بشارت یزد از نشست جنجالی «ببداد آب» دانشگاه صنعتی شریف گزارش می دهد:

۲ ساعت مناظره و مشاجره آبی نمایندگان یزد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف مناظره ای جنجالی با عنوان «بیداد آب» را با حضور محمد صالح جوکار رئیس مجمع نمایندگان استان یزد، حجت الاسلام موسوی لارگانی رئیس مجمع نمایندگان اصفهان و حجت الاسلام امیرقلی جعفری بروجنی نماینده چهارمحال و بختیاری برگزار کرد که بیش از ۲ ساعت به طول انجامید و با تنش های گوناگونی همراه بود.


به گزارش یزدانه و به نقل از بشارت یزد، حجت الاسلام جعفری بروجنی نماینده استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در بحث حکمرانی آب، شفافیت اولین فاکتور است، گفت: حتماً منابع و مصارف آب کشور باید شفاف در اختیار متولیان امر و متخصصین قرار بگیرد. جزو مسائل امنیتی کشور هم نیست. از طرفی کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و در حکمرانی مسیر غلطی را طی کرده که باید اصلاح شود.

حجت الاسلام موسوی لارگانی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان هم با اشاره به اینکه باید از دانشگاه‌ها برای برون رفت از این مشکل راهکار بخواهیم، اظهار کرد: تغییر اقلیم وجود دارد ولی متاسفانه مسئولین ما فقط جلوی پای خود را می بینند و چشم انداز ۲۰ ساله و آینده‌نگر فقط در ظاهر است و در عمل شاهد اتفاقی نیستیم. به هر حال یک زمانی ترسالی بوده و آب در فلات مرکزی وجود داشته که بارگذاری های شدید و ضایع شدن حق مردم شده است. زمانی که بارش های فراوانی داشتیم به فکر چنین روزهایی نبودیم حالا اقلیم تغییر کرده باید برای امروز برنامه‌ داشته باشیم. امروز نه فقط در فلات مرکزی که فریاد نمایندگان استان پر بارش گلستان هم بلند است که این به سوء مدیریت، عدم برنامه ریزی و جزیره‌ای عمل کردن برمیگردد.

اطلاعات منابع آب کشور حتی به نمایندگان مجلس هم داده نمی شود

نماینده چهارمحال و بختیاری با انتقاد از این که شفافیت آماری و نحوه چگونگی دستیابی به این اطلاعات وجود ندارد توضیح داد: البته شفافیت یک پایه است و پایه های دیگر هم باید در کنار هم قرار بگیرد. عدم مسئولیت‌پذیری، بی عدالت و تعارض منافع در حوزه آب به شدت در بین چند استان وجود دارد. بنابراین این اطلاعات در اختیار هیچکس اعم از جامعه دانشگاهی و حتی نمایندگان و کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست قرار ندارد.

وی با بیان اینکه حکمرانی یک عمل مهندسی نیست، تصریح کرد: حکمرانی یک عمل اجتماعی است و برای اینکه درست صورت بگیرد باید ذینفعان و مردم را دخالت دهیم نمی توانیم در حوزه آب از بالا به پایین امر و نهی کنیم. وقتی می‌گوییم الگوی کشت باید تغییر کند در فلات مرکزی هم دولت و هم مردم باید کمک کنند یعنی دولت آموزش دهد و تضمین خرید هم بدهد و کشاورز کشت آبخواه را انجام ندهد. نمی توان از مردم غفلت کرد و بگوییم هر چه ما می گوییم انجام دهند. آن هم با دیتاهایی که منتشر نکرده ایم.

وی با اشاره به وجود تعارض منافع در حوزه آب به علت محدودیت منابع آبی و مدل توسعه غلط گفت: توسعه بی رویه و نامتوازن را ایجاد کردیم که امروز شاهد این وضعیت هستیم. آب یک موضوع بین بخشی است و کسانی که سیاست گذاری می کنند باید به این موضوع توجه کنند که صنعت و کشاورزی و محیط زیست در آن دخالت دارند.

برداشت‌هایی که اعلام می‌شود واقعی نیست

نماینده استان اصفهان با اظهار تاسف از عدم وجود شفافیت در بحث آب در کل کشور خاطرنشان کرد: مصارف آب مشخص نیست که چقدر صرف کشاورزی، صنعت و شرب می‌شود. رقمی که در جلسات اعلام می‌شود دقیق نیست یعنی من به عنوان نماینده ۴ دوره مجلس هیچ وقت اطلاعاتی در این زمینه نداشته ام. همین است که صدای فریاد مردم بلند می شود. مشخص نیست برداشت ها همین هایی است که در جداول مشخص اعلام می‌شود و یا برداشت های دیگری هم وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر بحث آب حل شود بحث آلایندگی اصفهان به عنوان آلوده ترین شهر کشور هم حل می شود و مباحث اشتغال و کشاورزان نیز به دنبال آن مرتفع می گردد. باید از مردم هم نظرخواهی شود وقتی در بحث حکمرانی جزیره‌ای عمل کنیم و هر استانی برای خود تصمیم گیری کند می بینیم در استان‌های دیگر تعارض منافع باعث می‌شود بعضی افراد حقوق دیگران را نادیده بگیرند و ضایع کنند بنابراین تصمیم گیری درخصوص آب باید از حالت استانی خارج شود.

هر استانی منابع آبی را در مالکیت خود گرفته است

محمد صالح جوکار رئیس مجمع نمایندگان استان یزد با با بیان اینکه مسئله آب باید در حوزه پژوهشی و دانشگاهی دنبال شود گفت: باید به نقطه‌ای برسیم که همین منابع آبی که داریم را مدیریت کنیم و یا راهکارهای دیگری برای برون رفت از این وضعیت پیدا کنیم. سال ۹۶ اولین سالی بود که با تنش آبی مواجه شدیم و ۱۳۶ شهر کشور با تنش آبی مواجه شدند و حوضه های آبریز ما غالباً دچار مشکل شد که هر استانی سعی کرد منابع خود را تحت مالکیت خود بگیرد. یعنی همه به صورت استانی برنامه‌ریزی کردند و کمتر به منافع ملی توجه کردیم.بنابراین اولین پدیده‌ای که ظاهر شد تنش های اجتماعی بود که آخرین بار در اصفهان اتفاق افتاد و به تنش امنیتی تبدیل شد.

وی با اشاره به اینکه هیچ‌گاه شرایط فعلی را برای مردم بیان نکرده‌ایم اظهار کرد: باید مشخص می‌کردیم منابع آبی ما چقدر اجازه میدهد که در کشاورزی و شرب و صنعت می‌توانیم از این منابع استفاده کنیم. بنابراین به روش سنتی در کشاورزی عمل کرده و در عرصه صنعتی توسعه نامتوازن و ناپایدار را ایجاد و صنایع پر آب خواه را در استان ها و کویر مرکزی برپا کردیم.

محمد صالح جوکار به تشریح چند راهکار بلند و کوتاه مدت پرداخت و افزود: راهکار کوتاه مدت مدیریت فضای فعلی کشور است که منابع محدود را از طریق پرداخت حق آبه و خسارت به کشاورزان مدیریت کنیم. راهکار میان مدت تامین آب از بیرون از حوضه‌های داخلی کشور مثل آب دریاست و راهکار بلندمدت تغییر الگوی کشت کشاورزی خواهد بود.

الگوی توسعه غلط باعث استقرار صنایع در فلات مرکزی شده است

نماینده چهارمحال و بختیاری علت اصلی وضعیت فعلی را الگوی توسعه غلط کشور دانست و گفت: در حوزه کشاورزی و حوزه صنعت مدل توسعه کشور بر اساس ظرفیت ها و سند آمایش سرزمینی نبود که اگر اینطور بود نباید این حجم از صنایع در فلات مرکزی و کویری ایران مستقر می شد که حتماً این مدل غلط باید اصلاح شود وگرنه هر چه جلوتر برویم مشکلات ما بیشتر می شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در پاسخ به نماینده یزد گفت: کشاورزان اصفهان روز ۲۸ آبان تجمع مسالمت آمیزی داشتند و هیچگونه شعار ساختارشکنی وجود نداشت. فقط برای احقاق حق آمدند و مسئله امنیتی نبود اما بعضی از رفتارهای ما باعث امنیتی شدن فضا شد.

نمی‌توان گفت فولاد اصفهان مشکل دارد و کاشی یزد ایرادی ندارد

وی با بیان اینکه صنایع فولاد نه فقط در اصفهان که در کل فلات مرکزی مشکل دارد، گفت: نمی‌توانیم بگوییم فولاد مبارکه اشکال دارد و در استان یزد توسعه صنایع کاشی و سرامیک اشکالی ندارد. صنایع استان اصفهان جز بدبختی برای اصفهان چیزی ندارد. نیروی کار ذوب آهن و فولاد مبارکه از شمال و تهران و استان های همجوار هستند پس منحصر به خود اصفهان نیست و درآمد آن هم به خزانه دولتی می رود. ترنور مالی فولاد مبارکه در سال ۹۹ حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که هیچ قسمتی از آن صرف مشکلات اجتماعی و توسعه و بودجه خود اصفهان نشده و کمترین بودجه عمرانی را در سال های گذشته برای اصفهان داشتیم. بنابراین توسعه صنایع برای مردم اصفهان جز آلودگی و سرطان چیزی نداشته است.

باید دید کدام استان ها توسعه کشاورزی بیشتری داشته اند

موسوی لارگانی با بیان اینکه ۷ درصد منابع آبی در استان اصفهان صرف صنایع و حدود ۸۰ درصد برای کشاورزی مصرف می شود، اذعان کرد: باید توسعه کشاورزی در هر سه استان بررسی شود و هر استانی که بیشترین توسعه را داشته جلوی آن گرفته شود. نکته بعد اینکه تا الان مسئولین ما اشتباه صنایع را به فلات مرکزی آورده اند از الان باید مانع شویم که توسعه پیدا نکند.

نباید استان یزد را به توسعه کشاورزی متهم کنید

نماینده یزد با بیان اینکه ما با مردم اصفهان و چهارمحال هیچ مشکلی نداریم و این تنش ها فقط به خاطر منابع محدود آب است، عنوان کرد: اما نباید یکدیگر را متهم کنیم که کشاورزی در استان یزد توسعه پیدا کرده است. طبیعی است وقتی جمعیت اضافه می‌شود باید اشتغال ایجاد کنیم. چهار محال از نظر اقلیمی مساعد برای کشاورزی است و صنایع هم در آنجا توسعه پیدا نکرده اما اصفهان توسعه صنعتی داشته و کشاورزی نمی تواند داشته باشد. طبق سند آمایش باید بر اساس توانمندی ها و ظرفیت های سرمایه گذاری انجام شود.

وی ادامه داد: استان یزد در سال ۶۸ حدود ۷۸ میلیون متر مکعب در سال تخصیص آب داشتیم که ۸۳ به ۹۸ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرد ولی در مجموع هیچگاه از ۶۰ میلیون متر مکعب بیشتر نشد و همیشه متوسط آب انتقالی ۵۷ میلیون متر مکعب بوده است.

استان یزد از حقآبه کشاورزان اصفهانی استفاده نمی‌کند

وی اضافه کرد: یکی از اشکالاتی که وارد می کنند این است که قرار بوده تونل سوم کوهرنگ احداث شود و بعد آب به یزد انتقال پیدا کند در صورتی که طبق اسناد اصلاً چنین چیزی صحیح نیست و تنها بند ۴ ابلاغیه بر تسریع در اجرای تونل سوم تاکید دارد. در بحث حق آبه هم تونل اول کوهرنگ در سال ۳۲ به بهره‌برداری رسید و تونل دوم در سال ۶۴ و تونا سوم هم در سال ۹۲ به پایان رسید ولی سد احداث نشد پس اینطور نیست که از حقابه اصفهان استفاده کرده باشیم.

جوکار با بیان اینکه در یزد آب انتقالی را با آب چاه بی‌کیفیت دارای نیترات و آلوده ترکیب میکنیم و یک میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند، گفت: سرانه مصرف خانگی ما ۱۵۴ لیتر در روز است در صورتی که در استان اصفهان بسیار بالاتر است. یزدی ها به دلیل دانستن قدر آب کشت گلخانه‌ای را توسعه داده اند و اولین استان در کشت گلخانه هستیم و دیگر کشت سنتی نداریم.

در یزد محصولات پر آب خواه مثل برنج کشت نمی شود و این خبرها دیگر نیست.

وی افزود: یکی از ابهاماتی که ایجاد کردند این بود که یزدی ها دارند آب می برند و با آن خیار می کارند و با نام آب اصفهان می فروشند. چندی قبل از یکی از نمایندگان استان اصفهان دعوت کردیم تا به یزد بیاید و از مجتمع های کشاورزی ما بازدید کند که در نشست خبری پس از این بازدید اذعان کرد که آب انتقالی در کشاورزی یزد مصرف نمی‌شود. فقط ۴ درصد این آب در صنعت استفاده می شود که آن را هم با توجه به انتقال آب از خلیج فارس قطع می‌کنیم. ما امروز در آب شرب مشکل داریم و ۴۴۰ روستای یزد را با تانکر آبرسانی می کنیم. اصلاً مشکل آب کشاورزی نداریم چون کشاورزی سنتی نداریم. صنایع هم شبکه فاضلاب را ایجاد و از پساب استفاده کردند و اصلاً برای صنعت استفاده چندانی نمی شود.

یزدی ها استفاده صنعت از آب شرب را حرام می دانند

محمد صالح جوکار در واکنش به سوال نماینده اصفهان که پرسید پس آب صنعت را از کجا تامین می کنید پاسخ داد: آب مورد نیاز صنایع یزد از آب چاه های شور که دارای نیترات است تامین می شود.
نماینده اصفهان مجدداً خطاب به نماینده یزد گفت: آب شور چاه اصلا برای صنعت قابل استفاده نیست.
نماینده یزد پاسخ داد: صنایع یزد با تصفیه آب شور چاه ها از این آب استفاده می‌کنند. از نمایندگان اصفهان و چهارمحال می‌خواهیم همین فردا به یزد بیایند. کشاورزی یزد را آقای میرزایی نماینده اصفهان بازدید کردند، بخش صنعت را هم شما بازدید کنید اگر آب انتقالی به غیر از سه درصد در جای دیگری استفاده می شد همان جا قطع می کنیم. ما استفاده آب شرب در صنعت را حرام می دانیم.

نماینده یزد در ادامه به مقایسه میزان مصرف آب در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت ۳ استان اصفهان چهارمحال و بختیاری و یزد پرداخت.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در واکنش به این آمارها گفت: این آمارها وجود دارد ولی برای ترسالی است. نباید استان اصفهان با ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت که ۵۰ درصد آن کشاورز هستند را با استانی که یک میلیون جمعیت دارد مقایسه می‌کنیم.

نماینده یزد در پاسخ به این اظهار نظر نماینده اصفهان گفت: استان یزد یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر جمعیت دارد. همین مسائل ابهام ایجاد می‌کند. یک میلیون نفر از آب انتقالی استفاده می‌کنند.

کشاورزی یزد با یک میلیون جمعیت را با اصفهان مقایسه نکنید

نماینده اصفهان ادامه داد: با کمال احترامی که برای نمایندگان چهارمحال بختیاری قائل هستم اما به اندازه جمعیت استان چهارمحال و بختیاری در استان اصفهان شهروندان چهارمحالی زندگی می کند که همین ها در کشاورزی استان اصفهان کار می کنند و نمی توانیم مصرف آب کشاورزی یزد را با کشاورزی اصفهان مقایسه کنیم این مقایسه ها باید منطقی تر باشد.

زاینده رود هیچگاه رودخانه دائمی نبوده است

موسوی لارگانی در پاسخ به اظهارات نماینده چهارمحال و بختیاری مبنی بر اینکه زاینده‌رود هیچ گاه دائمی نبوده است گفت: زاینده رود اکثر اوقات دائمی بوده است. شاید در زمان قاجار و صفویه خشکسالی بوده اما به این صورت نبوده است. کشاورزان بارها گفتند که باید مصوبات شورای عالی آب اجرایی شود و صنایع به جای آب از پساب استفاده کنند. ذوب آهن اصفهان در بحث پساب این مصوبات را اجرایی کرده و از پساب زرین شهر، فلاورجان، فولادشهر و چرخش آب مصرفی خود ذوب آهن استفاده می کند. ذوب آهت در سال ۱۴ میلیون متر مکعب مصرف دارد و در آینده نزدیک به ۴ میلیون متر مکعب کاهش می یابد.

نماینده چهارمحال و بختیاری با انتقاد از اینکه چرا باید به اندازه جمعیت چهارمحال در اصفهان چهارمحالی وجود داشته باشد اظهار کرد: این اتفاق به خاطر صنعتی است که به این منطقه آورده ایم و باعث مهاجرت شده ایم. چرا باید صنایع را به اصفهان ببریم و بعد بگوییم این مقدار از شمال و چهارمحال و بختیاری آنجا هستند. چهارمحالی ها برای نان شب به اصفهان رفتند و کسی که این طراحی غلط را انجام داده متهم است.

حرف متهمی به نام ذوب‌آهن را قبول نکنید

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان در ذوب‌آهن شفافیت وجود ندارد یادآور شد: با اطمینان می‌گویم نباید حرف متهم را قبول کنید. آمار ذوب آهن درست نیست دانشجویان می دانند که برای هر تن فولاد چقدر مقدار آب مصرف می شود و تولید فولاد مبارکه چقدر بوده است. در حال حاضر فولاد مبارکه بالای ۱۹۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کند اینکه در آینده بنا است کاری را انجام دهند که منطقی نیست. ضمن اینکه فقط فولاد مبارکه ۱۹۰ میلیون متر مکعب استفاده می کند و ۱۰ واحد صنعتی دیگر و ذوب آهن را حساب نکردیم بنابراین این آمارها کاملا غلط است و هیچگاه شفاف سازی نشده و هیچگاه اجازه ندادند از دریاچه‌ای که در ذوب آهن وجود دارد بازدید کنیم و ورودی آب آن را بدانیم. اصلاً معضل ما در حوزه آب همین عدم شفافیت است.

جعفری بروجنی با طرح این سوال که پروژه کوهرنگ یک و ۲ و ۳ انتقال آب از چهارمحال بختیاری به فلات مرکزی بر اساس کدام مدل توسعه بوده است، گفت: تمام قوانین جوامع بین المللی و قانون جامع آب خود کشور و شرع مقدس می گوید نباید پس از انتقال آب از نقطه اول به نقطه دوم، نقطه مبداء را نابود کنید. به جرأت می‌گویم مردم کوهرنگ چهارمحال و بختیاری پایتخت آب کشور امروز اجازه برداشت نیم لیتر آب برای توسعه کشاورزی صنعت و دامپروری ندارند. چه کسی گفته است یک نقطه را تخریب کنید تا نقطه دیگر آباد شود. این بر اساس کدام سند آمایش است بر اساس کدام مدل توسعه استان صاحب آب را ویران کردیم تا به عنوان نماینده آنها بگوییم این مقدار مهاجرت وجود داشته باشد.

توسعه غلط صنایع و کشاورزی اصفهان دلیل مشکلات آبی حوضه زاینده رود

وی ادامه داد: همین امروز هم در حال توسعه صنایع هستید. کی این توسعه را متوقف کرده اید. فولاد مبارکه و فولاد صبا همین چند سال پیش طرح توسعه داشته‌اند. این حد یقف باید وجود داشته باشد. توسعه غلط صنایع و کشاورزی اشتباه اصفهان باعث همه این مشکلات شده است.

محمد صالح جوکار با بیان اینکه مسئولان فعلی یزد نقشی در توسعه صنعتی کشور نداشته‌اند اظهار کرد: بسیاری از مهاجرت هایی که به استان یزد صورت گرفته در سایه توسعه نامتوازن بوده که مسائل حاشیه ای برای شهرها ایجاد کرده است. سند آمایش کشور هم سال ۹۹ تازه نوشته شده است که همان هم کامل نیست.

وی به شفاف سازی در حوزه تولید فولاد در استان یزد پرداخت و گفت: به ازای هر کیلوگرم فولاد ۷۰۰ لیتر آب استفاده می کنیم. واقعیت ها را باید گفت ما ۵۵ میلیون تن سهمیه داریم که هنوز به آن نرسیده ایم و الان نزدیک به ۴۰ میلیون تن تولید داریم اما اگر آب را در صنعت فولاد از حوزه های داخلی برداشت کنیم، باختیم.

استان یزد خوراک صنعت ذوب آهن را تامین می‌کند

جوکار افزود: خوراک همین صنعت ذوب آهن از یزد تامین می‌شود. همه ما سر یک سفره هستیم و منافع مشترک داریم و نمی‌توانیم بگوییم فقط ما حق داریم و همه چیز را برای خود بخواهیم. ذوب آهن اصفهان ۷۰ سال سنگ را از استان یزد برد و تولید فولاد کرد. یعنی بین استان‌ها وابستگی وجود دارد و همگی شریک در منافع ملی شریک هستیم. امروز خوزستان تولید نفت و گاز دارد و همه استفاده می کنند باید این مسائل را در نظر گرفت و اینکه هیچ چیز متعلق به هیچ محدوده خاصی نیست و متعلق به همه مردم کشور است.

برنج کاری تعطیل نشود خیانت کرده ایم

وی با تاکید مجدد بر اینکه کشت سنتی در کشور دیگر جواب نمی دهد، یادآور شد: منابع آبی محدود است و برنجکاری باید تعطیل شود. اگر تعطیل نکنیم خیانت کرده ایم. کشت محصولات پر آب خواه معنایی ندارد. مثلا کشت یک کیلوگرم هندوانه در فلات مرکزی یک دلار ارزش صادراتی دارد در صورتی که دو برابر آب مصرف می کند. در یزد کشت گلخانه ای داریم که ارزآوری هم دارد. اگر مجتمع های گلخانه ای احداث شود سودآوری خواهد داشت این مسائل قابل اثبات و بررسی است.

نماینده چهارمحال و بختیاری نیز وضعیت امروز حوزه زاینده‌رود را ناشی از فقدان سند آمایش برای یک توسعه پایدار دانست و گفت: اگر سند آمایش داشتیم این همه صنایع را در کویر مرکزی مستقر نمیکردیم در حالی که ساحل ۱۲۰۰ متری در کشور وجود دارد. معضل بعدی اینکه تفکر سازه‌ای در حوزه آب کشور وجود داشته است که هر جا به معضل آب برخورد کردیم پروژه انتقال اجرا کردیم و نمی دانستیم که چند سال بعد معضلی بر معضلات قبل اضافه خواهیم کرد.

وی با اشاره به غلط بودن مدل توسعه در حوزه صنعت و کشاورزی اظهار کرد: مرکز پژوهش های مجلس می‌گوید بعد از انقلاب کشاورزی در فلات مرکزی ۶ برابر شده است. اگر عدالت را مبنای کار قرار ندهیم هر توسعه باشد به شکاف‌های اجتماعی و امنیتی برای حاکمیت دامن می زند.

جعفری با اشاره به قانون گریزی و عدم اجرای قانون در حوزه آب توضیح داد: تونل یک، دو و سه هیچ کدام پیوست زیست‌محیطی ندارد. اجازه نداریم برای حل مشکلات آنی، محیط‌زیست را نابود کنیم. هنوز به تونل گلاب اعتقاد داریم نباید به یک مصوبه شورای عالی آب بچسبیم باید همه مصوبات را با هم ببینیم. به شهادت دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی هزینه انجام شده در تونل گلاب غیر قانونی بوده است.

آب انتقالی یزد در ۱۰ کیلومتری زاینده رود فرو می رود

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد با بیان اینکه مشکل آب باید در دانشگاه‌ها حل شود گفت: تجمع‌های مردمی غیر از جنگ و دعوا چیز دیگری ندارد. متاسفانه بعضی وقت ها خود ما هم عوامانه برخورد و مردم را به درگیری تشویق می کنیم. حق نداریم با بهره گیری از داده های غلط مردم را به سمتی سوق دهیم که به یکدیگر تعرض کنند. منابع ما مشترک است همه در داخل کشوری به نام ایران اسلامی هستیم. بنابراین اگر برای یک گوشه از سرزمین اشکالی پیش بیاید همه مسئول هستیم.

ما در دفاع مقدس این موضوع را اثبات کردیم اما اکنون در حال دور شدن از این مسئله هستیم چرا که عده‌ای منافع خود را در خطر می بینند و مردم را وارد قضایا می‌کنند.

وی با انتقاد از عدم وجود سامانه و بانک اطلاعاتی برای آب تصریح کرد: هرکسی یک آمار می‌دهد و از همین آمار هم ایده های خود را مطرح و مردم را تحریک می کند. اگر همین ۵۷ میلیون متر مکعب آب انتقالی یزد را در کف زاینده رود با ۳۶۰ کیلومتر طول رها کنیم در همان ۱۰ کیلومتر اول فرو می رود. این مقدار آب مشکل احیای زاینده رود را حل نمی کند ضمن اینکه فرمان آب هم در دست آب منطقه اصفهان است و می‌داند چقدر آب به یزد وارد می شود و کنترل آن در اختیار خودشان است. بنابراین باید گفتمان‌ها اصلاح و گفتمان مشترک ایجاد کنیم و در سایه این گفتمان و درک مشترک از شرایط فعلی، تصمیم درست بگیریم.

جوانان یزدی می خواستند دست به کارهایی بزنند

جوکار با اشاره به برپایی تجمعات اخیر در اصفهان گفت: این فریادها متعلق به همه استان‌های کشور است. نزدیک ۵۰ بار لوله آب یزد را شکستند که ما باید جوابگوی مردم می‌بودیم. بسیاری از جوانان یزدی می خواستند دست به کارهایی بزنند ولی خدا میداند که آنها را آرام کردیم و گفتیم در شرایط فعلی که منافقین بیرون از مرزها منتظر نشسته اند، درست نیست که ما هم دست به تجمع بزنیم و یک استان دیگر هم اضافه شود. بنابراین آرامش را دنبال کردیم و وعده دادیم که مشکلات حل می شود.

وی تصریح کرد: کسی که در کف رودخانه ماند کشاورز نبود آنها طبق توافق رفتند و عده‌ دیگری آمدند. هیچگاه نباید دنبال این باشیم که با اعتراض خواسته‌های خود را مطرح کنیم و شرطی شویم که تا اعتراض نکنیم حقی به ما داده نمی شود.

مطالبه گری در اصفهان به دست یک بازیگر افتاده است

نماینده یزد با اشاره به لزوم استفاده بسیج دانشجویی از ظرفیت رسانه برای شفاف‌سازی گفت: نباید رسانه در اختیار افراد نفوذی قرار بگیرد و شش کلیپ درست کند و دیگران را متهم کند. اینها درست نیست و اگر بسیج در میدان باشد و در عرصه های مورد نیاز انقلاب باشد و دانشجویان بسیجی مطالبه کنند افراد بازیگر با نام مطالبه‌گر وارد نمی شوند. متاسفانه پرچم مطالبه گری در اصفهان امروز به دست یک بازیگر افتاده است.

نماینده اصفهان با بیان اینکه در اتفاقات اخیر اصفهان در بین کشاورزان بودیم گفت: هرچند کف زاینده رود نیامدیم چرا که از ورود به زاینده رود به دلیل مشکلاتی که به طبع آن پیش می آمد منع شده بودیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در خصوص آمار اعلام شده شفاف‌سازی و راستی آزمایی شود اظهار کرد: موافق استقرار فولاد در اصفهان نیستم چرا که ضربه های سنگینی به استان زده است اما گفته می‌شود ۱۶۰ میلیون متر مکعب فقط فولاد مبارکه استفاده میکند اما دانشگاه باید ورود کنند و یک راستی آزمایی انجام دهد که آبی که برای استان یزد می رود واقعا همین ۹۶ میلیون متر مکعب است.

مشاجره لفظی نماینده اصفهان و یزد بر سر میزان آب انتقالی یزد

محمد صالح جوکار نماینده یزد پاسخ داد: در بهترین حالت ۵۷ میلیون به استان یزد آب انتقال داده شده است و آب منطقه ای اصفهان اشراف کامل دارد.

نماینده اصفهان خطاب به محمد صالح جوکار گفت: نمی خواهم بحث را چالشی کنم اما در چند سال گذشته آقای اردکانیان وزیر نیرو و آقای خاتمی رئیس جمهور بوده و همه مسئولان یزدی بودند. این حرف‌ها را نزنید.

جوکار در واکنش به اظهارات تند نماینده اصفهان گفت: همین حرف ها را می زنید که مردم تحریک می شوند. این درست نیست.

سرانه آب شرب یزد باید راستی‌آزمایی شود

نماینده اصفهان پس از اصلاح آمارهای خود گفت: تخصیص آبی یزد ۹۸ میلیون مترمکعب و در بهترین حالت ۶۰ میلیون مترمکعب بوده و هیچگاه بیشتر از آن نرفته است اما باید همه این مسائل راستی آزمایی شود که آیا یک میلیون نفر از آب آشامیدنی حوضه آبریز زاینده رود استفاده می کنند و آیا سرانه آب شرب یزد همین ۱۵۴ لیتر در شبانه روز است.

مشاجره لفظی نمایندگان اصفهان و چهارمحال و بختیاری

نماینده اصفهان در واکنش تند دیگری به اظهارات نماینده چهارمحال و بختیاری مبنی بر اینکه همه این بحث ها بر سر آب چهارمحال بختیاری است گفت: این صحبت‌ها را نکنید آب چهارمحال کجا بوده آب انفال است و مردم پول آن را داده اند.

نماینده چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این خیلی خوب است که برای بار اول می بینم نماینده ای از اصفهان می گوید آب انفال است. خیلی خوشحالم که بپذیریم آب جزو انفال است و در قباله هیچ کسی قرار نمی گیرد. هیچ کس نمی‌تواند بگوید متعلق به من است. آب در اختیار دولت است و طبق قانون توزیع می شود. البته ارتباط مردم استانها عالی است و نباید آنها را به جان یکدیگر انداخت سوء مدیریت و عملکردهای غلط و قانون‌گریزی در حوزه آب ما را به اینجا رسانده است که مردم به کف رودخانه بیایند.

نماینده یزد خاطرنشان کرد: اگر مسئولین توافق کنند مردم هیچ گونه مشکلی با هم ندارند مسئولین این سه استان باید کنار هم بنشینند و آنچه حق است گفته شود. دولت هم وظیفه دارد آب شرب مردم را تامین کند و هیچ تعرضی هم نباید به استان دیگر داشته باشیم. باید دوستانه گفتگو کنیم و ببینیم چه کمکی می توانیم انجام دهیم. مثل گذشته در کنار هم باشیم. چرا ما امروز به اینجا رسیدیم و ارزش ها را از دست داده ایم تا دیگران دارند سوء استفاده کنند. با متهم کردن یکدیگر چیزی نصیب ما نمی شود. آب را هم هدر ندهیم از بد رفتاری ها در این زمینه حمایت نکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید