مخالفت نماینده مجمع نمایندگان استان در کوثر به کاهش زمین های کاریزبوم:

کاریزبوم امتیازی برای تامین هزینه های انتقال آب یزد است

نماینده مردم یزد و اشکذر و عضو هیات امنای موسسه آبرسانی کوثر با تاکید بر اینکه ۲۱۰۰ هکتار از اراضی کاریزبوم جهت تامین منابع مالی پروژه انتقال آب به استان یزد در دولت دهم به یزد تخصیص داده شده، اظهار داشت: این امتیازی است که به استان یزد داده شده و باید از این شرایط حداکثر استفاده را برای تامین بیشترین منابع مالی پروژه انتقال آب استان داشت.

«محمدصالح جوکار» با اشاره به موضوع «آب» به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات استان یزد گفت: بحث آب همواره از مشکلات اصلی استان یزد بوده که چاره اندیشی اساسی می طلبد. در این راستا رهبر انقلاب در سفر خود به یزد مهم ترین مسئله استان را «موضوع آب» عنوان کردند و پیرو فرمایشات ایشان اقداماتی در زمینه حل این معضل آغاز شد.
جوکار استفاده از ظرفیت های درون استانی برای تامین منابع مالی پروژه انتقال آب از خلیج فارس به یزد را از جمله تصمیماتی عنوان کرد که در دستور کار استان قرار گرفته و توضیح داد: در این راستا بنا براین شد تا ۲۱۰۰ هکتار از زمین های اطراف یزد به وسیله «موسسه کوثر» برای فروش آماده سازی شده و از منابع حاصل از فروش این اراضی، که امروزه به کاریزبوم شهرت یافته برای انتقال آب به استان استفاده شود.
وی افزود: در روند اجرای این طرح سه قطعه ۷۰۰ هکتاری در نظر گرفته شده بود که تاکنون آماده سازی قطعه اول انجام و زمین های آن به فروش رسیده است اما منابع حاصل از فروش قطعه اول زمین های کاریزبوم صرف تهیه زیرساخت ها و فضای سبز برای ایجاد انگیزه جهت خرید سایر قطعات و به تبع فراهم آوردن منابع مالی بیشتر برای استان شده و سودآوری این پروژه از محل فروش قطعه دوم و سوم خواهد بود که اکنون آماده سازی زیرساخت های لازم و فرایند فروش فاز دوم در دستور کار قرار گرفته است.
جوکار با انتقاد از عدم پیشرفت قابل توجه پروژه کاریزبوم از زمان آغاز تاکنون تصریح کرد: این پروژه با مشکلات زیادی رو به رو به رو شد که می توان به مخالفت های جدی شورای عالی معماری و شهر سازی با این طرح اشاره کرد. برای حل مشکلات در جلسات متعددی که نمایندگان استان با وزیر وقت راه و شهر سازی -محمد اسلامی- داشتند دستورهای خوبی برای این طرح مبنی بر فریز شدن کل ۲۱۰۰ هکتار اراضی کاریزبوم صادر شد و همچنین ایشان قول دادند که مجوزهای لازم هر قطعه را به صورت جداگانه از شورای عالی دریافت کنند تا آماده سازی ها انجام شود.
وی ادامه داد: با وجود تلاش ها برای تسهیل روند اجرای این طرح اما تاکنون پیشرفت خوبی را شاهد نیستیم، معتقدم که در طی این مدت باید فعالیت های بیشتری انجام می شد و با سرعت گرفتن فرایند آماده سازی زیرساخت های لازم، وضعیت واگذاری اراضی کاریزبوم در مرحله بهتری قرار می گرفت اما بروز مشکلات، در اجرای این طرح وقفه ایجاد کرد.
جوکار با تاکید بر هدف اولیه پروژه کاریزبوم مبنی بر فروش زمین ها برای تامین منابع مالی لازم جهت انتقال آب به استان یزد گفت: زیرساخت ها و مجوزهای صادر شده برای اراضی کاریزبوم، جهت تامین منابع مالی انتقال آب به استان یزد بوده است و نباید آن را فراموش کرد، زیرا در استان به دنبال زمین فروشی نبودیم بلکه هدف این بود که زمین ها با قیمت های بالاتری فروخته شود تا منابع مالی کافی برای استان تامین گردد. این امتیازی است که به استان یزد داده شده و باید از این شرایط بهره مناسب را برد.
وی این زمین ها را فرصت و امتیازی استثنایی برای یزد که با دوراندیشی مسئولان یزدی از سالها قبل در زمان شهید صدوقی و سایر مدیران وقت برای استان یزد ایجاد شده است، خواند و خواستار حفظ ۲۱۰۰ هکتار از زمین های کاریزبوم برای پروژه انتقال آب شد و افزود: اینکه بعضا گفته می شود بخشی از این زمین ها باید تغییر کاربری دهد در شرایطی که کمبود منابع وجود دارد و دولت هم منابع کافی در اختیار ندارد قابل قبول نبوده و می توان باقی مانده زمین ها را در قالب تهاتر به قرارگاه خاتم الانبیا که پیمانکار خط انتقال آب از خلیج فارس به یزد است، بدهیم تا خود این قرارگاه ضمن در اختیار داشتن این زمین ها منابع مالی لازم را تامین کند
نماینده مردم یزد در مجلس بر جلوگیری از سوء استفاده های فردی در روند آماده سازی کاریزبوم تاکید کرد و بیان داشت: در گذشته قراردادهایی بسته شده و زمین های بزرگی در اختیار عده ای با کاربری مشخص قرار گرفته است اما این کاربری تاکنون اجرا نشده و به درآمدی برای گروهی از افراد تبدیل شده است که باید به صورت جدی به وسیله مراجع قانونی تعیین تکلیف شود.
وی در ادامه مطرح کرد: در شرایطی که در استان با کمبود منابع روبه رو هستیم و دولت نیز منابع کافی ندارد و خط انتقال آب از خرسان به یزد نیمه تمام مانده، می توانیم باقی مانده زمین های کاریزبوم را در قالب تهاتر یا با بالاترین قیمت به مجموعه هایی که توانمندی اجرای خط انتقال ّ را دارند، یا به پیمانکار خط انتقال آب از سد خرسان فارس به یزد بدهیم تا منابع مالی لازم برای انتقال آب به استان تامین شود.
جوکار بهترین و شفاف ترین روش برای تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه انتقال آب را تهاتر زمین برای تامین مالی طرح های انتقال آب به استان دانست و عنوان کرد: علاوه بر زمین های کوثر، مجوز فروش یک قطعه زمین متعلق به آب منطقه ای نیز گرفته شده است تا منابع حاصل از آن به پروژه انتقال آب کمک کند که طبق برآورد سال گذشته مبلغی حدود ۲۵۰۰ تا ۳ هزار میلیارد تومان به منابع استان اضافه خواهد کرد. همچنین قرار شده با واگذاری چند معدن به بخش خصوصی، هزینه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به یزد فراهم شود.
وی متذکر شد: با نگاهی به روند اجرای این طرح می توان نتیجه گرفت که کوتاهی های زیادی در این بین صورت گرفته است، برای مثال در سال ۹۵-۱۳۹۴ مجوز ۵۰۰ میلیون مترمکعب انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد گرفته شد اما در طی سال های پس از اخذ مجوز کاری صورت نگرفت تا وزارت نیرو این مجور را باطل کرد و ضرر زیادی به استان وارد شد در صورتیکه می شد در همان برهه با تهاتر زمین ها، این طرح اجرا و بسیاری از مشکلات استان در زمینه آب حل شود.
جوکار در نهایت ضمن تاکید بر این مهم که موسسه کوثر باید فلسفه وجودی خود یعنی تامین منابع مالی لازم برای پروژه انتقال آب را به صورت جدی دنبال کند، خاطرنشان کرد: موسسه کوثر باید فعالیت های اساسی برای تحقق این مهم را در دستور کار داشته باشد، البته این موسسه طرح هایی را برای کمک به پروژه انتقال آب آماده کرده است که می توان از تولید خط لوله در خود استان یاد کرد تا بتوان لوله های مورد نیاز برای انتقال آب را در استان تولید کرده که هم تولید ثروت و هم اشتغال ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید