مدیرکل راهداری با بیان این که فقط ۷نقطه حادثه خیز در جاده‌های استان شناسایی شده است:

کیفیت جاده‌های یزد جزو ۵ استان برتر کشور است/ سرعت‌ درج شده بر روی تابلوهای جاده‌های استان نظر شخصی افراد و فی‌البداهه نیست

تعیبن سرعت مجاز در جاده‌ها تابع مشخصات فنی جاده و آیین نامه‌ها است. متاسفانه در استان یزد آزادراه نداریم ولی امیدواریم که در آینده عملیات اولین آزادراه استان شروع شود. هیچکدام از جاده‌های استان یزد به نقطه اشباع نرسیده و هنوز پاسخگوی این حجم از ترافیک و حتی بیشتر از این مقدار هم هست اما اگر احیانا این نیاز دیده شود، مطالعات اولیه و تفاهم‌نامه‌های آن انجام شده و فقط عملیات اجرایی آن هنوز شروع نشده است. کیفیت جاده‌های استان یزد جزو ۵ استان برتر کشور است و فقط هفت نقطه حادثه خیز در استان شناسایی شده است


علی علیخانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد به مناسبت هفته دولت به تشریح خدمات و اقداماتی که این سازمان طی چند ساله اخیر به مردم استان و کشور ارائه داده‌ است، پرداخت.

حوزه راهداری، زیرساخت حمل و نقل کشور است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد در خصوص ساختار کلی این مجموعه اظهار داشت: این اداره کل متشکل از ۴۲۰ نفر پرسنل، ۲۸۱ دستگاه ماشین آلات سبک، سنگین و نیمه سنگین و در قالب چارت سازمانی ۴ معاونت و ۱۰ اداره شهرستانی و یک اداره بخش است.

وی حوزه راهداری را به عنوان زیرساخت حمل و نقل معرفی کرد و افزود: در معاونت راهداری بالغ بر ۸ هزار و ۴۰۰ کیلومتر انواع راه های مواصلاتی اعم از بزرگراه، راه اصلی، راه فرعی و راه روستایی تحت پوشش قرار دارد که نسبت به انجام وظایف حوزه راهداری به صورت شبانه روزی در فصول مختلف خدمت‌رسانی می‌کنند.

تشریح طرح‌های نوروزی، تابستانه و زمستانه اداره راهداری در طول سال

علی علیخانی به توضیح طرح‌های مختلف که در اداره راهداری انجام می شود پرداخت و خاطرنشان کرد: از ابتدای سال به مناسبت سفرهای نوروزی طرح نوروزی را داریم که از ۲۵ اسفند هر سال لغایت ۱۷ فروردین سال بعد با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط و خدمات رسان اعم از پلیس راه، اورژانس جاده ای، هلال احمر و پزشکی قانونی اجرا می‌شود. بعد از آن طرح تابستانی را در دستور کار داریم که مربوط به سفرهای تابستانی و انجام عملیات حوزه راهداری است. عملیات راهداری زمستانی در نقاط مختلف استان طرح بعدی است که همکاران این اداره در شهرستانها و ۴۰ راهدارخانه، محل‌های صعب العبور و گردنه‌ها مستقر می‌شوند و به صورت شبانه‌روزی خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی فراهم کردن بستر مناسب برای تردد حمل و نقل عمومی و شخصی را از مهمترین اقداماتی که در قالب راهداری صورت می گیرد عنوان کرد و گفت: روکش‌های آسفالت، حفاظ‌های میانی، روشنایی ها، نگهداری انواع پل، تونل و دیوارهای حائل و نگهدارنده، خط‌کشی و تابلوهای ایمنی عمودی و افقی از جمله این اقدامات هستند.

اهمیت ویژه استان یزد به دلیل قرار گرفتن در چهارراه مواصلاتی کشور

علیخانی قرار گرفتن استان یزد به لحاظ جغرافیایی در چهارراه مواصلاتی شمال به جنوب و شرق به غرب را حائز اهمیت ویژه ای دانست و گفت: علاوه بر جابجایی مسافر و بار از مبدا یزد به اقصی نقاط کشور بحث ترانزیت کالاهای مورد نیاز کشور از این چهار راه مواصلاتی مدیریت می شود که اهمیت آن را دو چندان می‌کند.

وی به توضیح چند معاونت دیگر اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای پرداخت و اذعان کرد: مجتمع های خدماتی و رفاهی بین راهی، ساختمان‌های عمومی زیرمجموعه راهداری و حمل و نقل و راهدارخانه ها در حوزه فنی و اجرایی پیگیری می شود که بخش عمده‌ای از خدمات آن مربوط به خدمات عمومی برای هموطنان است. در حوزه اداری مالی هم بحث های پرسنلی و حقوق و مزایا و ساماندهی پرسنل انجام می شود و معاونت حمل و نقل نیز در قالب دو بخش حمل و نقل کالا و حمل و نقل مسافر فعالیت می کند.

طراحی سامانه تامین و توزیع لاستیک توسط یزدی‌ها باعث افتخار استان است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد تامین و توزیع و و قیمت گذاری لاستیک و قطعات را در حیطه وظایف اداره ‌کل صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: اما برای اینکه بتوانیم تعادل و عدالت را بین رانندگانی که تحت پوشش این اداره کل قرار دارند و رانندگانی که دارای کارت هوشمند حمل و نقل کالا و مسافر هستند ایجاد کنیم سامانه‌ای را با همت همکاران استان طراحی کردیم که ابتدا به عنوان پایلوت در دو استان شمالی کشور اجرا شد و بعد از آنکه جواب مثبت گرفتیم از طریق سازمان مرکزی به کلیه استان های کشور ابلاغ شد که این موضوع باعث افتخار استان یزد است.

وی با اشاره به اینکه لینک این سامانه طراحی شده در استان در اختیار صنعت معدن و تجارت و توزیع کنندگان لاستیک و اتحادیه لاستیک فروشان قرار گرفته تا بتوانند با توجه به پیمایشی که هر خودرو یا ناوگان انجام می‌دهد سهمیه‌ای برای آنها در نظر بگیرند، افزود: اوایل کار که کمبود لاستیک بیشتر بود پیمایش حدود ۵۰ هزار کیلومتری برای آنها در نظر گرفته شد و بعد از آن به ۴۰ هزار و ۳۰ هزار و اکنون به ۲۰ هزار رسیده است.

هنوز بطور کامل نیازهای رانندگان به لاستیک تامین نشده است

علی علیخانی با بیان اینکه هنوز بطور کامل نیازهای رانندگان به لاستیک تامین نشده است، ادامه داد: به دلیل اینکه در تولیدات داخلی دچار کمبود هستیم و واردات لاستیک هم نیاز به ارز خارجی دارد و هم اینکه کشور در شرایط خاص تحریم قرار گرفته تامین لاستیک های برند خارجی مناسب سخت است. در هر صورت نقش ما فقط کمک کردن به اداره کل صمت بود تا بتوانیم در توزیع عادلانه لاستیک همکاری کنیم.

قیمت لاستیک در حال حاضر به هیچ عنوان عادلانه نیست

وی با تاکید بر اینکه قیمت لاستیک در حال حاضر به هیچ عنوان عادلانه نیست، یادآور شد: البته شرایط مملکت تعیین کننده این قیمت است و اداره صنعت و معدن هم حتماً محدودیت هایی دارد ولی قیمت لاستیک های خارجی بسیار گران است و قیمت های لاستیک های داخلی هم از شرایط دیگر اقلام موجود در بازار تبعیت می‌کند.

مهندس علیخانی با اشاره به ۳ کمیسیون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در رابطه با رسیدگی به تخلفاتی که در حوزه حمل و نقل اتفاق می‌افتد، گفت: یزد جزو استان‌هایی است که رسیدگی به تخلفات در حوزه حمل و نقل بروز است و ما معوقه ای در این رابطه نداریم و رسیدگی به تخلفات ما طوری نیست که طولانی و حالت فرسایشی به خود گرفته باشد. حداکثر مدت زمان بررسی تخلفاتی که شرکت‌ها یا رانندگان یا صاحبان ناوگان حمل و نقل داشته‌اند یک ماه است.

وی افزود: جلسات کمیسیون ۲ روز در هفته و خارج از ساعات اداری با اطلاع رسانی یک هفته زودتر به کسانی که مرتکب تخلف شده باشند تشکیل می‌شوند. بسته به این که متخلف چه کسی باشد از انجمن شرکت ها، انجمن صنفی رانندگان، مالک ناوگان و راننده همزمان دعوت و به تخلفات آنها رسیدگی می شود و ضمن شنیدن دفاعیات متخلفین، اعضای کمیسیون نظرات خود را اعلام می‌کنند و در نهایت اعمال قانون انجام می‌شود.

وضعیت اجحاف در حق رانندگان در چهار سال گذشته بهتر شده است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد با تاکید بر بهتر شدن وضعیت اجحاف در حق رانندگان در طول ۴ سال گذشته یادآور شد: شاید در ۳ تا ۴ سال گذشته در حق رانندگان بیشتر اجحاف می شد اما با تغییر و تحولاتی که در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور رخ داد این مشکل برطرف شد.

سرعت های درج شده بر روی تابلوهای جاده‌ها نظر شخصی افراد و فی‌البداهه نیست

وی سرعت های درج شده بر روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی جاده‌ها را نظر شخصی افراد و فی‌البداهه ندانست و گفت: طراحی اولیه‌ای که برای ساخت هر جاده از ابتدای نقشه برداری تا رسیدن به مرحله اتمام پروژه مانند آسفالت و خط کشی انجام می شود از یک ضوابط و آیین نامه و مشخصات فنی و اجرایی پیروی می‌کند که همه عوامل پروژه مانند پیمانکار، مشاور و کارفرما موظف هستند تابع این آیین نامه و قوانین باشند.

علی علیخانی تعیبن سرعت مجاز در جاده‌ها را تابع مشخصات فنی جاده و آیین نامه‌ها عنوان کرد و بیان داشت: همه کشورهای دنیا به جز دو کشور آلمان و استرالیا که در آزادراه ها محدودیت سرعت ندارند، از یک آیین‌نامه واحد تبعیت می‌کنند. بر اساس این دستورالعمل‌ها همه تقاطع های آزادراه‌ها باید به صورت غیر همسطح و زیرگذر و روگذر باشد و محدوده میانی و طرفین هم باید مسدود باشد این مشخصات آزادراه است. آزادراه حداقل باید ۶ لاین داشته باشد و حداکثر سرعت در آن ۱۲۰ کیلومتر است.

امیدواریم در آینده استارت عملیات اولین آزادراه استان شروع شود

وی با اظهار تاسف از عدم وجود آزادراه در استان، اظهار داشت: امیدواریم که در آینده استارت عملیات اولین آزادراه استان شروع شود. ساخت آزادراه در حوزه وظایف اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای نیست و شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور متولی این امر است. نیاز به احداث آزادراه به شرایط محیطی و میزان ترافیک منطقه بستگی دارد.

جاده های استان هنوز پاسخگوی این حجم از ترافیک و حتی بیشتر از این مقدار هم هستند

علیخانی با بیان اینکه هیچکدام از جاده‌های استان یزد با این‌که در چهارراه مواصلاتی کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب قرار گرفته است به نقطه اشباع نرسیده است که نیاز به اضافه کردن یک لاین باشد گفت: یعنی جاده های استان یزد هنوز پاسخگوی این حجم از ترافیک و حتی بیشتر از این مقدار هم هست اما اگر احیانا این نیاز دیده شود، مطالعات اولیه آن انجام و تفاهم‌نامه‌های آن صورت گرفته است اما عملیات اجرایی آن هنوز شروع نشده است.

اجرای طرح ملی ارتقای کیفی جاده های کشور از نیمه دوم سال گذشته

وی به آغاز اجرای طرح ملی ارتقای کیفی جاده های کشور از نیمه دوم سال گذشته اشاره و عنوان کرد: ما هم به تبعیت از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور این موضوع را در دستور کار قرار داده‌ایم. بر اساس آمارهایی که سازمان راهداری احصا کرده است بین ۱۰ تا ۱۲ درصد جاده های کل کشور از خرابی با شدت بالا، بین ۱۵ تا ۲۵ درصد از خرابی متوسط و بین ۲۵ تا ۷۰ درصد جاده‌ها از خرابی کم برخوردار هستند و حدود ۳۰ درصد جاده‌های کشور هم نیازی به مرمت ندارند.

این مقام مسئول آمارهای فوق را محصول همکاری تیم هایی از سازمان و مجموعه استانها دانست و توضیح داد: بازدید میدانی توسط دستگاه‌های الکترونیکی برداشت و نقاط مختلف آن احصا شده است و ما هم در استان از طریق کمیسیون ایمنی و اجرایی استان که ریاست آن برعهده استاندار است و با نیابت معاونت عمرانی و هماهنگی دفتر فنی استانداری و پلیس راه از تمام محورهای مواصلاتی استان بازدید کرده ایم و خرابی‌ها و نقاط حادثه خیز شناسایی و بر اساس اولویت برای آنها برنامه‌ریزی شده است.

مسیر نایینانار و یزدابرکوه محور‌های شریانی و اولویت‌دار استان هستند

وی به توضیح در خصوص ۲ محور مواصلاتی اولویت دار استان پرداخت و تصریح کرد: محور نایین به انار از اهمیت بیشتری در استان یزد برخوردار است چراکه تردد ترانزیتی بیشتری در آن وجود دارد و از محورهای شریانی اصلی است. محور نایین به انار که از شهر نایین آغاز می شود و تا انتهای حوزه استحفاظی استان یعنی بعد از مسجد ابوالفضل ادامه دارد، اولویت اول ماست که بیشترین تردد و ترافیک و ترانزیت کالا روی آن قرار گرفته و در حال بهسازی و اصلاح است.

علی علیخانی از محور مواصلاتی یزد به سمت تفت، ابرکوه و شیراز به عنوان دومین محور شریانی و اولویت بعدی استان نام برد و تشریح کرد: عملیات بهسازی و اصلاح قطعاتی از این محور که خرابی شدید داشت در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است و بقیه محورهای مواصلاتی هم بر اساس میزان اعتبار استانی و ملی و راه‌های روستایی استان هم در قالب یک طرح دیگر ساماندهی خواهد شد.

کیفیت جاده های یزد جزو پنج استان برتر کشور است

وی افزود: راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار در استان یزد وضعیت بسیار خوبی دارند و از این نظر در جایگاه برتر کشور قرار داریم. در مجموع کیفیت جاده های استان یزد جزو پنج استان برتر کشور است و در این خصوص از وضعیت بسیار مناسبی برخورداریم.

وی با ابراز خرسندی از اینکه شیوع کرونا هیچ تاثیری بر روی ۲۵۰ شرکت فعال حمل و نقل استان یزد نداشت و موجب تعطیلی این ناوگان جوان نشد، خاطرنشان کرد: از این بابت هم وضعیت ما در کشور و حداقل نسبت به استان‌های همجوار بهتر است. البته در ابتدای سال یک شوک به تمام حوزه حمل و نقل کشور وارد شد اما به لحاظ اینکه ما مکلف شده بودیم که حمل و تخلیه کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم از بنادر کشور را در اولویت اول قرار دهیم خوشبختانه هماهنگی بسیار خوبی بین مجموعه استان یزد انجام شد و حتی در بحث حمل کالاهای اساسی نسبت به سنوات گذشته ۳۰ درصد هم رشد داشته‌ایم. اما بحران کرونا تا حدودی بر روی کالاهای صادراتی که با رکود مواجه شده بود تاثیر گذاشت که خوشبختانه برطرف شد.

پروژه های افتتاحی اداره کل راهداری استان یزد در هفته دولت

علیخانی در خصوص پروژه هایی که در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در هفته دولت افتتاح و یا به بهره‌برداری خواهد رسید، توضیح داد: هرچند که معمولا زمان خاصی برای بهره برداری از پروژه ها تعیین نمی‌کنیم و پروژه های راه به صورت مستمر در حال بهسازی است و هر زمانی که بهسازی هر قطعه از مسیر به اتمام برسد بلافاصله زیر ترافیک قرار می‌گیرد ولی طی هفته دولت پروژه هایی نظیر عملیات روکش تقویتی، عملیات حفاظتی، لکه گیری و درزگیری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال برای اجرای ۱۸۰ کیلومتر روکش تقویتی در استان از ۱۵ هزار و ۷۲۰ تن آسفالت گرم استفاده کرده‌ایم و ۷۶ کیلومتر لایه حفاظتی برای روکش های جاده ای اجرا شده است. همچنین ۸۱ کیلومتر آسفالت سطحی و ۱۵۱۴ کیلومتر از محورهای مواصلاتی لکه‌گیری و حدود ۸۰ کیلومتر هم درزگیری شده است که تناژ آسفالتی که برای لکه گیری و درزگیری استفاده شد حدود ۶ هزار تن بوده است.

هنوز هم رونق چندانی در حوزه حمل و نقل مسافر در استان وجود ندارد

علیخانی با اشاره به آسیب های بحران کرونا به حوزه حمل و نقل مسافر در استان و کل کشور توضیح داد: هنوز هم رونق چندانی در این حوزه وجود ندارد چرا که مسئولان مرتب اعلام می‌کنند که مردم از مسافرت بپرهیزند. به همین منظور ستاد ملی کرونا و دولت تصمیم گرفته است تا یکسری کمک‌های یارانه‌ای به این قشر پرداخت کنند و از ما هم خواستند که آمار رانندگان تحت پوشش و ناوگان و شرکت‌ها را در اختیار ستاد ملی کرونا قرار بدهیم. در حال حاضر این آمارها در اختیار وزارت کار قرار دارد و این اداره‌کل کمک های بلاعوض و یا وام‌های کم بهره را بر اساس اولویت ثبت نام و میزان خسارت وارده در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

وظیفه آزادسازی حریم راهها بر عهده اداره راهداری نیست

وی با تاکید بر اینکه وظیفه آزادسازی حریم راهها بر عهده اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای نیست، گفت: وظیفه ما تنها حفاظت از حریم جاده است یعنی اجازه نمی‌دهیم کسی در حریم راه‌های ما ورود پیدا کند که بخواهیم آن را آزاد کنیم. خوشبختانه آزادی عمل بیشتری در این زمینه داریم و تقریباً نیازی به دستور قضایی نداریم ولی اگر هم نیاز به دستور قضایی باشد بر اساس قانون حریم راهها مصوبه سال ۴۲ به محض اینکه احضاریه از طریق ادارات کل راهداری و حمل و نقل و هم مقام قضایی برسد خارج از نوبت دستور قلع و قمع و رفع آثار تجاوز صادر خواهد شد.

۷ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های استان یزد شناسایی شده است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد در رابطه با اصلاح نقاط حادثه‌خیز راههای استان یزد توضیح داد: در این مورد در سال ۹۵ یک مطالعه کلی در کشور انجام و نقاط حادثه خیز در کل کشور شناسایی شد. بر این اساس ۲۵۱ نقطه در کل کشور به عنوان اولویت اول شناسایی شده است که از این تعداد حدود ۷ نقطه در استان یزد قرار گرفته است. از این ۷ نقطه حادثه خیز استان یزد مشکل ۴ نقطه برطرف شده و اصلاح ۳ نقطه دیگر در دستور کار قرار دارد که در حال انجام است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر ۶۴۵ دستگاه ناوگان عمومی و مسافری شامل ۳۲۸ دستگاه اتوبوس، ۱۹۲ دستگاه مینی‌بوس و ۱۲۵ دستگاه کرایه سواری در حوزه استان خدمات رسانی می کنند، تصریح کرد: حدود ۱۳۷۴ نفر راننده در این حوزه دارای کارت هوشمند هستند که از ما خدمات می گیرند و به هم استانی های عزیز خدمات رسانی می کنند. متوسط عمر اتوبوس‌های استان حدود ۱۲ سال، مینی بوس ها ۱۶ سال و سواری کرایه هم ۱۱ سال است.

جابجایی مسافر در ۵ ماهه اول سال ۹۹ بیش از ۶۰ درصد کاهش داشته است

علی علیخانی به جابجایی یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر از مبدا یزد به اقصی نقاط کشور در سال ۹۸ اشاره کرد و افزود: این تعداد مسافر در ۱۰۸ هزار سفر جابجا شده‌اند. در ۵ ماهه اول سال ۹۹ هم ۲۶۳ هزار مسافر در قالب ۳ هزار و ۲۶۶ سفر با ناوگان عمومی شامل اتوبوس، مینی بوس و سواری کرایه انجام شده است که در مقایسه با ۵ ماهه سال گذشته به دلیل شیوع کرونا ۶۰ درصد کاهش داشته است.

یزد جزو سه استان برتر کشور در فروش اینترنتی بلیط پایانه های مسافربری است

وی در خصوص پایانه های مسافربری استان یزد نیز توضیح داد: در مرکز استان یک پایانه مسافربری با نام الغدیر و یک پایانه مسافری هم در شهرستان اردکان وجود دارد. در بقیه شهرستان ها هم به صورت متمرکز پایانه مسافری وجود ندارد لازم به ذکر است که ساخت و ساز این پایانه ها برعهده شهرداری‌ها است اما نظارت حمل مسافر با شرکتهای استیجاری حمل و نقل است. در حوزه مسافر اقدامات بسیار خوبی مانند فروش بلیط اینترنتی در وب کیوسک های مستقر در پایانه غدیر را اجرایی کردیم از این نظر یزد جزو ۳ استان اول کشور بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد روند انتخاب پیمانکار برای پروژه‌های راه را به ‌صورت فراخوان ملی توصیف کرد و گفت: پروژه‌ ها در یک سامانه‌ای تعریف و مشخصات آنها بارگذاری و در دسترس عموم قرار داده می شود. تمام پیمانکارانی که واجد شرایط هستند از کل کشور به این سامانه دسترسی دارند و می توانند در این مناقصه شرکت کنند.

وی ادامه داد: در مشخصات فنی همه موارد دیده و در حین عملیات اجرایی، مشاورین و مسئولان آزمایشگاه مکانیک خاک حاضر در محل پروژه موارد را به طور دقیق کنترل می کنند و آزمایشات لازم را قبل، حین و بعد از اجرا انجام می دهند. بنابراین چنانچه پیمانکار در حین اجرا از این مشخصات فنی عدول کند جریمه و در صورتی که به مرحله تخریب رسیده باشد حکم تخریب و جایگزینی خواهیم داد که البته معمولاً به دلیل جلوگیری از اتلاف مصالح و زمان به مرحله تخریب نمی‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید