«شاهنامه فردوسی» سند هویت بخش فرهنگ و ادب ایران است

آیین رونمایی از کتاب «عاشقانه های شاهنامه» تالیف «امیررضا وزیری» با حضور جمعی از اهالی فرهنگ، ادب و رسانه همزمان با هفته بزرگداشت یاد ابوالقاسم فردوسی در محل کتابخانه مرکزی یزد برگزار شد.

«اصغر دادبه» هنرمند و نویسنده یزدی در این مراسم شاهنامه فردوسی را سند هویت بخش ایران دانست و گفت: شاهنامه مبالغه نیست بلکه سندی هویت بخش برای فرهنگ و تاریخ ایران است که اگر وجود نداشت بسیاری از وجوه فرهنگ و ادب نیز تا امروز باقی نمی ماند.

وی همچنین شاهنامه را تحقق خواست یک ملت دانست و افزود: شاهنامه چیزی است که یک ملت درخواست آن را داشتند و فردوسی به نمایندگی این درخواست را تحقق بخشید این اثر در چهارصد سال به موقعیت کنونی خود رسیده و از این نظر جایگاه ویژه ای دارد.

دادبه تصریح کرد: در این چهارصد سال انتقال فرهنگ ایرانی به جهان اسلام اتفاق افتاد که در این راستا تلاش ها و مقاومت های زیادی برای بازیابی هویت ملی در این مدت انجام گرفت. شاهنامه با استفاده از زبان و ادب؛ هویت، تاریخ، اساطیر و حکمت ملی را احیا و از افول آن جلوگیری کرد.

 این هنرمند و نویسنده یزدی در ادامه افزود: از نظر برخی از اعراب شاهنامه به مثابه قران عجم است که به درستی به آن پرداخته نشده و نیاز به توجه بیشتری دارد، قران عجم دربرگیرنده فرهنگ و هویت ملی ایران است و در طول تاریخ به گونه های متفاوتی به فرزندان این سرزمین منتقل شده است.

وی خاطر نشان کرد: در ایران عموما در پی احساس خطر به عمل روی می آوریم در صورتی که میتوان در طول زمان از خطرات جلوگیری کنیم. در بحث ادبیات نیز به همین صورت است و باید قبل از به خطر افتادن فرهنگ و ادب به تداوم بخشیدن به آن اندیشید نه اینکه پس از احساس خطر به فکر چاره بود.

دادبه « فروغی » را از جمله تاثیرگذاران در فرهنگ کشور دانست و افزود: فروغی با ایجاد سیر حکمت و تصحیح شاهنامه کار بسیار بزرگی انجام داد که پس از خانه نشین شدنش در اروپا نیز منتشر شد. انتخاب ها بر اساس موضوع و آمیختن ابیات تاثیرگذار از جمله اقدامات در بازنویسی اشعار شاهنامه است که نیاز به توجه بیشتری دارد. تلاش برای انتقال مفاهیم و اشعار شاهنامه با شیوه های متفاوتی صورت گرفته که یکی از آن ها گزیده کردن و انتخاب بخش های تاثیرگذار آن بوده است که نمونه آن را مسعود سعد انجام داده است.

 اصغر دادبه ضمن تشکر از تلاش ها و زحمات  امیررضا وزیری اهمیت این اثر را از آن جهت دانست که مبتنی بر گردآوری بیت های تاثیر گذار داستان های شاهنامه در قالب یک اثر جدید است، گزیده ای جالب و ابتکاری از داستان های عاشقانه ی شاهنامه که خلاقیت نکته کلیدی این مجموعه ١۵ جلدی است  و آموزش این امر اهمیت زیادی دارد.


وی دنیای امروز را دوران فیلم ها و آثار نمایشی دانست و تصریح کرد: دوران امروز دوران قصیده ها نیست بلکه دوران آثار نمایشی، فیلم و تئاتر است و فعالان این حوزه نقش بسیار پررنگی در حفظ و بقای فرهنگ ایرانی دارند بنابراین تبدیل داستان های ارزشمند شاهنامه به قالب های نمایشی امروزه اهمیت ویژه دارد. جای دادن آثار ارزشمند سعدی، حافظ، فردوسی و سایر نمایندگان فرهنگ ایرانی در قالب های نمایشی می تواند فرهنگ و ادبیات را در زندگی روزمره به خوبی احیا کند.

«امیر رضا وزیری» گردآورنده ی کتاب ارزشمند عاشقانه های شاهنامه درباره نحوه گردآوری کتاب عنوان کرد: باوجود تحصیل در رشته عمران در زمان های فراغت ادبیات می خواندم در همین حین بود که تصمیم گرفتم شاهنامه را دوباره و با دقت بیشتر بخوانم، در عمق حماسه های جهانی فردوسی داستانهای عاشقانه ای دیدم که مغفول مانده بود و این آغازی برای پرداختن به شاهنامه از این بُعد مهم و ارزشمند بود.

وی اهمیت آشنایی نوجوانان و جوانان را یکی از دلایل نگارش این مجموعه ١۵ جلدی دانست و افزود: تاسف از مغفول ماندن بُعد عاشقانه ی داستان ها ذیل حماسه های با شکوه شاهنامه و همچنین ضرورت آشنایی نسل کنونی که آینده سازان فرهنگ ما هستند با این اثر بزرگ، سبب شد به سراغ نگارش این مجموعه رفته و از گزیده داستان های عاشقانه در شاهنامه برای جذب جوانان به خوانن شاهنامه و فهم آن استفاده کنم.

وزیری تصریح کرد: وجه حماسی از داستان ها حذف نشده است بلکه حماسه ها در شاهنامه راهی بودند برای رسیدن به عاشقانه هابنابراین تصمیم بر این شد تا با ساده سازی کلمات ثقیل خوانش شاهنامه برای نوجوانان و جوانان آسان تر شود زیرا هر قدمی که درحوزه فرهنگ برداشته می شود برای فردا و برای رسیدن به آرزوی دیرینه فردوسی است تا فرهنگ و زبان فارسی باقی بماند و نسل جوان و نوجوان، آینده سازان ایران خواهند بود پس ضروری است که با آثار کهن زبان و فرهنگ فارسی به خوبی آشنا شوند.

وی همچنین در ادامه تاکید کرد که جلد ١۵ از  مجموعه کتاب عاشقانه های شاهنامه به نماهنگ ها اختصاص داده شده و در این باره اظهار داشت: نزدیک به ۳۰ نماهنگ به گونه ای در جلد ۱۵ آورده شده است تا بر حسب ضرورت، توانایی اجرا به صورت فیلم و نمایش را داشته باشند. 

در پایان این مراسم  از کتاب «عاشقانه های شاهنامه» تالیف امیر رضا وزیری رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید