رئیس بازرسی کل استان در جلسه اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه:

وضعیت اقتصاد کشور از مشکل فراتر رفته و در حد معضل است/اولویت اول صنعتگران پرداخت بدهی‌‌های بانکی و بیمه‌ای باشد

می‌دانیم که وضعیت کنونی بازار، اقتصاد، صادرات و مواد اولیه تولید از مشکل فراتر رفته و در حد معضل است، هدف اصلی ما هم حمایت از آنهاست ولی واحدهای تولیدی هم باید به حداقل وظایف و تعهدات خود در قبال بانک‌ها، اداره مالیات و تامین اجتماعی عمل کنند. اینکه مطالبات تامین اجتماعی و بانک‌ها پرداخت نشود و در خارج از کشور املاک خریداری شود در شان واحدهای تولیدی نیست و اولویت اول صنعتگران باید پرداخت بدهی بانکی و تامین اجتماعی باشد.

علی اکبر طالبی چاهوکی رئیس کل بازرسی استان یزد در بیست و چهارمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در استان با تقدیر از غلامعلی دهشیری رئیس این ستاد گفت: اشتغال زایی و تولید صنعتگران که در وضعیت اقتصادی کنونی کشور فعالیت می‌کنند و بسیار ارزشمند است و هدف اصلی همه ما حمایت از واحدهای تولیدی است. حتی از واحدهای تولیدی که اشکالاتی هم در کار خودشان بوده هم حمایت خواهیم کرد.

وی وضعیت کنونی بازار، اقتصاد، صادرات و مواد اولیه تولید را از مشکل فراتر و در حد معضل دانست و اظهار داشت: مخصوصاً در این مقطع باید از همه تولید کنندگان حمایت شود و ما هم به این موضوع تعهد داریم و همه ما و روسای بالاتر تکلیف کرده‌اند و هیچ منتی بر صنعتگران نیست. ولی یک بحث وجود دارد و واحدهای تولیدی هم باید به حداقل وظایف و تعهدات خود در قبال بانک ها، اداره مالیات و تامین اجتماعی عمل کنند.

در شأن صنعتگران نیست به جای پرداخت بدهی، در خارج از کشور املاک بخرند

طالبی افزود: واقعیت این است که اگر قرار باشد مطالبات تامین اجتماعی پرداخت نشود و در خارج از کشور سرمایه گذاری شود و یا اقساط وام بانک‌ها پرداخت نشود اما در جای دیگر املاک خریداری شود این در شان واحدهای تولیدی نیست. در اینکه یک واحد تولیدی با ۳۰ سال سابقه این حق را دارد که املاک متعددی داشته باشد شکی وجود ندارد اما این کار باید بعد از پرداخت همه حق و حقوق تامین اجتماعی، مالیات و بانک ها انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه همه مشکلاتی که در این جلسه گفته شد قطعاً باید بررسی شود و جرایم بانکها و تامین اجتماعی هم باید با بخشودگی مواجه شود، یادآور شد: قطعاً در ستاد اقتصاد مقاومتی هم همین موضوع به تصویب خواهد رسید ولی توقع ما این است که علیرغم همه وظایفی که ما برای حمایت از واحدهای تولید داریم آنها هم در راستای انجام وظایف خود مقررات را رعایت کنند. این مقررات حقوق عامه است.

اولویت اول صنعتگران پرداخت بدهی هاست

رئیس بازرسی کل استان یزد با اشاره به اینکه سازمان‌های تامین اجتماعی و مالیات باید حقوق بیمه شدگان و درصدی از بودجه کشور را تامین کنند و بانک ها هم باید تسهیلات مالی را به دیگر متقاضیان هم پرداخت کنند، گفت: توقع من این است که صنعتگرانی که قصد سرمایه‌گذاری‌های خارج از حوزه تولید دارند آنها را در اولویت بعدی بگذارند و اولویت اول که پرداخت بدهی هاست انجام شود.

وی پرداخت بدهی‌های تامین اجتماعی را نسبت به معوقات مالیاتی ارجح دانست و خاطرنشان کرد: اگر بدهی مالیاتی کمی عقب بیفتد اشکالی ندارد ولی تامین اجتماعی یک ارگان حقوق بده است. یعنی این پول ها را از یک طرف دریافت و از طرف دیگر به بیمه شدگان پرداخت می‌کند و اگر یک سال عقب بیفتد قطعاً قابل توجیه نیست. ضمن ارادتی که به همه واحدهای تولیدی داریم تقاضای ما این است که واحدهای تولیدی هم این موارد را در نظر داشته باشند و با این سازمان همراهی کنند.

پرداخت بیمه بیکاری به ۱۰ هزار نفر بیمه شده یزدی فقط در اردیبهشت ماه

مجید درویشی مدیر کل تامین اجتماعی استان یزد با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی یک نهاد غیر دولتی است و از بودجه عمومی استفاده نمی کند، خاطر نشان کرد: ما از محل دریافت حق بیمه خود خدمات ارائه میدهیم. ۷۰ هزار نفر در استان تحت بیمه تامین اجتماعی هستند و در دوران شروع بیماری کرونا در استان فقط در اردیبهشت ماه به ۱۰ هزار نفر از آنها بیمه بیکاری پرداخت کرده‌ایم که اگر قرار باشد تعادل ورودی و خروجی ما به هم بخورد قطعاً به مشکل بر می خوریم و حتی به معضل تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به اقداماتی که سازمان تامین اجتماعی استان یزد برای حل مشکلات صنعتگران استان انجام داده است، تصریح کرد: به دلیل اینکه مدیران این شرکت‌ها اعلام کردند که قصد پرداخت بدهی‌های خود را دارند با وجودی که در دستگاه‌های اجرایی ما تقسیط مجدد بدهی ممنوع اعلام شده است مکاتباتی را با معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی انجام دادیم و از آنها خواستیم تا به دلیل این که متعهد به پرداخت حق بیمه خود هستند مجوز تقسیط مجدد را صادر کنند که این اتفاق افتاد و بدهی آنها در سال گذشته تقسیط شد.

ستاد اقتصاد مقاومتی تصویب کند، مجدداً بدهی صنعتگران را تقسیط می‌کنیم

مدیرکل تامین اجتماعی استان یزد اضافه کرد: متاسفانه در سال جاری هم هیچ قسطی پرداخت نشد اما با همه این ‌ها، به این معنی نیست که ما قصد همکاری و تعامل با صنعتگران استان را نداریم. چنانچه ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در استان مصوب کند مجوز تقسیط را مجددا اخذ خواهیم کرد ولی در تامین اجتماعی این نگاه به وجود آمده است که این کارخانجات خیلی تصمیمی برای پرداخت بدهی خود ندارند. در هر صورت اگر این موضوع را رفع کنند ما هم آماده همکاری با آنها هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید