مدیرعامل هلال احمر استان یزد با تاکید بر تجهیز تیم امداد و نجات:

پرواز بالگردهای روسی و پهپادهای جستجوگر هلال احمر بر فراز ارتفاعات استان

در ۴ ماهه نخست امسال ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش موارد سقوط از کوه و گم شدگی در کوهستان های استان یزد را شاهد بوده ایم. خرید یک بالگرد روسی و مجهز کردن ناوگان امداد و نجات به پهبادهای جستجوگر با هماهنگی دستگاه های حراستی انجام شده است که شنبه هفته آینده رونمایی خواهد شد. همچنین ۳ خودروی نجات برای پایگاه های امداد و نجات استان تهیه شده است که به زودی توزیع می‌شود.


محسن حرازی زاده مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد ظهر دیروز در ادامه سلسله نشست های خبری استانداری برای اطلاع رسانی اقدامات و برنامه های دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف استان در دوران شیوع کرونا در جمع اصحاب رسانه حاضر شد.

بیشتر فعالیت های هلال احمر از طریق نیروهای داوطلبی انجام می‌شود

به گزارش بشارت یزد مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان یزد با بیان اینکه بیشتر فعالیت های هلال احمر از طریق نیروهای داوطلبی انجام می‌شود گفت: امیدواریم در آینده بتوانیم از داوطلبین و اعضای بیشتری استفاده کنیم تا خدمات موثری که در شان مردم یزد است ارائه شود. بلافاصله پس از شروع اپیدمی کرونا در کشور به پشتوانه همین نیروهای داوطلبی ورود کردیم تا جایی که بسیاری از این داوطلبان و اعضا جلوتر از وظایف خود حرکت کردند.

وی از افتتاح و راه اندازی کارگاه های تولید وسایل و تجهیزات مورد نیاز کادر درمان به عنوان یکی از عملکردهای موثر هلال احمر در دوران شیوع کرونا نام برد و خاطرنشان کرد: اجرای طرح ملی غربالگری تب سنجی در مبادی ورودی شهرها با حفظ کرامت انسانی نیز از اقدامات دیگری بود که در راستای اهداف جمعیت هلال احمر انجام شد.

۳۰ درصد بیشتر از ظرفیت تعریف شده به آموزش شهروندان پرداختیم

محسن حرازی زاده با ابراز خرسندی از این که خدمات هلال احمر مورد تایید مسئولان و مردم واقع شده است، گفت: به بحث آموزش شهروندان تاکید و توجه زیادی داشتیم و بر همین اساس نیروها و منابع انسانی توسط دانشگاه علمی کاربردی به صورت مجازی آموزش دیدند. همچنین تهیه تیزرهای اطلاع رسانی به مردم در این راستا انجام شد به طوری که می‌توان گفت ۳۰ درصد بیشتر از ظرفیت تعریف شده به آموزش شهروندان اقدام کردیم.

وی به تشریح اقدامات انجام شده در حوزه جوانان پرداخت و افزود: علاوه بر اجرای طرح غربالگری و تب سنجی بر اساس برنامه های کشوری جوانان هلال احمر در طرح نذر سلامت، کانون های دانشجویی و آمران سلامت حضور چشمگیری داشتند و به آموزش شهروندان در استفاده صحیح از وسایل پزشکی مانند ماسک و دستکش های حفاظتی و نحوه صحیح شستشوی دست‌ها پرداختند. البته جامعه هدف ما در این طرح ها بیشتر شهروندان بی توجه و کم توجه به پروتکل های بهداشتی بود. در حین اجرای این طرح‌ها چندین ماسک نیز توزیع شد.

ایجاد ۸۳ پایگاه سیار و ثابت سلامت در سطح شهرستان های استان

حرازی زاده با اشاره به ایجاد ۸۳ پایگاه سیار و ثابت سلامت در سطح شهرستان های استان توضیح داد: اعضای این پایگاه ها به صورت پیاده و یا با دوچرخه و موتورسیکلت این طرح را اجرا کردند و در مجموع ۱۰ هزار نفر مخاطب این جوانان بودند. طرح مشارکت جوانان و آموزش که در قالب تفاهم نامه‌ای با کمیته امداد امام خمینی اجرا شد نیز از دیگر فعالیت‌های جوانان هلال احمر استان بود که به زنان و روستاییان زیر پوشش خانه هلال احمر آموزش می دادند.

وی ضمن تقدیر از حضور خیرین و نیکوکاران استان در همکاری با هلال احمر توضیح داد: در راستای کمک به نیازمندان اقدام به ایجاد بانک امانات کردیم تا شهروندان خیر تجهیزات پزشکی خود مانند تخت و تشک های مواج، ویلچر، واکر و … خود را به امانت بگذارند تا در صورت نیاز به افراد بی بضاعت کمک شود. در همین راستا همچنان نیازمند همیاری و همکاری شهروندان در بانک‌های امانات هستیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد به توزیع ۱۲ هزار بسته لوازم پزشکی مانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده در بین شهروندان نیازمند اشاره و عنوان کرد: همچنین در روزهای هیاهوی کرونا توانستیم اعتباراتی را از مرکز جذب کنیم تا به بیماران کرونایی تحت درمان مبلغی در حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان پرداخت شود. همچنین در خرداد ماه چندین بسته معیشتی در قالب طرح‌هایی مانند «همای رحمت» بین نیازمندان استان توزیع شد.

تجهیز ناوگان امداد و نجات هلال احمر به بالگرد و پهپادهای جستجوگر

وی با اعلام اینکه در ۴ ماهه نخست امسال ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش موارد سقوط از کوه و گم شدگی در کوهستان های استان را شاهد بوده ایم، گفت: خرید یک بالگرد روسی و مجهز کردن ناوگان امداد و نجات به پهبادهای جستجوگر با هماهنگی دستگاه های حراستی انجام شده است که طی روزهای آینده رونمایی خواهد شد. همچنین ۳ خودروی نجات برای پایگاه های امداد و نجات استان تهیه شده است که به زودی توزیع می‌شود.

محسن حرازی زاده احداث پایگاه های امداد توسط خیرین را یکی از اتفاقات خوب انجام شده در طول روزهای اخیر دانست و گفت: هزینه ساخت پایگاه امداد تنگه چنار و یک پایگاه امداد و نجات دیگر در شهرستان ابرکوه توسط خیرین استان تقبل شد.

وی به تشریح اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر پرداخت و بیان کرد: در این بخش داروی مورد نیاز بیماران استان برای کم‌کردن دغدغه‌های آنها را مدنظر قرار دادیم. هرچند که هلال احمر متولی تامین داروی بیماران نیست واین کار بر عهده معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی است اما با تعامل بسیار خوبی که داشتیم سعی کردیم تا باری از دوش مردم استان برداریم.

احداث خانه های هلال احمر در مناطق دورافتاده روستایی

حرازی زاده با اشاره به راه اندازی خانه های هلال احمر در مناطق روستایی خاطرنشان کرد: با همت مدیرعامل هلال احمر کشور و با توجه به اهمیت برآورده شدن نیازهای فعلی کشور و استان اقدام به ایجاد خانه‌های هلال احمر طی یک ماه اخیر کردیم. به همین منظور طی تفاهم‌نامه‌ای که هلال احمر با اداره امور روستایی استانداری و فرمانداری ها، بخشداری ها و دهیاری های استان منعقد کرد امکانات مقدماتی مورد نیاز برای زمان وقوع حادثه، در اختیار خانه های هلال احمر قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه مرکز جامع توانبخشی در هلال احمر عملیاتی شده است، گفت: مجوزهای لازم برای این مراکز اخذ و کادر مجرب نیز جذب شده است. با مکاتباتی که با ستاد مرکزی در تهران داشتیم تجهیزات و امکانات منحصر به فرد برای این مرکز جامع توانبخشی که در مواردی همچون گفتار درمانی، کاردرمانی و فیزیوتراپی ارائه خدمت می کند در اختیار ما قرار گرفت.

تعامل سازنده هلال احمر با سازمان انتقال خون استان یزد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد در پاسخ به سوال خبرنگار بشارت یزد مبنی بر اینکه «با توجه به شرایط نامناسب ذخیره خون بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان چه تعاملی با سازمان انتقال خون داشته‌اید» توضیح داد: دکتر تقوایی رئیس سازمان انتقال خون استان می توانند تایید کنند که تاکنون تعامل بسیار خوبی بین هلال احمر و این سازمان وجود داشته است و در مواقع ضروری و بحرانی نیروهای داوطلبی هلال احمر به این سازمان مراجعه و گروه های خونی مورد نیاز را اهدا کردند. ضمن اینکه یکی از طرح های اجرا شده توسط هلال احمر طرح اهدای خون بود.

دیدگاهتان را بنویسید