یزد؛در رتبه دوم تعداد فست فودی های کشور قرار دارد.
عزیزالله سیفی: بررسیها نشان میدهد یزد از نظر تعداد واحدهای فستفود، کافیشاپ و موارد مشابه نسبت به سرانه جمعیتی، پس از تهران، در رتبه دوم کشور قرار دارد. ایجاد راستههای عرضه اغذیه در اطراف شهر میتواند به کاهش تراکم این واحدها در بلوارهای اصلی کمک کند؛ به عنوان نمونه، اغذیهفروشیهای بلوار باهنر که رینگ شهری محسوب میشود، نیازمند ساماندهی و انتقال هستند تا از ادامه این روند نادرست جلوگیری شود
رئیس شورای شهر با اشاره به رتبه دوم یزد در کشور در تعداد فستفودی ها:
- عزیزالله سیفی: بررسیها نشان میدهد یزد از نظر تعداد واحدهای فستفود، کافیشاپ و موارد مشابه نسبت به سرانه جمعیتی، پس از تهران، در رتبه دوم کشور قرار دارد. ایجاد راستههای عرضه اغذیه در اطراف شهر میتواند به کاهش تراکم این واحدها در بلوارهای اصلی کمک کند؛ به عنوان نمونه، اغذیهفروشیهای بلوار باهنر که رینگ شهری محسوب میشود، نیازمند ساماندهی و انتقال هستند تا از ادامه این روند نادرست جلوگیری شود
- مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در اختصاص زمینهای حاشیهای برای طرح اقدام ملی مسکن، از جمله شهرک پردیس زندگی (۳۷۷ هکتاری)، شهرک کاریزبوم در غرب یزد، و اراضی مجاور روستاهای شحنه، ملاباشی، اکرمیه و حسنآباد، روند گسترش افقی شهر را تسریع کرده است
- سرانه استفاده خانوارهای شهری از خودروی شخصی در یزد بالاترین میزان در کشور است؛ در حالی که میانگین کشوری این شاخص حدود ۵۳ درصد است، در یزد این رقم به ۷۳ درصد میرسد. تنها ۱۴ درصد از سفرهای شهری در یزد با استفاده از حملونقل عمومی انجام میشود که از این میان تنها ۴.۵ درصد به سفرهای اتوبوسی اختصاص دارد
رییس شورای اسلامی شهر یزد از رشد بیرویه واحدهای عرضه فستفود و اغذیه در این شهر انتقاد کرد و گفت: بررسیها نشان میدهد یزد از نظر تعداد واحدهای فستفود، کافیشاپ و موارد مشابه نسبت به سرانه جمعیتی، پس از تهران، در رتبه دوم کشور قرار دارد.
“عزیزالله سیفی” به ایرنا گفت: این واحدها که عموماً جاذب جمعیت و سفر هستند به دلیل نداشتن پارکینگ، معضلات ترافیکی متعددی را در شهر ایجاد کردهاند.
وی با تأکید بر لزوم هماهنگی بیشتر در صدور مجوز برای اینگونه مشاغل افزود: ضروری است پیش از ارائه مجوز به متقاضیان، مجامع امور صنفی از شهرداری استعلام ترافیکی و شهرسازی مکان را دریافت کنند تا از ایجاد مشکلات ترافیکی در معابر اصلی جلوگیری شود.
لزوم انتقال اغذیه فروشیهای بلوار باهنر
وی بر ضرورت برنامهریزی بلندمدت برای ساماندهی این مشاغل اشاره کرد و گفت: ایجاد راستههای عرضه اغذیه در اطراف شهر میتواند به کاهش تراکم این واحدها در بلوارهای اصلی کمک کند؛ به عنوان نمونه، اغذیهفروشیهای بلوار باهنر که رینگ شهری محسوب میشود، نیازمند ساماندهی و انتقال هستند تا از ادامه این روند نادرست جلوگیری شود.
مراکز درمانی از عوامل ترافیک شهر یزد
سیفی همچنین از تمرکز برخی کاربریهای جاذب جمعیت در خیابانهای مشخص انتقاد کرد و اظهار داشت: تجمع کاربریهای درمانی و پزشکی در بلوار طالقانی مشکلات ترافیکی زیادی ایجاد کرده است و لذا انتقال مطبها به شهرک سلامت یا مناطقی در حاشیه شهر، از جمله بیمارستان شهید رهنمون، میتواند بخشی از این معضل را حل کند.
به گفته وی بیشتر مراجعان این مراکز از شهرستانهای همجوار و استانهای جنوبی هستند، بنابر این انتقال این خدمات به خارج از مرکز شهر، منطقی و ضروری است.
وی همچنین بر ضرورت اجرای طرحهای کوتاهمدت برای حل این مشکل تأکید کرد و گفت: تعیین تکلیف پارکینگ واحدهای مستقر و ایجاد پارکینگهای عمومی در محدوده خیابانهای پرتردد از اقداماتی است که باید با هماهنگی نظام پزشکی انجام شود.
هزینه استفاده از خودروهای شخصی باید افزایش یابد
رئیس شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به تراکم بالای خودروها در هسته مرکزی شهر گفت: تدوین طرحهایی مانند کاهش ۳۰ درصدی حجم خودروها در این محدوده و اجرای طرحهای ترافیکی نظیر طرح زوج و فرد پلاکها، کارت پارک خودروها، و اخذ هزینه مجوز ورود به محدوده ترافیکی از راهکارهایی است که میتواند برای کنترل ترافیک مؤثر باشد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از ابزارهای کنترل ترافیک در شهرهای پرتردد، افزایش هزینه استفاده از خودروهای شخصی است؛ اخذ هزینه پارک در خیابانهای پرترافیک و اجرای سیستم کارت پارک از جمله روشهایی است که میتواند ترافیک هسته مرکزی شهر را کاهش داده و فضای شهری را ساماندهی کند.
لزوم ممنوعیت ورود خودروهای شخصی به برخی معابر
رئیس شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به اهمیت مدیریت ترافیک شهری، اجرای طرحهای مقطعی و راهبردهای پایدار را برای کنترل خودروهای شخصی ضروری دانست و گفت: یکی از روشهای موثر، اجرای مقطعی طرح ترافیکی در مکانها و زمانهای مشخص است. به عنوان مثال، در ایام پایانی سال و در خیابانهایی که مراکز خرید در آنها قرار دارند، مانند بلوار امامزاده، میتوان در ساعات بعدازظهر ممنوعیت ورود خودروهای شخصی یا خودروهای تکسرنشین را اجرا کرد.
سیفی، همچنین به اهمیت ایجاد پیادهراهها اشاره کرد و افزود: پیادهراهسازی خیابانهای هسته مرکزی شهر، مانند خیابان مسجد جامع، میتواند ضمن کاهش استفاده از خودروهای شخصی، حس سرزندگی و نشاط اجتماعی را افزایش دهد که نمونههای موفق این اقدام در شهرهایی مانند تهران، اصفهان، شیراز و تبریز اجرا شده است و با تأمین زیرساختهای لازم، این راهبرد در یزد نیز قابل اجرا خواهد بود.
وی با اشاره به برخی از نقاط گرهدار ترافیکی در یزد گفت: شناسایی و رفع گرههای ترافیکی، مانند کوچه حاجی مهدی در بلوار باهنر که ورودی آن باعث اختلال در جریان ترافیک میدان و پل مجاور میشود، باید در اولویت قرار گیرد.
سیفی بر اهمیت کاهش سفرهای غیرضروری با توسعه خدمات محلی تأکید کرد و اظهار داشت: اجرای برنامه شهر ۱۵ دقیقهای که در بسیاری از شهرهای پیشرو دنیا در حال اجراست میتواند با رونقبخشی به محلات و تأمین خدمات در مقیاس محلهای، حجم سفرهای غیرضروری درونشهری را کاهش دهد.
وی افزود: همچنین پرهیز از اقداماتی که باعث افزایش سرعت خودروها در شهر میشود و تهدیدی برای عابران پیاده به شمار میآید، باید در کنار تسهیل شرایط ایمنی شهر در دستور کار قرار گیرد.
ضرورت تکمیل طرح های نیمهتمام
رئیس شورای اسلامی شهر یزد، تکمیل پروژههای نیمهتمام شهری یزد را خواستار شد و گفت: ادامه خیابان جهاد تا مدرس برای کاهش بار ترافیکی میدان جانباز و خیابان تیمسار فلاحی، تکمیل مسیر جاده گازی، بلوار ولایت و دیگر معابر شبکه اصلی از اقدامات ضروری برای کاهش ترافیک در مرکز شهر است.
وی تأکید کرد: تکمیل شبکههای جمع و پخشکننده شهر (معابر ۱۶ تا ۲۴ متری) که میان معابر محلی و شبکههای اصلی قرار دارند، میتواند از تراکم خودروها در خیابانهای اصلی جلوگیری کند.
سیفی همچنین بر لزوم بازنگری طرح جامع ترافیک شهر یزد تأکید کرد و آن را یک ضرورت اساسی دانست و گفت: تقویت کمی و کیفی مدیریت ترافیک شهرداری و افزایش تعامل با نهادهایی مانند دفتر فنی، فرمانداری، و پلیس راهور از دیگر اقدامات لازم برای بهبود وضعیت ترافیک شهری است.
وی به مسئله پارکینگها هم گریزی زد و افزود: بازنگری در ضوابط پارکینگهای حاشیهای و ممیزی موارد اجراشده در مناطق شهری ضروری است. برخی از این پارکینگها ناقص اجرا شده یا تصرف شدهاند و باید آزادسازی شده و در اختیار شهروندان قرار گیرند.
یزد، رکوردار داشتن خودرو شخصی در کشور
رئیس شورای اسلامی شهر یزد در ادامه با اشاره به مشکلات ناشی از افزایش استفاده از خودروهای شخصی در این شهر گفت: سرانه استفاده خانوارهای شهری از خودروی شخصی در یزد بالاترین میزان در کشور است؛ در حالی که میانگین کشوری این شاخص حدود ۵۳ درصد است، در یزد این رقم به ۷۳ درصد میرسد.
سیفی با انتقاد از وضعیت حملونقل عمومی در یزد افزود: تنها ۱۴ درصد از سفرهای شهری در یزد با استفاده از حملونقل عمومی انجام میشود که از این میان تنها ۴.۵ درصد به سفرهای اتوبوسی اختصاص دارد. این آمار، با وجود هزینههای بالای خطوط اتوبوسرانی، نشاندهنده نیاز جدی به بازنگری در سیاستها و برنامهریزیهای مرتبط است.
ترافیک یزد قابل حل شدن هست؟
وی با اشاره به وضعیت ترافیک شهری تصریح کرد: ترافیک خیابانهای یزد دیگر محدود به ساعات صبحگاهی نیست و به معضلی تمامروزه تبدیل شده است. اگر این مشکل مدیریت نشود، پیچیدگی آن به حدی خواهد رسید که دیگر قابل حل نخواهد بود.
سیفی همچنین از افزایش ساختوسازهای غیرمجاز در شهر ابراز نگرانی کرد و گفت: در سالهای اخیر، درصد قابلتوجهی از ساختوسازهای یزد بدون دریافت پروانه و با تخلفات ساختمانی انجام شدهاند. این تخلفات، بهویژه در تأمین پارکینگ، باعث پارک خودروها در خیابانها، کاهش جای پارک، پارک دوبله، و در نهایت ایجاد ترافیک در معابر شده است.
وی با تأکید بر اهمیت مدیریت فضای پارک خودروها اظهار داشت: بر اساس بررسیهای کارشناسی، یک خودرو بهطور میانگین ۹۵ درصد از زمان خود را در حالت توقف و پارک سپری میکند. بنابراین، برنامهریزی برای تأمین فضای پارک بهمراتب از ایجاد فضای حرکتی خودروها مهمتر است.
رئیس شورای اسلامی شهر یزد در پایان بر لزوم رعایت ضوابط طرح تفصیلی تأکید کرد و گفت: تأمین پارکینگ بهویژه برای پلاکهای تجاری، اداری و کاربریهای جاذب جمعیت از الزامات ضروری است و لازم است هماهنگیهای لازم با مدیران شهری و مسئولان کمیسیون ماده ۱۰۰ انجام شود تا هیچگونه تساهلی در این زمینه صورت نگیرد. رعایت این الزامات نهتنها برای مدیریت ترافیک، بلکه برای حفظ حقوق همه شهروندان حیاتی است.
گسترش افقی و بیرویه شهر، چالشهای جدی در خدماترسانی
رئیس شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به اهمیت در نظر گرفتن اصول شهرسازی در مباحث ترافیکی اظهار داشت: شهرسازی تنها به مسائل کالبدی محدود نمیشود، بلکه ابعاد گسترده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نیز دربرمیگیرد. از این رو، پرداختن به مسائل ترافیکی بدون توجه به دانش شهرسازی، نوعی بخشینگری به شمار میآید و نمیتواند به حل بنیادی معضلات منجر شود.
سیفی با ارائه آماری درباره تراکم جمعیتی در یزد افزود: بر اساس مطالعات طرح جامع، شهر یزد کمترین تراکم ناخالص جمعیتی را در میان مراکز استانهای کشور دارد. تراکم جمعیتی یزد تنها ۴۸ نفر در هر هکتار است و این در حالیست که ۳۳ درصد از مساحت فعلی شهر را اراضی بایر و رها شده تشکیل میدهد؛ این موضوع، نزدیک به یکسوم مساحت شهر را شامل میشود.
وی گسترش افقی و بیرویه شهر را یکی از عوامل چالشزا برای خدماترسانی دانست و گفت: این گسترش، ارائه خدمات شهری بهویژه حملونقل عمومی بهینه را برای شهرداری و نهادهای خدماترسان دشوار کرده و موجب افزایش روزافزون استفاده از وسایل حملونقل شخصی شده است.
سیفی همچنین درباره روند رو به افزایش گسترش شهر با تأکید بر نقش تصمیمات کلان تصریح کرد: مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در اختصاص زمینهای حاشیهای برای طرح اقدام ملی مسکن، از جمله شهرک پردیس زندگی (۳۷۷ هکتاری)، شهرک کاریز بوم در غرب یزد، و اراضی مجاور روستاهای شحنه، ملاباشی، اکرمیه و حسنآباد، روند گسترش افقی شهر را تسریع کرده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برای مدیریت بهینه این وضعیت، نیازمند رویکردی یکپارچه و مبتنی بر دانش شهرسازی هستیم تا علاوه بر حل معضلات کنونی، از بروز چالشهای آتی جلوگیری شود.