یادداشت/مدرسه تابستانی؛ بازکردن دربهای سازمان به روی مردم

مسعود طوفان* مدرسه تابستانی Summer school)) از جمله دوره های آموزشی فصلی و کوتاه مدت است که مباحث و موضوعات فکری و آموزشی متناسب با نیازهای مخاطبان را ارائه می نماید. با توجه به ایام تابستان که اوقات فراغت بسیاری…

مسعود طوفان*

مدرسه تابستانی Summer school)) از جمله دوره های آموزشی فصلی و کوتاه مدت است که مباحث و موضوعات فکری و آموزشی متناسب با نیازهای مخاطبان را ارائه می نماید. با توجه به ایام تابستان که اوقات فراغت بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان و اقشار مختلف است، مدرسه تابستانی فرصتی است تا سازمانها و دستگاههای اداری، شرکت ها و موسسات درب های خود را بر روی آحاد مردم باز کنند و دست به ارتباط تازه ای با مخاطبان و عموم مردم بزنند .  

مدرسه تابستانی باید جذاب، متنوع و کاربردی باشد و مطالب تازه و مفیدی را به مخاطبان منتقل کند. یکی از مزیت های مهم برگزاری مدرسه تابستانی حضور افراد با دیدگاهها و سلیقه های مختف به صورت افتخاری و داوطلبانه است. پیش بینی می شود مخاطبان عموما دانشجویان، جوانان، زنان، اعضای سمن ها و علاقه مندان به مباحث سازمان باشند. یکی از مزیت های برگزاری تابستانی در این است که سازمان و کارکنان آن به مسئولیت اجتماعی خود فراتر از اهداف رایج و تعریف شده عمل می کنند. از مزایای مهم دیگر توجه دوباره روابط عمومی به ارتباطات برون سازمانی و برقراری ارتباطات دوطرفه با قشرهای مختلف می باشد.

بطور کلی فواید برگزاری مدرسه تابستانی برای یک سازمان شامل معرفی ماموریت ها وظرفیت های سازمانی،  عمل به مسئولیت اجتماعی سازمان،  جایگاه سازی و برندسازی برای سازمان،  شناسایی استعداد ها و بهره گیری از نظرات و ایده های شرکت کنندگان،  اجرای مدیریت دانش در سازمان، دریافت نقطه نظرات ، انتقادها و دیدگاههای عموم مردم، پی بردن به ایرادها و نقاط منفی و کمبود ها و فرهنگ سازی و جلب مشارکت آحاد مردم است.

برای برگزاری مدرسه تابستانی سازمان مبادرت به فراخوان عمومی و ثبت نام از علاقه مندان با توجه به شرایط اعلام شده می نماید. تفاوت و جذابیت مدرسه تابستانی در این است که علاقه مندان نه از میان کارکنان دولت و یا ارباب رجوع و مخاطبان همیشگی سازمان، بلکه همه اقشار مردم انتخاب می شوند و پس از ثبت نام و دریافت مدارک طی یک بازه زمانی مشخص مثلا بین ۳ تا ۵ روز مدرسه تابستانی برگزار می شود. پیشنهاد می شود برگزاری دوره به صورت رایگان و یا هزینه پایین بوده و در پایان برای شرکت کنندگان گواهی آموزشی صادر گردد. مدرسه تابستانی دارای یک افتتاحیه و یک اختتامیه خواهد بود. مدرسان مدرسه تابستانی نیز عموما از مدیران و کارشناسان داخل سازمان ها و یا اساتید مرتبط دانشگاهی برجسته انتخاب می شوند. در مدرسه تابستان معمولا یک تور بازدید از بخش های مختلف سازمان و یا عرصه های کاری مرتبط شامل طرح ها و پروژه های مهم نیز ترتیب داده می شود. انتشار خبرنامه و نیز دریافت ایده و نظرات شرکت کنندگان و اهدای جایزه می تواند از جمله برنامه های جنبی مدرسه تابستانی باشد.

سازمانهایی که دارای چشم انداز و یا افق کاری وسیع تری می باشند می توانند شرکت کندگان خود را از سراسر کشورانتخاب نمایند، آنچه شگفت انگیز می نماید و یا فراتر از آن به معجزه شبیه خواهد بود اینکه در مدرسه های تابستانی هم سازمان و هم مخاطب به تجربه و درک تازه ای می رسند و قادر خواهند بود تا با انگیزه و روشن بینی بیشتری به ادامه فعالیت بپردازند.

* مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی

 

دیدگاهتان را بنویسید