پایان دغدغه یزدیها پیرامون انتخاب مدیری بومی/محمد علی طالبی استاندار یزد شد

صالح مستوفیان/ بالاخره پس از هفته ها انتقاد از اداره استان یزد با سرپرست، هیات دولت در جلسه دیروز خود رای به استانداری محمد علی طالبی داد و معاون سیاسی استانداری یزد در ۵ سال گذشته، چهاردهمین استاندار یزد شد….

صالح مستوفیان/ بالاخره پس از هفته ها انتقاد از اداره استان یزد با سرپرست، هیات دولت در جلسه دیروز خود رای به استانداری محمد علی طالبی داد و معاون سیاسی استانداری یزد در ۵ سال گذشته، چهاردهمین استاندار یزد شد.

با اجرایی شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان در دولت و نهادهای عمومی کشور، محمود زمانی قمی استاندار غیربومی یزد پس از یکسال حضور در رای مدیریت ارشد استان، ابتدای آبان ماه امسال با سمت خود خداحافظی کرد و محمد علی طالبی، معاون سیاسی وی سرپرست استانداری شد. همچون سال گذشته و ابتدای فعالیت دولت دوازدهم بسیاری از چهره های سیاسی و فرهنگی استان همصدا با ۴ نماینده استان در مجلس خواهان انتخاب استانداری بومی بودند و گزینه اصلی اغلب آنها نیز محمد علی طالبی بود. خواسته ای که هیات وزیران دیروز به آن لبیک گفت. همچنین هیات دولت در جلسه اخیر خود علیرضا رزم حسینی، بهرام سرمست و عنایت الله رحیمی را نیز به ترتیب به عنوان استانداران خراسان رضوی، قم و فارس انتخاب کرد.

محمد علی طالبی در شرایطی سکان استانداری یزد را بر عهده می گیرد که کشور درگیر شرایط سخت اقتصادی است و استان یزد در مولفه های توسعه نیازمند تحرک بیشتر و مدیریت منسجم تری است. وضعیت سخت معیشتی مردم و بیکاری در کنار بحران بی آبی مهمترین چالش پیشروی طالبی در استانداری یزد خواهد بود. استان یزد سالهاست درگیر خشکسالی شده و یکی از کم بارش ترین استانهای کشور است و از طرف دیگر بیش از ۲۵ بار تاکنون به خط آب شرب انتقالی به یزد تعرض شده و همه اینها نیاز استان به انتقال آب از منابع پایداری همچون خرسان و یا خلیج فارس را بیش از پیش کرده موضوعی که دولت تاکنون بودجه ای برای آن در نظر نگرفته و نیازمند توجه ویژه استاندار جدید است. آنقدر موضوع تامین آب یزد در کشور فراگیر شده که اولید سوال خبرنگاران ساعتی پس از انتخاب طالبی به عنوان استاندار یزد از او درباره خط انتقالی و تنش آبی یزد و اصفهان بود. جایی که طالبی آب انتقالی از کوهرنگ اصفهان به یزد را ناچیز دانست.

مهاجرت گسترده اتباع بیگانه و کارگران ساده از استانهای محروم به یزد در کنار خروج بسیاری از نخبگان یزدی از این استان نیز چالش دیگر مدیریت ارشد استان است خصوصا اینکه یزدیها و بطور ویژه فارغ التحصیلان مراکز آموزشی و دانشگاهی یزد بالاترین آمار بیکاری در دهه اخیر را دارند و ایجاد بازارهای شغلی جدید در زمینه های اولویت دار استان یعنی فناوری، IT و گردشگری از مهمترین ماموریت های استاندار جدید خواهد بود. ضعف یزد در جذب سرمایه گذاری خارجی در رقابت با سایر استانها نیز از جمله انتقاداتی است که در گذشته به مدیریت استان شده و به نظر می رسد رویکرد مدیران استان در این زمینه باید به کلی تغییر کند و ساز و کار جدید با حضور اهل فن برای این مهم در نظر گرفته شود.

توسعه فرهنگی و ورزشی استان و اینکه یزد را یکی از استانهای کمتر شاد ایران می دانند نیز از اولویتهای مدیریت ارشد استان است که باید ضمن مقابله با تنگ نظری ها فضای پرآرامش و مفرحی در استان ایجاد کند.

کمتر از ۳ سال از عمر دولت تدبیر و امید باقیمانده، سالهایی که با توجه به تحریم همه جانبه کشور و برخی سوء مدیریت ها و ضعف های سیستمی به جا مانده از گذشته، قطعا به سختی برای استاندار جدید یزد همانند تمامی دولت خواهد گذشت و شاید محمد علی طالبی دل شیر داشته که قدم در این موقعیت پرتلاطم گذاشته است. بی شک استاندار جدید بواسطه بومی بودن و نزدیک به ۲۲ سال فعالیت در بدنه استانداری یزد شناخت خوبی از نقاط ضعف و قوت استان دارد و باید از همه ظرفیت ها و نیروهای فعال یزد برای گذر از سالهای سخت پیش رو استفاده کند خصوصا در شرایطی که برخی از رقبای سیاسی دولت بی توجه به منافع ملی همه جانبه دست به تخریب آن می زنند و برای شکست دولت دوازدهم روزشماری می کنند. 

اولین اظهار نظر استاندار جدید یزد در حاشیه نشست دولت:

آبی که از کوهرنگ به یزد می‌آید، ناچیز است

استاندار جدید یزد تاکید کرد: از نمایندگان کشاورزان اصفهان و شورای شهر و استان دعوت می‌‌‌کنیم به یزد بیایند و هر نقطه‌‌‌ای را خواستند را بازدید کنند. حتی یک قطره آب را در کشاورزی استفاده نمی‌‌‌کنیم.

به گزارش ایلنا، محمدعلی طالبی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درخصوص انتقال آب کوهرنگ به یزد گفت: آبی که از استان اصفهان به یزد می‌‌‌‌آید، ناچیز است. این آب برای یزد پاسخگوی آب شرب استان هم نیست. به دنبال منابع پایدارتر هستیم البته طرح‌‌‌هایی هم موجود است

وی در پاسخ به این سوال که آیا از آب کوهرنگ برای مصارف کشاورزی استفاده می‌‌‌شود؟ اظهار داشت: از نمایندگان کشاورزان اصفهان و شورای شهر و استان دعوت می‌‌‌کنیم به یزد بیایند و هر نقطه‌‌‌ای را خواستند را بازدید کنند. حتی یک قطره آب را در کشاورزی استفاده نمی‌‌‌کنیم.

استاندار جدید یزد ادامه داد: سالانه حدود ۵۰ میلون متر مکعب آب استفاده می‌‌‌شود در جایی که تخصیص آب ۱۰۰ میلیون متر مکعب است.

محمدعلی طالبی کیست؟

محمدعلی طالبی که علاقمندی به سیاست او را از مهندس شدن به یک سیاستمدار تبدیل کرد، ۵ سال گذشته را عهده دار حساس ترین معاونت استانداری یزد بوده است. وی که فرزند شهید شهید حاج یدالله طالبی است متولد ۱/۷/۱۳۵۲ است و با علاقه وافری که به سیاست داشت تا سمت معاونت سیاسی امنیتی استاندار یزد ارتقاء یافت و بیش از ۲ ماه نیز سرپرست استانداری یزد بود.

طالبی سال ۱۳۷۰ در رشته مهندسی صنایع دانشگاه یزد پذیرفته شد اما سیاست ورزی باعث شد تا وی بعد از دو ترم تحصیل در رشته مهندسی صنایع را رها کند و در سال ۱۳۷۲ در مقطع کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه تهران پذیرفته شود. طالبی از سال ۱۳۸۴ تحصیلات خود را در مقطع فوق لیسانس علوم سیاسی در دانشگاه اصفهان ادامه داد و در سال ۱۳۸۷ از پایان نامه خود با عنوان "شوراها و مشارکت سیاسی در ایران" دفاع کرد. وی از مهرماه ۱۳۹۰ وارد مقطع دکتری علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی شد و با گذراندن واحدهای درسی و دفاع از پایان نامه تحصیلی خود با موضوع موانع تحقق حکمرانی خوب در فرهنگ سیاسی ایران فارغ التحصیل شد.

طالبی بهمن ۱۳۷۵ فعالیت در مرکز اسناد ریاست جمهوری را آغاز کرد و اسفند ۱۳۷۶ وارد استانداری یزد شد. کارشناس اموراجتماعی، مسئول انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری، رئیس دبیرخانه شورای جوانان استان، بخشدار مرکزی، معاون فرماندار و سرپرست فرمانداری شهرستان خاتم، مشاور معاون سیاسی و امنیتی استاندار در امور شوراها، معاون و سرپرست دفتر امور اجتماعی و انتخابات استانداری و نهایتا معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد مسئولیتهای طالبی در استان یزد بوده است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید