اختصاص ۱۰ میلیاردریال اعتبار برای اجرای طرح های بیابان زدایی در بافق

کمال کریمی روز سه شنبه در گفت گو با خبرنگاران اظهارداشت: ۸۰ درصد اعتبارات ملی منابع طبیعی استان یزد برای ثبیت شن و بیابان زدایی در اختیار شهرستان بافق قرار دارد. رییس منابع طبیعی و آبخیزداری بافق با اشاره به…

کمال کریمی روز سه شنبه در گفت گو با خبرنگاران اظهارداشت: ۸۰ درصد اعتبارات ملی منابع طبیعی استان یزد برای ثبیت شن و بیابان زدایی در اختیار شهرستان بافق قرار دارد.
رییس منابع طبیعی و آبخیزداری بافق با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تاکنون در یکهزار و۴۴۳ هکتار از بیابان های منطقه کشت انجام شده افزود: در سه سال گذشته رشد کاشت نهال ها در این شهرستان به ۲ برابر افزایش یافته است.


وی به طرح کانون بحرانی فرسایش بادی در پنج کیلومتری جنوب غربی شهرستان اشاره کرد و یادآور شد: منطقه گودگوار به علت قرار گرفتن در مسیر پنج راه ریلی کشور و همچنین با وجود بادهای غالبی که در شهرستان می وزد نیاز است تا مورد توجه بیشتر مردم و مسئولان قرار گیرد.
کمالی خاطرنشان کرد: گونه های کاشت شده در منطقه گودگوار،از نوع تاغ و گز بوده و در سال گذشته مقداری اسکمبیل و بره تاغ نیز برای نمونه و تنوع گونه ای در این منطقه کشت شده است.
وی افزود:در صورت موفقیت آمیز بودن روند رشد گونه های اسکمبیل و بره تاغ، برای کشت آن در سالجاری و سال های بعد به وسعت بیشتری برنامه ریزی شده است.
رییس منابع طبیعی بافق همچنین از آبیاری سنواتی ۹۸۳ هزار هکتاری خبر داد و با اشاره به نحوه آبیاری درختچه های کشت شده گفت: در سال اول و دوم و سوم به ترتیب ۶ ،پنج و سه نوبت آبیاری به ازای هر نهال بطور متوسط ۱۲۰ لیتر آب در سه سال نیاز است.
کمالی هدف از نهال کاری و بیابان زدایی منطقه گودگوار را جلوگیری از گرد و خاک و ورود ریزگردها به داخل شهر بافق عنوان کرد.
منطقه گودگوار با پنج کیلومتر فاصله، از کانون های بحرانی فرسایش بادی شهر بافق است که بیابان زدایی آن در دستور کار قرار دارد و هر سال بر تعداد نهال های کاشت شده در این منطقه افزوده می شود. 
وسعت منطقه گودگوار بافق ۵٫۵ میلیون هکتار است که تاکنون افزون بر ۲۶ درصد آن بیابان زدایی شده و مابقی نیز در دست اجراست.

دیدگاهتان را بنویسید