یزد به ثبت جهانی می رسد

گردشگری در کنار فن آوری IT پتانسیل های اصلی توسعه استان معرفی شده اند که قرار است اقتصاد یزد را متحول سازند. استان یزد سالهاست که قطب گردشگری کشور شناخته می شود و در روزگاری که شرایط خوب بین المللی…

گردشگری در کنار فن آوری IT پتانسیل های اصلی توسعه استان معرفی شده اند که قرار است اقتصاد یزد را متحول سازند. استان یزد سالهاست که قطب گردشگری کشور شناخته می شود و در روزگاری که شرایط خوب بین المللی کشور بوجود آورده، یزد یکی از اضلاع مثلث گردشگری کشور به جهانیان معرفی شده است


.

پس از سفر موفقیت آمیز راهنمایان گردشگری جهان به یزد، زهر احمدیپور، رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور سفری ۲ دوره به یزد داشت تا ضمن بازدید از مناطق مختلف گردشگری استان و افتتاح چند پروژه در حوزه گردشگری و صنایع دستی شاهد تحولات این میراث فرهنگی یزد در دوره مدیریتی فاطمه دانش یزدی اولین مدیر بانوی میراث فرهنگی یزد باشد که توسط اولین رییس بانوی میراث فرهنگی کشور انتخاب شد

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  یزد را  بزرگترین شهر خشت خام جهان است دانست و بیان کرد: یزد به ثبت جهانی میرسد.

زهر احمدیپور در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان یزد با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیتهای استان یزد، گفت: ایجاد زیرساختهای لازم برای بهرهبرداری از ظرفیتهای جهانی شدن شهر و استان یزد در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: استان یزد یکی از سه ضلع مثلث گردشگری طلایی کشور شامل استانهای فارس، اصفهان و یزد است و با توجه به اینکه این استانها در طول تاریخ تفاوتها و اختلافات فرهنگی جدی با یکدیگر نداشته اند، می توان از موقعیت آنها به بهترین نحو در حوزه گردشگری استفاده کرد.

وی اظهار داشت: یزد همچنین از استانهای نمونه در صنایع دستی نیز به شمار میرود اما باید در سطح کشور نامزدهای بیشتری در زمینه صنایع دستی برای معرفی به حوزه غرب آسیا داشته باشیم.

احمدیپور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یزد نخستین استانی است که پرونده بافت تاریخی آن برای ثبت جهانی ارسال شده است، افزود: این امر نشان از همت والای مسئولان برای قرار گرفتن یزد در جایگاهی واقعی این استان است.

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه عید باستانی نوروز را نیز در پیش داریم، عنوان کرد: نوروز یک جشن ملی است و نباید دولتی شود زیرا مردم خود نسبت به این عید و آیینهای آن عرق دارند و به رغم اینکه ۱۲ کشور با همکاری یکدیگر این مراسم را ثبت جهانی کردند، تنها ایران است که نوروز را به صورت خانوادگی جشن می گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش گردشگری و صنایع دستی در تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: اگر شناخت از استان را برای دیگران نیز فراهم کنیم و از ارزشهای فرهنگی و هنری حفاظت داشته باشیم و از تحریف آن جلوگیری کنیم، میتوانیم با حفظ و معرفی هویت، نسلهای آینده را به پای بندی به آن ملزم کرده و آن را سرمایه بدانیم.

احمدی پور با اشاره به اینکه امروز بخش قابل توجهی از جمعیت جوان کشور به رغم اینکه دارای تاریخ و سبقه طولانی هستیم، احساس بی هویتی می کنند، افزود: باید از مناسبتهای مختلف استفاده کرده و این ریشه های هویتی را تقویت کنیم.

 

استاندار یزد:

نگرانی بابت اثرگذاری فرهنگی گردشگران بر یزدیها بیمورد است

استاندار یزد با اشاره به اینکه نگرانیهایی از تاثیرگذاری گردشگران بر فرهنگ بومی یزد وجود دارد، گفت: معتقدم نباید برخورد انفعالی داشت بلکه باید تلاش کنیم فرهنگ یزد بر گردشگران غلبه کند.

محمد میرمحمدی در نشست ستاد اجرایی خدمات سفر استان یزد اظهار داشت: اغلب برخوردهایی که در زمینه فرهنگی در حوزه گردشگری انجام میشود انفعالی است در حالی که می توان شرایطی را فراهم آورد که تاثیرگذاری فرهنگی گردشگران خارجی را به تاثیرپذیری آنها تبدیل کرد که تاکنون نیز شاهد چنین مواردی بوده ایم.

وی بیان کرد: بنیانهای اعتقادی سست تاثیرپذیری بالا دارند بنابراین باید ابتدا برای تقویت پایههای اعتقادی تلاش کنیم و سپس با معرفی شایسته فرهنگ بومی یزدیها، زمینه تاثیرگذاری این فرهنگ بر گردشگران داخلی و خارجی را فراهم کنیم.

میرمحمدی با اشاره به اینکه گردشگران می توانند سفیران فرهنگی کشور و استان ما باشند، تصریح کرد: متأسفانه از این فرهنگ غفلت شده زیرا اگر رفتار، برنامهها و آیینهای ما به گونه ای باشد که برای آنها سئوال ایجاد کند، رفتن به دنبال پاسخ این سئوالها می تواند تاثیرات شگرفی بر افراد بگذارد.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه برای توسعه زیرساختهای گردشگری در استان یزد بخش خصوصی باید ورودی جدی داشته باشد، عنوان کرد: ظرفیتهای عظیمی در زمینه گردشگری در استان یزد وجود دارد که باید زیرساختهای آن برای توسعه این صنعت فراهم شود.

وی از ساخت ۳ هتل پنج ستاره همچنین ساخت موزه منطقه ای در یزد خبر داد و افزود: این پروژهها با همراهی مسئولان میراث فرهنگی کشور به زودی قابل بهره برداری خواهد بود.

میرمحمدی اظهار امیدواری کرد: در استان یزد نیز بتوان از مواد قانونی که در حوزه گردشگری دیده شده به خوبی استفاده کرد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی یزد خبر داد:

پیشبینی رشد ۴۰درصدی سفرهای نوروزی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: پیشبینی می شود در تعطیلات نوروز ۹۶ آمار سفرها افزایش ۴۰ درصدی داشته باشد.

فاطمه دانش یزدی در نشست ستاد اجرایی خدمات سفر استان یزداظهار داشت: سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار مسافر بیشتر از سال ۹۳ به استان یزد سفر کردند و میزان سفرها با افزایش چشمگیری مواجه بود.

وی با بیان اینکه امسال نیز افزایش ۴۰ درصدی سفرهای نوروزی پیش بینی می شود، عنوان کرد: سال گذشته نیز میزان سفرهای نوروزی افزایش ۲۰ درصدی داشت.

دانش یزدی با اشاره به فراهم آوردن شرایط اسکان در مراکز اقامتی یزد بیان کرد: برای تعطیلات نوروز پیش رو، برای ۳ هزار و ۷۲۰ نفر روز ظرفیت سازی شده که این میزان مربوط به هتلهای استان است.

وی خاطرنشان کرد: در سایر نقاط استان یزد و در دیگر امکانات اقامتی استان در مجموع برای اسکان ۹۷ هزار نفر پیش بینی های لازم انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به برنامه های متعددی که در نوروز ۹۶ برای استان یزد پیش بینی شده است، افزود: یکی از اصلی ترین برنامه ها، موزه اتومبیل های کلاسیک است که در ایام نوروز از این مجموعه رونمایی خواهد شد.

 

پایگاه طبیعتگردی استان یزد افتتاح شد

پایگاه طبیعتگردی استان یزد با حضور معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی در شهر تفت افتتاح شد.

این پایگاه در یکی از بناهای تاریخی متعلق به ادارهکل میراثفرهنگی این استان در شهر تفت و به همت بخش خصوصی راهاندازی شده است.

پایگاه یاد شده به معرفی مسیرهای جاذبههای گردشگری و طبیعتگردی در استان یزد میپردازد و با هماهنگی دفاتر خدماتگردشگری این استان و با استفاده از راهنمایان مجوزدار و آموزشدیده طبیعتگردی، به طبیعتگردان خدمات میدهد.

امکان اقامت برای علاقهمندان به طبیعتگردی از ویژگی های دیگر این پایگاه است که به همین منظور ۶ اتاق پذیرایی در نظر گرفته شده است.

گفتنی است معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در سفر ۲ روزه خود به یزد  همچنین اقامتگاه بومگردی در شهرستان تفت را نیز افتتاح نمود.

دیدگاهتان را بنویسید