۱۵۰ میلیون تومان هزینه پاکسازی تبلیغات انتخاباتی
تبلیغات غیرقانونی و داغی که بر بیت المال گذاشته می شود از صبح چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۶ سیمای شهر یزد هوایی و زمینی مورد هجوم تبلیغات کاندیداهای شورای شهر قرار گرفت و علاوه بر دیوارها و درختان، داخل جوی…
تبلیغات غیرقانونی و داغی که بر بیت المال گذاشته می شود
از صبح چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۶ سیمای شهر یزد هوایی و زمینی مورد هجوم تبلیغات کاندیداهای شورای شهر قرار گرفت و علاوه بر دیوارها و درختان، داخل جوی آب یا بر روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی نیز چهره ای خندان با شعارهایی دور و دراز نقش بست. آنچه در میان این هیاهو و همچون تناقضی بزرگ، آشکار می شود این است که متقاضیان حضور در شورای شهر و در دست گرفتن آینده این شهر خود در اولین گام؛ قوانین انتخاباتی را زیر پای گذاشتند و ضمن نازیبا ساختن چهره شهر، میلیون ها تومان هزینه برای پاکسازی آن برای بیت المال خرج تراشی کردند.
هرچند شهرداری یزد و واحد اجراییات آن در چند روز گذشته تلاش کرده است تا تبلیغات غیر قانونی را از سطح شهر جمع اوری نماید اما به گفته شهردار یزد حجم بالای تبلیغات و امکانات محدود شهرداری باعث شده تا نتوانند تمامی این قانون شکنی ها را از چهره شهر بزدایند.
محمد علی طالبی، معاون سیاسی استاندار یزد نیز با اشاره به اینکه تمامی تخلفات انتخاباتی شوراهای شهر رصد شده و به مراجع قضایی منعکس می شود، اظهار داشت: باید قانونی تصویب شود که هزینه پاکسازی شهر بعد از انتخابات را خود نامزدها پرداخت کنند یا حداقل این هزینه ها مشمول شهروندان نشود.
پیگیری قضایی تخلفات
انتخابات شوراها در یزد
محمدعلی طالبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در گفتگو با بشارت یزد در خصوص تبلیغات غیر قانونی برخی کاندیداهای شورای شهر، با اشاره بر قانون تبلیغات گفت: برخی افراد از چهارچوب قوانین تبلیغاتی فراتر رفته اند. در شهر یزد که سه منطقه دارد نامزدها تنها می توانند سه ستاد تبلیغاتی داشته باشند و در زمینه پوستر و بنرهای تبلیغاتی نیز باید موارد ذکر شده در قانون از جمله ابعاد بنر و محل نصب را در نظر داشته باشند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، پیگیری جرایم تبلیغاتی را قطعی دانست و اظهارداشت: تخلفات تبلیغاتی از طریق ستاد انتخابات و هم از طریق شورای پیشگیری از جرایم انتخابات که در دادگستری مستقر است، بررسی می گردد. همچنین موارد تخلف به نیروی انتظامی و شهرداری منعکس شده است تا نسبت به جمع آوری اقلام تبلیغاتی غیر مجاز اقدام کنند. حتی در مواردی نیز تخلفات در دادسرا و مرجع قضایی منجر به تشکیل پرونده شده تا به تخلفات رسیدگی شود.
طالبی روند قانونی تبلیغات را رو به رشد دانست و افزود: خوشبختانه تبلیغات قانونمند شده و نسبت به ادوار گذشته تخلفات تبلیغاتی کاهش یافته است. گسترش این موضوع نیازمند فرهنگسازی و آگاهسازی مردم است و از طرفی نیز باید به خلاءهای تبلیغاتی توجه بیشتری کرد. وی همچنین با اشاره به نمای شهری برخاسته از تبلیغات گفت: باید قانونی تصویب شود که هزینه پاکسازی شهر بعد از انتخابات را خود نامزدها پرداخت کنند یا حداقل این هزینه ها مشمول شهروندان نشود.
هزینه ۱۵۰ میلیونی پاکسازی شهر
پس از انتخابات
محمدرضا عظیمی زاده شهردار یزد در خصوص تبلیغات کاندیداهای شورای شهر گفت: تبلیغات غیر مجاز به علت مشکلاتی که بوجود می آورد حتما جمع آوری و با متخلفین برخورد می شود. وی با اشاره به حجم بالای تبلیغات دراین دوره اظهارداشت: شهرداری تاکنون سعی کرده تا برخی تبلیغات غیر قانون را جمع آوری کند، اما به علت تعداد زیاد کاندیدا ها، این روند به تندی پیش نمی رود. وی همچنین در ادامه افزود: افرادی که به صورت غیرقانونی تبلیغات می کنند، براساس کمیسیون ماده۷۷ و فرایند قانونی مانند سال های قبل جریمه خواهند شد.
شهرداریزد در خصوص نقاط مشخص شده از سوی شهرداری جهت تبلیغات اظهار داشت: در تقاطع های اصلی شهر جایگاه های ویژه برای تبلیغات کاندیداها در نظر گرفته شده است اما کاندیداها مایل هستند که در تمامی نقاط شهر تبلیغ کنند که این خواسته در توان شهرداری نیست.
عظیمی زاده با اشاره به هزینه های پاکسازی سطح شهر بعد از انتخابات گفت: متاسفانه هزینه پاکسازی شهر بعد از انتخابات بر عهده شهرداری و خود مردم است، باتوجه به تعداد زیاد کاندیداها در این دوره هزینه پاکسازی نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان برآورد می شود که امیدواریم با همکاری خود کاندیداها و مردم این هزینه ها کاهش یابد.