رئیس پارک علم و فناوری استان یزد ضمن پاکدست دانستن فعالین دانش‌بنیان، مطرح کرد:

دستگاه‌های نظارتی اجازه دهند کار شرکت‌های دانش بنیان استان جلو برود

از نهادهای نظارتی می‌خواهیم اگر اشتباهی رخ داد گوش‌زد کنند اما اجازه دهند تا کار جلو برود. حوزه نوآوری دانش بنیان استان از پاکدست ترین بخش‌ها است و بعضی جاها حتی از اتلاف منابع جلوگیری می‌کنیم چه برسد به اینکه قصد سوء استفاده از منابع را داشته باشیم. از مسئولان استان هم می خواهم از ما حمایت کنند چرا که ایجاد یک اکوسیستم استانی و شهری توسط یک دستگاه امکان پذیر نیست و از عهده یک دستگاه به تنهایی بر نخواهد آمد.

نشست خبری دکتر محمد مهدی لطفی رئیس پارک علم و فناوری استان یزد چهارشنبه ۵ شهریور ماه در قالب سامانه آنلاین خانه مطبوعات و رسانه های استان یزد برگزار شد و گزارش عملکرد یک ساله فعالیت‌های پارک علم و فناوری به اطلاع اصحاب رسانه رسید.

فعالیت ۳۳۰ شرکت فناور و ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری یزد

رئیس پارک علم و فناوری یزد تعداد شرکت های فناور فعال در پارک علم و فناوری یزد را ۳۳۰ شرکت عنوان کرد و گفت: البته تعداد شرکت های فناور در کل استان بیشتر از این تعداد است چرا که بسیاری از آنها در طول فعالیت خود رشد کرده‌اند و به دلایل مختلف از پارک رفته‌اند. بنابراین مجموع شرکت‌های دانش بنیانی که از ابتدا در پارک حضور داشتند بیش از ۹۷۵ شرکت است. همچنین ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در استان وجود دارد که نیمی از آن‌ها خارج از پارک فعالیت می کنند.

عدم حمایت های مالی و تعلیق بودجه‌های عمرانی پارک علم و فناوری یزد

وی با بیان اینکه عدم حمایت های مالی بودجه‌های عمرانی ما را برای حمایت از شرکت های فناور با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد کرد، اظهار داشت: برخی از تلاش‌هایی که در چند سال گذشته با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و استان اتفاق افتاد این بود که پایه بودجه پارک علم و فناوری ارتقای جدی پیدا کرد و خوشبختانه این مهم در سال جاری محقق شد و به میزان زیادی دست ما را برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناور باز گذاشت.

وی ادامه داد: این اتفاق باعث شد در ۶ ماه اخیر نزدیک به ۴۰ شرکت فناور به مجموعه ما اضافه شود و امیدوار هستیم تا پایان سال جاری این عدد به ۱۰۰ شرکت افزایش پیدا کند.

محمد مهدی لطفی با بیان اینکه تقویت مالی صندوق پژوهش و فناوری به صورت جدی در دستور کار پارک علم و فناوری قرار دارد تا بتوانیم سرمایه‌گذاری مناسبی در این زمینه رقم بزنیم، خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته حجم صندوق پژوهش و نوآوری چند برابر افزایش پیدا کرد و سعی کردیم حضور شرکت های فناور و دانش بنیان در صندوق پژوهش و نوآوری در حال سرمایه گذاری را به عنوان یک پروژه کلید بزنیم.

حذف ردیف بودجه عمرانی پارک علم و فناوری یزد به شدت توسعه زیرساخت ها را محدود کرد

وی با انتقاد از حذف ردیف های بودجه عمرانی پارک علم و فناوری یزد در سال گذشته، گفت: این اتفاق علیرغم نیازهای پارک علم و فناوری رخ داد و به شدت مسیر توسعه زیرساخت ها را محدود کرد. بسته شدن ردیف بودجه عمرانی پارک علم و فناوری توسط سازمان برنامه و بودجه در سال ۹۶ و ۹۷ اتفاق افتاد و باعث شد که ما عملاً بودجه‌ای را در بحث عمرانی نداشته باشیم.

لطفی با اشاره به اعتبارات نسبتا خوبی که در سفر اخیر معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به استان یزد به حوزه عمرانی و زیرساخت های پارک علم و فناوری اختصاص پیدا کرد، افزود: حاصل این تخصیص اعتبار این شد که اجرای مجموعه پروژه‌های زیرساختی خوبی را در استان آغاز کنیم. بر همین اساس بخش هایی که کوچکتر بودند در حال بهره برداری هستند و بخش‌های بزرگتر هم تا پایان سال به بهره‌برداری خواهند رسید تا یکی از محدودیت‌های جدی ما که محدودیت فضاست حل شود.

توسعه پارک علم و فناوری یزد به دلیل عدم وجود فضای کافی و با کیفیت عملاً متوقف شده است

وی با اعلام اینکه توسعه پارک علم و فناوری یزد به دلیل عدم وجود فضای کافی و با کیفیت عملاً متوقف شده است، اذعان کرد: یکی از کارهای جدیدی که در یک سال اخیر در دستور کار قرار گرفته است پایش کمی و کیفی فضاهای در اختیار، برای بهره‌برداری شرکت‌های فناور است.

وی به تشریح برخی از برنامه‌ها و پروژه های در دست افتتاح و بهره‌برداری پارک علم و فناوری پرداخت و گفت: پروژه های پردیس جامع پارک علم و فناوری در مجموعه اراضی ۷۰ هکتاری پارک برای ساخت و ساز شرکت های بزرگ، تمدید قرارداد زمین فاز یک، تامین انشعابات آب، برق و گاز، همکاری با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای فعال کردن ردیف بودجه سازمانی برای پروژه‌های عمرانی، تشکیل کمیته زیربنایی برای صدور مجوز ساخت و ساز و پروانه ساختمان پروژه ها، اعطای تسهیلات ساخت و ساز برای شرکت های فناور توسط بانک‌ها و صندوق پژوهش و فناوری و اختصاص ردیف بودجه ۷۰ هزار میلیارد ریالی برای ایجاد پایلوت های فناوری از جمله این برنامه ها هستند.

واگذاری مجموعه کارخانه درخشان به پارک علم و فناوری یزد

رئیس پارک علم و فناوری یزد اضافه کرد: پروژه دوم ابتدای زنجیره توسعه فناوری کارخانه نوآوری است. در همین راستا مجموعه ۱۸ هزار متر مربعی کارخانه درخشان به پارک علم و فناوری واگذار شد و اعتبار بودجه آن توسط معاون علمی و فناوری رییس جمهور و همچنین از محل اعتبارات اختصاص یافته از سفر دکتر روحانی به استان یزد تامین شد و بسیار امیدوار هستیم تا دهه فجر به بهره برداری برسد.

وی از محدودیت فضا به عنوان یکی از موانع جدی برای قرار گرفتن استان یزد در رتبه اول اقتصاد دانش بنیان کشور نام برد و گفت: در این خصوص هم بسیار امیدوار هستیم با مجموعه اقداماتی که در دستور کار قرار داده ایم ظرف یک تا دو سال آینده به لحاظ ظرفیت فیزیکی در حوزه اقتصاد دانش بنیان هیچ مشکلی نداشته باشیم. ضمن اینکه ایجاد ناحیه نوآوری حول مجموعه اقبال یکی دیگر از برنامه‌های ما خواهد بود که افق زمانی آن ۱۵ ساله است ولی به تدریج و با کمک صندوق پژوهش و نوآوری آن را اجرایی خواهیم کرد.

چاره‌ای جز جلب مشارکت بخش خصوصی برای توسعه اکوسیستم نوآوری نداریم

محمد مهدی لطفی جلب مشارکت بخش خصوصی و شرکت های فناور برای توسعه اکوسیستم نوآوری را یک ضرورت مهم برشمرد و عنوان کرد: پارک علم و فناوری به لحاظ بضاعت استانی، مجموعه کوچکی است و اعتبار دولتی چندان خوبی هم ندارد بنابراین اگر بخواهیم یک رشد انفجاری در نوآوری استان اتفاق بیفتد هیچ چاره ای جز جلب مشارکت بخش خصوصی نداریم.

وی ادامه داد: پارک علم و فناوری به لحاظ قدمت نزدیک به دو دهه خود، شرکت هایی را در درون خود دارد که به لحاظ سطح درآمد، بلوغ فناوری، زیرساخت ها و مجموعه توانمندی ها بسیار بالغ هستند. یکی از برنامه‌های جدی ما در این حوزه این است که بخشی از رسالت پارک علم و فناوری در توسعه اکوسیستم نوآوری استان را این شرکت‌های فناور به عهده بگیرند.

دکتر لطفی با تاکید بر اینکه پارک علم و فناوری جای سعی و خطاست، یادآور شد: قصد ما این است که اگر کسی در اجرای ایده خود شکست خورد بتواند با یک ایده جدید برگردد و دوباره مشمول همه حمایت های قبلی ما خواهد شد. سعی ما همواره این بوده است که دست رد به سینه کسی نزنیم اما هرکسی را در جای خود قرار دهیم.

پتانسیل اقتصاد دانش بنیان یزد در کشور در سطح بالایی قرار دارد

وی با بیان اینکه پتانسیل اقتصاد دانش بنیان یزد در کشور در سطح بالایی قرار دارد، گفت: به اعتقاد من اگر مدیران ما در هر مقامی که هستند فراتر از نگاه سازمانی خود و به کل این اکوسیستم فکر کنند و حتی در برخی مواقع از منافع سازمان خود چشم پوشی کنند این اکوسیستم رشد خواهد کرد. احساس من این است که نگاه فراسازمانی در مدیران ما یک کلید در رشد اکوسیستم و نوآوری در استان است. همه تلاش ما این است که در حوزه نوآوری حداکثر بازدهی و سرعت را داشته باشیم.

رئیس پارک علم و فناوری یزد مجموعه قوانین موجود در کشور را در برخی مواقع مزاحم و مانعی بر سر راه توسعه اقتصاد دانش بنیان دانست و افزود: علی‌رغم اینکه ما می‌خواهیم شفاف عمل کنیم ولی اگر در همه مواقع بخواهیم طبق جزئیات قانون و مقررات جلو برویم کارها طولانی و زمان‌بر خواهد شد. این در حالی است که بعضی مواقع رعایت و یا عدم رعایت قانون تفاوت خاصی ایجاد نمی کند و نتیجه یکی خواهد شد.

لزوم حمایت دستگاه های نظارتی از شرکت های دانش بنیان

وی خواستار حمایت بیشتر دستگاههای نظارتی استان نظیر دیوان محاسبات و سازمان بازرسی شد و خاطرنشان کرد: از مسئولان این نهادها می‌خواهم اگر اشتباهی رخ داد گوشزد کنند اما اجازه دهند تا کار جلو برود. حوزه نوآوری دانش بنیان استان از پاکدست ترین بخش‌ها است و بعضی جاها حتی از اتلاف منابع جلوگیری می‌کنیم چه برسد به اینکه قصد سوء استفاده از منابع را داشته باشیم. از مسئولان استان هم می خواهم از ما حمایت کنند چرا که ایجاد یک اکوسیستم استانی و شهری توسط یک دستگاه امکان پذیر نیست و از عهده یک دستگاه به تنهایی بر نخواهد آمد.

نمی‌توان تونل های ضدعفونی را به صورت کامل رد یا تایید کرد

محمد مهدی لطفی در پاسخ به سوال بشارت یزد مبنی بر اینکه دستگاه ضد عفونی ساخته شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان استان تا چه اندازه مورد تایید و نظارت پارک علم و فناوری یزد قرار دارد توضیح داد از ابتدای شیوع کرونا تونل های ضدعفونی کننده در چند سازمان از جمله معاونت غذا و دارو سازمان صمت و وزارت علوم و وزارت بهداشت نصب شده است. اختلاف نظرهای زیادی در این زمینه وجود دارد اما نمی‌توان به صورت ۱۰۰ درصد آن‌ها را رد یا تایید کرد.

وی با ابراز گلایه از نهادهای متولی صدور مجوز برای محصولات شرکت های دانش بنیان گفت: هرگز مدعی نیستیم که حتماً برای شرکت های دانش بنیان مجوز صادر کنند اما حداقل زمان و پروسه مشخصی را برای صدور مجوز تعیین کنند. پارک علم و فناوری یزد از آزمایشگاه‌های مجهزی برخوردار است که مورد تایید سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد هستند.

دیدگاهتان را بنویسید