مبتکر «نمایشگاه مجازی باما» پیرامون توانمندسازی دانشجویان تشریح کرد:
«کاد پلاس» طرحی برای اشتغال دانشجویان حین تحصیل
بیکاری جوانان خصوصا فارغ التحصیلان دانشگاهی همیشه یکی از مهم ترین دغدغه های خانواده ها بوده است و انطور که آمارها می گویند بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی شغلی متفاوت از رشته تحصیلی خود بر می گزینند. این مشکل که آسیب های اجتماعی متعدد دیگری را نیز در پی دارد می تواند علل متعددی داشته باشد اما یکی از مهم ترین آنها ضعف در توانمندی فرد فارغ التحصیل در حوزه تخصصی اش است و این عدم مهارت و توانمندی از تمایل کارفرمایان برای بکار گیری فارغ التحصیلان دانشگاهی می کاهد زیرا محیط کار واقعی متفاوت از آن چیزی است که در دانشگاه ها به صورت تئوری و یا عملی آموزش داده می شود.
به گزارش بشارت یزد، در این خصوص همه ساله خانواده ها هزینه های زیادی را برای تحصیل و آموزش فرزندانشان صرف می کنند تا بتوانند آینده مناسبی را برای آنان رقم بزنند، اما این سوال همیشه مطرح است، افرادی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند علیرغم تمام هزینه ها و تلاش های انجام شده به جایگاه مورد نظر خود می رسند؟
اکنون شرایط به گونه ای است که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه انتظار ندارد تا کسب و کار پایداری مرتبط با رشته تحصیلی خود داشته باشند و دلیل آن می تواند پایین بودن سطح مهارت های تخصصی و حتی مهارت های نرم در میان دانشجویان باشد که تمایل کارفرمایان برای استخدام فارغ التحصیلان را کاهش داده است.
در این خصوص با «محمد تقی قانعیان» استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد و موسس «نمایشگاه مجازی باما» و اجرا کننده طرح «کادر پلاس» جهت توانمندسازی فارغ التحصیلان دانشگاهی برای جذب در بازار کار به گفتگو نشستیم.
ضرورت اشتغال در حین تحصیل دانشجویان
وی با اشاره به اهمیت مهارت آموزی دانشجویان و فارغ التحصیلان برای ورود به بازار کار اظهار داشت: کارکردن دانشجویان در محیط کار واقعی و مرتبط با رشته تحصیلی دانشجو همزمان با تحصیل در دانشگاه، می تواند قدم مهمی در توانمندسازی وی در زمینه های مختلف باشد. زیرا دانشجو به صورت همزمان می تواند با تحصیل خود، کسب مهارت کند و شرایط را برای یافتن شغل مناسب پس از تکمیل تحصیلات فراهم کند. دانشجویی که در حین تحصیل در دانشگاه، در حیطه رشته خودکار می کند و با چالش های کار در محیط واقعی آشنا می شود، در آینده می تواند وضعیت اشتغال بهتری داشته باشد.
قانعیان درباره اهمیت و ویژگی های مثبت کارکردن دانشجو در محیط واقعی توضیح داد: یکی از مزیت های اصلی این دسته از فعالیت ها، ایجاد حس مشارکت در دانشجویان است که باعث پویایی محیط دانشگاه و افزایش نشاط علمی در دانشجویان می شود و این ارتباط با افزایش مهارت و آشنا شدن دانشجو با مشکلات کار واقعی، پیشرفت دانشجو را در پی دارد. هرچند در حال حاضر دانشجویان در قالب کار دانشجویی در داخل محیط دانشگاه فعالیت می نمایند، اما به منظور تحقق توانمندسازی دانشجویان طرحی جدیدی در نظر گرفته شده تا بتواند سطح مهارت و تجربه دانشجویان در حیطه مرتبط با رشته تحصیلیشان را ارتقا دهد و به بهبود آینده شغلی دانشجویان منجر شود.
وی در تشریح طرح جدید خود با عنوان “طرح کاد پلاس” بیان داشت: سال ها پیش طرحی با عنوان «طرح کاد» در دبیرستان های کشور اجرا می شد. در این طرح دانش آموزان مقطع دبیرستان هفته ای یک روز در یک محیط کار واقعی حضور می یافتند. این طرح منجر می شد تا دانش آموز با محیط کار واقعی و دشواری های کار واقعی آشنا شود. مهارتهای نرم و مهارتهای سخت مرتبط با کار انتخابی را به تدریج فرا بگیرد. با توجه به اینکه در حوزه کسب و کار و کسب تجربه عمیق در محیط کار واقعی مرتبط با رشته تحصیلی، ساختاری بعد از ورود دانشجویان در محیط دانشگاه و شروع دوران دانشجویی تعریف نشده است، لذا «طرح کاد پلاس» با هدف کار دانشجویی در محیط کار واقعی مرتبط با رشته تحصیلی و علاقه دانشجو با حمایت والدین به عنوان طرحی نو برای ابتدای شروع تحصیل دانشجویان در دانشگاه مطرح گردیده است.
قانعیان، درباره پروسه انجام این طرح تصریح کرد: ابتدا جلساتی با حضور دانشجویان و والدین آن ها جهت تبیین ضرورت حمایت والدین برای فعالیت دانشجویان در محیط واقعی مرتبط با رشته تحصیلی آنها، برگزار می شود. زیرا نقش حمایتی والدین در این مرحله بسیار حائز اهمیت است و سپس با کمک والدین محیط کاری مناسب جهت کسب مهارت متناسب با رشته تحصیلی و علاقه مندی دانشجو شناسایی می شود و در ادامه هماهنگی های اولیه با مسئول محیط کسب و کار انتخاب شده با حضور والدین و دانشجو صورت می گیرد و پس از توافق طرفین با رعایت ضوابط قانونی، فعالیت دانشجو در محیط کار مورد علاقه و مرتبط با رشته تحصیلی آغاز شود و همزمان با آن جلسات مشاوره به صورت آنلاین و آفلاین ادامه می یابد. درصورتی که یک دانشجو ۲روز در هفته کلاس نداشته باشد و در محیط واقعی فعالیت نماید، حدود ۲۵ تا ۳۰ روز در هر ترم فرصت مهارت آموزی دارد. در ادامه، برای ترم بعد با توجه به واحدهای درسی و علاقه، دانشجو می تواند پس از انجام هماهنگی های لازم، در یک محیط کار جدید فعالیت نماید.
وی در نهایت خاطرنشان کرد: این طرح توسط تیم “نمایشگاه مجازی باما” وابسته به شرکت «آتی سلامت محیط و کار پویا» و به سرپرستی بنده ارائه شده است. این شرکت با هدف توانمندسازی، مهارت افزایی، افزایش نشاط علمی و کمک به بهبود آینده شغلی دانشجویان از سال ۱۳۹۷ در قالب یک شرکت فناور در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی یزد و تحت حمایت پارک علم و فناوری یزد راه اندازی شده است. در نمایشگاه مجازی باما و با نگاه مسئولیت اجتماعی کمک می کنیم تا دانشجویان از ابتدای تحصیل در دانشگاه از طریق تشکیل پرونده خلاقیت با کاربرد واحدهای درسی خود آشنا شوند، شرکتهای مرتبط با واحدهای درسی خود را بشناسند، با استارت آپ ها و اختراعات مرتبط با رشته تحصیلی دانشگاهی خود آشنا شوند، ایده پردازی کنند، خلاق شوند و خودشان هم برای حل مسائل مرتبط با رشته تحصیلیشان در صنعت و جامعه، ایده هایی داشته باشند.
گفتنی است علاقه مندان می توانند ضمن استفاده از محتوای رایگان سایت نمایشگاه مجازی باما و یا جهت اطلاعات بیشتر و مشاوره با پشتیبانی نمایشگاه مجازی باما (www.bamahse.com) تماس حاصل نماید.
طرح بورسیه شغلی دانشجویان در یزد
در کنار فعالیت های بخش خصوصی یزد همچون «نمایشگاه مجازی باما» برای توانمندسازی فارغ التحصیلان دانشگاهی، دانشگاه یزد نیز امسال برای اولین بار در کشور با همکاری اتاق بازرگانی و واحدهای تولیدی استان طرحی به نام «بورسیه شغلی» را اجرا کرد که در آن متقاضیان ورود به دانشگاه در هنگام انتخاب رشته، می توانند با انتخاب کدهایی خاص ب.رسیه برخی از شرکت های تولیدی استان شوند تا در دوران تحصیل، همزمان مهارت های شغلی خود را در شرکت های مربوطه ارتقا بخشند و سپس به عنوان نیروی کار در آنجا استخدام شوند. قرار است این طرح در آینده در سراسر کشور اجرایی شود.