یادداشت فعال رسانه‌ای یزد درباره تبعات اجتماعی و اقتصادی گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای:

من دیگر از فروشگاه‌های زنجیره ای یزد خرید نمی‌کنم

چند روزی است جرثقیل‌ها تابلوی یک فروشگاه زنجیره‌ای دیگر را در شهر یزد بالا می‌برند. اما من تصمیم گرفته‌ام دیگر از فروشگاههای زنجیره‌ای خرید نکنم چون مغازه‌های محله‌ای کارکرد اجتماعی دارند و یک پایگاه اقتصادی در شهر و روستا هستند و از سوی دیگر افتتاح هر فروشگاه می‌تواند تا ۵۰ مغازه خرده فروشی را تعطیل یا بی‌رونق کند.

احسان عابدی فعال رسانه ای یزد در خصوص تبعات اجتماعی و اقتصادی گسترش قارچ‌گونه فروشگاه های زنجیره ای بزرگ در صفحه اینستاگرامش نوشت:

چند روزی است جرثقیل‌ها تابلوی یک فروشگاه زنجیره‌ای دیگر را در شهر یزد بالا می‌برند. اما من تصمیم گرفته‌ام دیگر از فروشگاههای زنجیره‌ای خرید نکنم. گسترش قارچی این فروشگاه‌ها تبعات اجتماعی و اقتصادی بدی دارد.

یکی اینکه مغازه‌های محله‌ای کارکرد اجتماعی دارند. من با بقال‌های کوچه خودمان دوست هستم. با آنها ارتباط اجتماعی دارم. هربار می‌روم گپ و گفتی بین‌مان رد و بدل می‌شود، اتفاقات محله را در میان می‌گذاریم، مستمندان و محرومین محله را می‌توان از طریق مغازه‌دار شناسایی کرد و کمک کرد. اصلاً اگر کارت و پول همراهم نباشد خرید می‌کنم و بعداً پولش را می‌دهم. اما تا به حال نشده با صندوقدار فروشگاه بیشتر از گفتن رمز کارتم صحبت کنم.

یکی دیگر اینکه مغازه‌ محله یک پایگاه اقتصادی در شهر و روستاست. خرید و فروشش را در شهر می‌کند و منفعت مبادلات اقتصادی‌اش در شهر و روستا می‌ماند. اما فروشگاه زنجیره‌ای جنسش را عمده از جای دیگر می‌خرد و با کامیون میفرستد و شب به شب هم دخلش را خالی می‌کند در حساب مرکزی فروشگاه احتمالاً در تهران!
عایدی اقتصادی آن در شهر چیست؟ فقط حقوقی است که چندرغاز به کارگرانش پرداخت می‌کند.

دیگر اینکه می‌گویند افتتاح هر فروشگاه می‌تواند تا ۵۰ مغازه خرده فروشی را تعطیل یا بی‌رونق کند! لذا شاغلین در بخش اصناف کاهش یافته و عمدتاً به سمت کارگری یا شرکت‌های خدماتی و حتی اداری می‌روند. این یعنی کسبه‌ای که استقلال مالی دارند، این استقلال را از دست می‌دهند و باری بر نظام دیوانی کشور میشوند. نمونه عینی این را دارم در افرادی میبینم که قبلاً کاسبان معتبری بودند و حالا در مشاغلی مثل نیروی خدماتی یا نگهبانی و رانندگی و… مشغول به کار شده‌اند.

از این بگذریم که فروشگاه‌ها با تخفیفات اغواگرانه، اجناس درجه دو و سه را کمی ارزان‌تر می‌دهند تا من و شما را ترغیب کنند به خرید به خاطر چند صد تومن کمتر از مغازه محله!
مغازه بستنی را می‌دهد ۲هزار تومان، فروشگاه می‌دهد ۱۸۵۰ تومان!

از این هم بگذریم که فرهنگ خرید از فروشگاه‌ها به شدت مصرف‌گرایی را تقویت می‌کند و شما می‌روید رب بخرید، اما با دیدن قفسه‌های رنگی چند قلم کالای دیگری که نیاز ندارید هم برمی‌دارید.

بیایید هوای مغازه‌دار محله را داشته باشیم تا سرمایه‌دارها بروند جاهای بهتر سرمایه گذاری کنند!

در ادامه گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در رابطه با تخفیف‌های دروغین فروشگاه های زنجیره ای را می خوانید:

امروزه با رونق فعالیت هایپر مارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بسیاری از متولیان اینگونه از فروشگاه‌ها برای گرفتن گوی سبقت و پیشی گرفتن از رقبای خود در این حوزه اقدام به انجام فعالیت‌ها و روش‌های تجاری مختلفی می‌کنند تا از این طریق مشتریان پرشماری را به سمت خود کشانده و به بازار کسب و کار خود رونق بدهند.

در همین رابطه متولیان فروشگاه‌های زنجیره‌ای اقدام به ارائه تخفیف‌های چند ده درصدی و ویژه برای عرضه کالاهای خود می‌کنند، بعضا زمانی که در فروشگاه‌ها در حال انجام خرید هستید، قطعا با پلاکاردها و برچسب‌های دارای واژه تخفیف ویژه برخورد داشته‌اید.

