روایت دکتر نوری شادکام از روزهای اوج بیماری کرونا در استان یزد:

۱۹۹ نفر از کادر درمان استان یزد مشکوک به کرونا هستند

۱۹۹ نفر از کادر درمان استان یزد مشکوک به کرونا هستند که ۱۰۲ پرستار، ۱۵ پزشک، ۱۳ رزیدنت، ۴ نفر از کادر آزمایشگاه، ۲ ماما، ۴ نیروی خدمات و ۱۰ نیروی پشتیبانی علائم بالینی دارند.
در صورتی که در یزد تعداد بیماران کرونا به ۵۰ نفر برسد وارد فاز مهار شده ایم. الان حدود ۱۶۹ نفر هستند و فقط در بیمارستان صدوقی ۵۹ نفر بستری شده‌اند. ۲۰ نفر در ICU و بقیه هم در بخش بستری هستند. اردکان ۱۷ میبد ۲۰ بیمارستان افشار ۱۰ و شهدای کارگر هم ۳۱ نفر بستری دارد.

دکتر محمود نوری شادکام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد صبح سه شنبه دوم اردیبهشت ماه با حضور در جمع اصحاب رسانه یزد به تشریح اقدامات و پروژه‌های انجام شده و طرح‌های توسعه درمان استان در سال جاری پرداخت و گزارشی در خصوص عملکرد کادر درمان استان یزد در دوران شیوع بیماری کرونا ارائه کرد.

دکتر محمود نوری شادکام به ارائه آمار در خصوص بیماران کرایی در استان یزد پرداخت و اظهار داشت: هم اکنون ۱۳۷۶ مورد بیمار قطعی کرونا در استان یزد وجود دارد و تعداد جان باختگانی که دارای بیماری تنفسی بوده‌اند ۳۶۴ نفر است که تست ۲۰۹ نفر از آنها مثبت و ۱۵۶ نفر منفی می‌باشد

وی با ابراز امیدواری نسبت به بهبودی هرچه سریعتر خانم جلیلی، یکی از بهترین و فعال ترین سرپرستاران بیمارستان شهید صدوقی یزد خاطرنشان کرد: تعداد ۱۹۹ نفر از کادر درمان استان یزد مشکوک به بیماری کرونا هستند که از این تعداد، ۱۰۲ پرستار، ۱۵ پزشک، ۱۳ رزیدنت، ۴ نفر از کادر آزمایشگاه، ۲ ماما، ۴ نیروی خدمات و ۱۰ نیروی پشتیبانی علائم بالینی دارند.

نوری شادکام روند شیوع بیماری کرونا در استان یزد را کاهشی دانست و گفت: ورودی های بیمارستان های استان یزد امروز ۳۸ نفر و خروجی‌های آن ۴۰ نفر بیمار بوده است. دیروز هم ۴۹ نفر ورودی و ۵۱ نفر خروجی داشتیم. شرط استمرار این روند نزولی رعایت توصیه های بهداشتی است.

وی افزود: بهترین، پرکارترین و فعال ترین پرستار ما یعنی سرکار خانم جلیلی ۴۵ روز است که گرفتار بیماری کرونا شده و هم اکنون زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار دارد از همه مردم می‌خواهیم برای سلامتی ایشان دعا کنند.

وی با تاکید بر اینکه شدت بیماری کرونا را نمی توان به حوزه ‌های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی ربط داد، یاداور شد: وسعت و شدت این بیماری در استان یزد بسیار جدی بود و دلیل آن قرار داشتن در چهار راه ترانزیتی و ارتباطات گسترده مردم استان یزد با دیگر مناطق و استان های شمالی و مرکزی کشور بود

دکتر نوری شادکام با روایت از روزهای اوج شیوع بیماری کرونا در استان یزد اذعان کرد: چهاردهم اسفند در بازدید از مراکز درمانی یکی از شهرستان های استان و پس از دیدن تعداد و شرایط بیماران کرونایی گفتم خدایا چطور می شود این قضیه را جمع کرد. بیمارستانهایی که روزی ۷۰ بستری در آن انجام می شد به یک‌باره چندین برابر ورودی پیدا کرد به طوری که تخت های بستری کم می آمد.

وی ادامه داد: در مدت کوتاهی که در یکی از بیمارستان ها بودم دو بخش به بیماران کرونایی اختصاص دادیم که ظرف ۲ ساعت تکمیل شد و تا ظهر تمام بیمارستان پر شد و اکسیژن، دارو و تخت هم کم آمد. همان موقع به یزد برگشتم و هشدار دادم که موقعیت یزد خطرناک است که باعث شد همه استان بسیج شوند.

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اعلام اینکه از ۵ تا ۱۵ اردیبهشت ماه وارد فاز مهار بیماری کرونا در استان یزد خواهیم شد، گفت: در پایان سال اعلام کردم که از ابتدای فروردین وارد فاز نزولی می شویم که این اتفاق افتاد و از ۲۰ فروردین هم وارد فاز کنترل می شویم که باز هم اینگونه شد. حالا اعلام می کنم پنجم تا پانزدهم اردیبهشت ماه وارد فاز مهار این بیماری خواهیم شد.

وی افزود: فاز مهار یعنی تعداد مبتلایان بستری به حدی برسد که فقط دو بخش از دو بیمارستان به بیماران کرونا اختصاص پیدا کند. به عبارت دیگر در صورتی که در یزد تعداد بیماران بستری مشکوک به کرونا به ۵۰ نفر برسد وارد فاز مهار شده ایم

وی تعداد بیماران تنفسی و مشکوک به کرونا استان یزد را ۱۶۹ نفر عنوان کرد و افزود: فقط در بیمارستان صدوقی ۵۹ نفر بستری شده‌اند که ۲۰ نفر در ICU و بقیه هم در بخش بستری هستند. اردکان ۱۷ و میبد ۲۰ بستری دارند و در بیمارستان افشار ۱۰ و شهدای کارگر هم ۳۱ نفر بستری هستند.

نوری شادکام با بیان اینکه ویروس کرونا تا مدت‌ها در کشور وجود خواهد داشت و به این سرعت ریشه کن نخواهد شد، تصریح کرد: باید زندگی در کنار کرونا را بیاموزیم. به اعتقاد من استفاده از ماسک در اولویت مواردی قرار دارد که در توصیه های بهداشتی با اشاره می شود. شستشوی مرتب دست‌ها (نه لزوما استفاده از دستکش)، رعایت فاصله مناسب و برقراری تهویه مطبوع نیز از دیگر نکات بهداشتی موثر هستند.

وی با اشاره به اینکه مادامی که واکسن و داروی موثر برای ویروس کرونا کشف نشود همچنان کرونا مهمان ما خواهد بود، توضیح داد: احتمال دارد در آبان ماه دوباره وارد فاز کرونا و آنفلوآنزا شویم و باید این آمادگی را داشته باشیم تا این بار غافلگیر نشویم.

دکتر محمود نوری شادکام در خصوص اقدامات انجام شده در سال گذشته در حوزه سلامت و درمان استان یزد تشریح کرد: در سال گذشته وعده دادیم ۴۲ پروژه توسعه مراکز درمانی و حوزه سلامت را افتتاح کنیم که موفق شدیم همه آنها از جمله راه‌اندازی بخش سوختگی منطقه جنوب شرق کشور، راه‌اندازی ساختمان پیوند مغز و استخوان در بیمارستان شهید صدوقی و توسعه بخش اطفال را به صورت کامل انجام دهیم و امسال نیز ۲۰ طرح توسعه را در سطح استان افتتاح خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اگر در استان یزد توسعه و زیرساخت را انجام نمی دادیم با وجود این تعداد بیمار حتما به مشکل برمی‌خوردیم، اعلام کرد: در این ایام ۸۰ تخت به ظرفیت ICU بیمارستان های استان یزد اضافه شد و در مجموع ۷۰۰ تخت برای بیماران کرونا در نظر گرفتیم و هیچ بیمار نیازمند به تخت نبود که طی کمتر از ۱۲ ساعت بستری نشود و هیچ بیماری وجود ندارد که پزشک برای او سی تی اسکن تجویز کرده باشد و انجام نشده باشد.

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تاکید کرد: باید بخش عفونی را در استان راه‌اندازی کنیم تا در مواقع این‌چنینی همه بیمارستان‌های ما درگیر نشوند.

نوری شادکام بیشترین سن مبتلایان به کرونا در استان یزد را رده سنی ۱۸ تا ۵۹ سال برشمرد و بیان داشت: سن بیشتر جانباختگان ناشی از کرونا در استان یزد بالای ۶۰ سال بود که ۷۰ درصد آنها بیماری زمینه‌ای داشتند. 

وی با ابراز تشکر صمیمانه از خدماتی که اصحاب رسانه در حوزه سلامت انجام دادند خاطرنشان کرد: در ذهنم هیچ موردی نیست که خبرنگاران استان در انعکاس اخبار مربوط به کرونا به حاشیه توجه کرده باشند و همه جهت‌گیری‌های رسانه‌ها خوب بود و باعث شد که از این بحران با کمترین عارضه و صدمه عبور کنیم. اقدامات اصحاب رسانه باعث شد بسیج مردمی شکل بگیرد که در کنترل بیماری موثر بود. در این چند سال هیچ وقت اصحاب رسانه را تا این اندازه منسجم ندیده بودم.

دکتر محمود نوری شادکام اضافه کرد: همدلی مردم و مسئولین و جامعه باعث شد به سرعت به این بیماری فائق بیایبم. در بین تمامی قشرهای مردمی، ائمه جمعه، فرمانداران، روحانیون، رسانه ها و اصناف هیچ کس را نمی شناسم که به ما کمک نکرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید