مدیر ارشد در شهرداری یزد به خبرنگار پیگیر حفظ بنای تاریخی روی ترش کرد:

ساختمان دوران قاجار محمود آباد زیر تیغ شهرداری!

شهردار ناحیه یک یزد می گوید تخریب ساختمان خشت و گلی به رسانه ها ارتباطی ندارد!

شهردار منطقه یک یزد در پاسخ به خبرنگار بشارت یزد در خصوص تخریب بنای قاجاریه در منطقه محمود آباد یزد گفت: «این تخریب به شما ربطی ندارد.»

پیگیری روزنامه بشارت یزد در این خصوص با طی تماس مردمی آغاز شد که اعلام شد یک بنای قدیمی در منطقه محمود آباد یزد؛ دارای ارزش تاریخی، از بناهای بزرگان قدیم این محله مشهور به “سید جعفری ها” است که قسمت کلاه فرنگی آن نیز مظهر قنات محمود آباد بوده و همچنان آثار قنات نیر در آن قرار دارد.

این بنای مرتفع دارای ساختمان کاملا سالم بوده و با بی توجهی در آستانه تخریب توسط شهرداری منطقه یک برای ایجاد میدان قرار دارد. در حالیکه می توان به عنوان المان در میانه میدان قرار داد.

عبد المجید شاکری شمسی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در این زمینه به خبرنگار بشارت یزد اظهار داشت: بنای مذکور به ثبت ملی نرسیده و حتی در محدوده عرصه و حریم بافت تاریخی هم نیست و ضوابط شهرداری و ضوابط طرح تفصیلی شهر بر آن حاکم است!

در ادامه این بررسی و در طی تماسهای مکرر، سیدعلی رضا رسولی شهردار منطقه یک شهرداری یزد ابتدا تماس ها و پیام های خبرنگار بشارت یزد را بدون پاسخ گذاشت و پس از تماس مدیر مسئول روزنامه گفت: این ارتباطی به شما (رسانه ها) ندارد و هنوز هم این بنا تخریب نشده است و اتفاقی نیفتاده است!

او در پاسخ به تعجبی که از این نوع سخنش شنید تکرار کرد: این مسئله ای بین شهرداری و میراث فرهنگی است و به شما هیچ ربطی ندارد!

در پاسخ به وی گفته شد: پیگیری رسانه ها برای این است که اتفاقی برای میراث های گران بهای تاریخی شهر نیفتند. چرا که بنای خشت و گلی را نمی‌توان دوباره ساخت و بدان قدمت داد. چرا در حالیکه دیگران در حال تاریخ و هویت سازی برای خود هستند باید ما داشته های خود را نابود کنیم و بعد رسانه ها بر رفتن آنها مرثیه سرایی کنند!

رسولی برای بار سوم گفت: این ربطی به شما ندارد شما دنبال خبری هستید که چالش درست کنید و این مکالمه پایان یافت

حال سوال این است در شهر جهانی یزد که همه دنیا آن را با عنوان خشت خام و بناهای تاریخیش می شناسند چرا بعضی از مسئولین اینگونه در مقابل بناهای تاریخی با عدم مسئولیت پذیری نسبت به خبرنگار و رسانه ای که دغدغه مندانه در حال تلاش برای حفظ میراث فرهنگی خود است با ترش رویی برخورد می کند و پاسخ می دهد؟ و در این صورت چه توقعی در حفظ میراث فرهنگی از این مسئولین می رود؟

دیدگاهتان را بنویسید