لزوم ترویج اعتکاف ماه مبارک رمضان/ اعتکاف دستاورد معنوی انقلاب اسلامی است

آیت‌الله محمدرضا ناصری امام جمعه یزد  در نشست‌ هم‌اندیشی مدیران فرهنگی اعتکاف در یزد با اشاره به اهمیت اعتکاف در تزکیه نفس اظهار داشت: در زمان اعتکاف باید روی صفات پسندیده انسان‌ها کار شود تا معتکف در طول سال معنویت…

آیت‌الله محمدرضا ناصری امام جمعه یزد  در نشست‌ هم‌اندیشی مدیران فرهنگی اعتکاف در یزد با اشاره به اهمیت اعتکاف در تزکیه نفس اظهار داشت: در زمان اعتکاف باید روی صفات پسندیده انسان‌ها کار شود تا معتکف در طول سال معنویت خود را حفظ و تقویت کند.

وی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم اعتکاف، داشتن فرصت برای تفکر است و اهمیت تفکر تا آنجاست که قرآن بارها بر آن تأکید کرده است.

ناصری عنوان کرد: باید در اعتکاف راهنمای معتکفان به ویژه راهنمای آنها در تفکر باشیم و بتوانیم در زندگی آنها نقشی تأثیرگذار ایفا کنیم.

امام جمعه یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیره امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) شخصیتی متفکر و بسیار جدی بود تا حدی که وقتی تصمیم‌گیری در زمینه‌ای انجام می‌داد، کسی نمی‌توانست ایشان را منصرف کند.

وی تصریح کرد: باید روحیه تفکر را در جامعه نهادینه کنیم و در اعتکاف هر سال موضوعی را با عنوان نماد در نظر بگیریم و محور برنامه‌های اعتکاف را بر آن متمرکز کنیم.

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه اعتکاف در ماه مبارک رمضان به تدریج به دست فراموشی سپرده شده است، عنوان کرد: باید اعتکاف ماه رمضان نیز ترویج شود زیرا سیره پیامبر (ص) بود و ایشان به اعتکاف رمضانیه اهتمام داشت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه هر سال استقبال خوبی از سوی مردم در زمینه اعتکاف صورت می‌گیرد، اظهار داشت: از سوی سازمان تبلیغات اسلامی به همه مساجد برگزارکننده اعتکاف، مبلغ اعزام می‌شود.

حجت‌الاسلام محمد شریف حسینی کوهستانی یادآور شد: در استان یزد توجه ویژه‌ای به اعتکاف دانشجویی و دانش‌آموزی صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام سید محمدکاظم مدرسی از اساتید حوزه و دانشگاه یزد نیز در این نشست اظهار داشت: اعتکاف از مصادیق بارز عمران مساجد و خانه‌های خدا و مانع نزول عذاب الهی است.

وی بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت گسترده‌ای روی بحث اعتکاف کار شده و می‌توان اعتکاف را از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی دانست.

مدرسی خاطرنشان کرد: در اعتکاف باید به ابعاد معرفتی، بصیرتی، تربیتی و مهارتی توجه شود زیرا جامعه ما علاوه بر اخلاق، نیاز به مهارت اخلاقی نیز دارد که اینها نیازمند آموزش است.

وی تأکید کرد: در اعتکاف باید پاسخگوی ابهامات باشیم و آنچه در اعتکاف باید مورد توجه قرار گیرد، تلاش برای حضور حداکثری مردم در این برنامه معنوی است.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف قم نیز در این جلسه هدف از برگزاری این نشست را تبادل نظر، یکسان‌سازی فعالیت‌های فرهنگی، استفاده از فرصت اعتکاف برای برنامه‌ریزی‌های فرهنگی در جامعه و … اعلام کرد.

حجت‌الاسلام سیدعلیرضا تکیه‌ای عنوان کرد: در این نشست علاوه بر استفاده از تجربیات ستادهای اعتکاف در استان‌ها، سیاست واحدی برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی اتخاذ می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید