لزوم بازنگری در اخذ گواهینامه رانندگی:

شهر دوچرخه‌ها را احیا کنید

رتبه دوم کشور در تعداد کشته های رانندگی به یزد اختصاص دارد و بررسی ها نشان میدهد عامل اصلی بروز تصادفات این شهر ضعف قانون در خصوص اخذ و یا تمدید گواهینامه رانندگی و همچنین نبود فرهنگ رانندگی است. سرعت در یزد شتابان قربانی میگیرد و باید دستگاه قضا در کنار پلیس به این وضعیت بیمار گونه رانندگی یزدی ها خاتمه دهد. اکنون یزد به لحاظ آمار کشته های رانندگی رتبه دوم کشور را دارد و چنانچه تدبیری اندیشیده نشود و شهر دوچرخه ها احیا نشود، فاجعه جبران ناپذیری رقم میخورد.

روزگاری که یزد به شهر دوچرخه ها معروف بود اکنون جولان گاه ۵۰۰ هزار دستگاه موتور سیکلت در سطح شهر شده است؛ که علاوه بر آلودگی صوتی موجب بروز بسیاری از تصادفات مرگبار است

راکبین موتور سیکلت که زیر سن قانونی هستند، نظیر دو کودک ۱۵ و ۱۶ ساله بافقی که قربانی هیجان کاذب موتور سواری و غفلت والدین شدند.
و یا تصادف اخیر دو موتورسیکلت در بلوار ولایت که دو جوان فاقد گواهی نامه را روانه بیمارستان کرد.

رانندگان جوان با جنون سرعت جان بسیاری را به خطر می‌اندازند

تصادفات مختص موتور سیکلت نیست، ماشین هایی که رانندگان آن اغلب جوانانی هستند که با جنون سرعت جان بسیاری را به خطر می اندازند و باعث شده اند تعداد زیادی از زنان به علت سرعت و مستی برخی رانندگان سرپرست خود را از دست بدهند و یا فرزندانی که به دلیل غفلت والدین خود ،به دیار باقی شتافتند.

نبود فرهنگ رانندگان ماشین و راکبین موتورسیکلت یک قسمت از تصادفات مرگبار است و قسمت دیگر نبود زیر ساخت های شهری و ایمنی لازم در معابر سطح شهر خصوصا زیرگذرها ست.
شرایط بحرانی زیرگذرها به حدی رسیده که سرپرست پلیس راهور یزد به تازگی اعلام کرد در صورت مجهز نشدن زیرگذرهای شهر به وسایل ایمنی و کنترل سرعت، پلیس با اخذ دستور قضایی نسبت به بستن این مسیرها اقدام خواهد کرد.زیرگذرهای که پلیس راهور بعنوان مناطق پرخطر از آنها نام برده است و روزی نیست که تصادف و یا واژگونی ماشین در ان رخ ندهد.
همچنین خیابانهای فرعی منطقه صفاییه و یا معابری نظیر بلوار مدرس و بلوار جانباز که عرض خیابان به بزرگراه تبدیل شده است مکانی برای کورس گذاشتن ماشین ها و تک چرخ زدن موتورسواران  است که در ساعات پایانی شب آسایش را از مردم آن مناطق گرفته است.

عامل اصلی تصادفات ضعف قانون در خصوص اخذ و یا تمدید گواهینامه

اما بررسی های نشان میدهد عامل اصلی بروز این تصادفات ضعف قانون در خصوص اخذ و یا تمدید گواهینامه رانندگی و همچنین نبود فرهنگ رانندگی است.
راننده ای که نمره منفی دارد و یا جان انسانی را به علت سرعت و یا مستی گرفته است و یا به دلیل نداشتن گواهینامه به لحاظ شرایط سنی رانندگی کرده است ؛ باید برای تمدید و یا اخذ گواهی نامه شرایط سخت تری را طی کند.
بررسی سوابق رانندگی والدین و میزان جریمه و سانحه انجام شده توسط آنها که باید الگوی فرزندان خود باشند، داشتن سلامت روان و بررسی سوابق رانندگی شخص متقاضی و نیز گواهی عدم اعتیاد از شرایط اساسی و پیشنهادی برای دریافت گواهینامه است که جای آن در قانون کشور برای اجرایی شدن خالی است.
همچنین برخورد اصولی با والدینی که با در اختیار قرار دادن وسایل نقلیه خود به فرزندان موجب نا امنی و بروزحوادث دلخراش میشوند از مولفه های بررسی و تجدید نظر در قانون اخذ گواهینامه در نظر گرفته شود.
به گفته اسلام افشون مدیر عامل ستاد دیه یزد؛ سال گذشته در یزد ۱۳ زندانی به علت تصادف منجر به فوت و یا منجر به جرح در بند بودند که با کمک ستاد دیه استان مبلغ ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای آزادی آنها جمع آوری شد  و امسال نیز ۱۲ زندانی در رده سنی جوان به علت تصادف منجر به فوت انسانی بی گناه در بند در انتظار آزادی هستند.

یزد رتبه دوم کشور در تعداد کشته های رانندگی

اماپرداخت دیه و جبران خسارت به چه میزان آلام و دردهای یک خانواده که سرپرست خود را به خاطر بی احتیاطی و غفلت والدین از فرزندان خود از دست داده را جبران خواهد کرد و نیز فرد خاطی چگونه با وجدان خود کنار خواهد آمد؟
سرعت در یزد شتابان قربانی میگیرد و باید دستگاه قضا در کنار پلیس به این وضعیت بیمار گونه رانندگی یزدی ها خاتمه دهد. اکنون یزد به لحاظ آمار کشته های رانندگی رتبه دوم کشور را دارد و چنانچه تدبیری اندیشیده نشود و شهر دوچرخه ها احیا نشود، فاجعه جبران ناپذیری رقم میخورد.
 

دیدگاهتان را بنویسید