تاکید معاون اول رییس جمهور بر اصلاح دیدگاه‌های توسعه در استان:

یزدی‌ها به جای صنایع آب‌خواه به دنبال دانش‌بنیان‌ها باشند

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر انتقال حتمی آب به استان یزد و در عین حال عدم جهت‌گیری صنعتی به سمت صنایع آب‌خواه گفت: حق یزدی‌هاست که به دلیل وجود معادن سنگ آهن در استان، کارخانه فولاد احداث کنند اما خواهش من این است که کارخانه تولید فولاد را به کنار دریا ببرید و صنعت یزد را دانش‌ بنیان کنید.


بیستمین جلسه اقتصاد مقاومتی استان یزد با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، رضا اردکانیان وزیر نیرو، محمدعلی طالبی استاندار، محمدرضا صباغیان نماینده مجلس و برخی از مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی استان در سالن کوثر استانداری یزد برگزار شد.

اقتصادی مقاومتی تنها راه توانمندی اقتصادی کشور در برابر تحریم هاست

به گزارش بشارت یزد معاون اول رئیس جمهور سیاست‌های اقتصادی مقاومتی را تنها راه توانمندی اقتصادی کشور در برابر تحریم ها دانست و گفت: قناعت و صبوری به عنوان مهمترین شاخص‌های توسعه‌ای از جمله مهمترین ویژگی‌های مردم استان یزد است.

وی با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی باید به عنوان دستورالعمل اجرایی تمام دستگاه‌ها قرار داشته باشد، اظهار داشت: نتیجه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید پایدار کردن اقتصاد کشور در برابر دشمنی‌های مختلف باشد. ضمن اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از جمله موثرترین راهکار برای مقابله با توطئه‌های اقتصادی علیه ایران اسلامی است.

صنعت و کشاورزی در در اوج بحران کرونا و تحریم مدیریت شد

اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه از سیاست‌های اقتصادی مقاومتی متوجه شدیم که این فرهنگ تنها راه توانمندی اقتصادی کشور است، گفت: طبق آمارهای بدست آمده، بخش صنعت و کشاورزی کشور که جهت‌گیری جدی اقتصادمقاومتی بوده حتی در بحران کرونایی هم توانست به خوبی خود را مدیریت کند.

وی درون‌زایی را از جمله مهمترین جهت‌گیری‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: ممنوعیت واردات ۲۵۰۰ قلم کالا از جمله اقدامات انجام شده در راستای حمایت از ظرفیت‌های داخلی است. کمتر از ٩ هزار میلیارد تومان از بودجه کشور محصول فروش نفت بوده و این نشان دهنده کم شدن وابستگی اقتصادی ایران به نفت است.

ممنوعیت سفرهای نوروزی مشکلات زیادی را برای مشاغل مربوطه به وجود می‌آورد

جهانگیری با اعلام اینکه تا قبل از شروع بحران کرونا در کشور ۶٠٠ هزار شغل ایجاد می‌شد، اذعان کرد: در پایان تابستان سال جاری که با کرونا و نهایت فشارهای تحریم‌ها روبرو بودیم، هم رشد اقتصادی کشور مثبت ۱/۳ و رشد کارگاه‌های صنعتی هم در ۹ ماهه اول سال جاری ۱۰/۸ درصد بود. حتی ریزش شغلی بهار سال جاری با وجود کرونا کمتر از بهار ۹۸ بود و به یک میلیون نفر کاهش یافت. در تابستان نیز ریزش شغلی در بخش صنعت تقریبا صفر شد و صنعت و کشاورزی کشور توانست در شرایط کرونا استقامت کند.

وی به محدودیت‌های کرونایی اعمال شده در طول سال جاری اشاره و عنوان کرد: وقتی موضوع ممنوعیت سفرهای نوروزی مطرح می شود باید در نظر بگیریم که بسیاری از شغل های مرتبط با بحث سفر مانند رستوران و هتل و… به مشکل برمی‌خورد و کار آنها به تعطیلی خواهد کشید.

در روزهای پایان سختی ها در کشور هستیم

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مسیر مذاکره ایران با آمریکا همان سیاست‌های مقام معظم رهبری است و زمانی ایران پای مذاکره می رود که تحریم ها رفع شده باشند، گفت: در روزهای پایان سختی هستیم و روزهای گشایش در حال رسیدن است. مدیران کشور همچنان که باید برای مقابله با تحریم های احتمالی آماده باشند اما می‌توانند امیدوار باشتد که آمریکایی‌ها سر عقل بیایند و تحریم‌ها را لغو کنند.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم توضیح دهیم که پس از تحریم‌های ظالمانه ترامپ چه اتفاقی در اقتصاد کشور افتاد چون ممکن است دشمن نقاط ضعف ما را شناسایی کند و برای همین ممکن است برخی بپرسند چرا بعضی از وعده‌های دولت هنوز محقق نشده است.

ادعای کذب فروش دو میلیون بشکه نفت در حضور رهبری

اسحاق جهانگیری در خصوص مشکلات کشور در خصوص فروش نفت نیز توضیح داد: در یکی از جلسات در حضور مقام معظم رهبری یکی از حاضرین ادعا کرد فردی را می شناسیم که می تواند ۲ میلیون بشکه نفت بفروشد. رئیس‌جمهور نیز اعلام کردند حتی اگر یک میلیون بشکه نفت هم بفروشد او را وزیر نفت قرار خواهیم داد. در همین راستا به بسیاری از افراد مجوز فروش نفت دادیم اما حتی یک بشکه نفت هم نتوانستند بفروشند.

وی با اشاره به چند تکانه شدید به اقتصاد کشور در طول ۸ سال اخیر اظهار داشت: یکی از این تکانه های اقتصادی در سال ۱۳۹۳ اتفاق افتاد و قیمت نفت به زیر ۳۰ دلار کاهش پیدا کرد که این موضوع طبیعتا برای یک کشور متکی به درآمدهای نفتی بسیار سخت خواهد بود. در هر صورت علیرغم اینکه تصور می‌شد شوک سنگینی به اقتصاد کشور وارد شود اما خوشبختانه این مقطع به خوبی مدیریت شد.

حتی یک دلار از پول نفت گم نشده و بابک زنجانی هم به وجود نیامده است

جهانگیری با بیان اینکه در این دولت حتی یک دلار حاصل از فروش نفت هم گم نشده است، گفت: حتی یک دلال و کلاهبردار کوچکتر از افرادی مانند بابک زنجانی هم در این ۸ سال به وجود نیامده است.

وی به موضوع اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برخی از کالاها اشاره و عنوان کرد: برخی شعار می دادند که باید ارز ۴۲۰۰ تومانی به کلی حذف شود اما وقت تصویب بودجه مصوب کردند که ۱۵ هزار میلیارد تومان با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی اختصاص پیدا کند. اما دولت وقتی متوجه شد نمی‌تواند نفت بفروشد اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به بخشی از کالاها مثل برنج، شکر و لاستیک خودرو را حذف کرد.

وی افزود: هرچند ممکن است برخی با سوء استفاده، ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای تامین کالاهای اساسی مردم اختصاص داده شده بود را در جاهای دیگر سرمایه‌گذاری کرده باشند که به تعبیر ما در حکم سربازان آمریکا هستند.

برخی با اهداف انتخاباتی و جناحی در خصوص برجام صحبت می کنند

معاون اول رئیس جمهور با تشریح مسائل مربوط به مذاکرات با آمریکا در موضوع برجام نیز تشریح کرد: کسی که وظیفه صحبت در مورد مسائل مربوط به برجام و سیاست خارجی کشور را دارد شخص وزیر امور خارجه است و کسی نباید به مقام او خدشه وارد کند. وزیر خارجه از سیاست‌های شورای امنیت ملی اطلاع دارد و موضعی که اعلام می‌شود موضع جمهوری اسلامی است.

وی اضافه کرد: حالا هرکس ممکن است هوس کند بدون اینکه مسئولیتی در این زمینه داشته باشد به دلیل مسائل انتخاباتی و جناحی صحبتی در این موضوع انجام دهد اما دنیا باید بداند که این‌ها مباحث داخلی است و حرف رسمی کشور چیز دیگری است.

اسحاق جهانگیری با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش اتکای بودجه به نفت توضیح داد: در این زمینه یک تصمیم راهبردی اتخاذ شد و اوایل اسفند از ۵۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه کشور، ۹ هزار میلیارد تومان از محل درآمد نفت بود. ضمن اینکه امسال تا این مقطع ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه اقتصادی تخصیص یافته و روند عمرانی کشور متوقف نشد.

لزوم برون‌سپاری فعالیت های بخش خصوصی

وی با تاکید بر لزوم برون‌سپاری فعالیت های بخش خصوصی یادآور شد: واحدهای صنعتی و تولیدی بخش خصوصی باید فعالیت‌های خود را برون‌سپاری کند و به معنای واقعی کلمه فعالیت خود را انجام دهد. این رویکرد در تمام بخش‌ها لازم الاجرا است و دستگاه‌های دولتی هم باید این موضوع را به صورت جدی دنبال کنند.

جهانگیری تامین آب را مهمترین مسئله استان یزد عنوان کرد و گفت: بزودی با بهره برداری خط انتقال آب خلیج فارس به یزد بخشی از مشکل تامین آب صنایع این استان رفع می شود و دولت تلاش می کند تا از طریق خطوط مختلف مشکلات مقابل روی تامین آب در این استان رفع شود.

همه ایرانی‌ها باید به ثبت جهانی یزد افتخار کنند

وی از ثبت جهانی یزد در فهرست یونسکو به عنوان مهمترین دستاورد میراثی کشور یاد کرد و گفت: همه ایرانی‌ها به ثبت جهانی یزد افتخار می کنند و یزدی ها نیز باید بیش از همه ایران به آن افتخار کنند. تخریب دو طبقه از ساختمان کتابخانه مرکزی یزد به دلیل ایرادات میراث فرهنگی این پیام را دارد که هیچ کاری نباید خلاف نظر میراث فرهنگی انجام و باید طرح های متناسب با این موضوع تهیه شود.

معاون اول رییس جمهور از استاندار یزد و مدیران اجرایی استان خواست تا طرح‌هایی متناسب با موضوع ثبت جهانی یزد و رونق صنعت گردشگری استان ارائه دهند و زیرساخت‌های گردشگری مانند پروازهای بین‌المللی، فرودگاه، هتل و اتوبوس فراهم شود.

به جای بهره‌برداری از معادن باید به سمت اقتصاد دانش بنیان بروید

وی با تأکید مجدد بر انتقال حتمی آب به استان یزد و در عین حال عدم جهت‌گیری صنعتی به سمت صنایع آب‌خواه تشریح کرد: بحث بهره برداری از معادن و اختلاف با سازمان انرژی اتمی هم یک اختلافات درون دستگاهی است و آمادگی داریم جلساتی را برای این حل و فصل این موضوع برگزار کنیم. این حق شماست که به دلیل وجود معادن سنگ آهن کارخانه فولاد احداث کنید اما خواهش من این است که کارخانه تولید فولاد را به کنار دریا ببرید و صنعت یزد را دانش‌ بنیان کنید.

اسحاق جهانگیری ادامه داد: یزد پایگاه اصلی نساجی ایران است و باید کاری کرد که پارچه آن تبدیل به لباس شود و بهترین کارخانه های مد لباس و لباس دوزی را داشته باشد و به دنیا صادر کند.

وی در پایان با تقدیر از تلاش‌های استاندار یزد در جهت رفع مشکلات مردم استان گفت: دکتر طالبی از استانداران بسیار خوب دولت هستند که هماهنگی خوبی بین امام جمعه، نمایندگان مجلس، مسئولین اجرایی و بخش خصوصی به وجود آورده‌اند و یزد را به عنوان یک الگوی کامل توسعه برای کشور تبدیل کرده اند.

هیچ کس نباید مردم را نسبت به داشته های خود ناامید کند

در ادامه وزیر نیرو نیز با بیان اینکه ممکن است برخی برای اثبات خود به نفی دستاوردهای گذشته و وضعیت موجود روی بیاورند ، اظهار داشت: هیچ کس نباید مردم را نسبت به داشته های خود ناامید کند. کشور ایران در دوران جنگ اقتصادی و اعمال تحریم‌های سخت ظالمانه قرار دارد که بخشی از این جنگ اقتصادی هم به جنگ روانی علیه حکومت و ملت ایران اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: شاید دست مسئولان کشور و دولت در بیان کردن مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا چندان باز نباشد که بگویند تحریم ها چه مشکلاتی را برای کشور به وجود آورده است چرا که ذکر آنها همان چیزی است که دشمن می‌خواهد و از اهداف اوست.

مردم ایران تاب آور ترین مردم و دولت فعلی با تدبیرترین دولت دنیا هستند

رضا اردکانیان با تاکید بر اینکه مشکلات ناشی از تحریم های آمریکا علیه کشور را بیان نکردیم و کار درست هم همین بود، یادآور شد: اما باید بدانیم که با وجود همه این مشکلات در این دولت کاری، کارستان انجام شده و مردم ما تاب آورترین مردم دنیا هستند و با تدبیرترین دولت نیز دولت حاضر است. بنابراین هیچ کس حق ندارد مردم را نسبت به داشته های آن‌ها ناامید کند.

اردکانیان با اعلام اینکه طی سه سال گذشته ۲۲۰ طرح در ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی بررسی شده و با مصوبات مشخص در دستور کار جدی دولت قرار گرفته است، گفت: جلسات استانی راهبری مدیریت اقتصاد مقاومتی در استان یزد طی سه سال گذشته ۵۴ جلسه استانی ستاد راهبری استان یزد به صورت منظم برگزار شده است.

اختصاص ۱۰ درصد منابع آبی به بخش صنعت از محل طرح تعادل بخشی

جانشین ستاد راهبری و مدیریت اقتصادی مقاومتی در استان یزد با بیان اینکه تلاش برای انتقال و ایجاد آشنایی بین ظرفیت‌های فعال اقتصادی استان یزد با مسکو از دیگر اقدامات انجام شده و در دستور کار است، خاطر نشان کرد: مقرر شد از محل طرح های تعادل بخشی در استان یزد ۱۰ درصد از ظرفیت منابع آبی، به بخش صنعت اختصاص داده شود و تاکنون بخش اول این تخصیص ابلاغ شده است.

وزیر نیرو اضافه کرد: انتقال آب از دریا به فلات مرکزی ایران، تکمیل طرح‌های مسکن مهر، تقویت زیرساخت‌های تولید و تأمین برق و افزایش زیرساخت‌های برقی ویژه شهرک‌های صنعتی را از جمله اقدامات و برنامه های در دستور کار ستاد اقتصادی مقاومتی استان یزد است .

جایگاه برتر استان یزد در حوزه اقتصاد کشور

استاندار یزد نیز با بیان اینکه این استان در حوزه اقتصادی جایگاه برجسته ای را در کشور دارد اظهار داشت: یزد جزو چند استان اول صنعتی، دومین استان معدنی و دومین استان در کشت گلخانه‌ای و در برخی محصولات هم جزو رتبه های بالای کشور قرار دارد.

وی به انتخاب و معرفی یزد به عنوان استان برتر کشور در امنیت سرمایه گذاری اشاره و عنوان کرد: علیرغم شرایط اقتصادی کشور بالاترین تقاضای سرمایه گذاری، بیشترین میزان صدور مجوزهای تاسیس و بیشترین واگذاری اراضی در شهرک‌های صنعتی را شاهد هستیم که این شاخص‌ها نشان دهنده تقاضای بالای سرمایه‌گذاری در استان است.

مشکل اصلی استان یزد کمبود آب، برق و مواد اولیه صنایع پتروشیمی است

محمدعلی طالبی با تشریح مشکلاتی که استان فرا روی خود دارد، گفت: مشکل اصلی ما بحث کمبود آب است که البته حوزه خوبی به استان یزد اختصاص و تقاضای تامین آب واحد های کوچک و متوسط از محل ۱۰ درصد طرح های تعادل بخشی از سوی وزیر نیرو پاسخ داده شده و اجرای طرح‌های بزرگ انتقال آب که امیدواریم هم خط دوم انتقال آب شور و هم خط دوم انتقال آب برای مصارف صنعتی در دست اقدام قرار بگیرد.

وی با اشاره به وجود مشکل تامین مواد اولیه واحدهای صنعتی استان یزد به ویژه در حوزه پتروشیمی خاطر نشان کرد: در صنعت نساجی نیز به عنوان یکی از قطب‌های کشور با مشکلات تأمین مواد اولیه روبرو هستیم. همچنین علاوه بر کمبود سرمایه در گردش یکی از مشکلات استان در سرمایه گذاری به کمبود برق در برخی از شهرستان های محروم و کمتر برخوردار برمی‌گردد که امیدواریم این موضوع هم مورد توجه قرار بگیرد.

آزادسازی عرصه های معدنی فروخته شده کمک زیادی به استان است

طالبی ادامه داد: در حوزه معدن آزادسازی عرصه های معدنی فروخته شده می تواند کمک زیادی به استان باشد و در این راستا به یک همگرایی بین سازمان انرژی اتمی و وزارت صمت نیاز است چرا که اکنون سازمان انرژی اتمی مانع برخی از سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه معدن استان شده است.

وی با تاکید بر لزوم تکمیل چرخه تولید فولاد در استان یادآور شد: تمام حلقه های زنجیره تولید فولاد به جز تولید ورق در استان وجود دارد که امیدواریم یکی از دستاوردهای این سفر دستور برای صدور مجوز ورق در استان و تامین سایر نیازها در حوزه فولاد باشد.

احداث آزادراه نطنز به انار معطل سرمایه‌گذار ملی

عالی ترین مقام اجرایی استان یزد با اشاره به نیازهای این استان در بحث های زیربنایی مانند راه گفت: احداث چند آزادراه را در برنامه داشتیم که امروز معطل سرمایه‌گذار است و همکاری و مساعدت وزارت راه و شهرسازی به اینکه سرمایه‌گذاران توانمند ملی به این عرصه ورود کنند را می طلبد تا با ایجاد بزرگاه شهر نطنز را به انار را متصل کنیم و این بزرگراه را در طول استان یزد داشته باشیم.

وی افزود: بحث ارتقای فرودگاه یزد و ایجاد ایرلاین ویژه استان یزد نیز یکی دیگر از نیازهای ضروری استان یزد است که درخواست مجوز این پروژه ها را هم مطرح کرده‌ایم. سرمایه‌گذاران استانی نیز آماده هستند تا در صورت اعطای مجوز در برخی شهرستان‌های استان مانند بافق و اردکان این کار را انجام دهند. همچنین چنانچه مجوز ایجاد دهکده لجستیک تسریع شود به کامل شدن خدمات بندر خشک پیشگامان کمک زیادی خواهد کرد.

استاندار یزد با بیان اینکه تکمیل پروژه های نیمه تمام استان که می‌تواند در همین دولت به بهره برداری برسد دستور ویژه معاون اول رئیس جمهور را نیاز دارد گفت: لازم است تا پروژه‌های بالای ۸۰ درصد از طریق سازمان برنامه و بودجه تأمین اعتبار شود.

نیازمند اعتبارات ویژه برای مرمت بافت تاریخی یزد هستیم

وی به قابلیت‌های زیاد استان یزد در ابعاد بین‌المللی به ویژه در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی اشاره و عنوان کرد: نوع نگاه معاون اول رئیس جمهور به ثبت جهانی یزد نگاه دلگرم کننده‌ای بود و امیدواریم این نگاه به مجموعه های ذیربط از جمله وزارت راه و شهرسازی نیز تسری پیدا کند و اعتبارات ویژه‌ای را برای مرمت بافت های تاریخی و برنامه‌های مختلفی که در حوزه ثبت جهانی داریم اختصاص دهد.

محمدعلی طالبی استان یزد را نیازمند کاوش‌های باستان‌شناسی دانست و گفت: استان یزد در بحث مثلث طلایی گردشگری اصفهان، شیراز و یزد نیز نیازمند نگاه و توجه ویژه‌ای است. همچنین در بحث سلامت ظرفیت تبدیل شدن به قطب توریسم درمانی کشور را داریم و لازم است با وجود تعداد زیاد بیمارانی که از استان های جنوبی و شرقی کشور به استان یزد سفر می کنند، دانشگاه علوم پزشکی و بیمه‌های ما مورد حمایت بیشتر قرار بگیرند.

یزد باید به عنوان پایلوت اقتصاد دانش بنیان کشور معرفی شود

وی با بیان اینکه چنانچه یزد به عنوان پایلوت اقتصاد دانش بنیان کشور معرفی شود بسیاری از مسائل و موضوعات این حوزه راحت تر قابل حل و فصل است اذعان کرد: برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور این ظرفیت در استان یزد وجود دارد تا ما منطقه ویژه الحاقی را به مرکز خدمات برتر بین المللی در حوزه اقتصاد دانش بنیان تبدیل کنیم. یزد اولین استانی است که مجوز محله نوآوری را از وزارت علوم اخذ کرده و به زودی یک کار قوی در این محله شروع خواهد شد اما نیازمند این هستیم که کم کم تبدیل به شهر نوآور و الگوی اقتصاد دانش‌بنیان در کشور شویم.

مجوز بهره‌برداری از پهنه های مس استان را صادر کنید

طالبی با اشاره به لزوم صدور دستور فوری معاون اول رئیس جمهور برای حل و فصل سه مشکل مهم استان تاکید کرد: لازم است تا راه اندازی مجدد فولاد میبد، توسعه مس در استان و تامین خوراک واحدهای فرآوری سنگ آهن در بافق مورد توجه جدی قرار بگیرد. ما پهنه های زیادی را در حوزه مس داریم که با توجه به ارزش افزوده خوبی که صنعت مس در کشور دارد می‌تواند مورد اکتشاف قرار بگیرد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد این جلسه اقتصاد مقاومتی با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو به نقطه عطفی برای فعالیت ها در راستای توسعه هرچه بهتر و بیشتر استان یزد تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید