گسترش نشاط اجتماعی با اعیاد مذهبی در یزد

/بزرگداشت آیین های دینی و ملی در هر کشوری از جایگاه خاصی برخوردار است. قطعا این آیین ها در ایران اسلامی با پیشینه تاریخی بلند و تنوع فرهنگی و قومی، با جدیت بیشتری برگزار می شوند. در این بین "دارالعباده"…

/بزرگداشت آیین های دینی و ملی در هر کشوری از جایگاه خاصی برخوردار است. قطعا این آیین ها در ایران اسلامی با پیشینه تاریخی بلند و تنوع فرهنگی و قومی، با جدیت بیشتری برگزار می شوند.

در این بین "دارالعباده" همواره در برگزاری آیین های مذهبی در سطح کشور شهره عام و خاص بوده و کمتر کسی از شیوه برگزاری مراسم مذهبی در این شهر جهانی بی خبر باشد. اما محدود کردن رویدادهای مذهبی به یک نوع برنامه و تکیه و تاکید بر مراسم عزاداری در استان نقطه ضعفی است که بسیاری از مقامات عالی مذهبی هم از آن گلایه دارند. پرداختن صرف به عزاداری ها و سیاه جامه کردن تمام شهر، به مرور بر چهره مراسم عید و شادی نیز رنگ فراموشی می پاشد. اما این بار با تدبیر متولیان امر و همکاری تشکل های مردمی و به مناسبت اعیاد قربان و غدیر عزم راسخی برای برپایی مراسم دینی از نوع "شاد" در سطح شهر یزد بوجود آمده است.

این روزها در گوشه و کنار شهر یزد شاهد برپایی برنامه های مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی هستیم. جلوه پارچه های رنگی، نغمه سرودها و جشن های خیابانی، ایستگاه های توزیع شربت و شیرینی و آذین بندی خیابان ها، چهره متفاوتی به شهر جهانی بخشیده است. این بار اما دارالعباده با نمادهای شاد و رنگارنگ آذین بندی شده، اتفاق زیبایی که با واکنش های متعدد در فضای مجازی هم رو به رو گردیده است. تدابیر ویژه ای که در این برنامه در نظر گرفته شد هم به نوبه خود قابل توجه بود. از توزیع متوازن برنامه ها در تمام نقاط شهر تا رعایت بهداشت و حفظ محیط زیست، همه نکته هایی است که باید در هرنوع مراسم ملی یا مذهبی مدنظر قرار گیرد.

به نظر می رسد "نشاط اجتماعی" کلیدواژه برگزاری برنامه های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شده است. چرا که در بسیاری از این برنامه ها با تاکید بر حضور جمعی به ویژه خانوادگی برگزار شده و حتی محوریت آنها نیز مشارکت اجتماعی است. البته از شهروندان هم انتظار می رود که با حضور در این مراسم به مسئولین انگیزه داده و با حمایت های معنوی خود ادامه دهنده راه گسترش نشاط اجتماعی در یزد باشند./افسانه طاهرنژاد

دیدگاهتان را بنویسید