یزدی ها با مشارکت ۵۸ درصدی، استان دوم مشارکت در انتخابات شدند

تعداد کل آرا ماخوذه در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در یزد ۴۳۶ هزار و ۷۲۲ رای بود که برخلاف پیش بینی ها و در استانی که به پایتخت اصلاحات مشهور است، سعید جلیلی با کسب ۲۱۳ هزار و ۵۱۳ رای معادل ۴۸.۸۹درصد پیشتاز این مرحله از انتخابات شد. مسعود پزشکیان هم با ۱۶۵ هزار و ۶۹۶ رای معادل ۳۷.۹۴ درصد و محمدباقر قالیباف با ۳۵ هزار و ۶۸۰ رای معادل ۸.۱۷ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفتند

هرچند پزشکیان در یزد، دوم شد اما در کل کشور با مشارکت ۴۰ درصدی مردم در انتخابات، توانست در کل کشور با یک میلیون رای بالاتر، نفر اول شود و سعید جلیل نفر دوم انتخابات شد تا در دور دوم، جمعه ۱۵ تیرماه باهم رقابت کنند

رای معنادار یزدی ها: «جلیلی» در یزد اول شد و «پزشکیان» دوم!

  • تعداد کل آرا ماخوذه در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در یزد ۴۳۶ هزار و ۷۲۲ رای بود که برخلاف پیش بینی ها و در استانی که به پایتخت اصلاحات مشهور است، سعید جلیلی با کسب ۲۱۳ هزار و ۵۱۳ رای معادل ۴۸.۸۹درصد پیشتاز این مرحله از انتخابات شد. مسعود پزشکیان هم با ۱۶۵ هزار و ۶۹۶ رای معادل ۳۷.۹۴ درصد و محمدباقر قالیباف با ۳۵ هزار و ۶۸۰ رای معادل ۸.۱۷ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفتند
  • هرچند پزشکیان در یزد، دوم شد اما در کل کشور با مشارکت ۴۰ درصدی مردم در انتخابات، توانست در کل کشور با یک میلیون رای بالاتر، نفر اول شود و سعید جلیل نفر دوم انتخابات شد تا در دور دوم، جمعه ۱۵ تیرماه باهم رقابت کنند

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت تقریبا ۴۰ درصد واجدین شرایط برگزار شد که مسعود پزشکیان و سعید جلیل به عنوان نفرات اول و دوم این انتخابات به مرحله دوم رفتند تا بار دیگر در جمعه ۱۵ تیرماه رقابت کنند.

براساس قانون،‌ در مرحله اول فرد پیروز باید اکثریت مطلق یعنی نصف به علاوه یک رای را کسب کند که هیچ کدام از این کاندیداها نتوانستند اکثریت مطلق را به دست بیاورند.

تفاوت رای پزشکیان و جلیلی هم یک میلیون رای اعلام شد و پزشکیان ۱۰٫۴ میلیون رای، جلیلی ۹٫۴ میلیون رای، قالیباف ۳٫۳ میلیون رای و پورمحمدی ۲۰۶ هزار رای به دست آوردند. پزشکیان توانست به عنوان نفر اول ۴۲ درصد آرا را کسب کند. آرای باطله نیز در حدود یک میلیون بود.

بنا بر اعلام وزارت کشور، از شمارش ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه در ۴۸۲ شهرستان، تعداد ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای اخذ شده است. که مسعود پزشکیان ۱۰۴۱۵۹۹۱ رأی، سعید جلیلی ۹۴۷۳۲۹۸ رأی، محمدباقر قالیباف ۳۳۸۳۳۴۰ رأی و مصطفی پور محمدی ۲۰۶۳۹۷ رأی بدست آوردند.

مشارکت ۵۸ درصدی یزدی ها در انتخابات

دبیر ستاد انتخابات استان یزد تعداد کل آرا ماخوذه در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این استان را ۴۳۶ هزار و ۷۲۲ نفر اعلام کرد و گفت: سعید جلیلی با کسب ۲۱۳ هزار و ۵۱۳ رای معادل ۴۸.۸۹درصد پیشتاز این مرحله از انتخابات شده است.

“سعید رستگاری” در گفت و گو اختصاصی با ایرنا افزود: همچنین مسعود پزشکیان با ۱۶۵ هزار و ۶۹۶ رای معادل ۳۷.۹۴ درصد و محمدباقر قالیباف با ۳۵ هزار و ۶۸۰ رای معادل ۸.۱۷ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

به گفته وی، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی نیز با سه هزار و ۸۲۹ رای معادل ۸۸ صدم درصد در رتبه آخر قرار گرفت و تعداد آرای باطله نیز در استان یزد ۱۸ هزار و چهار رای معادل ۴.۱۲ درصد بوده است.

رییس ستاد انتخابات استان یزد هم از مشارکت ۵۸.۱۸ درصد مردم استان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

“علی اکبر عزیزی” میزان مشارکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و دوره قبل مجلس شورای اسلامی در این استان به ترتیب ۵۷ و ۵۰.۰۲ درصد اعلام کرد.

واکنش ها به نتایج دور اول انتخابات

علی ربیعی، استاد دانشگاه و فعال سیاسی _اجتماعی نوشت: پیام کسانی که مشارکت نکردند، واضح، روشن و قابل دریافت است. باید از خودمان بپرسیم بر سر ایران و آرمان اصلی انقلاب یعنی «حق تعیین سرنوشت شهروندان به شیوه انتخابات» چه آمده است؟!

به گزارش ایلنا، علی ربیعی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: چند روز پیش، نوشته بودم: «رقیب پزشکیان، این چهار نفر نیستند! رقیب پزشکیان، ناامیدی از نتایج مشارکت است که آن هم برآمده از کارشکنی‌ها در گذشته و در مقابله با رای مردم و همچنین عملکرد جریان یک‌دست‌شده سالهای اخیر می‌باشد.» پیام کسانی که مشارکت نکردند، واضح، روشن و قابل دریافت است. باید از خودمان بپرسیم بر سر ایران و آرمان اصلی انقلاب یعنی «حق تعیین سرنوشت شهروندان به شیوه انتخابات» چه آمده است؟!

عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی هم نوشت: افت ۹ درصدی مشارکت مردم و‏کاهش رأی مجموع اصول گرایان به حدود نصف رأی ۵/۲۲ میلیون آنها در ۱۴۰۰، چیزی جز نتیجه جمع بندی مردم نسبت به عملکرد سه ساله ایشان در اقتصاد و جامعه نیست.

محمد مهاجری، فعال اصولگرا نیز در شبکه های اجتماعی نوشت: مجموع آرای آقایان جلیلی و قالیباف ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است. رای شهید رئیسی در سال ۱۴۰۰ تقریبا ۱۸ میلیون بود. یعنی رای آن مرحوم و جریان اصولگرا بیش از ۵ میلیون ریزش داشته است! یعنی جریان پای کار انقلاب هم انگیزه مشارکت ندارد؟ چرا واقعا؟ فاجعه نیست؟

عباس آخوندی، وزیر دولت روحانی هم در واکنش به نتایج دور اول انتخابات نوشت: ۴۰% واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند و ترجیح دادند که از سازوکار‌های موجود برای بیان خواسته‌ها و مطالبات خود استفاده کنند. بخشی از این جمعیت، از جمله راهبران ملی و مذهبی ایران که ملت را به مشارکت دعوت کردند پیش‌قراول تغییر شدند تا به هم‌وطنان خود نشان دهند که از راه باریک آزادی که به همت تلاش و استقامت ملت ایران گشوده شده‌است، باید بهره برد؛ و این اقدام موثر است. اکنون می‌توان باور داشت که در مرحله دوم انتخابات می‌توان کاری کرد و اقلیت را به عقب راند.

حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی هم نوشت: اختلاف نظری که امروز بین رأی دهندگان به آقای قالیباف با آقای جلیلی وجود دارد، از شکاف بین اصلاح‌طلبان و آقای جلیلی بسیار عمیق‌تر است.

اگر آقای جلیلی قادر بود اصولگرایان را نمایندگی کند، می‌توانست در مرحله اول این کار را بکند. وقتی کسی در مرحله اول نتوانست این ائتلاف را به وجود بیاورد، حتما در مرحله دوم بسیار ضعیف‌تر ظاهر خواهد شد.

ملت ایران متوجه نیاز امروز کشور به استقرار یک دولت ملی و فراگیر و دوری از تنگ‌نظری و تندروی هست. ملت ایران ان شاء الله آینده خودشان را با رأی قاطع به جناب آقای پزشکیان رقم خواهند زد؛ که ایشان هم متعهد به تشکیل یک دولت فراگیر و ملی هستند. پیروزی بسیار نزدیک است و گام آخر را همه با هم، با استواری بر می‌داریم.

قریب به اتفاق آراء قالیباف احتمالا به سبد پزشکیان برود

تحلیلگر سیاسی اصولگرا گفت: اینکه چرا رأی آقای جلیلی این اندازه بالا و رأی آقای قالیباف این مقدار پایین بود و هیچ کس هم این دو عدد را پیش بینی نکرده بود از عجایب انتخابات است.

ناصر ایمانی در گفت‌وگو با ایلنا درخصوص آمار و میزان مشارکت در انتخابات که حتی کمتر از ۱۴۰۳ بود، گفت: اولین چیزی که شگفت‌آور بود میزان مشارکت است که هم در واقع تعجب برانگیز بود و هم تاثرآور؛ این میزان مشارکت از سه سال قبل هم خیلی کمتر شد و از سه ماه پیش و انتخابات مجلس هم کمتر است. این در حالی است که در این دوره رقابت وجود داشت و از آن چیزی که همه ادعا داشتند و می‌گفتند که مشارکت نزدیک و یا بیشتراز ۵۰ درصد خواهد بود، چنین امری واقع نشد و میزان مشارکت پایین آمد.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه این میزان مشارکت از پیش بینی همه صاحب نظران و از آن چیزی که مراکز نظرسنجی ما هم اعلام کرده بودند ، کمتر بود، یعنی تمام مراکز نظرسنجی ما بدون استثناء هیچکدام پیش بینی نکرده بودند که میزان مشارکت ۴۰ درصد باشد و این هم نکته مهمی است.

فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که واقعا ما در کشور می‌خواهیم چه بکنیم برای این ۴۰ درصد؟ که میزان مشارکت در جمهوری اسلامی به ۴۰ درصد رسیده، آن هم در انتخابات ریاست جمهوری که معمولا شور و شوق دارد و آن هم در انتخاباتی که رقابت خیلی جدی هم وجود داشت و این در واقع یک اتفاق بسیار بسیار مهمی است که در کشور افتاده، شاید هیچ اتفاقی به نظر من مهمتر از این نیفتاده است.

ایمانی در ادامه عنوان کرد: نکته دیگر درخصوص ترکیب آراء است، در بحث ترکیب آراء هیچ نظرسنجی پیش‌بینی نمی‌کرد و هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که میزان رأی آقای جلیلی این اندازه بالا باشد و آراء آقای قالیباف آنقدر پایین باشد، این ها هم غیرقابل پیش بینی بود. میزان رأی پورمحمدی تقریبا معلوم بود همچنین با یک مقدار کم و بیش، رأی آقای پزشکیان معلوم بود اما اینکه چرا رأی آقای جلیلی این اندازه بالا و رأی آقای قالیباف این مقدار پایین بود و هیچ کس این دو عدد را پیش بینی نکرده بود این هم از عجایب انتخابات است که اینها همه اش باید تحلیل شود و تحلیل هم جداگانه و مفصل است که چرا این ترکیب آراء اینگونه شد.

وی افزود: به هر حال انتخابات به دور دوم کشیده شد و این هم یک موضوع مهمی است که در انتخابات جمعه چه خواهد شد؟ آیا میزان مشارکت همین مقدار می ماند یا بیشتر می شود یا کمتر؟ و چه کسی از صندوق ها به عنوان رییس جمهور خارج می شود. الان اختلاف آراء نفر اول و دوم کمتر از ۱ میلیون رأی است.

تحلیلگر سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که «با توجه به درگیری ها و دلخوری های روزهای آخر انتخابات در بین اصولگرایان، از نظر شما آراء آقای قالیباف به سبد کدامیک از کاندیداها خواهد رفت و کدام یک ممکن است که پیروز نهایی انتخابات باشند؟» گفت: ببینید به نظر من هنوز جامعه در یک شوک است و هنوز هم واقعا یک مقدار زود است که در این خصوص صحبت شود اما قبل از جمعه یعنی طی هفته های گذشته این پیش بینی می شد که اگر آقای قالیباف انصراف دهد (آن موقع بحث انصراف بود که خب حالا انصراف نشد و ایشان حذف نشده بودند) پیش بینی این بود که بیشتر از ۵۰ درصد آراء آقای قالیباف به سبد آقای پزشکیان خواهد رفت و عدد کمتری به نفع آقای جلیلی جذب خواهد شد. باید دید آیا الان هم این قاعده صدق می کند؟ 

وی خاطرنشان کرد: الان دیگر بحث انصراف نیست، بحث حذف است، ممکن است اتفاقات یک جور دیگر رقم بخورد و قریب به اتفاق آراء آقای قالیباف به سبد آقای پزشکیان برود و یا بالعکس؛ مساله یک مقدار  پیچیده شده است و واقعا معلوم نیست روز جمعه چه اتفاقی رخ خواهد داد.

ایمانی در پاسخ به این سوال که «معمولا در تحلیل‌ها مشارکت ۳۰-۴۰ تا ۴۵ درصد برای اصولگرایان نوشته می‌شد و بالاتر از ۵۰ درصد متعلق به اصلاح طلبان بود، اما این بار با یک مشارکت ۴۰ درصدی کاندیدای اصلاح طلب اول شد، آیا شاهد تغییر ذائقه جامعه هستیم؟»، تاکید کرد: اصلا اینطور نیست، بخشی از رأی آقای پزشکیان متعلق به همان کسانی هستند که شما می گویید همیشه می آیند پای صندوق های رأی؛ در واقع این تحلیل ها، تحلیل غلطی است، نتیجه این می شود که ما همواره داریم این فرض های غلط را تحلیل می کنیم و همواره به اینجا رسیدیم.

وی در پایان تاکید کرد: آقای پزشکیان در ۲-۳ هفته مناظره ها و برنامه های تلویزیونی چهره‌ای داشتند که حتی از چهره آقایان جلیلی و قالیباف هم انقلابی‌تر و متدین‌تر بود، شما از کجا می‌دانید که یک بخشی از آراء جامعه متدینین نرفته باشد برای آقای پزشکیان؛ نه فقط اصلاح طلب بلکه همان هایی که شما می گویید همیشه رأیشان ثابت و نتیجه شان مشخص است. در واقع تحلیل هنوز مقداری دشوار است و در روزهای آینده باید بیشتر به آن پرداخته شود.

بنای تاریخی روحانیت، نیاز به مرمت دارد

عزت‌الله ضرغامی پس از اعلام نتیجه مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری، از پورمحمدی تشکر کرد و گفت: درس‌های هشتم تیر را مرور خواهیم کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و عضو کابینه دولت سیزدهم در پیامی که پس از اعلام نتیجه مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری، در شبکه ایکس (توئیتر) منتشر کرد، نوشت: «درس‌های ۸ تیر را به فضل الهی مرور خواهیم کرد.» از آقای پورمحمدی تشکر کردم. از او خواستم مجموعه‌ی اظهاراتش در رقابت‌ها را تدوین و منتشر کند. باید از قرائت‌های دلسوزانه و متفاوت در روحانیت استقبال کرد. بنای تاریخی روحانیت در کشور نیاز به مرمت دارد. جای مطهری خالی است.»

دیدگاهتان را بنویسید