در هفتمین همایش سراسری انجمن تولیدکنندگان AAC در یزد مطرح شد؛

طرح نهضت ملی مسکن فرصتی مناسب برای صنایع ساختمان استان یزد

هفتمین همایش سراسری انجمن تولیدکنندگان بتن سبک اتوکلاوه شده ایران(AAC) که با حضور تولیدکنندگان این حوزه از استانهای مختلف کشور در محل هتل صفاییه یزد به میزبانی شرکت ایلیانوین سازه میبد برگزار شد.

رییس هیات مدیره انجمن AAC در این همایش با اشاره به اینکه بتن سبک اتوکلاوه شده علاوه بر وزن سبک از مقاومت بالایی نیز برخوردار است، اظهار داشت: مقاومت در برابر حرارت و صدا، حمل‌ونقل راحت و سریع، امکان بازیافت و استفاده مجدد، مقاومت در برابر زلزله،کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز و صرفه‌جویی در مصرف انرژی از جمله مزیت های این محصول است.

«محمود عزیزیان» با اشاره به افزایش تولید این محصول در کشور و صادرات آن به دیگر کشورهای منطقه بیان داشت: اکنون تولید این بتن در کشور زیر ۱۰ درصد بوده و در مناطق سردسیر مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین به قطر و عمان هم صادر می شود.

به گفته وی؛ در اکثر کشورهای پیشرفته، بتن اتوکلاوه شده مورد استفاده صنعت ساختمان قرار می گیرد.

نائب رئیس انجمن و مدیر شرکت ایلیا نوین سازه میبد نیز در این همایش گفت: در استان یزد همگرایی و تعامل خوبی بین تولیدکنندگان بتن سبک اتوکلاوه شده وجود دارد و به این نکته باید توجه شود که در خرید و فروش محصولات نباید رقابت منفی نباید وجود داشته باشد و قیمت شکنی هم نیز نبار انجام گیرد بلکه باید از تجربیات یکدیگر در این صنعت استفاده شود.

«محمد ابراهیم خلیلی» با اشاره به تبدیل شدن یزد به قطب تولید کاشی و سرامیک درکشور گفت: استان یزد بعنوان قطب تولید محصولات در کشور تبدیل شده است و بخش قابل توجهی از این تولیدات به خارج از کشور صادر می شود.

خلیلی تصریح کرد: امیدواریم مجموعه انجمن بتن سبک اتوکلاوه شده با اعتماد به نفسی که دارند در این تولید این محصول موفق باشند.

عضو هیات مدیره و دبیر سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد نیز درادامه این جلسه بیان کرد: مطابق با مقرارت ملی ساختمان و به ویژه مبحث پنجم این مقرارت، استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد وظیفه تمام مجریان و سازندگان ساختمانی است این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

«مهدی شهسواری» با بیان اینکه کنترل و نظارت بر ساخت و ساز بر عهده ناظران است، اظهار کرد: مصالحی که به صورت نوین وارد بازار می شود قطعا با بررسی استانداردها و آیین نامه آن توسط مرکز تحقیقات ساختمان و شورای مرکزی ساختمان در دستور کار ما قرار می گیرد.

وی در خصوص تخلفات ساختمانی در استان افزود: برخی تخلفات در زمینه شهرسازی است که ساختمان ها مازاد بر تراکم ساخته می شوند و بعضی تخلفات نیز مربوط به رعایت نکردن استانداردهای لازم و مقرارت ملی ساختمان است.

به گفته شهسواری، بیشتر تخلفات در استان یزد در حوزه شهرسازی مازاد بر تراکم است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد نیز در ادامه با تاکید بر استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت ساخت و ساز استان گفت: بهره‌برداری از این فناوری ها برای ارتقای کیفیت و افزایش سرعت ساخت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن‌ در استان ضروری است.

«محمد جواد ابوالحسینی» افزود: با توجه به افق دولت در ساخت چهار میلیون مسکن در قالب نهضت ملی مسکن در کشور، این میزان ساخت مسکن فرصتی برای تولیدکنندگان مصالح ساختمانی با فناوری های نوین فراهم کرده است و استفاده از فناوری‌های روز و مصالح ساختمانی جدید می‌تواند علاوه بر افزایش عمر ساختمان‌ها، در کاهش مصرف انرژی در کشور نیز موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: صنعتی سازی در صنعت ساختمان در دهه ۴۰ و ۵۰ در کشور کلید خورد و تجربیات خوبی در این دهه به صورت موردی اشاعه پیدا کرد، در کشورهای توسعه یافته عمدتاً این اقدام بعد جنگ جهانی دوم آغاز و در ادامه بسیاری کشورهای دنیا به دلیل محدودیت‌های انرژی و سایر عوامل به این سمت و سوی سوق یافتند.

ابوالحسینی بیان کرد: این نوع ساخت و سازها در مقاطعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل شرایط حاکم بر کشور توقف یافت و بعد چند سالی حرکت های مختلفی در زمینه ساخت و ساز در کشور شروع شد و با ساخت مسکن مهر یک جهش خوبی در این بخش صورت گرفت.

 وی با بیان این که یزد از گذشته جزو استان‌های مطرح در تولید آجر و بلوک‌های سفالی در کشور به دلیل برخورداری از خاک رس مناسب بوده است، گفت: برخی واحدهای تولیدی در شهرستان‌های اردکان و میبد در زمینه تولید مصالح ساختمانی نوین به ویژه بتن سبک اقدام کردند.

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با بیان اینکه صنعت ساختمان استان یزد نسبت به استان‌های همجوار از جایگاه مطلوبی برخودار است، افزود: ساخت ۶۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان یزد فرصت خوبی است که تولیدکنندگان مصالح ساختمانی نوین در ساخت و ساز این واحدها ورود کنند.

 ابوالحسینی ضمن تبریک تایید بتن سبک اتوکلاو شده توسط مرکز ملی تحقیقات ساختمان، اهتمام به موضوع قیمت و رقابت‌پذیری با محصولات مشابه را نیز حائز اهمیت خواند و ابراز امیدواری کرد که صنعت ساختمان سازی کشورمان به سمت ساخت و سازهای ایمن و ارزان‌تر سوق یابد.

هم چنین در این نشست از ساختمان‌های باربر سه طبقه با مصالح ساختمانی AAC نیز با حضور معاون استاندار یزد رونمایی شد.

در این همایش تعدادی از تولیدکنندگان بتن سبک اتوکلاوه شده استان‌های مختلف کشور حضور داشتند که نقطه نظرات در زمینه این محصول بیان و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

همچنین در زمینه راهکارهای اجرایی افزایش سرعت ساخت و ساز و کیفیت ساخت مسکن بحث و تبادل نظر شد.

 بلوک‌ها و پنل‌های سبک اتوکلاوی از انواع مصالح ساختمانی نوین است که علاوه بر تولید از مواد اولیه تماماً قابل بازیافت، دارای مزیت‌هایی مانند سبک بودن، سرعت بالای نصب، کاهش هزینه‌ها، سازگاری با محیط زیست، عایق صدا، قابل برش بودن با اره، افزایش طول عمر ساختمان، مقاوم در برابر رطوبت و یخ زدگی، مقاوم در برابر آتش سوزی، افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله و امکان افزایش فضای داخلی ساختمان است.

در ادامه جلسه خبرنگار یزدانه سوالی مبنی بر اینکه با توجه به بروز بودن مصالح تولیدی AAC آیا الزامی برای دولت و متولیان مسکن ملی برای استفاده از این دست مصالح بروز در نظر گرفته شده است، مطرح کرد که عزیزیان در پاسخ به این سوال بیان داشت: نفع محصول در نهایت برای مصرف‌کننده است، یعنی کسی که در آن منازل سکونت دارند تاثیر استفاده از این مصالح را در کاهش مصرف انرژی، صوت، ایمنی بیش‌تر در برابر زلزله و همچنین در رفاه فردی خود بنابراین ما می‌توانیم از طریق مصرف‌کننده به سازنده فشار آوریم.

به گفته وی؛ در این صورت که طرف صحبت ما دولت، سازندگان، ناظر و نظام مهندسی هستند، خودمان را در کنار مصرف‌کننده به عنوان مطالبه‌گر قرار داده و می‌توانیم با برقراری ارتباط با مصرف‌کننده زمینه درخواست آنان از سازنده را فراهم کنیم این مسئله از دایره تمرکز ما خارج نیست در این راستا اگر از مصرف‌کننده کمک بگیریم به نتیجه بهتری دست خواهیم یافت.

عزیزیان همچنین تاکید کرد: به جز بحث‌های انرژی و مقاومت دیوار احراز آن برای مصرف کننده به واسطه دستگاه نظارت است و مصرف‌کننده مشخصا نمی‌تواند آن را احراز کند، این هم می‌تواند مزید بر این علت باشد که تمرکز باید بر روی سازمان‌های دولتی و سازندگان گذاشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید