فرمانده نیروی انتظامی استان با انتقاد از کم کاری نهادهای مسئول:

کمبود پارکینگ، ریشه ترافیک سنگین در مناطق مرکزی یزد است

فرماندهی انتظامی استان یزد در نشستی به مناسبت گرامی داشت روز خبرنگار به رسانه های حاضر در نشست گفت: خبرنگاران در حفظ، ارتقا ‌و احساس امنیت نقش به سزایی دارند.

به گزارش یزدانه، سرتیپ عباسعلی بهدانی فرد افزود: اگرچه وظیفه حفظ امنیت به عهده نیروی انتظامی است ولی امنیت روانی مردم ارتباط موثر و مستقیم با حوزه رسانه افکار عمومی دارد.

وی ادامه داد: احساس امنیت مطلوب در یزد نتیجه همکاری و تعامل خوب رسانه ها با استان است؛ بسیاری از آسیب ها و جرایم در سطح استان به خاطر بی توجهی و کم توجهی قربانیان جرم است و در این بین رسانه ها نقش سازنده ای در آگاهی بخشی افکار عمومی دارند.

بهدانی فر در ادامه به مرور عملکرد پلیس در ۴ ماهه گذشته پرداخت و اظهار کرد: در زمینه سرقتها نسبت به میانگین کشوری وضعیت خوبی داریم ولی رشد ۱۶ درصدی را در سرقت‌های جزء که ۶۵ درصد سرقتهای استان را شامل می‌شود، شاهدیم.

فرمانده انتظامی استان با انتقاد از عملکرد و مسئولیت پذیری ۲۷ دستگاه مسئول در بخش سرقت‌ گفت: بخشی از افزایش سرقتها به دلیل کم کاری برخی دستگاه‌های دولتی است چرا که ۸۲ درصد سرقت‌های استان مربوط به اماکن دولتی و خصوصی است.

وی بیکاری و تعدیل نیرو در برخی از کارخانجات و ادارات را نیز عامل موثری در افزایش سرقت‌ها خواند و عنوان کرد: اعتیاد و نبود کمپ ماده ۱۶ در استان نیز از عوامل مهم در افزایش سرقتها در استان است که در حال رایزنی با وزیر کشور با همراهی استاندار محترم برای راه اندازی این نوع کمپ در استان هستیم.

بهدانی فر در ادامه به تاثیر عواملی مانند مشکلات اقتصادی و مهاجرپذیری استان اشاره کرد و افزود: مهاجرپذیری در یزد بسیار بالاست به نحوی که در برخی شهرستانها تا ۳۰ هزار مهاجر حضور دارند.

او به پایین بودن هزینه جرم به عنوان عامل و انگیزه ارتکاب جرم اشاره کرد وگفت: بی توجهی یزدی ها به نگهداری از اموالشان به دلیل احساس امنیت بالا در افزایش سرقتها در این استان نقش مهمی داشته است.

سردار بهدانی‌فر با اشاره به کشف ۵۲ تن مواد مخدر در سال ۱۳۹۹ و ۴۷ تن مواد مخدر در سال ۱۴۰۰ این میزان کشفیات را در استان بی‌سابقه خواند و گفت: در چهار ماهه اول امسال نیز تاکنون هفت هزارو ۵۲۰ تن مواد مخدر در استان کشف شده که کاهش ۶۴ درصدی این بخش را علی رغم انهدام ۱۵ باند قاچاق مواد مخدر نشان می‌دهد.

وی علت این کاهش را توقف کشت مواد مخدر پس از به حکومت رسیدن طالبان، بسته شدن مرزها، دپوی مواد مخدر در برخی استانهای مرزی، فرار تجار مواد و البته برخورد جدی پلیس  در ۲ سال گذشته دانست و گفت: البته قاچاقچیان به دنبال جدیت پلیس در برخی بخشها، مسیرهای قاچاق را از طریق دریا و یا کویر تغییر می دهند.

وی با بیان اینکه ۷۵ دوربین های نصب شده در سطح معابر و خیابان‌های یزد فعال است، نوسازی موارد معیوب با همکاری دستگاه های متولی را خواستار شد و افزود: پوشش کامل دوربین ها در سطح شهر نقش مهمی در پیشگیری از بروز تصادفات و دستگیری مجرمین دارد.

فرمانده انتظامی یزد یکی از نیازهای مهم به خصوص در مرکز استان را ایجاد پارکینگ عمومی ذکر کرد و بیان کرد: در این زمینه مدعی هستیم و در ارتباط با مجوزهای که برای ایجاد مطب و برخی مشاغل دیگر داده می‌شود، باید برای رفاه حال مردم و پیشگیری از تصادفات و ترافیک نسبت به تامین پارکینگ نیز اقدام شود.

بهدانی فرد اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۶۲ هزار تماس با پلیس ۱۱۰ در بخش‌ها و زمینه‌های مختلف صورت گرفته  که ۵۶ هزار تماس در خصوص مزاحمت برای پلیس بوده است! و نیز بیش از ۹۵ هزار مورد تماس با ۱۱۰ منجر به عملیات شده، بخشی با مشاوره و بخشی نیز بدون عملیات پاسخگویی شده است لذا مردم می‌توانند از این فرصت برای طرح مطالب و مشکلات استفاده کنند.

مقام ارشد انتظامی استان در این نشست خبری با انتقاد از نبود سیاست ثابت در برخورد با اتباع بیگانه گفت: مردم ارزان بودن نیروی اتباع را ترجیح می‌دهند غافل از اینکه اکثر سرقتهای خشن به دست همین اتباع رخ می‌دهد.

بهدانی فر در پاسخ به پرسش یزدانه در خصوص ساماندهی و نظارت بر تاکسی های اینترنتی گفت: در واقعه اخیر تاکسی اسنپ با پیگیری و عملکرد به موقع پلیس، فرد حادثه دیده پیدا شد و در این زمینه با جلساتی که با مقامات داشتیم ساماندهی در دستور کار است ولی به نظر می رسد اقدامات لازم در این باره هنوز صورت نگرفته است.

گفتنی است در پایان این نشست از فعالان رسانه ای استان قدردانی به عمل آمد.

دیدگاهتان را بنویسید