌های گوناگون بشری.
سینما هنر نمایش زندگی به زنده‌ترین وجه ممکن است، زندگی انسان‌ها با داستان‌هایی جاری و ساری در بطن فرهنگ و تاریخ. سینما گفتگوی فرهنگ‌هاست، فرهنگ‌هایی که در هجوم دوران مدرن، پیامی از دل تاریخ برای آرامش و سعادت انسان سرگردان امروز روایت می‌کنند.
امروز که جهانیان شهر یزد را بعنوان میراثی برای بشریت پذیرفته و ارج نهاده، در واقع فرهنگ مردمان این شهر بعنوان الگویی برای انسان‌های امروزی معرفی شده و بر ما است که در شناساندن این فرهنگ دیرینه و زنده و رساندن پیام آن به انسان امروز بکوشیم.
حال که توجه جهانیان به این فرهنگ کهن بیش از پیش جلب شده، خرسندم که جشنواره ملی فیلم کوتاه ساباط یزد پایه‌گذار شناساندن فرهنگ و تاریخ مردمان یزد با زبان سینما شده است و امیدوارم فضای ایجاد شده نویدبخش گفتگوی متعالی فرهنگ غنی ایران زمین با دنیای امروز باشد.
در آستانه برگزاری اولین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه ساباط یزد از کلیه ایده‌پردازان و پایه‌گذاران جشنواره، عوامل اجرایی و هنرمندان و مردم خوب یزد قدردانی نموده و برای درخشش نام جشنواره ساباط یزد در سینمای کوتاه جهان از صمیم قلب ابراز امیدواری می‌نمایم.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

جشنواره ساباط گامی برای شناساندن مشاهیر تمدن کویر

رئیس شورای شهر یزد و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ساباط با بیان اینکه تمدن‌ها بیشتر در مناطقی با طبیعت، آب و هوا و منابع طبیعی مناسب ساخته می شوند گفت: با این حال کویر ایران منطقه ای تمدن ساز بوده و چهره‌های بزرگی را تحویل جامعه داده است. بنابراین این جشنواره می تواند گامی برای سپاس از این شخصیت ها باشد.

غلامعلی سفید با اظهار امیدواری از تداوم این حرکت فرهنگی که با همکاری و هم افزایی دستگاه های مختلف انجام شده است، تصریح کرد: هرچند استمرار فعالیت های فرهنگی که به صورت مشترک توسط چند دستگاه انجام می‌شود سخت است و بعضاً با مشکلاتی روبرو خواهد شد اما امیدوارم از هم اکنون برای برگزاری دومین جشنواره ساباط پایه‌گذاری شود.

شورای ششم یزد در مقابل مانع تراشان فرهنگی مقاومت کند

وی در پایان با اظهار امیدواری از اینکه نگاه فرهنگی و هنری بر شورای ششم شهر یزد هم غالب باشد، گفت: امیدوارم هم اعضای دوره آتی شورای شهر خود علاقه‌مند به فعالیت های فرهنگی باشند و هم در مقابل سرزنش و مانع‌تراشی‌های ملامت‌گران و قلم به دستانی که درک درستی از موضوع ندارند و انجام این امور را غیر ضروری می دانند مقاومت کند.

لزوم برگزاری جشنواره ساباط به واسطه پتانسیل های تاریخی یزد

نرگس آبیار کارگردان یزدی‌تبار مطرح کشور با بیان اینکه جشنواره فیلم کوتاه ساباط یزد یک رویداد سینمایی بسیار مهم است گفت: لزوم برگزاری این جشنواره به دلیل پتانسیل بی نظیری که یزد در زمینه میراث فرهنگی و آثار باستانی دارد به شدت احساس می شد. امیدوارم این جشنواره یک حرکت مستمر و ادامه‌دار باشد و فقط به برگزاری یک دوره بسنده نشود.

وی با اشاره به تلاش هایی که برای حفظ بافت تاریخی شاهدیه و ابرنداباد انجام شده است، اظهار داشت: خرابی ها و ویرانگری های زیادی در این منطقه تاریخی صورت می گرفت که بخشی از آن به بی تدبیری برخی از کسانی که امور را بر دست داشتند بر می‌گردد اما همه هنرمندان و اهالی سینما تلاش کردند تا این خرابی‌ها رسانه‌ای شود و باعث شد که در نهایت این بافت ثبت ملی شود که نشان می‌دهد حمایت هنرمندان در این حوزه ها جواب خواهد داد.

نرگس آبیار وی در پایان خاطرنشان کرد: هرچند که متاسفانه یک سوم از بافت تاریخی شاهدیه ویران شده است اما نشان می دهد که سر و صدای رسانه ای چقدر می تواند در حفظ این آثار اثرگذار باشد و امیدوارم دست به دست هم دهیم و کمک کنیم تا تمام آن چیزی که از گذشته مانده و تجربه زیستی نیاکان ماست حفظ شود.

معرفی برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره فیلم کوتاه ساباط

پس از اجرای گروه موسیقی و تجلیل از چند تن از هنرمندان سینمای یزد از جمله استاد امیررضا وزیری، پیشکسوت بازیگری و استاد محمدعلی حدّت پیشکسوت نقاشی و طراحی پوسترهای سینمایی، برگزیدگان این جشنواره در بخش‌های مختلف به شرح زیر معرفی شدند:

برگزیدگان بخش سایه روشن

لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین کارگردانی به سید مصطفی فخاری نیری برای فیلم مستند «داستان عروسک‌ها»

لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین صدابرداری و صداگذاری به حمید سلمان
برای فیلم‌های «لیبرو»، «کاغذ باد بازی»، «بومرنگ» و «داستان عروسک‌ها»

لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین تصویربرداری به احسان دادرس برای فیلم‌های «لیبرو»، «کاغذباد بازی» و «خانه پنجم»

لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین تدوین به سعید سلمان روغنی برای فیلم‌های «داستان عروسک‌ها»، «زیر ده»، «جوی استیک» و «لیبرو»

برگزیدگان بخش فرشتگان کسب و کار

لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمد طالبی کارگردان و تدوینگر فیلم «چوب‌بستنی» از استان مرکزی

برگزیدگان بخش داستانی

لوح سپاس و جایزه نقدی به فیلم «تولد آن دو مرحوم» به کارگردانی علی صادقیان از استان یزد

جایزه سوم بهترین فیلم داستانی لوح سپاس و جایزه نقدی به فیلم «سلام» ساخته محمدرضا حاجی غلامی از استان یزد

جایزه دوم بهترین فیلم داستانی به همراه لوح سپاس و جایزه نقدی به فیلم «عزیز» ساخته سید مهدی موسوی از کاشان

جایزه بهترین فیلم داستانی به همراه تندیس جشنواره، لوح سپاس و جایزه نقدی به فیلم «ناهید» ساخته صمد علیزاده از آذربایجان شرقی

برگزیدگان بخش پویانمایی

ضمن تقدیر از فیلم «زر زری کاکل زری» ساخت مهین جواهریان

جایزه بهترین دستاورد فنی و هنری به همراه لوح سپاس و جایزه نقدی به فیلم «گرگم و گله می‌برم» ساخته امیرهوشنگ معین از تهران

تندیس جشنواره به همراه لوح سپاس و جایزه نقدی به فیلم «فرفره» ساخته شیوا ممتحن از استان تهران»

برگزیدگان بخش مستند

جایزه بهترین فیلم با موضوع محیط زیست (تمدن کاریزی) به همراه تندیس جشنواره، لوح سپاس و جایزه نقدی به فیلم «قنات قصبه گناباد» ساخته سعید توکلی فر از مشهد

جایزه سوم جشنواره به همراه لوح سپاس و جایزه نقدی مشترکا به فیلم‌های «صحنه آخر» ساخته محمد قاسم پور از استان تهران و «پل سیاه» ساخته ایوب مردانی پور از خوزستان

جایزه دوم جشنواره به همراه لوح سپاس و جایزه نقدی به فیلم «شبیه مضحک» ساخته علی محمد ناصر بافقی از استان یزد

جایزه بهترین فیلم کوتاه مستند به همراه تندیس جشنواره، لوح سپاس و جایزه نقدی به فیلم سلطان محمد نقاش ساخته سید وحید حسینی نامی از استان تهران
همچنین جایزه ویژه شهر جهانی یزد به همراه تندیس جشنواره، لوح سپاس و جایزه نقدی به فیلم مستند «عیار ۲۰» به کارگردانی محسن عباسی سرچشمه از استان یزد

به این ترتیب اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه ساباط یزد با موضوع میراث جهانی، تاریخی و معنوی که از هفدهم تا بیستم فروردین ماه سال ۱۴۰۰ در شهر میراث جهانی یزد برگزار شد، به کار خود پایان داد.

دیدگاهتان را بنویسید