کمبود ۴۵ درصدی آب در باغشهر یزد

فرماندار تفت اولین نشست خبری خود با رسانه ها را برگزار کرد و همانطور که پیش بینی می شد موضوع کم آبی در باغشهر استان از جمله مهمترین سوالات خبرنگاران بود. محمد محامدی که اواخر سال گذشته سکاندار فرمانداری تفت…

فرماندار تفت اولین نشست خبری خود با رسانه ها را برگزار کرد و همانطور که پیش بینی می شد موضوع کم آبی در باغشهر استان از جمله مهمترین سوالات خبرنگاران بود. محمد محامدی که اواخر سال گذشته سکاندار فرمانداری تفت شد، بحران کم آبی این شهرستان را بسیار جدی و بحرانی دانست و گفت: «منابع آبی شهرستان تفت ۱۷۹ لیتر در ثانیه آبدهی دارند در حالی که نیاز این شهرستان ۳۲۷ لیتر در ثانیه است و در حال حاضر آب ۲۲۰ روستای این شهرستان تنها با تانکر تامین می شود.»

به گزارش بشارت یزد، بالاترین مقام دولتی در شهرستان تفت در پاسخ به شایعاتی پیرامون تلاش برای بازگشایی مجدد معدن مس دره زرشک با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست اولویت نخست دولت دوازدهم است بر تبعیت از دغدغه های فعالان محیط زیست و مراجع قانونی مبنی بر جلوگیری از بهره برداری این معدن تاکید کرد. محامدی همچنین برخورد شخصی و سلیقه ای با جشن سده را نادرت دانست و گفت: «اگر جشن سده در کرمان با گستردگی برگزار می شود منعی برای برگزاری آن در تفت وجود ندارد و قانون در همه جای کشور یکسان است.»

 

حفظ محیط زیست، اولویت نخست دولت

فرماندار تفت در خصوص طرح شایعاتی در مورد بازگشایی معدن مس دره زرشک و اینکه بارها فعالین محیط زیست و کارشناسان بر مضر بودن این معدن برای محیط زیست استان و منابع آبی شیرکوه تاکید داشته اند، گفت: سیاست های دولت دوازدهم در امتداد دولت یازدهم است و همچنان محیط زیست یکی از اولویت های دولت به حساب می آید. هرچند بطور کامل در جریان تاریخچه این معدن نیستم اما مبنای فعالیتم در فرمانداری عمل به قانون و حمایت از مجوزهای محیط زیستی است. اگر برای استخراج این معدن محیط زیست و سایر مراجع قانونی مخالف باشند، قطعا فرمانداری تفت نیز از آنها تبعیت خواهد کرد و حفظ محیط زیست در اولویت نخست قرار دارد.

محامدی در خصوص شایعه تغییر گسترده مدیران در سطح شهرستان تفت اظهار داشت: تغییر مدیران و مسئولان یکی از الزامات توسعه و پیشرفت هر منطقه ای است و اگر این تغییرات بر مبنای اصول و سنجش های درست صورت بگیرد، می تواند انگیزه و دانش جدیدی به مدیریت شهرستان اضافه کند. بطور کلی تغییر مدیران و مسئولان در شهرستان تفت گسترده نخواهد بود و در حال حاضر مشغول ارزیابی آنها هستیم. کسانی که نتوانند سیاست های دولت دوازدهم را همراهی کنند و یا در اجرا لخت و کند باشند، قطعا در سیستم مدیریتی جدید فرمانداری تفت جایی نخواهند داشت. مدیران باید حامی دولت باشند و تلاش و فعالیت خود را چند برابر کنند. شاید مدیری باشد که در بخش اجرا فعال باشد اما اگر با سیاست های دولت همخوانی نداشته باشد امکان همکاری با او وجود ندارد.

 

کم آبی در شهرستان تفت، بحرانی است

فرماندار تفت با اشاره به بحرانی بودن مشکل کم آبی در این شهرستان بیان داشت: مشکل کم آبی در شهرستان تفت بسیار جدی است و حتی در چند روز گذشته با قطع آب شهرک صنعتی تفت مواجه شدیم که امری بی سابقه بود. هرچند مسئولان آب منطقه ای استان و آب و فاضلاب شهری قول مساعدت در این زمینه را داده اند اما میزان خشکسالی فراتر از حد تصور است. یکی از اقدامات ضروری در این خصوص فرهنگسازی مصرف آب در جامعه است که بخش مهمی از آن بر عهده رسانه ها و خصوصا فضای مجازی است.

وی در ادامه افزود: ۱۲۶ حلقه چاه و ۲۹ رشته قنات آب شرب تمام شهرستان تفت چه مناطق شهری و چه روستایی را تامین می کرده اند که در حال حاضر ۲۶ عدد از این منابع آبی خشک شده است. منابع آبی شهرستان تفت ۱۷۹ لیتر در ثانیه آبدهی دارند در حالی که نیاز این شهرستان ۳۲۷ لیتر در ثانیه است. به عبارت دیگر شهرستان تفت ۱۴۸ لیتر در ثانیه کمبود آب دارد. بیشترین روستاهای استان یزد که آب با تانکر به آنها ارسال می شود در شهرستان تفت قرار دارد و در حال حاضر آب ۲۲۰ روستای این شهرستان تنها با تانکر تامین می شود. این موضوع بار مالی بسیاری نیز به همراه دارد.

محامدی بی اشاره به اینکه ۶۰ درصد از جمعیت شهرستان تفت، ساکن روستاها هستند و تمام آنها با معضل بی آبی روبرو شده اند و در کنار ۴۰ درصد جمعیت شهری این شهرستان روزهای سختی را سپری می کنند، بیان داشت: بطور کلی مقابله با کم آبی و خشکسالی اولویت نخست فرمانداری تفت در سالجاری است.

فرماندار تفت یکی از اقدامات دولت برای حمایت از اشتغال روستایی و ماندگاری جمعیت در روستاها را پرداخت وام ۶ درصد برای اشتغال روستایی عنوان کرد و افزود: برای ماندگاری جمعیت روستایی دو موضوع تامین آب و اشتغالزایی روستایی در اولویت شهرستان تفت قرار دارد.

محامدی در پاسخ به این سوال که تفرجگاه دره گاهان با کمبودهای بسیاری روبروست، اظهار داشت: یکی از اولویت های کاریم ساماندهی تفرجگاه دره گاهان است که یک منطقه تفریحی برای تمام مردم استان به حساب می آید. اقداماتی در خصوص نظافت و روشنایی دره گاهان با همکاری اداره منابع طبیعی شهرستان صورت گرفته است. همچنین صحبت هایی شده که مجموعه دره گاهان در قالب طرحی ۳۰ ساله به شهرداری تفت واگذار شود تا شاهد توسعه زیرساخت های آن و بهره گیری بیشتر مردم استان از این تفرجگاه باشیم.

وی در ادامه افزود: برای ایجاد پارک بانوان در ورودی شهر تفت زمینی به مساحت ۱۰ هکتار از منابع طبیعی به شهرداری واگذار شده تا بانوان تفتی و سایر نقاط استان بتوانند در آینده نزدیک از محیطی ایمن برای تفرج و ورزش برخوردار شوند.

 

جشن سده را بصورت قانونی برگزار می کنیم

فرماندار تفت در پاسخ به این پرسش که چرا جشن سده که یک جاذبه گردشگری برای استان و تفت به حساب می آید و بصورت گسترده در استان کرمان برگزار می شود با محدودیت هایی در شهرستان تفت روبرو شده است، بیان داشت: در خصوص برگزاری جشن سده همانند سایر برنامه ها و آیین های دیگر معتقدیم مقررات و ضوابط موجود باید بر آن حاکم باشد و هرگونه حرکت غیر قانونی یا تشخیص شخصی نباید مانع از برگزاری یک مراسم قانونی و مجوزدار شود. برای جشن سده امسال هم اگر برگزارکنندگان آن در موعد مقرر مجوزهای قانونی مربوطه را درخواست کنند حتی اگر لازم به طرح موضوع در شورای تامین استان هست، این کار را انجام می دهیم تا جشن سده برگزار شود. اگر این مراسم با گستردگی در کرمان برگزار می شود منعی برای برگزاری در یزد نباید داشته باشد و قانون در همه جای کشور یکسان است.

دیدگاهتان را بنویسید