یزد را یزدی ها می چرخانند؟

صالح مستوفیان/ مهمرماه سالجاری هنوز به نیمه نرسیده بود که مهدی جمالی نژاد، شهردار یزد پس از یکسال سکانداری بلدیه این شهر، معاون وزیر کشور شد و شورای شهر یزد را مجدداً با چالش انتخاب شهردار مواجه ساخت. شورای شهر…

صالح مستوفیان/ مهمرماه سالجاری هنوز به نیمه نرسیده بود که مهدی جمالی نژاد، شهردار یزد پس از یکسال سکانداری بلدیه این شهر، معاون وزیر کشور شد و شورای شهر یزد را مجدداً با چالش انتخاب شهردار مواجه ساخت.

شورای شهر پنجم با حذف اکثریت اعضای شورای چهارم در انتخابات بر سر کارآمد و پیش بینی می شد نارضایتی عمومی مردم از مدیریت شهری گذشته باعث شود شورای شهر جدید گزینه ای مناسب تر و با رزومه قوی تر برای تصدی شهرداری یزد انتخاب کند. با رای تمامی ۱۱ عضو شورای شهر به مهدی جمالی نژاد، شهردار سابق اصفهان به یزد آمد و هرچند جمالی نژآد با پیشینه مدیریتی قابل قبولی قدم به بلدیه یزد گذاشت؛ اما نتوانست مانع دعوای حیدری- نعمتی میان بومی یا غیر بومی بودن مدیریت در استان شود و تا روزی که در شهرداری بود؛ بابت این موضوع از طرف معدود منتقدانش مواخذه می شد!

حال با استعفای وی و خالی شدن پست شهردار یزد، موضوع انتخاب شهردار جدید با همان دغدغه ها و حساسیت ها مجددا فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی یزد را فرا گرفته و در این میان کشمکش بر سر انتخاب گزینه بومی یا غیر بومی همچنان داغ داغ است.

برخی بر این باورند که هرچند دوره حضور جمالی نژاد در یزد کوتاه بود و او نتوانست بسیاری از برنامه ها و ایده هایش را پیاده کند، اما به سبب داشتن تجارب مدیریتی کلان و ارتباطات موثر کشوری توانست در زمان اندک یکساله، تحولاتی مثبت در مدیریت شهری یزد بوجود آورد و بدون آنکه حتی یک نیرو از اصفهان یا خارج از یزد به بدنه شهرداری اضافه کند، با تکیه بر نیروهای بومی به گونه ای مدیریت کرد که با رضایت نسبی آحاد مردم به وزارت کشور رفت. بر این اساس حضور مدیرانی قوی، با تجربه، شاداب با گستره تجارب ملی و ارتباطات کشوری می تواند یزد عقب مانده از توسعه درخور را زودتر و با هزینه کمتر به سرمنزل مقصود برساند.

اما در مقابل برخی دیگر نیز بر این باورند علاوه بر اینکه مدیرانی شایسته و توانا در یزد وجود دارند که می توانند به خوبی از عهده مدیریت شهرداری برآیند، شورای شهر پنجم یزد یکسال از عمر خود را سپری کرده و چندان فرصتی باقی نیست که بخواهد گزینه ای غیربومی را به یزد آورد. شهردار غیربومی نیاز به زمان برای آشنایی و تسلط بر امور شهر یزد دارد و این زمان را مهدی جمالی نژاد در اختیار داشت و آنگاه که باید در ۳ سال بعد یزد را با شناخت کافی مدیریت می کرد، معاون وزیر کشور شد و حالا شهردار غیر بومی دیگر زمانی برای آشنا شدن با یزد ندارد. زمان به سرعت برق و باد در حال گذر است و انتظار مردم از شورای شهر اصلاح طلب یزد نیز بالاست و این گروه بر این عقیده اند که باید در اسرع وقت با انتخاب گزینه ای بومی و عمل گرا، ۲ سال و اندی باقیمانده را صرف آبادانی یزد کرد تا شورای شهر اصلاح طلب به شورایی تجربه گرا و فرصت سوز بدل نشود.

در روزهای نخست جداشدن مهدی جمالی نژاد از یزد، مجدداً نام سید محمدرضا سید حسینی به عنوان جایگزین وی مطرح شد و در حالی که گمان می رفت وی شهردار آینده یزد است، مرغ از قفس پرید و سیدحسینی معاون وزیر راه و شهرسازی شد. در نتیجه موضوع انتخاب آسان شهردار یزد دوباره پیچیده شد و ده ها نام بومی و غیر بومی در محافل خبری به عنوان کاندیدای این پست مطرح گردید. اما آنچه خبرنگار بشارت یزد در گفتگو با اعضای شورای شهر به آن رسیده، از میان خیل گزینه های بومی نام ۴ نفر به عنوان نامزدهای بومی نهایی تصدی پست شهرداری یزد مورد اجماع اکثریت اعضای شورای شهر قرار گرفته است. در ادامه تلاش می کنیم به اختصار سوابق و تجارب گزینه های بومی مطرح برای سکانداری بلدیه یزد را معرفی کنیم:

ابوالفضل کشفی، مدیر منطقه ۲ شهرداری یزد

ابوالفضل کشفی متولد ۱۳۴۸ در  یزد است. وی که در حال حاضر مدیر منطقه ۲ شهرداری یزد است، تحصیلات خود را در جامعه تعلیمات اسلامی یزد و دبیرستان های زرگران و رازی ادامه داد و سپس توانست در رشته  زمین شناسی دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته و مدرک خود را اخذ کند. وی توانست در دو رشته  برنامه ریزی شهری  و زمین شناسی زیست محیطی از دانشگاه پیام نور مدرک فوق لیسانس خود را بگیرد .بسیاری سن مناسب کشفی پور برای مدیریت در کنار تجربه فراوان وی در شهرداری یزد و جدیت و خلاقیت وی در مدیریت را خصیصه های مهم وی جهت حضور در راس شهرداری یزد می دانند.  

کشفی پور بیش از ۲۴ سال سابقه ی خدمت در شهرداری یزد  و ۱۵ سال مدیریت شهرداری های مختلف  استاند را دارد. شهردار مهریز به مدت ۳ سال، مدیر منطقه ۳ شهرداری یزد به مدت ۳ سال، مدیر منطقه ۱ شهرداری یزد به مدت ۷ سال و مدیریت منطقه ۲ شهرداری یزد از سال ۹۶ تاکنون از جمله سوابق مدیریتی کشفی پور در شهرداری یزد است.

 موسس و مدیر عامل شرکت اعتباری فرهنگیان مهریز، عضو هیئت مدیره و رئیس انجمن مهندسین معدن و زمین شناسی استان یزد، عضو سازمان نظام مهندسی معدن استان یزد، عضو فعال سازمان بسیج مهندسین یزد، عضو شورا راهبردی شهرداری یزد، عضو هیئت ریئسه والیبال استان یزد و عضو کمیته تدوین امور عمرانی و زیر بنایی برنامه ی پنج ساله ی شهرداری یزد از جمله دیگر سوابق وی به شمار می رود.

 

 

 

مجتبی فرهمند، معاون شهرسازی ومعماری شهرداری یزد

یکی از گزینه های اصلی و بومی مورد نظر شورای شهر یزد جهت تصدی پست شهردار یزد است. مجتبی فرهمند، معاون شهرسازی ومعماری شهرداری یزد است که بعد از حضور جمالی نژاد از پایگاه پژوهشی میراث به شهرداری نقل مکان کرد و در کسوت معاون شهرسازی مشغول فعالیت شد .بسیاری جوانی در کنار تجربه، تخصص وی در موضوع بافت تاریخی و نقش موثرش در جهانی شدن شهر یزد را دلایل شایستگی وی جهت تصدی پست شهرداری یزد می دانند.

فرهمند در سال ۱۳۵۷ در محله شاه ابوالقاسم یزد متولد شد. وی دارای کارشناسی ارشد در رشته معماری و شهرسازی از دانشگاه علم وصنعت ایران است.
فرهمند در کارنامه کاری خود مدیر عاملی و عضویت در هیات مدیره مهندسین مشاورشبستان یزد به مدت ۱۲ سال، مدیریت پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد به مدت چهارسال، مدیریت پروژه پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی یزد، عضویت شورای احیاءبافت تاریخی یزد از سال ۹۲ تاکنون، عضویت و دبیری ستاد راهبردی شهر تاریخی یزد۹۴ تاکنون، معاونت پژوهشی پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد به مدت دوسال، عضویت در کمیته فنی میراث فرهنگی استان یزداز سال ۸۱ تاکنون، عضویت در کمیته فنی بنیاد توسعه و عمران موقوفات استان یزداز سال ۹۱ تاکنون، عضویت در شورای سازمان سیما، منظر و فضای سبزشهری شهرداری یزد از سال ۹۵ تاکنو، عضویت در هیأت مدیره (علی البدل) سازمان نظام مهندسی استان یزد و در نهایت معاون شهرسازی ومعماری شهرداری یزد از آبان ماه سال ۱۳۹۶تاکنون را دارد .
تدریس دروس نظری معماری دردانشگاه های استان یزد ازسال۱۳۸۱ تاکنون، اخذرتبه سوم کشوری در همایش ملی معماری و طراحی شهری نقش جهان در بخش بافت تاریخی در سال ۱۳۸۶ اصفهان، عضویت در مجامع و انجمن های تخصصی، عضو پایه یک سازمان  نظام مهندسی ساختمان استان یزد، عضو جامعه مهندسان مشاور ایران  و عضو هیات مدیره انجمن صنفی مهندسان معمار استان یزد از سال ۱۳۸۸ تا  1392  از جمله سوابق علمی و فعالیت های پژوهشی مجتبی فرهمند است.

علی مشتاقیون، سرپرست شهرداری یزد 

اعضای شورای شهر یزد پس از تصویب استعفای مهدی جمالی نژاد، سیدعلی مشتاقیون، معاون مالی و اداری شهرداری یزد را به اتفاق به عنوان سرپرست موقت شهرداری منصوب کردند. بسیاری تجربه بالای مشتاقیون در شهرداری یزد و قاطعیت وی در انجام وظایف محوله را دلیل شایستگی جهت حضور در راس شهرداری یزد می دانند.

سید علی مشتاقیون دارای مدرک  مهندسی الکترونیک و کارشناسی ارشد مهندسی سیستم های اقتصادی، اجتماعی (در مرحله پایان نامه) است  .

مشتاقیون سابقه حضور در پست های رئیس اداره درآمدهای عمومی شهرداری، مدیر در آمدهای عمومی و نوسازی، معاون اداری مالی شهرداری یزد، سرپرست  شهرداری یزد، مدیر عامل شرکت فراوری مواد پروتئینی و کارشناس اقتصادی هیئت عالی سرمایه گذاری شهرداری یزد را در کارنامه کاری خود دارد و اکنون نیز عهده دار سمت معاونت اداری مالی شهرداری یزد است.

مشتاقیون سابقه تدریس در مرکز آموزش مدیریت دولتی، دانشگاه یزد و جهاد دانشگاهی را نیز در کانامه آموزشی خود دارد .

 

 

 

جعفرامین مقدم، مدیر مرکز خلاقیت و فنآوری های نوین شهرداری یزد

جعفرامین مقدم که مدیر مرکز خلاقیت و فنآوری های نوین شهرداری یزد است و به عنوان یکی از گزینه های اصلی شهرداری یزد مطرح است، با کسب تجارب علمی و عملی زیاد توانسته در سمت های متعددی به شهر یزد و یزدی ها خدمات گوناگونی داشته باشد. بسیاری رشد از پایین ترین رده های مدیریت شهرداری تا سطح کلان، جوان بودن و تجربه بالا در شهرداری های یزد و اعتقاد امینی مقدم به مدیریت هوشمندانه و متکی بر فناوری و تخصص را دلیل شایستگی وی برای تصدی پست شهرداری یزد می دانند.

 وی متولد شهریورماه سال ۱۳۵۵ است. امین مقدم دارای مدرک کارشناسی زیست شناسی از دانشگاه فردوسی مشهد، کارشناسی حقوق از دانشگاه تفت و کارشناسی ارشد مدیریت شهری از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران است. وی سوابق حرفه ای زیادی از جمله دبیر کل کنگره بین المللی نهج البلاغه با حکم نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد را در کارنامه خود دارد.

سوابق حرفه ای امین مقدم شامل ریاست هیات مدیره سازمانهای شهرداری، رئیس هیات فوتبال شهرستان یزد، کارشناس حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری یزد، کارشناس مسئول پیگیری اعتبارات عمرانی شهرداری اردکان، مدیر عامل سازمان حمل و نقل عمومی اردکان وحومه، شهردار احمدآباد اردکان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی، شهردار منطقه ۲ شهر یزد، معاون خدمات شهری شهرداری یزد، رئیس هیات مدیره سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد، رئیس هیات مدیره سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد، رئیس هیات مدیره سازمان آرامستانهای شهرداری یزد، رئیس هیات مدیره سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری یزد، رئیس هیات مدیره سازمان رفاهی تفریحی شهرداری یزد، رئیس هیات مدیره سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری یزد، رئیس هیات مدیره سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری یزد، نظارت بر اداره اجرائیات،کنترل و انتظامات شهرداری یزد، مدرس دانشگاه علمی-کاربردی یزد و نظارت بر اداره موتوری و تعمیرات شهرداری یزد می شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید