شهردار منطقه تاریخی در بازدید از روزنامه بشارت یزد:

بافت تاریخی را مردم حفظ کردند نه مسئولان

به مناسبت انتشار دوهزارمین نسخه «روزنامه بشارت یزد» علیرضا نقوی شهردار منطقه تاریخی شهرداری یزد و جمعی از مسئولان این نهاد از دفتر این روزنامه بازدید کرد.

در این بازدید شهردار منطقه تاریخی یزد ضمن آشنایی با نحوه عملکرد و فعالیت این روزنامه و طی نشستی که با خبرنگاران و فعالان این رسانه به سوالات آنها در خصوص نحوه عملکرد شهرداری بافت تاریخی، طریقه مدیریت زیرساختها و چگونگی هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان پاسخ داد.

علیرضا نقوی در ابتدا ضمن تبریک انتشار دو هزارمین نسخه روزنامه بشارت یزد، آنرا حاصل تلاش، پیگیری و ممارست تیمی فعال در این روزنامه دانست و در خصوص فعالیتهای شهرداری منطقه تاریخی یزد اظهار داشت: وقتی یک نشریه محلی و استانی به دو هزارمین شماره خود می رسد، گواه فعالیت یک تیم حرفه ای با تلاش و ممارست فراوان است که سعی داشته اند رسانه ای برای مردم دیارشان باشند. بشارت یزد با نگاهی انتقادی و منصفانه به اخبار و موضوعات می پردازد که جای تقدیر دارد زیرا مطالب منتشر شده موجب تقویت فعالیت مدیران می شود. 

مردم حافظ بافت تاریخی هستند نه مسئولان

وی در ادامه بیان داشت: وقتی از بافت تاریخی در شهرمان صحبت می کنیم یعنی داریم از یک دوره تاریخی صحبت می کنیم که قبل از بافت مدرن شهری از سال ۱۳۰۰ ساخته شده است. حالا ممکن است این بافت فقط شاخصه زمان را نداشته باشد و فرهنگ و آداب و رسوم و میراث فرهنگی ناملموس را هم شامل می شود که ما به این مجموعه “بافت تاریخی” می گوییم و تلاش داریم تا کیفیت و رفاه زندگی مردم این بافت را بالاتر ببریم.

نقوی در ادامه در خصوص تعارض منافع بین شهرداری ناحیه تاریخی و اداره کل میراث فرهنگی یزد گفت: شهرداری منطقه تاریخی یزد هیچ نوع تعارض منافعی با اداره کل میراث فرهنگی ندارد بلکه همپوشان و همراه یکدیگر هستند. از سال ۱۴۰۰ تا الان بیشترین قرابت، همکاری و همدلی بین شهرداری ناحیه تاریخی و میراث فرهنگی وجود داشته و ما جلساتمان به شکل هفتگی برگزار می شود و شهرداری به عنوان کلیددار شهر و میراث فرهنگی به عنوان حافظ میراث فرهنگی نظارت‌های لازم خود را طبق قوانین خود دارند.

این مقام مسئول در ادامه در خصوص افزایش کیفیت زندگی مردم بافت تاریخی یزد بیان کرد: مهمترین هدف شهرداری‌ها افزایش کیفیت زندگی مردم است. میراث فرهنگی نگاهش این است که باید بافت تاریخی حفظ بشود و ما هم در شهرداری نگاهمان این است که شهر بدون مردم هیچ است و اگر اداره بافت تاریخی یزد تنها دست مدیران و مسئولین بود همانطور که بافت های تاریخی کرمان، مشهد، اصفهان و شیراز تکه پاره شدند، بافت تاریخی یزد هم تکه پاره شده بود و از بین می رفت. پس بافت تاریخی یزد را مردم حفظ کردند نه مدیران و از تمامی سکنه بافت تاریخی یزد به دلیل دانش بالا در حفظ بافت تاریخی شان سپاسگزارم.

شهردار منطقه تاریخی یزد در خصوص فعالیتهای عمرانی شهرداری منطقه تاریخی در بافت تاریخی یزد بیان نمود: در دوسال گذشته ب کمک شورای اسلامی شهر یزد، شهرداری، میراث فرهنگی و بزرگان محلات تاریخی یزد در محله های مختلف اقدامات شاخص فرهنگی و ورزشی اعم از ساخت زمین فوتبال ساحلی، محیط ورزشی برای بانوان و .‌… را انجام دادیم و تلاش داریم کیفیت زندگی در بافت تاریخی را به اندازه ای بالا ببریم که مردم نیازی به مهاجرت به دیگر محلات و خالی کردن جا برای اتباع بیگانه که امروزه مشکلاتی را هم برای بافت تاریخی ما ساخته اند، نداشته باشند.

علیرضا نقوی در ادامه در خصوص توسعه پایدار بر مبنای حفظ محیط زیست اظهار کرد: با توجه به توسعه بی رویه بومگردی ها و هتلها در بخشی از بافت تاریخی یزد و امکان از بین رفتن لایه های زیرین زمین در این بافت، با همکاری میراث فرهنگی از صدور مجوز برای این اماکن که بسیار آسیب زا هستند جلوگیری به عمل آمد و دیگر مجوزی صادر نخواهد شد.

مدیر منطقه تاریخی شهرداری یزد در خصوص ایجاد رویدادهای مختلف در بافت تاریخی شهر یزد گفت: رویداد محوری باید در کوچه های مختلف بافت تاریخی یزد در اولویت امور قرار گیرد. ابتدا مردم بافت تاریخی باید از بودن در این بافت لذت ببرند و بعد مسافرین و میهمانان عزیز و به همین دلیل برگزاری رویدادهایی مانند یزد شناسی برای یزدیها و همچنین احترام به ساکنین در اولویت باید قرار داده شود.

نقوی در ادامه ضمن انتقاد از ارگانهای خدمت رسان مختلف بیان کرد: شهرداری مانند مرغ عزا و عروسی است. دولت لایحه درآمدهای پایدار را تایید و تصویب کرد و مبلغ هفتصد میلیارد تومان را در اختیار ادارات آب، برق و گاز برای احیای زیر ساخت های بافت تاریخی یزد گذاشت حالا مدیران محترم پاسخ بدهند این موضوع به کجا رسیده در حالی که یک ریال از این بودجه به شهرداری نرسید. این در حالی است که در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بالاترین بودجه شهرداری به بافت تاریخی و شهرداری ناحیه تاریخی اختصاص داده شده است.

نقوی در پایان در خصوص استاندارد سازی گردشگری گفت: متاسفانه نگاه به گردشگری، سنتی است و استاندارد سازی در این خصوص انجام نشده است و باید برای رسیدن به گردشگری خلاق و اینکه گردشگر بتواند بامردم زندگی کند و تجربه متفاوتی از گردشگری را تجربه کند برنامه ریزی کنیم و از تکنولوژی به روز برای رسیدن به این هدف ها بهره ببریم و برای شهر درامد پایدار ایجاد کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید