دکتر محمدرضا میرجلیلی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد:

ضد عفونی کردن معابر عمومی بیشتر جنبه روانی دارد

دکتر میرجلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار بشارت یزد در خصوص نامه اساتید بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد مبنی بر اثرگذاری کم ضد عفونی معابر عمومی شهر پاسخ داد: چندین بار اعلام کردیم که این کار بیشتر حالت روانی دارد و از نظر ضدعفونی کارایی خاصی ندارد. اما در مجموع نفس ضدعفونی کردن کار خوبی است. ممکن است بگویید در مقابله با ویروس کرونا اثرگذاری کمتری دارد اما این فرهنگی برای بهداشت عمومی می شود.

نشست خبری دکتر محمدرضا میرجلیلی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد صبح شنبه ۳۰ فروردین با حضور اصحاب رسانه برگزار و آخرین اطلاعات و آمار و اقدامات انجام شده در خصوص بیماری کرونا ارائه شد.

پشت بیماری کرونا مسائل زیادی نهفته است

دکتر محمدرضا میرجلیلی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه پشت بیماری کرونا مسائل زیادی نهفته است، اظهار داشت: برای مدیریت بیماری کرونا باید اقتصاد و روابط سیاسی قوی داشت چرا که با شیوع این بیماری روابط بین کشورها به کلی تغییر کرد. آموزش و پرورش و آموزش عالی در کشور هم باید کاملا تغییر کند و خبرنگاران باید در مدیریت این فضا کمک کنند.

ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا اولین بار در استان یزد تشکیل شد

وی با اشاره به زمان زیادی که طول خواهد کشید تا روال زندگی مردم عادی شود، خاطرنشان کرد: در جلسه بهمن ماه در تهران به ما اعلام شد که یک چینی و آلمانی در یزد مشکوک به کرونا هستند بنابراین یزد اولین جایی بود که در آن بیمار مشکوک کرونا رویت شد. همان زمان کار ما شروع شد و طی جلسه ای که در استانداری برگزار شد پدافند زیستی و دیگر گروه های مدیریت بیماری با هم ادغام و ستاد مقابله با بیماری کرونا اولین بار در یزد تشکیل شد. پس از دو هفته ستاد ملی کرونا در کشور هم آغاز به کار کرد.

دکتر میرجلیلی عملکرد استان یزد در مدیریت بیماری کرونا را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: در حالی اعلام می‌کنیم که بحران را پشت سر گذاشته ایم که استان یزد به لحاظ بروز بیماری جزو استان های سوم و چهارم در کشور بوده است. بسیاری از استان ها ۳۰ تا ۴۰ نفر از کادر درمان خود را از دست دادند اما به دلیل این که وسایل حفاظتی به خوبی در استان یزد فراهم شد، در یزد فقط یک شهید کادر درمان دادیم.

نقش خانه فرهنگ صدوقی و شهرداری یزد در مدیریت کرونا

وی اضافه کرد: البته در این راه خانه فرهنگ صدوقی و شهرداری یزد کمک‌های زیادی به ما کردند. شهرداری یزد در تجهیز اولین آزمایشگاه در اوایل شروع بیماری اقدام کرد که جای تشکر دارد. این اقدام باعث شده استان یزد از اولین استان هایی باشد که از این تکنولوژی برخوردار می‌شود. خانه فرهنگ صدوقی نیز لوازم و تجهیزات را قبل از شیوع بیماری در یزد تهیه کرد که باعث شد در روزهای اوج بیماری با مشکل خاصی روبرو نباشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به ارائه آخرین آمارهای مربوط به بیماری کرونا در استان یزد پرداخت و عنوان کرد: تاکنون ۴ هزار و ۱۹۵ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری شدند که از این میان تست کرونای هزار و ۳۶۶ نفر از آنها مثبت شده است و متاسفانه از این تعداد ۱۹۷ نفر هم فوت کردند.

در استان یزد مشکل کمبود تخت بیمارستانی برای بستری وجود نداشت

وی با اعلام اینکه ۷۵۰ تخت ویژه برای بیماران کرونا در استان تعریف کردیم، اذعان کرد: اما نهایت بیمار بستری شده در بیمارستان‌های استان در یک روز از ۴۹۵ نفر تجاوز نکرد و به همین دلیل مشکل کمبود تخت بیمارستانی برای بستری وجود نداشت. در این مدت ۸ هزار بیمار سرپایی به مراکز درمانی استان مراجعه کردند که توسط متخصصان عفونی ویزیت شد. تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان صدوقی در حال حاضر ۷۵ نفر است در صورتی که در مقطعی به ۳۰۰ نفر هم رسیده بود.

محمدرضا میرجلیلی دلیل عدم اعلام آمار بیماران کرونایی در استان را جلوگیری از مسافرت مردم به استان‌های با شیوع کم عنوان کرد و در خصوص دلایل میزان مرگ و میر بالا در بیماران کرونایی یزد، توضیح داد: نمی توان گفت به دلیل بالا بودن بیماری زمینه‌ای در یزد، تعداد فوتی های استان بالاست.

وی با بیان اینکه مرگ و میرها و ابتلا به بیماری کرونا در استان، ابتدا از شهر اردکان آغاز شد و سپس به کل استان سرایت کرد، گفت: طبیعی است که هر چقدر از زمان شیوع دیرتر به بیماری کرونا مبتلا شویم وضعیت بهتری از نظر شدت علائم بالینی خواهیم داشت. نظام ثبت آمار مرگ و میر ها هم در بالا رفتن درصد فوتی‌ها مهم است. ما تمام مرگ و میرها را به صورت ویژه ثبت کردیم. یعنی تصادفی، قلبی و سرطانی هایی داشتیم که کرونا مثبت شدند و ما مرگ آنها را کرونا اعلام کردیم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر سن بیماران کرونایی فوت کرده هم بسیار مهم است و ما در یزد فقط یک نفر فوتی ۲۹ ساله داشتیم که دارای بیماری زمینه‌ای بود.

۹ کشته و ۴ نابینا به دلیل مصرف الکل تقلبی در یزد

دکتر محمدرضا میرجلیلی به مسمومیت‌ها و فوتی‌های ناشی از مصرف الکل تقلبی در یزد هم اشاره کرد و یادآور شد: در استان یزد مجموعا ۸۹ نفر به دلیل استفاده از الکل تقلبی در بیمارستان‌ها بستری شدند و از این تعداد ۹ نفر جان باختند و ۴ نفر هم نابینا شدند. برای مثال ۵ نفر در یک میهمانی به دلیل استفاده از الکل تقلبی مسموم شدند اما به دلیل ترس دیرتر به بیمارستان مراجعه کردند. در کل تعداد فوتی های ناشی از سوء مصرف الکل در استان‌ یزد با استان‌هایی نظیر خوزستان قابل مقایسه نیست.

امیدوار هستیم از اواسط اردیبهشت‌ بیماری کرونا در استان یزد کاملا مهار شود

وی با تاکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی توسط مردم یادآور شد: بسیار امیدوار هستیم تا از اواسط اردیبهشت‌ ماه بیماری کرونا در استان یزد به طور کامل مهار شود و به شرایط عادی دست‌ پیدا کنیم. ضمن اینکه بیمارستان ها از این هفته به روال عادی برمی گردند و به مرور وضعیت سفیدی خواهند داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به غربالگری بیش از ۹ هزار مادر باردار خاطرنشان کرد: راه‌اندازی درمانگاه‌های ۲۴ ساعته با حضور متخصصین عفونی از جمله اقدامات انجام شده در حوزه درمان استان یزد است

ضد عفونی معابر عمومی شهر اثرگذاری کمی داشت و بیشتر حالت روانی دارد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بشارت یزد در خصوص نامه اساتید بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد مبنی بر اثرگذاری کم ضد عفونی معابر عمومی شهر پاسخ داد: چندین بار اعلام کردیم که این کار بیشتر حالت روانی دارد و از نظر ضدعفونی کارایی خاصی ندارد چنانچه اگر یک نفر بر روی یک صندلی ضدعفونی شده نشسته باشد و یک بیمار کرونایی پس از او روی همان صندلی بنشیند طبیعی است که اثر آن از بین می‌رود. اما در مجموع نفس ضدعفونی کردن کار خوبی است. ممکن است بگویید در مقابله با ویروس کرونا اثرگذاری کمتری دارد اما این فرهنگی برای بهداشت عمومی می شود.

دکتر میرجلیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا آمار مرگ و میر مبتلایان به کرونا در استان یزد بیش از دو برابر میانگین کشوری است، توضیح داد: آماری که ما اعلام می کنیم مرگ و میر تعداد کسانی است که در بیمارستان‌ها بستری شدند و به دلیل کرونا جان خود را از دست دادند. باید توجه داشت که نباید عملکرد استان را بر اساس مرگ و میر سنجید و باید دید چه قشری بیشتر درگیر شده‌اند.

وی اضافه کرد: در استان یزد بیشتر افراد با سن بالا در اثر این بیماری جان باخته‌اند و فقط یک مورد مرگ و میر در رده سنی۲۰ تا ۲۹ سال داشته ایم که او هم دارای بیماری زمینه‌ای بوده است. با توجه به اینکه میانگین عمر مردم یزد پنج سال بیشتر از میانگین کشوری است باید ساماندهی بیشتری در این مورد داشته باشیم. برای مثال چند نفر از جان باختگان کرونا در یزد مربوط به یک مراسم زرتشتیان بود که همه آنها سن بالایی داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید