یزد، شهر جهانی سرپرست ها!

صالح مستوفیان/ اگر از هر هوادار فوتبال با هر سطح دانش و سواد بپرسید مهمترین عامل موفق نبودن تیم های فوتبال ایرانی چیست، یکصدا خواهند گفت: «نبود ثبات مدیریت در باشگاه ها و نیمکت مربیان!» حالا در هزاره سوم که…

صالح مستوفیان/ اگر از هر هوادار فوتبال با هر سطح دانش و سواد بپرسید مهمترین عامل موفق نبودن تیم های فوتبال ایرانی چیست، یکصدا خواهند گفت: «نبود ثبات مدیریت در باشگاه ها و نیمکت مربیان!» حالا در هزاره سوم که به تازگی سال نو کرده و در روزگاری که مدیریت یکی از مهمترین رشته های دانشگاهی جهان و سرسلسله موفقیت ها و توسعه هر کشوری است، شهر جهانی یزد با یکی از بی سابقه ترین بی ثباتی های مدیریتی مواجه شده و مهمترین نهادهای مدیریتی استان و مرکز آن با سرپرست اداره می شوند. استانی که زمانی منبع مدیران ارشد کشور و دولت بود، حالا به جایی رسیده که تعیین مدیر ارشد یک اداره اش چند ماه به طول می کشد. استانداری یزد، فرمانداری یزد، شهرداری یزد و ۳ نهاد اداره کل راه و شهرسازی، مخابرات و توزیع برق یزد چند ماهی است با سرپرست اداره می شوند آنهم در شرایطی که تنها ۵/۲ سال از عمر دولت دوازدهم و شوراهای شهر و روستا باقی مانده است. موضوعی که شاید تاوان سختی برای استان و سرنوشت حامیان دولت داشته باشد

روشن شدن چراغ سرپرستها با فرمانداری یزد

۱۶ مردادماه ۹۷ با حکم محمود زمانی قمی، استاندار یزد عباس حیدری جانشین مصطفی سالاری شد و با حفظ سمت در جایگاه مدیرکل سیاسی استاندار یزد، به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان یزد منصوب گردید و این نهاد علیرغم گذشت نزیک به ۵ ماه همچنان با سرپرست اداره می شود. نکته جالب توجه اینکه حیدری نیز برخلاف پیش بینی ها سرپرستی را به فرماندار جدید نسپرد و دهم دیماه جاری، احمد ترحمی با حکم سرپرست استانداری یزد به عنوان سرپرست جدید فرمانداری یزد منصوب شد. ترحمی نیز با حفظ سمت خود به عنوان "دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان" راهی فرمانداری یزد شده است.

شهرداری یزد، قربانی بی توجهی وزارت کشور

۴ مهرماه ۱۳۹۷ شورای شهر یزد با استعفای مهدی جمالی نژاد موافقت کرد و سید علی مشتاقیون، معاون اداری مالی شهرداری یزد با حفظ سمت، سرپرست شهرداری یزد شد. جمالی نژاد که تنها یکسال از حضورش در شهرداری یزد می گذشت، راهی وزارت کشور شد تا شورای شهر یزد برای بار دوم با چالش انتخاب شهردار مواجه شود، چالشی که به نظر می رسید با انتخاب مجتبی فرهمند در تاریخ ۱۹ آبان ۹۷ به عنوان شهردار جدید از طرف تمامی اعضای شورای شهر به خوبی و خوشی پایان پذیرد اما وزارت کشور علیرغم فرصت ۱۰ روزه برای تعیین صلاحیت فرهمند، همچنان شهردار شدن وی را در هاله ای از ابهام قرار داده و مدیریت شهرجهانی را دستخوش بی ثباتی کرده است. آنهم در شرایطی که تنها ۵/۲ سال از عمر شورای شهر پنجم باقی مانده و شهر یزد در آستانه عید نوروز نیازمند مدیریتی با ثبات جهت زیباسازی شهر و استقبال از مسافران نوروزی است. فرصتی که یزدیها جهت کسب درآمد از گردشگران نوروزی نباید از دست بدهند.

 از طرفی دیگر در آینده ای نزدیک ارزیابان یونسکو برای تمدید اعتبار جهانی شدن یزد به این شهر خواهند آمد و همچنین قرار است کنگره شهرداران جهان نیز در یزد برگزار شود و ثبات مدیریت شهری نان واجب این روزهای یزد است. تعیین بودجه شهرداری و برنامه ریزی های عمرانی و فرهنگی برای سال آینده هم از اهم دغدغه های شهرداری یزد است که بدون شهردار معلوم نیست سال ۹۸ چه بر سر توسعه یزد خواهد آمد.

تعیین استاندار یزد، شاید امروز

قانون «منع بکارگیری بازنشستگان» پاشنه آشیل مدیریت محمود زمانی قمی بر یزد شد و استاندار نخست دولت دوازدهم در یزد تنها پس از یکسال حضور در استانداری، اوایل آبان امسال از خداحافظی کرد تا این استان بار دیگر با چالش انتخاب استاندار مواجه شود و استانداری یزد نیز در ۲ ماه گذشته با سرپرستی محمد علی طالبی، معاون سیاسی استانداری اداره شود. موضوعی که گفته می شود قرار است امروز در نشست هیات دولت تصمیمی برایش گرفته شود و به احتمال زیاد سرپرست فعلی، استاندار بعدی یزد باشد.

از جمله انتقادهایی که به وزارت کشور بابت تاخیر در انتخاب استاندار یزد مانند چند استان دیگر وارد می شود این است که: «قانون منع بکارگیری بازنشستگان از ابتدای تابستان امسال مطرح شده و در ۳۱ شهریور ۹۷ نیز ابلاغ شده و حال چگونه است که وزارت کشور از فرصت حداقل ۶ ماهه اش برای شناسایی استانداران بازنشسته و انتخاب جانشین برای آنها استفاده نکرده و تنها پس از رفتن استانداران بازنشسته به فکر جایگزین افتاده است؟ اینچنین فرصت سوزی برای مهمترین پست سازمانی در یک استان پذیرفتنی است؟ آنهم در شرایطی که بزرگ و کوچک این سرزمین یکی از مهمترین عوامل مشکلات فعلی کشور را مدیریت و ثبات در آن می دانند.»     برق در استان ۲ ماه است که با سرپرست توزیع می شود

۱۴ آبان ۹۷ و با حکم مدیرعامل شرکت توانیر، شرکت توزیع برق استان یزد هم دوران مدیریت با سرپرست را آغاز کرد. محمدرضا صحتی پس از سالها مدیریت بر برق استان جای خود را به آرش نواب، مدیر سابق برق شهرستان خاتم و اردکان داد تا یکی از مهمترین نهادهای دولتی خدمت رسان و زیرساختی استان همچنان پس از گذشت ۲ ماه با سرپرست اداره شود.

شرکت توزیع نیروی برق یزد یکی از آرام ترین و موفق ترین مجموعه های خدمت رسان عمومی در سالهای اخیر استان بوده که توانسته ضمن تامین برق استان حتی در بحرانی ترین روزهای تابستان، توسعه زیرساختی و نیروگاهی مطلوبی داشته و در حال حاضر یزد بیش از نیاز خود برق تولید می کند. فرآیندی که با تداوم بی ثباتی در مدیریت این نهاد می تواند روند مطلوب طی شده را با مختل مواجه کند.

یزد را بهشت انرژی خورشیدی می دانند و بسیاری بر این اعتقادند که یزدیها با توسعه نیروگاه های خورشیدی می توانند ارزش افزوده بالایی برای استان ایجاد کنند و ضمن کمک به حفظ محیط زیست خود، به استانی استراتژیک برای کشور در این زمینه تبدیل شوند. موضوعی که تحقق آن به جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی وابسته است و مدیریت برق استان نقش مهمی در این خصوص دارد.

مدیریت ارتباطات و مخابرات استان با سرپرست

مخابرات استان یزد نیز در نهم آبان ۹۷ با حکم مدیرعامل شرکت مخابرات ایران دارای سرپرست شد و مهدی مقوم که به مدت ۱۴ سال مدیر مخابرات منطقه یزد بود، سکان را به محمدرضا زارع ده آبادی داد و در حال حاضر نزدیک به ۲ ماه است که این نهاد با سرپرست اداره می شود. توسعه شبکه فیبر نوری و ارائه خدمات اینترنت پرسرعت یکی از فعالیت هایی است که در مخابرات استان در دست اقدام است و به باور کارشناسان می تواند یزد را به شهر IT  و فناوری تبدیل کند. همچنین توسعه ارتباط همراه اول در روستاها خصوصا دسترسی به اینترنت پرسرعت نیز یکی از دغدغه های روستاییان استان و خواسته آنها از مخابرات است که نقش مهمی در توسعه گردشگری روستایی و اشتغال پایدار در این مناطق دارد. این دو موضوع به همراه نیاز استان به توسعه همه جانبه و به روز مخابراتی و ارتباطی ثبات مدیریتی این نهاد را دو چندان ضروری می سازد. 

انتصاب جدیدترین سرپرست در اداره کل راه و شهرسازی استان

در پی اتمام ماموریت محمدرضا نقصان محمدی در اداره کل راه و شهرسازی استان و بازگشت وی به دانشگاه یزد، سید عباس مشکاتی معاون املاک و حقوقی این اداره کل با حکم وزیر راه  وشهرسازی با حفظ سمت به عنوان سرپرست اداره کل راه وشهرسازی استان یزد منصوب شده است.

در حالی این اداره کل هم به اپیدمی سرپرست در استان دچار می شود که یزد به عنوان استان مرکزی ایران و قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور به شدت نیازمند توسعه راه و جاده است و پروژه های عظیمی چون آزادراه نائین- یزد، جاده ندوشن-ورزنه و تکمیل جاده بافق که همین چند روز پیش دوباره کشته داد، نیازمند مدیریتی پویا و باثبات در راس این اداره کل است. از طرف دیگر یزد بالاترین آمار ساخت و سازهای غیرمجاز در کشور را دارد و سالهاست با بدترین نوع شهرسازی و هرج و مرج در این خصوص روبرو بوده است. موضوعی که اداره کل راه و شهرسازی یکی از متولیان اصلی آن به شمار می رود. به این موارد مهم باید بافت تاریخی و نحوه بازسازی و مناسب سازی آن را هم اضافه کرد،  مجموعه ای که به باور بسیاری آینده یزد با آن رقم خواهد خورد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید