صالحی مدیرکل روابط عمومی استانداری در نشست خبری به مناسبت هفته روابط عمومی‌ها مطرح کرد:

دکتر طالبی فشار افکار عمومی را به جان خرید اما چشم بر سلامت مردم استان نبست.

مدیریت استان فشارها را به جان خرید و همه آنها را تحمل کرد تا سلامت مردم را در اولویت کار خود قرار دهد. قدم‌هایی که استاندار یزد در عرصه مبارزه با کرونا برداشت کاملا مردم محور بود و تبعات بسیاری از مسائل را به جان خرید اما چشم بر سلامت مردم استان نبست.

به مناسبت هفته ارتباطات و روابط عمومی‌ها نشست خبری علی صالحی مدیرکل روابط عمومی استانداری، رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مقابله با کرونا و دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان یزد صبح روز شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه با حضور اصحاب رسانه برگزار و گزارشی از عملکرد این اداره کل در دوران بحران شیوع کرونا و مسائل مربوط به حوزه روابط عمومی فرمانداری های استان ارائه شد.

تفاوت زیادی بین حرفه خبرنگاری و روابط عمومی وجود ندارد

علی صالحی مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد با بیان اینکه خبرنگاری و روابط عمومی تفاوتی زیادی با یکدیگر ندارند، اظهار داشت: هر چند که گاهی ممکن است تفاوت ها و تداخل هایی وجود داشته باشد اما این به معنای تفاوت آنچنانی بین این دو حوزه نیست. همان اندازه که ما تلاش می‌کنیم شان و شخصیت و جایگاه خبرنگاران را حفظ کنیم آنها هم همین روال را در مورد روابط عمومی ها اعمال می کنند.

گلایه مدیرکل روابط عمومی استانداری از نشست های آنلاین خانه مطبوعات یزد

وی با ابراز گلایه از خانه مطبوعات استان در برگزاری نشست های خبری آنلاین بدون هماهنگی با روابط عمومی استانداری، گفت: وقتی خانه مطبوعات استان به نقش و جایگاه روابط عمومی ها خدشه وارد می کند هیچ گاه نمی تواند انتظار داشته باشد که نقش و جایگاه خودش به درستی حفظ شود. هماهنگی با روابط عمومی استانداری در برگزاری نشست خبری با مدیران این مجموعه مسئله ای است که هر خبرنگاری به آن آگاه و واقف است و می داند.

علی صالحی با تاکید بر اینکه اگر خانه مطبوعات به عنوان نهاد پاسدار جایگاه خبرنگاران بخواهد نقش روابط عمومی را به سادگی نادیده بگیرد قطعاً با پاسخ محکم ما روبرو خواهد شد، یادآور شد: نشست های خبری آنلاین برگزار شده با قطعی های مکرر همراه بوده اما اگر با روابط عمومی استانداری هماهنگ شده بود با توجه به امکانات مجموعه استانداری مانند اتاق کنفرانس هرگز این اتفاق نمی افتاد. خانه مطبوعات یزد نمی‌خواهد شأن روابط عمومی ها را حفظ کند و باید مطمئن باشد ما هم اصراری برای حفظ شأن خانه مطبوعات نخواهیم داشت.

وی با انتقاد از برخی رسانه‌ها در عدم انعکاس اخبار نشست های خبری تصریح کرد: نشست های مطبوعاتی با انبوهی از خبرنگاران برگزار می شود در حالی‌که انعکاس خبری به بیش از ۵ رسانه نمی‌رسد و با این حال انتظار دارند که پاسخ برخی از منتقدان را به این دلیل که پاسخ ما نشانه به رسمیت شناختن آنها خواهد بود، ندهیم. در حالی که از روز اول شروع به کار در مجموعه استانداری این طرز فکر را به رسمیت شناخته‌ایم و به سهم منتقدان در سبد اطلاع‌رسانی استان احترام می گذاریم.

از امروز مجموعه استانداری تنها با رسانه‌های فعال کار خواهد کرد

صالحی با بیان اینکه از امروز تغییر روال خواهیم داد و در مجموعه استانداری تنها با رسانه‌هایی کار خواهیم کرد که در عرصه خبر فعال هستند، گفت: برای ما صرف داشتن مجوز کاغذی ملاک خبرنگاری نخواهد بود. ملاک ما آن چیزی است که در صحنه عمل اطلاع‌رسانی می بینیم.

وی در در خصوص فداکاری‌ها و تلاش‌های کادر درمانی، پزشکان و پرستاران در روزهای اوج شیوع کرونا در استان خاطرنشان کرد: کادر درمانی استان دوران سختی را پشت سر گذاشت و به معنای حقیقی پیشانی مقابله با کرونا بود. البته نقش خبرنگاران نیز در این زمینه کم نبود و زحمات و خدمات ارزنده‌ای به مردم ارائه کردند. روابط عمومی بیمارستان ها هم صمیمانه در حوزه اطلاع رسانی و آموزش همت کردند.

رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مقابله با کرونای یزد ضمن تقدیر از زحمات دکتر سلمانی مدیرکل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: ایشان بسیار هوشمندانه و متخصصانه به این عرصه ورود کردند و در کنار خبرنگاران بودند اما باید توجه داشت که اگر اطلاعاتی هم به خبرنگاران داده نمی‌شد به دلیل ضوابط و شرایط ابلاغ شده به آنها بود که مجبور هستند این چارچوب ها را حفظ کنند.

نزولی شدن تعداد بیماران کرونا در یزد و احتمال پیک دوم کرونا

وی با ابراز خرسندی نسبت به اینکه تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان کاهش چشم‌گیری پیدا کرده است، اذعان کرد: البته این به این معنی نیست که احتمال اوج‌گیری دوباره بیماری کرونا وجود نداشته باشد و بر همه روشن است که این امکان وجود دارد که پیک بعدی از راه برسد. اما فعلا شرایط استان به لحاظ تعداد بیماران بستری که در واقع نشان دهنده این است که چقدر جامعه در معرض شیوع بیماری قرار دارد بسیار خوب است و زمانی که فشار بر مراکز درمانی زیاد می‌شود نشان دهنده شیوع بیماری است.

رتبه نخست یزد در سرانه تخت بیمارستانی در کشور

وی با اشاره به رتبه نخست یزد در سرانه تخت بیمارستانی در کشور گفت: این شاخصه مهم هم نشان دهنده این است که کادر بهداشت و درمان استان طی سال‌های بعد از انقلاب تلاش و زحمات بسیار زیادی کشیده‌اند تا یزد به این شرایط پایدار در حوزه بهداشت و درمان برسد تا بتواند به بسیاری از نیازهای خود پاسخ دهد.

صالحی با بیان اینکه کمیته اطلاع‌رسانی استان از همان روزهای اول شیوع بیماری کرونا تشکیل شد، توضیح داد: سخنگوی این ستاد در ابتدا با دکتر دهقانی بود و در خصوص مسائل ستادی و اجرایی مسئولیت سخنگویی ستاد به دکتر خامسی سپرده شد. این شیوه کار ستاد استانی مبارزه با کرونا بود که با دو سخنگو فعالیت می‌کرد.

گاهی نیاز داشتیم حساسیت نسبت به شرایط بحرانی کرونا را بالا نشان دهیم

مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد به تشریح دلایل برخی از اقدامات ستاد استانی مقابله با کرونا که مورد اعتراض برخی از رسانه ها قرار گرفته بود پرداخت و افزود: بسیاری از مسائل پس از دوران بحران کرونا گفته خواهد شد اما تصمیم‌گیری در مورد این مسائل کار سختی بود که تاثیرات خوبی داشت. گاهی نیاز داشتیم تا حساسیت برخی از مسائل را با علم به بالا رفتن فشارهای افکار عمومی به بدنه مدیریتی بیشتر نشان دهیم.

سلامت مردم در اولویت مدیران استان

وی ادامه داد: وقتی جامعه احساس می کند شرایط سخت تر است قاعدتاً انتظارات و اعتراضات برای مواردی مانند بستن خیابان ها و اصناف بالاتر می رود اما مدیریت استان این فشارها را به جان خرید و همه آنها را تحمل کرد تا سلامت مردم را در اولویت کار خود قرار دهد. قدم‌هایی که استاندار یزد در عرصه مبارزه با کرونا برداشت بسیار مردم محور بود و تبعات بسیاری از مسائل را به جان خرید اما چشم بر سلامت مردم استان نبست.

علی صالحی به اطلاعیه‌های ستاد استانی مبارزه با کرونای یزد اشاره و عنوان کرد: انصافاً همکاری رسانه های استان در دوران کرونا بسیار عالی بود و در ایام تعطیلات نوروز به خوبی در صحنه حضور داشتند و نقش آفرینی کردند. در بسیاری از استان‌ها اعتماد آن‌چنانی به آمارها و اطلاعیه های ستادهای استانی نمی‌شد اما در یزد بعد از ارسال اطلاعیه ها، همه رسانه ها به شکل منسجم به آن استناد و منتشر می کردند.

فشارهای زیادی بر روی بدنه روابط عمومی‌ها وجود دارد

دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی های استان یزد در خصوص عدم پاسخگویی به برخی روابط عمومی های ادارات استان توضیح داد: باید مقدورات و مقررات را کنار هم بگذاریم و بعد راجع به تعیین یک مدیر روابط عمومی صحبت کنیم. وقتی در یک فرمانداری در فاصله دور از مرکز استان، یکی از کارمندان هم مسئولیت دبیر خانه و هم روابط عمومی را همزمان بر عهده دارد نمی‌توان به او ایراد گرفت. فشارهای زیادی بر روی بدنه روابط عمومی ها وجود دارد که یکی از آنها کمبود نیروی انسانی کارآمد است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از روابط عمومی فرمانداری ها در دوران مسئولیت من تغییر کرده و افرادی با انرژی جایگزین شده‌اند، گفت: با همه این شرایط و محدودیت‌ها بعد از دوره استانداری محمدی بهترین روابط عمومی فرمانداری ‌ها را در این دوره داریم. تشیل جلسات منظم شورای هماهنگی روابط عمومی ها و گزینش مدیران روابط عمومی از دیگر اقدامات خوب این شورا بود که از دو سال پیش و در دوره معاونت سیاسی دکتر طالبی اتفاق افتاد و ۲۴ مدیر روابط عمومی پس از اخذ گزینش های ما منصوب شدند.

برگزاری انتخابات هیئت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی ها در سال جاری

علی صالحی مهمترین برنامه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان در سال جاری را برگزاری انتخابات هیئت رئیسه جدید دانست و افزود: برداشت من این است که به یک بالانس خوبی در حوزه روابط عمومی رسیدیم از همه حوزه ها تقریباً راضی هستیم.

وی در خصوص اینکه چرا از رسانه ها برای برخی از ستاد ها و جلسات استانی دعوت به عمل نمی آید پاسخ داد: هیچ مشکلی با دعوت از خبرنگاران نداریم و در این مدت هیچ گاه اتفاق نیفتاده است که استاندار خواهان برگزاری جلسات بدون حضور خبرنگاران و یا خروج آنها از جلسه شود. اما گاهی دبیران کمیته ها و ستاد ها از ما می‌خواهند که از خبرنگاران دعوت نشوند و زمانی که دبیران این خواسته را مطرح کنند به دلیل اینکه مدیریت جلسه با آنهاست ما هم مجبور به تمکین از نظر آنها هستیم.

وی افزود: بنابراین باید بعضی از فشارها در مورد عدم دعوت از خبرنگاران را از روی استانداری بردارید و به سمت دبیران ببرید و از آنها بپرسید که چرا خبرنگاران در نشست ها دعوت نمی شوند. درهای استانداری همیشه بر روی خبرنگاران باز بوده و همیشه سعی کردیم شفاف باشیم. گاهاً تبعات این شفافیت را هم پرداخته‌ایم اما همین مسیر را ادامه خواهیم داد.

اگر خبرنگاران نبودند کار روابط عمومی‌ها و مدیران هیچگاه به چشم نمی‌آمد

در این جلسه سجاد کلمبو قائم مقام روابط عمومی استانداری یزد نیز خاطرنشان کرد: طی دو سالی که با آقای صالحی فعالیت کرده ایم بهترین لحظات کاری ما بوده است هرچند که در چند مقطع سختی های کار به اندازه‌ای بود که شبانه روز فعالیت می‌کردیم. همه همکاران همیشه با ما همراه بوده‌اند و در این دوره با هر مدرک و تخصصی که دارند برای روابط عمومی استانداری فعالیت می کنند.

وی افزود: معتقدم خبرنگاران یاری‌گر روابط عمومی ها هستند و اگر نبودند کارهای روابط عمومی ها و مدیران هیچ گاه به چشم نمی آمد. باید از روابط عمومی ها برای عدم دعوت از خبرنگاران مطالبه گری کرد تا مشخص شود دلیل این موضوع خواسته مدیر اداره بوده یا به صورت سهوی اتفاق افتاده است.

مجید وفایی شاهی مسئول اطلاعات، اخبار و ارتباط با رسانه‌های استانداری یزد نیز با اشاره به عملکرد خوب علی صالحی در روابط عمومی استانداری یزد اظهار داشت: مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد در این دوره بدون داشتن هیچ تنخواهی که در دوره‌های پیشین رایج بوده و با دست خالی این مجموعه را پیش برده‌ و شهادت می دهم هر کاری که از دست او بر می آمده برای خبرنگاران انجام داده است.

دیدگاهتان را بنویسید