خانواده ها و فرهنگیان استان از احتمال هدررفت درآمد فروش مدارس و جایگزین نشدن مدارس نوساز نگرانند:

به نام «مولدسازی» به کام «   خزانه دولت»مدارس خوب یزد به فروش می رسد!

مولدسازی، طرحی است که هدف طراحان آن فروش اموال مازاد دولت برای تامین بودجه مورد نیاز جهت انجام یا تکمیل طرح های ضروری تر دولتی است. سوای آنکه در ابتدای مطرح شدن این طرح، انتقادات فراوانی به ساختار اجرایی آن و شیوه نظارت بر فروش اموال دولتی مطرح شد، یکی از مواردی که نگرانی های فراوانی به وجود آورد، “قرار گرفتن نام مدارس” در لیست اموال مازاد دولت برای فروش بود

موضوعی که در یزد هم بازتاب داشت و حالا قصد دولت برای فروش مدرسه ای در منطقه صفاییه، با اعتراض و انتقاد مواجه شده است. منطقه ای که به علت تراکم جمعیت و انبوه سازی دچار کمبود فضای آموزشی مناسب است. تاکنون ۵ مدرسه از طرف مسئولین استان برای فروش در لیست طرح مولدسازی قرار گرفته اند که عبارتند از “دبستان پسرانه راضی ۲” با تعداد ۹۰۰ دانش آموز؛ دبستان هشتم شهریور؛ دبستان راضی یک؛ دبیرستان بنی فاطمه و دبستان دخترانه مریم. مدارسی که خانواده های دانش آموزانش در حال حاضر به علت کمبود فضای آموزشی مناسب ناراحت و نگرانند.

فروش یک مدرسه در قبال

جایگزین کردن مدرسه جدید است

محسن کاظمی مدیرکل نوسازی؛ توسعه و ترویج مدارس یزد در گفتگو با بشارت یزد ضمن تایید قصد دولت برای فروش مدرسه در یزد اظهار کرد: انتخاب بعضی از مدارس برای طرح مولدسازی نیاز به کار کارشناسی و تایید مراجع ذی صلاح و همچنین ساخت مدرسه جایگزین دارد. به این سادگی نمی شود مدرسه ای را خراب کرد و یا زمینش را فروخت. 

وی در خصوص امکان تخریب مدرسه “راضی ۲” گفت: باید آموزش و پرورش بررسی کند که آیا امکان این اقدام هست یا خیر. در حال حاضر هیچ مجوزی برای تخریب هیچ بخشی از این مدرسه صادر نشده است. اما طرح مدرسه راضی دو فقط تکه ای از مدرسه است که آنهم در حال بررسی است و در کمیته مولد سازی هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.  

کاظمی در خصوص اهمیت اجرای این طرح گفت: تلاش این است که بجای یک مدرسه چندین مدرسه ساخته بشود. شاید بشود با فروش یک تکه از زمین مدرسه ۲۰ یا ۳۰ مدرسه دیگر ساخت که البته باید در همان محدوده زمینی را برای ساخت مدرسه جدید جایگزین کنند. 

مولدسازی به شرط اجرای صحیح 

در ادامه احمد شیرزاد، مدیر کل اسبق آموزش و پرورش استان یزد نیز در گفتگو با بشارت یزد بیان داشت: طرح مولدسازی مربوط به دولت جدید است. در گذشته این قانون نبود و ما فقط مجوز اجاره دادن مدارس را داشتیم. اما اگر طرح مولد سازی به خوبی انجام شود و مراحل قانونی را پشت سر بگذارد کار خوبی است.

وی با اشاره به این موضوع که بیش از ۳۰ درصد مدارس استان فرسوده اند، گفت: در مدارس فرسوده یا بخشی از مدرسه تخریب می شود و مقاوم سازی می شود یا کل مدرسه. که اگر اول فضای آموزشی مناسب ساخته شود و دانش آموز سرگردان نشود این اقدام بسیار اقدام مناسبی برای توسعه فضای آموزشی و نوسازی مدارس می باشد.

ت طرح مولدسازی

باید پیش از اجرا برطرف شود

ونوس عامری معلم بازنشسته و عضو سابق شورای اسلامی شهر یزد نیز در گفتگو با بشارت یزد، ضمن انتقاد از اجرای این طرح خصوصا برای مدارس بیان کرد: هفت نفر متولی طرح مولد سازی هستند که هیچ کس حق ندارد از آنها بپرسد که چه می کنند و یا از آنها در صورت تخلف شکایت کند. خود طرح مولد سازی و قانون وابسته به این طرح دچار مشکلاتی است که ابتدا باید آن مشکلات حل شود. 

وی در خصوص کمبود سرانه آموزشی در یزد گفت: در حال حاضر در شهر یزد با کمبود سرانه آموزشی مواجه هستیم. کلاس درس برای دانش آموزان کم است و مدرسه ها هم فرسوده هستند. با اجرای این طرح پول حاصل از درآمدش به خزانه دولت واریز می شود و اصلا معلوم نیست این پول کجا خرج خواهد شد و آیا استان نصیبی از آن دارد یا خیر. 

عامری با توجه به طرح تفضیلی شهر یزد اظهار کرد: در طرح های تفصیلی شهرها ابتدا می بینند که کجا بهترین مکان برای ساخت مدرسه و فضای آموزشی است. چون آینده یک کشور به فضای آموزشی نیاز دارد. حال اگر قرار باشد فضای آموزشی را بفروشیم و تجاری سازی کنیم و فضای آموزشی در موقعیتی مناسب را ببریم به فضایی با کیفیت کمتر در حالی که پول حاصل از درآمدش هم به آموزش و پرورش وارد نمی شود، این موضوع به شدت به سطح کمی و کیفی آموزش و پرورش استان لطمه می زند.

عضو پیشین شورای اسلامی شهر یزد ضمن مخالفت با اجرای طرح مولدسازی در حوزه مدارس بیان کرد: تراکم سازی را آورده اند به سمت صفاییه اما انبوه سازان بر خلاف قانون که موظف به ساخت مدرسه در منطقه انبوه سازی هستند، از انجام وظیفه شان خود داری می کنند. 

وی در خصوص نقش دولت در ساخت مدارس اظهار کرد: مردم دارند مالیات می دهند و پول نفت هم دست دولت است. طبق قانون اساسی دولت موظف است اولویت اولش آموزش و پرورش باشد؛ نه اینکه بیاید مدرسه ای که وجود دارد را بفروشد و تبدیل کند به فضای تجاری و کسری بودجه اش را با فروش مدرسه تامین کند. جامعه شناسان می گویند هر مدرسه ای که باز می شود باعث تعطیلی دو زندان می شود. فروش مدارس بسیار غم انگیز است. 

مولدسازی، خیّرین مدرسه ساز

را دلسرد می کند

ولی یکی از دانش آموزان “مدرسه راضی دو” نیز ضمن اعتراض به تصمیم دولت برای فروش این مدرسه در طرح مولدسازی گفت: بنده به عنوان ولی یکی از دانش آموزان نسبت به انجام این تصمیم اعتراض دارم چرا که این موضوع باعث می شود بسیاری از خیّرین که آمادگی دارند تا مدرسه ای را بسازند از تصمیم خود عقب نشینی کنند چون آینده هزینه کرد خود را امیدوارانه نمی بینند. در ضمن هزینه های سرویس ایاب و ذهاب و همچنین کیفیت مکان آموزشی نیز برای ما مهم است و چه بسا در مدرسه ای دیگر این کیفیت وجود نداشته باشد.    

اما چند سوال

با توجه به اینکه طرح مولد سازی باتوجه به مشخصات آن طرحی است که اموال مازاد دولتی برای کمک به خزانه دولت و جبران کسری بودجه فروخته می شود و تصمیم گیرندگان آن از هر سوال و مواخذه ای برای همیشه معاف هستند و اقدامات آنها هرگز برایشان تعقیب کیفری نخواهد داشت، لذا مردم این سوال را دارند:

چرا خط و نشان فروش مدارسی در منطقه پر جمعیت صفائیه کشیده شده که بعید است دیگر حتی امکان خرید چند متر زمین آن مدارس و ساخت حتی یک کلاس آنها وجود داشته باشد

چرا باید استان یزد و مرکز استان در طرح مولدسازی آن هم با فروش مدارسی که سالها پیش ساخته شده پیشگام شود؟

چرا مدارس شهرهایی مانند ابرکوه برای کمک به دولت فروخته نمی شود؟ نباید مدارسی در مناطق مانند حسن آباد و… یا مناطق کم تراکم (از نظر جمعیتی) برای کمک به خزانه دولت به فروش برسد؟ و آیا قرار است واقعا جای این مدارس مدرسه ای ساخته شود؟ اگر چنین است ابتدا حداقل یک مدرسه جایگزین این مدارس در همان منطقه شده و سپس این کار صورت گیرد؟

دیدگاهتان را بنویسید