مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به حوادث و اغتشاشات اخیر:

هنرمندان نباید به دلیل کار کردن هیچگاه تحت فشار قرار گیرند

نشست خبری سی و دومین جشنواره تئاتر استان یزد با حضور مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، رئیس سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری و مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی استان یزد در سالن کنفرانس اداره کل ارشاد اسلامی استان یزد و با حضور اهالی رسانه و خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش بشارت یزد، در ابتدای این دیدار «احسان عابدی» مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه فراخوان سی و دومین جشنواره تئاتر استان یزد از تابستان سال جاری اعلام شد، اظهار داشت: در مرحله ابتدایی برگزاری این رویداد ۱۱ گروه نمایشی آثار خود را جهت شرکت در جشنواره به دبیرخانه ارسال کردند؛ پس از آن و با تشکیل گروه بازبینی، آثار ارسالی توسط این گروه بازدید شد که ۷ اثر از شهرستان یزد، ۲ اثر از شهرستان بافق، ۱ اثر از شهرستان مهریز و ۱ اثر هم از شهرستان میبد توسط این هیئت بازدید شد در نهایت ۸ اثر به عنوان آثار منتخب و شایسته شرکت در بخش رقابت این جشنواره انتخاب و اعلام شدند.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد افزود: متاسفانه در ادامه روند برگزاری این رویداد یک گروه از این ۸ گروه به علت مصدومیت بازیگر نقش اول و یک گروه دیگر نیز به خواست خود از شرکت در این جشنواره صرف نظر کرده و انصراف رسمی خود از شرکت در این رخداد را به مسئولان برگزاری اطلاع دادند و در نتیجه ۶ اثر در این جشنواره به رقابت پرداختند.

عابدی در ادامه زمان برگزاری افتتاحیه این جشنواره را سه شنبه ۸ آذرماه راس ساعت ۱۷:۴۵ و مکان آن را تالار هنر یزد اعلام کرد و گفت: همچنین مراسم اختتامیه این جشنواره نیز در تاریخ ۱۰ آذرماه سال جاری در تالار فرهنگ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد برگزار خواهد شد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با اعلام خبر پذیرفته شدن ۶ اثر در بخش رقابت این جشنواره در خصوص عنوان و نام کارگردان این ۶ اثر نیز گفت: نمایش “بازی بزرگ بازگشت” به کارگردانی ابوالفضل طبایی، “بچه های خاکستری” به کارگردانی محسن جاور، “بازماندگان با مرگ مفس کی­کشند” به کارگردانی مهدی درویشی، “رویای نیمه سوخته” به کارگردانی پاشا بدرود، “علی گندابی” به کارگردانی اصغر بمانی و نمایش “وقتی صدای سوت میاد سرت را بدزد” آثاری است که در بخش رقابت سی و دومین جشنواره تئاتر استانی یزد به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.

وی در  بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری جشنواره ملی تئاتر مقاومت در ماه های اخیر به میزبانی یزد از اهالی هنر و رسانه به جهت بازتاب مطلوب این جشنواره تقدیر و تشکر کرد و همچنین از برگزاری بخش صحنه ای این جشنواره در آینده نزدیک در مشهد خبرداد و خاطر نشان کرد: خوشبختانه در بخش صحنه ای این جشنواره نیز که به زودی و به میزبانی شهر مشهد مقدس برگزار می­شود، دو اثر از یزد در میان آثار بخش رقابت این جشنواره حضور دارند و به زودی به رقابت با دیگر اثار حاضر در این بخش از سایر استان های کشور خواهند پرداخت. لازم به ذکر است یک اثر از ” احمد ندافی” با عنوان “کافه بیروت” و یک اثر از “مجتبی لاله زاری” به نام “شت و شوت” در این جشنواره شرکت خواهند کرد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد همچنین از میزبانی یزد برای جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین بلافاصله پس از جشنواره استانی و میزبانی هفتمین دوره جشنواره ملی تئاتر ایثار توسط شهر اردکان خبرداد که در این جشنواره نیز آثاری از هنرمندان استان یزد حضور داشته و به رقابت خواهند پرداخت.

این مسئول فرهنگی استان یزد با اشاره به شرایط فعلی کشور و رخداد و حوادث تلخی مانند اغتشاشات اخیر و آنچه او فشار به هنرمندان در راستای ممانعت از انجام کار هنری آنها نامید،  مطرح کرد: تعداد معدودی از افراد به صورت برنامه ریزی شده به هنرمندان برای کار کردن در این شرایط فشار وارد کرده و سعی دارند هنرمندان را از کار کردن منصرف کنند؛ اگر این موضوع وارد کردن فشار به هنرمندان در یزد دیده شود به شدت توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از طرق قانونی پیگیری و  با آن برخورد خواهد شد, چرا که این موضوع یک اقدام نا جوانمردانه است و هنرمندان از این طریق باید امرار معاش کنند و این پذیرفته نیست که کسی به هنرمندان بابت اجرای کار هنری فشار وارد کند. ما به عنوان مسئول فرهنگی به این شیوه معترض هستیم و بی شک از هنرمندان از این بابت و در این راستا با عزم جزم حمایت خواهیم کرد و از هنرمندان می خواهیم تحت تاثیر این فشارها اجرا و کار را رها نکنند و اجازه ندهند یک فشار برنامه ریزی شده آنها را از کار باز دارد.

در بخش دیگری از این نشست همچنین «حجت الاسلام و المسلمین مجتبی صداقت» با تبریک و گرامی داشت ایام هفته بسیج به خبرنگاران نسبت به برگزاری مطلوب جشنواره تئاتر استانی یزد ابراز امیدواری و خوش بینی کرد و گفت: این رویدادها به همت انجمن نمایشی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد و سازمان فرهنگی و ورزشی نیز تلاش دارد اتفاقات فاخر هنری و فرهنکی و ورزشی را در حد توان حمایت کند؛ اعتقاد ما این است که محتوا و مفهوم اگر بخواهد به مخاطب انتقال یابد بهترین ابزار آن هنر و هنرمندان هستند و شکر خدا استان یزد نیز در این زمینه پتانسیل و ظرفیت بسیار مطلوب و خوبی دارد.

وی با بیان اینکه به طور خاص تئاتر یزد در حال حاضر بستر مناسبی برای برگزاری رویدادهای مختلف دارد اظهار داشت: دلیل سرمایه گذاری روی این هنر (تئاتر) در استان یزد ظرفیت و بستر مناسبی است که در این زمینه در استان یزد وجود دارد.

وی با بیان اینکه سازمان رویه حمایت را پیش گرفته گفت: اعتقاد داریم هنر و بخصوص تئاتر باعث انتقال بسیاری از مفاهیم و اثرات مثبت به زندگی مردم خواهد بود. در دورانی که عده ای سعی دارند کام مردم را تلخ کنند وظیفه هنرمندان است که کام مردم را شیرین کنند. طبیعتا هنرمندان در این ایام مسئولیت مظاعف دارند و نهادهای مانند سازمان وظیفه حمایت دارند و انشاالله موفق بشویم به خوبی این کار را انجام دهیم.

«احمد ندافی» مدیر عامل انجمن تئاتر استان یزد نیز در این نشست با اشاره به انتقادات و اعتراضات معدود عده ای که نسبت به سرمایه گذاری در تئاتر استان یزد مباحثی را مطرح کنند، گفت: تئاتر در همه جای دنیا توسط دولت ها حمایت می شود و این موضوع مختص به استان یا کشور ما نیست. مسئله مهم این است که اساسا سرمایه گذاری چندان هنگفتی در این زمینه در استان یزد انجام نمی­شود و هزینه ها نسبت به بسیاری دیگر از هنرها بسیار کم تر است و تنها چون تبلیغات تئاتر در استان یزد به صورت پررنگ تر و بهتری انجام می­شود عده ای مدام به این مسئله اعتراض می­کنند.

در بخش دیگری از این دیدار نیز اهالی رسانه و خبرنگاران حاضر در جلسه سوالات و مسائل مربوط به روند برگزاری جشنواره تئاتر استانی یزد را از مسئولان حاضر در نشست مطرح کردند و متقابلا پاسخ های مربوطه از سوی مسئولان و مشخصا «رئیس سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری» به آنها ارائه شد.

در انتهای این نشست نیز مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و رئیس سازمان فرهنگی و ورزشی مشترکا از پوستر سی و دومین جشنواره تئاتر استانی یزد رونمایی کردند.

دیدگاهتان را بنویسید