برای اولین بار در تاریخ ورزش یزد اتفاق افتاد:

کسب مقام چهارم کشور توسط بانوی بیلیاردباز یزدی

در ادامه افتخارآفرینی های بانوان ورزشکار یزدی حالا نوبت به رشته بیلیارد رسیده است. زهرا تیموری بانوی بیلیارد باز یزدی موفق شد برای اولین بار در تاریخ ورزش یزد به رتبه چهارم مسابقات کشوری دست پیدا کند.


زهرا تیموری ورزشکار یزدی رشته بیلیارد خردادماه امسال موفق شد در مسابقات کشوری بیلیارد کشور به رتبه چهارم دست پیدا کند. به همین بهانه با او گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید: ابتدا خودتان را بیشتر برای مخاطبان معرفی کنید؟ چطور شد که به ورزش بیلیارد روی آوردید؟

زهرا تیموری متولد سال ۱۳۷۸ هستم. مرداد ماه سال ۱۳۹۷ بود که در دوره توجیهی باشگاه بیلیارد آرش به مدیریت برادرم شرکت کردم و وارد این رشته ورزشی شدم. همیشه به بیلیارد علاقه داشتم ولی به دلیل درس و کنکور به این موضوع ورود نکرده بودم اما بعد از کنکور با شرکت در این دوره توجیهی که مدرس آن آقای قشقایی از شیراز بود، آموزش مهارت های لازم برای رشته بیلیارد را آموختم.

روند پیشرفت شما در بیلیارد به چه صورت بود؟

علاقه من با گذشت زمان به بیلیارد بیشتر شد. در همان سال ۱۳۹۷ بعد از ۱۲ سال اولین مسابقات بیلیارد بانوان در یزد برگزار شد. بیلیارد ورزشی است که یادگیری مهارت ها و به طور کلی پیشرفت در آن تا حدودی زمان بر است به همین دلیل تعداد بانوانی که در این سال به بیلیارد روی آورده بودند کم و کمتر شد. این رشته ورزشی به تمرکز و انرژی زیادی لازم دارد. برخی تصور می کنند بیلیارد یک ورزش نیست و بیشتر جنبه تفریحی و بازی دارد در صورتی که اینطور نیست و بازیکن بیلیارد در یک مسابقه چند کیلومتر راه می‌رود و استایل ورزشکار در زمان ضربه و حتی در دست گرفتن توپ نیاز به تمرین و حرکات کششی دارد بنابراین یک ورزش کامل محسوب می شود.

چطور شد که به مربیگری بیلیارد روی آوردید؟

در سال ۹۷ همزمان در یک دوره مربیگری در شیراز هم شرکت کردم. در این دوره با نحوه مربیگری و آموزش بیلیارد آشنا شدم چرا که علاقه زیادی داشتم تا در کنار فعالیت در این رشته ورزشی به عنوان بازیکن، یک مربی هم باشم تا افراد زیادی را به این رشته علاقه مند کنم. همیشه دوست داشتم تعداد خانم های یزدی که بیلیارد بازی می کنند روز به روز بیشتر شود. در چند مسابقه کشوری هم شرکت کردم که رفته رفته مهارتم بیشتر شد بنابراین از تابستان سال ۹۹ کلاس‌های آموزشی برگزار کردم که با استقبال زیادی مواجه شد و توانستیم استعدادیابی خوبی در یزد داشته باشیم و بازیکنان خوب را شناسایی کنیم. همه این‌ها در حالی بود که هر چند ماه یکبار به دلیل کرونا باشگاه های ورزشی در استان تعطیل می شد و کار آموزش را با مشکل مواجه کرده بود اما تلاش زیادی کردیم تا اهداف ترسیم شده محقق شود. حالا استان یزد از نظر اعزام بازیکن به مسابقات کشوری بیلیارد در جایگاه بسیار خوبی قرار گرفته و این در حالی است که تا همین چند سال گذشته هیچ بازیکنی از استان یزد به مسابقات کشوری اعزام نمی‌شد. امروز یزد جزو برترین استان‌هایی در کشور است که تا این اندازه بازیکن فعال بیلیارد دارد.

تا کنون چه افتخاراتی در رشته ورزشی بیلیارد کسب کرده‌اید؟

خوشبختانه در خردادماه ۱۴۰۰ علی رغم این که فقط سه سال بود که بازی بیلیارد را آغاز کرده بودم موفق شدم مقام چهارم مسابقات کشوری را کسب کنم. این آخرین مسابقاتی بود که شرکت کردم و با توجه به اینکه تجربه من نسبت به دیگر بازیکنان حاضر در مسابقات کمتر بود اما جزو اولین هایی هستم که در استان یزد موفق به کسب رتبه در مسابقات کشوری بیلیارد در بخش زنان می شود.

برای رسیدن به رده های بالا، بیلیارد ورزش پرهزینه‌ای محسوب می شود؟

نه اصلاً این طور نیست. اغلب مردم تصور می‌کنند بیلیارد ورزش پر هزینه ای است. اما بسیاری از امکانات بیلیارد در دوره های مقدماتی به صورت رایگان در اختیار ورزشکاران و مخصوصا بانوان قرار می‌گیرد تا بیشتر با این ورزش آشنا شوند. البته از آن جا که وقتی یک خدماتی را رایگان ارائه می کنیم ارزش کار پایین می آید یکسری هزینه ها را برای آموزش در نظر می‌گیریم اما اصلاً اینطور نیست که نیاز باشد علاقمندان به این رشته ورزشی حتماً در همان ابتدای کار میز‌ و لوازم بیلیارد تهیه کنند. همه این لوازم در باشگاه وجود دارد و با یک هزینه بسیار کم می‌توان از آنها استفاده کرد.

علاقه مندان به فعالیت در ورزش بیلیارد باید از چه استعدادها و مهارت‌هایی برخوردار باشند؟ یعنی یک فرد نیاز به چه مهارت های اولیه‌ای دارد که در نهایت به یک بیلیارد باز خوب تبدیل شود؟

بیلیارد جزو آن دسته از ورزش‌هایی است که احتیاج به مهارت خاصی ندارد. مثلاً برای موفقیت در بسکتبال و والیبال قد بلند و برخی دیگر از رشته ها به قدرت بدنی نیاز دارند اما بیلیارد جزو ورزش‌هایی است که احتیاج به هیچ یک از این موارد ندارد. مهمترین موضوع برای موفقیت یک بیلیارد باز داشتن علاقه و پشتکار است. هر فردی با هر نوع مشخصات فیزیکی می‌تواند وارد این رشته شود اما تنها تمرکز ذهن در بیلیارد موضوعی بسیار مهم است و کسی که می تواند ذهن خود را کنترل کند می تواند موفق تر هم باشد. بسیاری از کسانی که قبل از شروع بیلیارد تمرکز خوبی در فعالیت‌های خود نداشتند پس از اینکه به صورت حرفه‌ای بیلیارد را دنبال کردند تمرکز آنها به مرور زمان ارتقا یافته و اکنون می توانند روی مسائل تمرکز بیشتری داشته باشند.

در حال حاضر وضعیت بیلیارد ایران در جهان چطور است؟ کسانی که وارد ورزش بیلیارد می شوند با توجه به نوع آموزش‌ها و سطح بیلیارد در کشور می‌توانند امیدوار باشند که در دنیا هم صاحب مقام شوند؟

بله چرا که نه. در حال حاضر حسین وفایی جزو بازیکنان حرفه‌ای جهان است و در تورهای حرفه‌ای کشور انگلستان و کشورهای اروپایی شرکت می کند و یا امیر سرخوش کاپیتان تیم ملی اسنوکر ایران همین چند وقت اخیر در بازی‌های آسیایی قطر توانست رتبه دوم و سوم مسابقات را کسب کند. بازیکنان زیادی در ایران وجود دارند که موفق هستند اما همانطور که گفتم شرط موفقیت آنها داشتن تمرکز بالا و انجام تمرینات مداوم و پشتکار است.

به نظر شما امروز ورزشکاران می توانند بیلیارد را به صورت حرفه‌ای دنبال کنند و از این طریق یک زندگی را هم اداره کنند؟

بله جوایز مسابقات جهانی همه به دلار است که به پول کشور ما مبلغ قابل توجهی را شامل می‌شود. در مسابقات خارجی شرایط خوبی را برای برنده‌ها در نظر می‌گیرند از طرفی بازیکن وقتی حرفه‌ای شود می‌تواند کلاس‌های آموزشی برگزار کنند. تاسیس باشگاه بیلیارد هم یکی دیگر از مواردی است که فعالان این رشته ورزشی می‌توانند برای کسب درآمد از آن بهره بگیرند.

چه انتظاری از مسئولین استان و به ویژه اداره ورزش و جوانان استان یزد دارید؟

حقیقتاً مسئولان ورزشی و مدیران اداره ورزش و جوانان استان یزد در چند سال گذشته حامیان خوبی برای ورزشکاران بیلیارد بوده اند. از رئیس هیئت بیلیارد استان یزد آقای موسوی زاده که حمایت های زیادی از ما کردند و با اعتمادی که داشتند به عنوان نایب رئیس بانوان هیأت بیلیارد شهرستان یزد منصوب شدم تشکر می کنم. البته ما هم بدون هیچ چشم‌داشتی کار خود را انجام می دهیم همین که مسئولان سد راه بانوان نشدند بزرگترین حمایت است. هرچند که حمایت زیادی هم از بیلیارد بانوان در یزد وجود داشت. انتظار داریم نه تنها در بیلیارد که در همه رشته ها برای بانوان بهای بیشتری قائل شوند و این طور نباشد که همه امکانات را در اختیار آقایان قرار دهند و فقط برای آنها اطلاع رسانی انجام شود و مرکز توجه ها باشند. بانوان در صورتی که به آنها هم توجه شود با روحیه و امید بیشتری به ورزش روی خواهند آورد.

به عنوان سوال آخر بفرمایید با توجه به اینکه در گذشته ذهنیت خوبی در خصوص برخی از باشگاه های بیلیارد که معمولاً در زیر زمین ها واقع شده اند وجود نداشت، در حال حاضر وضعیت باشگاه ها برای حضور بانوان به چه صورت است؟

خوشبختانه در باشگاه ما سانس مجزا برای بانوان در نظر گرفته شده و دختران بیلیارد باز هیچگاه در وضعیت مختلط با آقایان بازی نمی‌کنند. برای اینکه بانوان هم بتوانند به راحتی و تمرکز بالا ورزش کنند سانس‌ها به صورت کاملاً مجزا از هم در نظر گرفته شده است بنابراین خانم ها می توانند در باشگاه حضور پیدا کنند و اصلاً نگران این موضوع نباشند. از سوی دیگر ذهنیت بد دیگری که از گذشته وجود داشته وجود قمار و شرط بندی در باشگاه های بیلیارد است حال اینکه این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و بیلیارد به یک ورزش تمام عیار و مهارتی تبدیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید