یزد جهانی شد روحانی متوجه نشد!

جای خالی پیام تبریک رییس جمهور بمناسبت ثبت شهر تاریخی یزد   بشارت یزد: صالح مستوفیان/  ثبت جهانی یزد آنقدر اتفاق بزرگی بود که رییس اجلاس یونسکو پس از آن، روز ثبت جهانی یزد را روزی شگفت انگیز دانست. پس…

جای خالی پیام تبریک رییس جمهور بمناسبت ثبت شهر تاریخی یزد

 

بشارت یزد: صالح مستوفیان/  ثبت جهانی یزد آنقدر اتفاق بزرگی بود که رییس اجلاس یونسکو پس از آن، روز ثبت جهانی یزد را روزی شگفت انگیز دانست. پس از آن بود که سیلی از تبریک ها و تجلیل ها از ثبت جهانی یزد روانه رسانه ها و فضاهای مجازی شد و این خبر به عکس یک اغلب روزنامه های کشور تبدیل گردید اما جای یک تبریک در میان این شادی ملی خالی بود. حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان جهانی شدن را به مردم ایران و یزدی ها تبریک نگفت!

این در حالی است که یزدی ها برای روحانی تاکنون کم نگذاشته اند. چه شخصیت های یزدی مانند سید محمد خاتمی و محمد رضا عارف که هرکدام در رسیدن حسن روحانی به کرسی ریاست جمهوری نقش اساسی ایفا کردند و چه مردم این دیار که در سال ۹۲ قریب به ۷۰ درصد به حسن روحانی رای دادند و یکی از بالاترین استان ها در میزان رای به وی در انتخابات ریاست جمهوری آن سال لقب گرفتند. حمایت مردم یزد از روحانی در ۴ سال دولت نخست وی نیز پابرجا بود بطوریکه در سفر روحانی به یزد، استقبال باشکوهی از وی در میدان امیرچخماق صورت گرفت. هرچند رییس جمهور تنها یک روز را برای سفر به استانی با مشکلات بزرگ اختصاص داد با این وجود به گرمی از وی استقبال شد.

در انتخابات ۹۶ و در هنگامه تخریب ها و اوج گیری انتقادات از عملکرد دولت یازدهم، باز مردم استان یزد بر وفاداری خود به حسن روحانی ثابت قدم ماندند و ضمن استقبال کم نظیر از وی در سفر انتخاباتی اش به یزد در مسجد حظیره، با مشارکت ۹۳ درصدی در انتخابات، بازهم رای ۷۰ درصدی خود به روحانی را تکرار و خود را به عنوان استانی حامی وی در کشور مطرح کردند. موضوع انتشار نیافتن پیام تبریک رییس جمهور بابت ثبت جهانی را خبرنگار بشارت یزد در نشست خبری استاندار یزد مطرح کرد. سید محمد میرمحمدی مشغله روحانی در روزهای تعیین کابینه و شکل گیری دولت دوازدهم را عامل فراموش کردن این پیام دانست و گفت: «باید سازمان میراث فرهنگی کشور این موضوع را با رییس جمهور در میان می گذاشت و شرایطی را فراهم می کرد تا روحانی از اهمیت موضوع مطلع می شد و پیام تبریکی صادر می کرد»!

مشغله رییس جمهور در روزهایی که به مراسم تحلیف نزدیک می شویم و او باید کابینه دوازدهم را به مجلس معرفی کند و همچنین امور کشور را سامان دهد، بر کسی پوشیده نیست. اما حسن روحانی در ماه گذشته روز ملی فرانسه، درگذشت زنده یاد مریم میرزاخانی، روز استقلال ونزوئلا، آزادی موصل، روز ملی بلاروس، درگذشت حاج رضا نیری، روز ملی ماداگاسکار و قهرمانی تیم ملی وزنه برداری جوانان کشور را تبریک یا تسلیت گفته که البته اقدامی بسیار بجا بوده و همگی این موارد از اهمیت بالایی برخوردار است اما ثبت جهانی یزد اتفاقی کمتر از روز ملی ونزوئلا یا آزادی موصل یا روز ملی ماداگاسکار است؟!

اینکه برای اولین بار در تاریخ کشور یک شهر به ثبت جهانی رسیده آنهم وقتی تنها ۵ شهر مهم جهان مانند لندن و پاریس و رم موفق شده بودند که به ثبت جهانی برسند آیا این اتفاق کم اهمیتی است؟ اینکه یزد به دلیل شهر زندگی مسلمت آمیز و صلح و نوع دوستی در جهان شناخته شده برای رییس دولتی که خود منادی صلح و حقوق بشر است، اتفاق کم رنگی است؟

توسعه گردشگری یکی از اولویت های اصلی و بنیادین دولت یازدهم بوده بطوریکه حسن روحانی وعده اشتغال چند میلیونی از طریق رونق صنعت گردشگری در کشور را داده بود و دولت متبوع وی اهتمام ویژه ای به آن تاکنون داشته است. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم یکی از مهمترین دستاوردهای برجام که تاکنون محقق شده، رشد ورود گردشگر به کشور است. حال سوال اساسی این است که چرا رییس دولتی که خود و همکارانش بیشترین تلاش را برای رونق صنعت توریسم و ثبت جهانی یزد داشته اند، حتی یک پیام تبریک توییتری بمناسبت این رخداد مهم منتشر نکرده است؟

آنچه همه کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری بدان اذعان دارند این است که از این پس یزد زیر ذره بین جهان قرار گرفته و باید اقدامات گسترده مراقبتی و زیرساختی برای احیا و نگهداری از بافت تاریخی آن و پذیرایی شایسته از گردشگران صورت گیرد و این منوط به نگاه ویژه همگانی خصوصا دولت است تا با تخصیص اعتبار و توجه ای خاص هزاران کار نکرده در بافت تاریخی یزد را ممکن سازد. در این میان پیام تبریک رییس جمهور می توانست تذکری به همه مسئولین و دست اندرکاران بافت تاریخی یزد باشد که بدانند اهمیت این مجموعه آنچنان است که شخص رییس جمهور هم زین پس متوجه آن خواهد بود. 

یزدی ها در طول تاریخ کمترین وابستگی به دولت ها را داشته اند و امروزه نیز بخش عمده ای از امور این استان همچون صنعت، معدن، کشاورزی و خصوصا گردشگری توسط بخش خصوصی می چرخد. یزدی ها همیشه هوای حسن روحانی را داشته اند؛ هرچند نسبت به سایر استان ها کمتر از مواهب آن برخوردار بوده اند. جهان به احترام تاریخ این شهر ایستاد و کلاه از سر برداشت و مردم این دیار همچنان منتظر پیام روحانی هستند. برای جبران آن فرصت وجود دارد.   

 

دیدگاهتان را بنویسید