ونوس عامری در واکنش به مغایرت ۱۴۱ میلیارد تومانی شهرداری یزد مطرح کرد:

کوتاهی و بی‌توجهی در سیستم مالی شهرداری

شهرداری طلبکارانی دارد که ۵ سال برای وصول طلب خود به شهرداری مراجعه نکرده‌اند و جواب نامه‌نگاری‌های را هم نداده‌اند مشخص است که ایرادی در کار وجود دارد که باید بررسی شود.
اگر مشکلی وجود داشته باشد ممکن است، کسی که در همان پست‌هاست این موارد را برطرف و از حالت شفاف خارج کند. بنابراین بهتر است تا این اسناد در یک مکان امن نگهداری شوند. وقتی به پاسخ های شهرداری نگاه می کنیم می بینیم که مرتب می گوید «من اسنادی در اختیار ندارم.».
این گزارش برای دادستان و سازمان بازرسی و وزارت کشور ارسال خواهد شد.

پس از ماه ها انتظارِ رسانه ها و افکار عمومی، بالاخره یک موسسه حسابرسی گرید الف که حدود ۶ ماه قبل از سوی اعضای شورای شهر برای تعیین تکلیف مغایرت حساب‌‌ ۶ سال شهرداری یزد انتخاب شده بود، گزارش نهایی حسابرسی خود را اعلام کرد که این گزارش مشروط، بابت اسناد دریافتنی و برگشتی جمعا مبلغ ۱۴۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مغایرت را نشان می دهد. اما جنجالی ترین بخش این گزارش مربوط به موضوعاتی نظیر پرداخت خارج از لیست پاداش به مدیران ارشد شهرداری در طول فقط یک سال به مبلغ ۱۲/۵ میلیارد تومان، ۹ تا۴۰ هزار پلاک اختلاف در لیست املاک و اراضی اختصاصی شهرداری و حدود ۶۰۰ قطعه چک بلاتکلیف و گمشده در بانک تجارت است.
نکته قابل توجه اینکه رقم ۱۴۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مغایرت حساب، در حالی از سوی موسسه حسابرسی اعلام شده است که مرتضی شایق عضو شورای شهر چندی قبل در گفتگو با رسانه ها از رفع ۸۳ درصد این مغایرت حساب ها خبر داده بود. نکته ای که ونوس عامری عضو کمیته حسابرسی شورای شهر پنجم یزد نیز در گفتگو با بشارت یزد به آن اشاره کرده است.

برای اولین بار حسابرسی شهرداری به یک موسسه حسابرسی گرید الف، واگذار شد

ونوس عامری با بیان اینکه برای اولین بار حسابرسی شهرداری یزد به یک موسسه حسابرسی معتبر و برجسته با گرید الف، واگذار شده است به بشارت یزد گفت: این گزارش چندین فراز دارد. اول اینکه مشروط است به این معنی که به شرط برطرف شدن این موارد، گزارش مورد قبول واقع می شود. این شرط ها در بندهای مختلف ذکر شده که ما به آنها اصطلاحا بند شرط می گوییم.

وی با اشاره به اینکه اولین بند شرط این گزارش حسابرسی، مغایرت است، اظهار داشت: مغایرت اسناد دریافتنی و اسناد مرجوعی جمعا مبلغ ۱۴۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان گزارش شده است که بین سیستم اسناد دریافتنی و دایره حسابداری برای چک‌ها تفاوت وجود دارد. باید مشخص شود این تفاوت ها از کجاست و این چک ها کجا هستند. این موارد باید به شکل صورت مغایرت به شورای شهر ارائه شود.

بخش زیادی از ۲۹۲۵ قطعه چک پیدا شد و فقط حدود ۶۰۰ قطعه چک بلاتکلیف است

عامری در ادامه بحث مغایرت اسناد دریافتنی، به اختلاف بین حسابداری شهرداری و بانک تجارت اشاره و خاطرنشان کرد: این اختلاف مربوط به ۲۹۲۵ قطعه چک بود که ما مدعی واگذار شدن آنها به بانک بودیم و در مقابل بانک اظهار بی اطلاعی می کرد. هرچند که تا این لحظه هیچ گزارش رسمی از سوی بانک دریافت نکرده ایم اما به صورت شفاهی اعلام شد که بخشی از چک ها پیدا شده و فقط حدود ۶۰۰ قطعه چک بلاتکلیف است که مشخص نیست مبلغ این چک ها به چند میلیارد خواهد رسید.

پرداخت ۱۲/۵ میلیارد تومان پاداش به مدیران ارشد شهرداری در هیچ جا گزارش نشده

وی پرداخت ۱۲/۵ میلیارد تومان پاداش خارج از لیست، به مدیران ارشد شهرداری را یکی دیگر از موارد گزارش حسابرسی، دانست و اذعان کرد: این ۱۲/۵ میلیارد تومان به عنوان حقوق، پاداش و کارانه ای است که خارج از لیست پرداخت شده و در هیچ جایی گزارش نشده است. تنها اطلاعی که ما از این ۱۲/۵ میلیارد پاداش داریم این است که این مبلغ بین مدیران ارشد شهرداری و در طول یک سال پرداخت شده است.

هیچ لیستی از املاک شهرداری در دسترس نیست

خرانه دار شورای پنجم شهر یزد به بحث املاک به عنوان یکی از دارایی های بزرگ شهرداری که ارزش ریالی آن میلیاردها تومان بیشتر از رقم مغایرت هاست، اشاره کرد و افزود: تاکنون هیچ لیستی از املاک شهرداری در دسترس نیست و کسی نمی داند شهرداری چند قطعه زمین و با چه ارزشی در اختیار دارد که این عدم اطلاع، دارایی های شهرداری را خطر پذیر می کند. به این دلیل که ممکن است هر کسی بتواند آنها را تصرف کرده و بفروشد و ما اصلا در جریان قرار نگیریم.

وی با اظهار تاسف نسبت به اینکه در طول تمام این سالها سعی نشده تا لیستی برای زمین های اختصاصی شهرداری تهیه شود، عنوان کرد: برخی از این زمین‌های اختصاصی در سیستم حسابداری شهرداری یک ریال ثبت شده است. این زمین‌ها می بایست به سیستم تعهدی و نیمه تعهدی تبدیل می‌شد تا مشخص شود کجاست و ارزش آن چقدر است. در حال حاضر بین ۹ هزار تا ۴۰ هزار پلاک، اختلاف در تعداد زمین شهرداری وجود دارد.

جای تعجب است که برخی از طلبکاران شهرداری برای وصول طلب خود مراجعه نمی کنند

ونوس عامری از حساب های پرداختنی راکد، به عنوان یکی دیگر از بندهای شرط این گزارش حسابرسی نام برد و بیان کرد: افرادی وجود دارند که مبالغی را از شهرداری طلبکار هستند و هیچ وقت برای وصول طلب خود مراجعه نکرده اند. به این افراد برای دریافت طلب نامه زدیم که هیچکدام جواب ندادند. این ها موارد قابل تأملی است. مگر امکان دارد کسی از شهرداری طلب داشته باشد و ۵ سال برای وصول طلب خود به شهرداری مراجعه نکرده باشد و وقتی هم که نامه می‌زنیم جواب ندهد؟ مسخص است که ایرادی در کار وجود دارد که باید بررسی شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود مواردی همچون پرداخت ۱۲/۵ میلیارد تومان پاداش به مدیران ارشد شهرداری، می توان با قطعیت از تخلف صحبت کرد یا خیر، گفت: کار ما به عنوان شورای شهر این نیست که تخلف را مشخص کنیم و تخلف را باید مراجع قضایی مشخص کنند که چه کسانی ممکن است متهم باشند. یعنی هنوز هم با قاطعیت نمی توان ادعا کرد تخلف وجود دارد. بنابراین ما در جایگاهی نیستیم که این موضوع را مشخص کنیم اما چیزی که مشخص است این است که بی توجهی و کوتاهی بزرگی در انجام وظیفه رخ داده است که به چنین مغایرت هایی منتج شده است.

ماجرای مخدوش کردن شماره شاسی و شماره موتور لودرهای شهرداری

وی در توضیح یکی از مواردی که منجر به اختلاف و بروز مشکل در شهرداری شده است، تصریح کرد: در بحث لودرهای شهرداری، اسناد و رسیدهایی که برای این لودرها تحویل گرفته اند پر از ایراد و اشکال است چرا که پس از بررسی متوجه شدیم که شماره شاسی و شماره موتور لاک گرفته شده و با دست نوشته شده است. من از شهرداری خواستم که این لودر را ببینم اما هنوز مشخص نیست اصلا همچین لودری وجود دارد یا نه. خود همین موضوع یک بحث مهم است که چه اتفاقی افتاده و آیا واقعا لودری تحویل گرفته شده و یا اینکه فقط رسید آن امضا شده است.

این گزارش برای دادستان و سازمان بازرسی و وزارت کشور ارسال خواهد سد.

عضو کمیته حسابرسی شورای شهر یزد اضافه کرد: در مجموع این موارد آماده شده و چون گزارش رسمی حسابرس باید با امضا رسمی هیئت مدیره باشد در اولین فرصت آماده خواهد شد و برای دادستان، سازمان بازرسی و وزارت کشور ارسال خواهد شد که این ۳ نهاد در دستور کار بررسی قرار دهند تا چنانچه خدای نکرده آگاهانه تخلفی اتفاق افتاده باشد برخورد کنند. هرچند که در ظاهر کوتاهی قابل توجهی وجود دارد.

شهرداری مرتب اعلام می کند اسناد کافی در اختیار ندارد

وی در پاسخ به این سوال که چرا در گزارش موسسه حسابرسی مکررا عنوان شده است که اسناد و اطلاعات، کافی نیست، توضیح داد: روند کار به این صورت است که حسابرس یک پیش نویس گزارش را برای ما ارسال می کند که ما همین پیش نویس را برای شهرداری می فرستیم. شهرداری فرصت دارد در موعد مقرر به حسابرس پاسخ دهد و از بندهای شرط کم کند. اما شهرداری بابت همان مغایرت اسناد دریافتنی بدون اینکه صورت مغایرت ارائه دهد، در پاسخ کتبی مرتب اعلام می‌کند که شهرداری اسناد کافی در اختیار ندارد. یعنی نه تنها وضعیت چکها را در اختیار حسابرس قرار نداده تا حسابرس گزارش ارائه کند، بلکه خیلی از جوابهایی که به ما هم داده بودند این بود که ما اسناد کافی در اختیار نداریم.

هیچ اراده ای در شهرداری برای شفاف سازی سیستم وجود نداشته است

ونوس عامری با بیان اینکه با همین سیستم حسابداری فعلی شهرداری هر لحظه امکان صورت مغایرت گیری وجود داشته است، اظهار داشت: مدیران شهرداری مرتب اعلام می کنند مغایرت موجود، به دلیل اختلاف در سیستم و نرم افزار حسابداری شهرداری پیش آمده در حالی که با همین سیستم و نرم افزار موجود که در بحث اسناد دریافتنی مانند بانک‌ها زنده است، می توانستند هر زمان که بخواهند صورت مغایرتی را به شکل بک‌آپ تحویل بگیرند ولی گویا هیچ اراده ای برای این که سیستم را شفاف و اصلاح کنند وجود نداشته است.

وی ادامه داد: طبق استاندارد حسابداری باید حداقل ماهی یک بار صورت مغایرت گرفت که شهرداری با این حجم پرداختی و دریافتی می بایست روزانه صورت مغایرت می‌گرفت. اگر انجام روزانه این کار زمانبر بود، حداقل هفته ای یکبار یا ماهی یکبار صورت مغایرت می گرفتند. در حالی که می‌توان گفت سالی یک‌بار و ۴ سال یک بار هم صورت مغایرت نگرفتند و متاسفانه هنوز هیچ صورت مغایرتی به شورا تحویل نداده‌اند.

عامری در توضیح اینکه برخی از اعضای شورای شهر در مصاحبه‌ای اعلام کرده اند که ۵۰ میلیارد یا ۸۵ درصد از مغایرت ها درآمده است، اظهار داشت: اینها می نشینند و روی کاغذ و نرم افزار عددها را جمع و تفریق می کنند که این برگشتی ها را ثبت نکرده ایم و جمع این موارد این رقم می شود. در حالی که این‌ها باید تک تک بررسی و ثبت شوند و به تایید حسابرس برسد و بعد از آن به شکل صورت مغایرت ارائه شود. امیدوارم این مغایرت‌ها در بیاید بخش زیادی از آن را پیدا کنیم اما در حال حاضر هیچ گزارشی به شورا ارائه نشده است.

اجازه نداریم در انتصابات شهرداری دخالت کنیم و این تصمیم با شهردار است

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تا همین قسمت از کار حسابرسی که بعضی کوتاهی ها محرز شده است، لزوم تغییر در مدیریت مالی شهرداری احساس نمی‌شود، گفت: ما در شورا اجازه نداریم در انتصابات شهرداری دخالت کنیم و این تصمیم با شهردار است اما آنچه که انتظار می رود این است که باید یک تغییر رویکرد جدی در امور مالی شهرداری به وجود بیاید. متاسفانه باید بگویم با وجود اینکه من هر روز این موضوع را پیگیری می کنم اما هنوز در شهرداری بابت اسناد دریافتنی اتفاق خاصی نیفتاده است.

ممکن است بعضی موارد از حالت شفاف خارج شود!!

خزانه دار شورای شهر یزد با تاکید بر اینکه بسیار مهم و لازم است تا اسناد موجود در شهرداری برای بررسی نهادهای نظارتی حفظ شوند، یادآور شد: در صورتی که اگر خدای ناکرده مشکلی وجود داشته باشد ممکن است، کسی که در همان پست‌هاست این موارد را برطرف و از حالت شفاف خارج کند. بنابراین بهتر است تا این اسناد در یک مکان امن نگهداری شوند. هرچند که کارمندان شهرداری صمیمانه همکاری کردند اما وقتی به پاسخ های شهرداری نگاه می کنیم می بینیم که مرتب می گوید «من اسنادی در اختیار ندارم.». پیش از این از ۲ شرکت حسابرسی برای بررسی این مغایرت ها دعوت کردیم اما هر دو شرکت انصراف دادند و گفتند اطلاعات کافی به ما داده نمی شود و ما نمی توانیم آبرو و اعتبار شغلی خود را اینجا به خطر بیاندازیم.

وی اضافه کرد: بنابراین لازم است تا یک تغییر رویکرد اساسی در شهرداری انجام شود تا یک سیستم شفاف، صحیح و قابل رسیدگی حاکم شود تا در هر لحظه نه فقط اعضای شورای شهر بلکه تمام مردم بتوانند آنلاین سیستم را ببینند.

ونوس عامری در پایان خاطرنشان کرد: به مردم شریف یزد می گویم ما با تمام توان در جهت شفافیت حرکت کردیم. همین جا به همه شهروندان قول می دهم که در پایان هر ماه گزارشی از روند این مغایرت ها و سایر بندهای شرط که در گزارش آمده، به آنها ارائه دهم.

دیدگاهتان را بنویسید