در نشست خبری کمیته هنری کنگره ۴ هزار شهید استان یزد مطرح شد:

برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب یزد به صورت مجازی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی در قالب کنگره شهدا را تجربه جدیدی دانست و افزود: این نمایشگاه با استقبال بسیار خوبی از سوی شهروندان مواجه خواهد شد چرا که تسهیلاتی که به متقاضیان ارائه می شود همانند دیگر نمایشگاه های کتاب است و شهروندان می توانند با کد ملی به سامانه ketab.ir مراجعه کنند و کتاب های مورد نیاز خود را تا سقف ۲۰۰ هزار تومان و با تخفیف ۳۰% سفارش دهند. ضمن اینکه هزینه ارسال کتاب توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت خواهد شد.

رئیس کمیته هنری دومین کنگره ملی ۴ هزار شهید استان یزد در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران با بیان اینکه چنانچه قصد ماندگار کردن میراث‌های ارزشمند کشور را داریم باید آنها را با هنر حفظ کنیم اظهار داشت: یکی از دلایلی که باعث شده است تا برخی از آثار گذشتگان به جای نماند این است که به زبان هنر بیان نشده است.

به گزارش بشارت یزد مجید جوادیان زاده با اشاره به برگزاری شب شعر مقاومت تحت عنوان حسن یوسف با حضور شاعران بین المللی کشور و جهان اسلام در قالب کنگره چهار هزار شهید استان یزد گفت: با همکاری حوزه علمیه و گروه فرهنگ و اسلامی این مراسم در اواخر سال جاری به صورت پیش کنگره برگزار می شود و بسیاری از شاعران مهم کشور و جهان اسلام در آن حضور خواهند یافت.

وی به آماده سازی ۷ عنوان کتاب در قالب کنگره شهدا اشاره و عنوان کرد: آثار ارزشمند شعرا و نویسندگان یزدی به چاپ خواهند رسید که در روز برگزاری کنگره به نمایش در می آیند. ضمن اینکه نمایشگاه کتاب مجازی هم در کمیته هنری کنگره تعریف شده است که با حضور تعداد قابل توجهی از ناشران بزرگ کشور برگزار می شود.

برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب یزد به صورت مجازی

جوادیان زاده برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت را تجربه جدیدی دانست و افزود: این نمایشگاه با استقبال بسیار خوبی از سوی شهروندان مواجه خواهد شد چرا که تسهیلاتی که به متقاضیان ارائه می شود همانند دیگر نمایشگاه های کتاب است و شهروندان می توانند با کد ملی به سامانه ketab.ir مراجعه کنند و کتاب های مورد نیاز خود را تا سقف ۲۰۰ هزار تومان و با تخفیف ۳۰% سفارش دهند. ضمن اینکه هزینه ارسال کتاب توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت خواهد شد.

وی با اعلام اینکه جشنواره مجازی اوج هنر در تاریخ ۱۵ آذر تا ۱۵ بهمن یکی دیگر از برنامه‌های پیش‌بینی شده در قالب کنگره چهار هزار شهید استان یزد است، گفت: در این جشواره مجازی هنرمندان عکس‌، پوستر، داستان کوتاه، نقاشی، خوش‌نویسی و هنرهای دیگر را در صفحات اینستاگرام خود منتشر می کنند و این مطالب را به صفحه مجازی اوج هنر مرتبط می کنند تا شبکه های از فعالیت مجازی با موضوع شهدا را پدید آوریم.

جمع آوری نامه های ارسالی شهدا به خانواده ها در دوران جنگ تحمیلی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد اضافه کرد: همچنین تولید و تدوین فیلم مستند از نامه های رزمندگان و روش های دریافت و رسیدن نامه‌های آنها و جمع آوری عکس‌های شهیدان جنگ تحمیلی در جبهه از خانواده‌های شهدا از دیگر برنامه های کمیته هنری است.

وی با بیان اینکه بخش‌هایی از برنامه های هنری و جشنواره های برگزار شده در سطح استان نظیر موسیقی کویر‌نشینان، تئاتر خیابانی چتر زندگی و تئاتر استانی مربوط به شهدای دفاع مقدس بوده است، گفت: برای تبلیغ کنگره چهار هزار شهید استان یزد با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی نمایش های خیابانی متعددی را ترتیب خواهیم داد و از فضاهای شهری و نصب پوستر و بنر هم برای این منظور استفاده خواهیم کرد. سعی خواهیم کرد تا با مراقبت از ذات هنری آثار، مسئولیت اجتماعی خود در رعایت پروتکل های بهداشتی را هم انجام دهیم.

موضوعات مرتبط با شهدا در جشنواره مطبوعات استان

مجید جوادیان زاده با اشاره به برگزاری جشنواره مطبوعات و رسانه های استان یزد تصریح کرد: در این جشنواره که دو سال متوالی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات و رسانه های استان برگزار می شود جایزه ویژه تحت عنوان جایزه فرخی یزدی تدارک داده‌ایم که امسال در کنگره موضوعات مرتبط با شهدا را خواهیم داشت.

وی با اشاره به تولید پرتره و عکس های تولیدی شهدای دفاع مقدس توضیح داد: این برنامه با همکاری انجمن بسیج هنرمندان و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان های استان برگزار می شود. تهیه ویژه‌نامه کنگره در دو جلد ۱۷۰ صفحه‌ای، تهیه گزارش کار از کمیته‌های ۲۱ گانه و برگزاری جشواره عکس‌های ماندگار آسمانی نیز از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود.

رئیس کمیته هنری دومین کنگره ملی چهار هزار شهید استان یزد با بیان اینکه تولید فیلم و مستند با همکاری انجمن سینماگران جوان استان یزد نیز در دستور کار این کمیته قرار دارد گفت: تولید این فیلم های مستند در حال برنامه‌ریزی و تصویب طرح است که یا در بخش‌های جنبی و یا در قالب جشنواره پخش خواهد شد. البته طرح‌ها باید بکر و غیر تکراری باشند و تیم‌های سازنده خلاقیت به خرج دهند.

طراحی پرتره شهدا در موزه دفاع مقدس قرار خواهد گرفت

در این نشست علی محمد پارسائیان دبیر کمیته هنری کنگره ملی چهار هزار شهید استان یزد نیز با بیان اینکه با همکاری انجمن هنرهای تجسمی طراحی پرتره شهدا را برگزار خواهیم کرد گفت: قصد ما این است که این آثار به صورت فاخر اجرا شود تا در موزه دفاع مقدس قرار بگیرد. همچنین بنا داریم تا چهار هزار بیت شعر با موضوع شهدا را در قالب یک کتاب آماده کنیم.

وی از خانواده های شهدا و رزمندگان خواست تا در برپایی نمایشگاه های عکس کنگره که تجدید میثاق بزرگی با آرمان‌های شهداست همکاری کنند و تصاویر و اسناد شهیدان خود را برای جمع‌آوری و اسکن در اختیار همکاران کنگره قرار دهند تا برای تمام شهروندان به نمایش در بیاید.

دیدگاهتان را بنویسید