به عنوان مثال بر روی یک قوطی رب گوجه فرنگی قیمت ۲۵ هزار تومان درج شده که با احتساب تخفیف اعمال شده بر روی این محصول، نرخ نهایی برای تقاضا کننده قیمتی حدود ۱۸ هزار تومان آب می‌خورد.

حال سوال اصلی این است که آیا قیمت واقعی رب گوجه بدون اعمال تخفیف ۲۵ هزار تومان است؟ آیا این قیمت که بر روی کالاها درج شده بر اساس نرخی است که ستاد تنظیم بازار آن را محاسبه و بر بازاریان مکلف کرده تا با آن قیمت، محصول خود را به عرضه برسانند؟

از طرفی برخی از محصولات موجود در قفسه‌های فروشگاه‌ها هیچ‌گونه قیمتی بر روی بسته بندی هایشان درج نشده و به صرف اعلام فروشنده قیمت اقلام با برچسب‌هایی برای خریداران نمایان شده و با این وجود تخفیف‌هایی نیز بر روی این‌اقلام اعمال شده است.

حال این نکته حائز اهمیت است و جای سوال دارد که چطور بر روی محصولی که قیمت نهایی آن مندرج نشده، تخفیف‌های چند ده درصدی اعمال می‌شود و این تخفیف‌ها چگونه و با چه فرمولی و بر مبنای کدام قیمت اولیه‌ای محاسبه شده است؟

برای واکاوی این موضوع و دریافت صحت و سقم اصل ماجرا به سراغ رئیس گشت تعزیرات حکومتی رفتیم.

ناصر مدیحی طامه  با بیان اینکه مردم در این زمینه باید هوشیار باشند، گفت: تخفیف یعنی اینکه قیمت یک محصول مشخص است.به عنوان مثال اعمال تخفیف برای عرضه حبوبات در فروشگاه‌ها ۱۲٪ است، چگونه برخی از فروشندگان تخفیف‌های ۳۰٪ را بر روی این محصولات اعمال می‌کنند؟

مدیحی با بیان اینکه برخی از فروشگاه‌ها عوام فریبی می‌کنند، تصریح کرد: برخی از فروشگاه‌ها با اعمال تخفیف‌های واهی مردم را گمراه کرده و از این طریق به فکر منافع خود هستند، بهتر است شهروندان اقلام و محصولات را به صورت فله‌ای خریداری کنند.

رئیس گشت تعزیرات حکومتی با اشاره به اینکه قیمت اقلام باید بر روی آن‌ها مندرج شده باشد، گفت: به عنوان مثال اگر قیمت یک پاکت شیر بر روی محصول درج شده و نرخ آن بر فرض ۱۰ هزار تومان باشد، آن وقت است که خریدار می‌تواند با یک حساب سر انگشتی و با کسر ۷ الی ۱۰ درصد از قیمت اصلی میزان تخفیف واقعی این محصول را محاسبه کند.

به گفته مدیحی علاوه بر قیمت، نشان استاندارد، سلامت و مرغوبیت کالا، باید نشانی شرکت و کارخانه‌های محصولات مختلف برای بسته بندی‌هایشان درج شود تا اگر مشکلی بابت کیفیت و قیمت محصولات به وجود بیاید، خریدار بتواند از مبادی قانونی شکایات خود را در این رابطه ثبت کند.

با توجه به صحبت‌های رئیس گشت تعزیرات حکومتی تهران، این نکته که اکثر تخفیف‌های موجود در فروشگاه‌ها بی اساس و من درآوردی است، برای همگان محرز می‌شود.

برخی‌ها نیز به واسطه بسته بندی‌های به ظاهر زیبا و پر زرق و برق اقدام به افزایش قیمت اقلام خود کرده و پول بسته بندی را نیز از خریدار دریافت می‌کنند، که این موضوع نیز در اصل تخلف محسوب می‌شود.

نظرات (1)

  • Avatar

    اکبر

    |

    در واقع با این حرف موافق نیستم،اکثر این حرفا از روی غرض است،همچنانکه یه آقای محترمی هم زمان افتتاح یکی از فروشگاه های زنجیره ای در شهر من
    همین حرف را در کانال هاش زد و البته قبلش پیشنهاد شراکت در همین فروشگاه را داده بود.
    مگر مغازه دارهای کوچک و محلی هر چی پول فروش هست همش به جیب خودشون میره؟
    مشخصه که هر مغازه داری باید از یکی بالا دست تر جنس بخره و جنس از تولید کننده و چند دست دلال بگذره تا به همین مغازه دار محله برسه.حالا بواسطه این فروشگاه های زنجیره ای دست دلال های میانی قطع شده و برای همین این فروشگاه ها تخفیف دارند چون در حقیقت مثل نمایشگاه های مستقیم عرضه کالا هستند.
    و در همه دنیا فروشگاه های زنجیره ای که مظهر رشد شهرها هستند وجود داره حالا چرا بعضی آقایون با این فروشگاه‌ها مخالفند قضاوت با خودتون!!!

دیدگاهتان را بنویسید