انتقاد رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به حذف میادین شهر یزد به بهانه ترافیک:

پاتوق های شهروندان در یزد به فضای پرسه زنی و دور دور تبدیل شده است!

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد از طرح سازمان نظام مهندسی برای معرفی ساختمان های برتر به عنوان یک رویداد سالیانه خبر داد و اظهار داشت: ساختمان، محصول مولفه های متعدد است که می توان به کیفیت مصالح ساختمان، طراحی، اجرا و بهره برداری از آن اشاره کرد در این راستا برنامه داریم تا معرفی ساختمان های نمونه را به صورت رویدادی هر ساله در دستورکار قرار دهیم.

مجتبی فرهمند لازمه موفقیت این طرح را تشویق سرمایه گذاران، طراحان و مجریان نمونه دانست و افزود: این مهم می تواند با انگیزه بخشی و ایجاد فضای رقابتی در ساخت و سازهای ساختمان های برتر، کیفیت ساخت و ساز را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه جای تاسف است که عمر مفید ساختمان ها در ایران به زیر ۲۵ سال رسیده در حالی که متوسط سن ساختمان ها در کشورهای توسعه یافته بالای ۱۰۰ سال است، ادامه داد: به این نکته باید توجه شود که این سرمایه های ملی است که هر روزه هدر می رود و لازم است اصلاح این مهم در دستورکار نهادهای تصمیم گیر قرار گیرد.

فرهمند، همچنین صنعت ساختمان در کشور را صنعتی غیره بهره ور خواند و بیان کرد: حجم تخلفات ساختمانی در استان یزد وضعیت حادتری دارد و لازم است در این زمینه با همدلی و همکاری دستگاه های متولی اصلاحات جدی صورت گیرد که البته این موضوع در حال تصمیم گیری در بخش های مختلف مربوط به روند ساخت و ساز بوده و امید است ظرف ۳ ماه آینده حامل خبرهای خوبی به نفع مردم، تسهیل روند ساخت و ساز و افزایش کیفیت باشیم.

وی یزد را پایتخت معماری ایران معرفی کرد و با اشاره به ثبت جهانی بافت تاریخی، معماری آن را متاثر از فرهنگ و آداب و رسوم مردمان یزد دانست و افزود: اگر معماری یزد غنی است، به دلیل فرهنگ غنی این استان است و معماری گذشته حاصل باورهای گذشتگان این منطقه است و ادامه یافتن این باورهای زیبای گذشتگان تنها راه حفظ این معماری است زیرا ساختمان ها از منظر هویتی زمانی اصلاح خواهند شد که فرهنگ جامعه اصلاح شود و این مهم زمانبر و چند بعدی است و صرفا اقدامات فنی در این حوزه راهگشا نخواهد بود.

به گفته وی؛ معماری هر شهر عینیت یافته باورهای مردم آن شهر است و اگر معماری امروز شهر آشفته است باید در خصوص وضعیت جامعه و زیر پوست شهر احساس خطر کرد.

فرهمند در ادامه با اشاره به اهمیت معماری سنتی از برگزاری نمایشگاه تخصصی معماری سنتی با کمک شرکت نمایشگاه ها در آینده نزدیک خبر داد.

این مسئول با اشاره به اهمیت ارزان سازی و کاهش قیمت مسکن در کشور، یکی از مولفه های مهم ارزان سازی را سریع سازی عنوان کرد و گفت: برای سریع سازی نیاز به استفاده از فناوری های نوین است هرچند که اکنون به سبب شرایط کشور دستیابی به این فناوری ها دشوار بوده اما امید است با همین فناوری های نسبتا قدیمی در استان بتوان هزینه تمام شده ساخت و ساز را کاهش داد.

فرهمند افزود: در سایت ۱۰ هکتاری پردیس زندگی (طرح نهضت ملی مسکن) رویکرد ارزان سازی و سریع سازی با استفاده فناوری های نوین در حال انجام است و امیدوارم بتوان این پردیس را به الگویی برای کشور تبدیل کرد.

این مسئول کیفیت ساخت و سازها در پرژه نهضت ملی مسکن را قابل قبول عنوان کرد و توضیح داد: تمامی ساخت وسازهایی که در استان ذیل طرح نهضت ملی مسکن درحال انجام است، تحت نظارت جدی و موثر نظام مهندسی است به طوریکه برخی از قسمت های پروژه ها که نیاز به اصلاحیه داشت نیز با نظر نظام مهندسی تغیر پیدا کرد.

فرهمند متذکر شد: تجربه مسکن مهر کشور را به این باور رساند که این پروژه بزرگ ملی باید با نظارت نظام مهندسی ساخته شود.

وی به وضعیت نابسامان ساخت و ساز در یزد تاکید کرد و بیان داشت: در استان یزد بیش از ۵۰ درصد ساخت و سازها بدون پروانه انجام گرفته و بالای ۹۹ درصد ساخت و سازهای با پروانه نیز تخلف ساختمانی دارند و مشمول کمیته ماده ۱۰۰ می شوند این بدان معناست که کمتر از یک درصد از ساخت و سازها در یزد تحت کنترل هستند و این تخلفات تبعات بسیار سنگینی برای آینده استان از جمله تبعات اجتماعی و ناترازی اقتصادی بدنبال خواهد داشت.

فرهمند با اشاره به حادثه ی متروپل و تب جامعه برای آگاهی از وضعیت ایمنی ساختمان های استان یزد، تصریح کرد: در خصوص ساخت و ساز در استان یزد هیچ داده ای وجود ندارد که بتوان مطابق آن وضعیت استان را تشریح کرد و همانطور که گفته شد صرفا یک درصد ساخت و سازها تحت کنترل هستند و به همین دلیل نمی توان درباره ساختمان های ناایمن یزد به طور موثر اظهار نظر کرد.

به گفته وی؛ اصلاح این روند در دستورکارهای مختلف استان ازجمله دستگاه قضا و سایر دستگاه های اجرایی تعریف و در این راستا ستاد پیشگیری از تخلفات ساختمانی نیز در استانداری یزد ایجاد شده است و تاکنون مصوبات بسیار خوبی داشته که اکنون در مراحل نهایی برای اقدام به اجرا قرار دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در ادامه به برخی قوانین نامناسب در راستای بهبود صنعت ساخت و ساز و تخلفات مکرر در آن اشاره و اظهار کرد: در جلسه اخیر با رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح شد که برخی قوانین تدوین شده ممکن است برای برخی از استان ها جریان ایجاد کند اما برخی استان ها را با دشواری مواجه می سازد که یکی از مهم ترین این قوانین؛ دادن اختیار به شهرداری ها در راستای تبدیل حکم تخریب ساختمان ها به جریمه است زیرا با این اقدام هرگونه تخلف ساختمانی تطهیر می شود و تمام تلاشی که در جهت بهبود اوضاع انجام شده بود با این مصوبه بی نتیجه ماند.

وی دیگر مصوبات مشکل ساز را مصوبه بیمه تامین اجتماعی ماده ۵ کارگران ساختمان دانست و گفت: طبق این مصوبه هزینه دریافت پروانه ساخت و ساز ۵۰ تا ۱۰۰ برابر شده است و دیگر نباید انتظار داشت که در استان برای ساختمان های کوچک پروانه ساخت اخذ شود زیرا هزینه بیمه آن ۱۰۰ برابر شده است.

فرهمند در خصوص تبدیل میدان اطلسی به تقاطع نیز بیان داشت: شهرها دو بعد روح و جسم دارند و لازم است به هر دو بعد توجه شود زیرا شهر یک موجود زنده در حال رشد و تغییر است و اگر این تغییرات درک نشود، امکان تعامل با شهر نیز وجود نخواهد داشت.

وی افزود: ممکن است طرح های ترافیکی که در حال حاضر انجام می شود از لحاظ بعد جسمانی شهر طرح های قابل پذیرشی باشند چراکه در این نگاه، شهرها مجموعه از خیابان ها و ساختمان های بدون روح هستند، خودروها حائز اهمیت و رفت و آمد سریع و بدون وقفه به ارزش تبدیل شده است اما برای بعد روح شهر تصمیمات درستی به حساب نمی آیند.

فرهمند، دنیا را در حال حرکت به سمت شهرهای آهسته دانست و گفت: دنیا اکنون در حال حرکت به سمت شهرای آهسته است زیرا در این صورت است که می توان با شهر انس گرفت و یکی از دلایل انس مردم یزد با بافت تاریخی نیز همین سرعت آهسته رفت و آمد در بافت و آشنایی با جزئیات آن است.

وی در ادامه خواستار توجه به بعد روح شهر در طرح های ترافیکی شد و اظهار کرد: در پروژه های ترافیکی باید به پیاده به عنوان یک بعد حرکتی توجه شود، بسیاری از شهرهای صنعتی دنیا این مسیری که اکنون ما در حال طی کردن آن هستیم را طی کرده و اکنون از آن صرف نظر کرده اند برای نمونه شهر لندن در ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۱۵ میدان ترافیکی را به مرکز پیاده تبدیل کرده است ولی ما همچنان درحال تبدیل میدان ها به چهاراه ها هستیم تا خودروها راحت حرکت کنند.

فرهمند در نهایت خاطر نشان کرد: فقر فضاهای تعامل شهری باعث شده پاتوق های شهری به پرسه های شهری تبدیل شود، اینکه اکنون با پدیده ای به نام پرسه های بدون هدف روبه رو هستیم ناشی از همین موضوع است که فضایی برای حضور مردم در شهر فراهم نشده بنابراین طبیعی است که این حضور به حرکت تبدیل شود و مشکلاتی را برای شهر و شهروندان ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید