مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان خبر داد:
- مسلم فلاحزاده: با وجود دو مورد حمله به شهرکهای صنعتی یزد و یزدمهر طی جنگ رمضان که منجر به خسارت ۱۰۰ درصدی برخی واحدها شد و همچنین اختلال در روند واگذاریها و تعویق سه ماهه اخذ اسناد مالی، این شرکت موفق به تحقق ۹۴ درصد شاخصهای سازمان صنایع کوچک شد
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد با اشاره به فعالیت ۳۵ شهرک و ناحیه صنعتی در این استان، از تحقق ۹۴ درصدی شاخصهای سازمان صنایع کوچک در استان طی سال گذشته خبر داد و اعلام کرد: با وجود چالشهای امنیتی و اقتصادی کشور در سال گذشته و خسارات ناشی از حملات دشمن در جنگ اخیر به برخی واحدهای صنعتی، اقدامات مؤثری در حوزه سرمایهگذاری، احیای طرحهای راکد و هوشمندسازی مصرف انرژی صورت گرفته است.
مسلم فلاحزاده در نشست با خبرنگاران ضمن اشاره به تأسیس این شرکت در سال ۱۳۶۴، گفت: طی ۴۱ سال فعالیت شرکت شهرکهای صنعتی استان، هماکنون ۳۵ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی در استان فعال هستند.
وی اضافه کرد: از مجموع نزدیک به ۹۷۰۰ هکتار زمین در اختیار شرکت شهرکهای صنعتی استان، تاکنون هفت هزار هکتار آن عملیاتی و پنج هزار هکتار واگذار شده است.
فلاح زاده خاطرنشان کرد: هرچند شهرکهای صنعتی شهرهایی مانند یزد، اردکان، میبد و مهریز از کانونهای پرمتقاضی هستند، ولی برای استقرار صنایع در نواحی و شهرکهای کممتقاضی استان نیز مشوقهای ویژهای در نظر گرفته شده است.

چالشهای سال گذشته و تابآوری
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان با اشاره به دشواریهای سال گذشته، گفت: با وجود دو مورد حمله به شهرکهای صنعتی یزد و یزدمهر طی جنگ رمضان که منجر به خسارت ۱۰۰ درصدی برخی واحدها شد و همچنین اختلال در روند واگذاریها و تعویق سه ماهه اخذ اسناد مالی، این شرکت موفق به تحقق ۹۴ درصد شاخصهای سازمان صنایع کوچک شد.
وی با بیان این که در ایام جنگ فعالیت بخش تولید به هیچ وجه متوقف نشد، از جذب ۷۷ درصدی اعتبارات در حوزه شهرکسازی با هزینهکرد ۹۰۰ میلیارد تومان طی یک سال گذشته خبر داد و گفت: در راستای جذب اعتبارات استانی نیز موافقتنامهای با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به مبلغ ۲۲ میلیارد تومان منعقد شد که این اعتبار بهطور کامل جذب شد.
فلاح زاده با اشاره به انعقاد ۱۶۴ قرارداد واگذاری به مساحت ۱۰۸ هکتار در شهرکهای صنعتی استان طی یکسال گذشته، درباره پایش طرحهای راکد نیز گفت: ۵۲۸ طرح به وسعت ۲۹۷ هکتار در جلسات شبهقضایی با حضور نمایندگان دادگستری، استانداری و شهرکهای صنعتی مورد رسیدگی قرار گرفت، البته این اقدام موجب تسریع در ساختوسازهای متقاضیان در شهرکها شده است.
خدمات و توسعه زیرساختها
این مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۵ شهرک دارای شرکتهای خدماتی هستند و سه شرکت جدید نیز در یزدمهر، بهاباد و میبد ۲ در حال راهاندازی هستند.
وی اضافه کرد: همچنین در سال گذشته ۱۷۸ مجوز ساخت و ۱۱۴ مجوز پایانکار به مساحت ۳۴ هکتار صادر و ۱۰۸ واحد صنعتی با اشتغالزایی برای ۱۵۰۰ نفر به بهرهبرداری رسیدند.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان با اشاره به آغاز اجرای طرحهای هوشمندسازی با همکاری شرکتهای فناور و دانشبنیان از سال گذشته، شهرکهای «جهانآباد میبد» و «صنعتی یزد» را بهعنوان پایلوت در این رابطه معرفی کرد.
به گفته وی، تعویض چراغهای روشنایی به LED، ایجاد سیستم پایش منابع آبی برای شناسایی هدررفت آب در واحدها و اجرای ۲۰ کیلومتر فیبر نوری از جمله طرحهای صورت گرفته در این رابطه در شهرک جهان آباد میبد تاکنون بوده است.
وی از اخذ مجوزی نیز خبر داد که میزان کاهش مصرف انرژی در طرح تعویض چراغها به خود شهرک جهان آباد بازگردد.
فلاح زاده همچنین از آغاز طرح ملی تعویض رایگان الکتروموتورهای کولرهای آبی با ظرفیت ۲۰ هزار دستگاه با همکاری بخش خصوصی در شهرک جهانآباد میبد خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این طرح به کل شهرکهای استان تسری یابد.
راهاندازی مدول دوم تصفیهخانه شهرک یزد تا پایان تابستان
جلیل وزیری، مدیر شرکت خدماتی شهرک صنعتی یزد نیز در این نشست تصریح کرد: بزرگترین تصفیهخانه تکمدول کشور با ظرفیت ۴ هزار مترمکعب در شهرک صنعتی یزد فعال است و آب بازچرخانی شده برای ۶۰ هکتار فضای سبز این شهرک و منطقه ویژه اقتصادی یزد مورد استفاده قرار میگیرد.
به گفته وی، مدول دوم این تصفیهخانه نیز با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل است و بهرهبرداری از آن تا پایان تابستان پیگیری میشود.
مدیر شرکت خدماتی شهرک صنعتی یزد در ادامه با اشاره به استقرار ۸۵۰ واحد صنعتی و بیش از هزار قرارداد واگذاری زمین در این شهرک ۷۰۰ هکتاری، از زیرساختهای کمنظیر، ظرفیت بالای خدماترسانی، اجرای طرحهای هوشمندسازی، مدیریت مصرف آب و انرژی و توسعه فیبر نوری در این شهرک خبر داد.
وی افزود: این شهرک تاکنون دو مرتبه بهعنوان شهرک صنعتی برتر ایران شناخته شده و زیرساختهای کمنظیری در آن ایجاد شده است که از آن جمله میتوان به فعالیت دو خط توزیع آب مجزا برای شرب و صنعت اشاره کرد که در میان شهرکهای کشور کمنظیر است.
وزیری شهرک صنعتی یزد را یکی از کاملترین و مجهزترین شهرکهای صنعتی کشور برشمرد و با اشاره به طرح هوشمندسازی و مدیریت مصرف انرژی در این شهرک، گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی استان، تأمین مناسب و مدیریت مصرف در بخش صنعت از ضرورت بالایی برخوردار است و بازچرخانی پساب در واحدهای صنعتی مورد تأکید قرار دارد.
وی با بیان این که کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب در واحدهای صنعتی یک الزام قانونی است، افزود: هرچند اقداماتی در این زمینه انجام شده، اما همچنان برخی واحدها نیازمند همراهی بیشتری هستند.
مدیر شرکت خدماتی شهرک صنعتی یزد در رابطه از تجهیز واحدها صنعتی این شهرک به کنتورهای هوشمند خبر داد و گفت: این شهرک دارای قریب به ۱۶۰۰ انشعاب اعم از صنعتی و شرب است.
وی همچنین اظهار کرد: شهرک صنعتی یزد نخستین شهرک در کشور است که برای جایگزینی لامپهای پرمصرف با لامپهای کممصرف LED مجوز گرفته که البته فرایند اجرایی این طرح با تاخیر در تابستان سال جاری آغاز میشود؛ طرحی که علاوه بر کاهش مصرف، تبعات زیستمحیطی لامپهای گازی را نیز کاهش خواهد داد.
وزیری در پایان توضیحاتی در مورد اقداماتی مانند تسهیل مسیریابی، تردد و ایمنی شهرک و نیز اجرای فیبر نوری در این شهرک به طول ۴۳ کیلومتر با همکاری مخابرات ارائه کرد.