نگرانی برخی هنرمندان یزد از واگذاری مجتمع فرهنگی امام علی(ع) به شهرداری:

هنرمندان را به خیر این شورا و شهرداری‌ امیدی نیست، مجتمع فرهنگی امام علی را ازشان نگیرید

مدتی است اخباری مبتنی بر احتمال واگذاری مجتمع فرهنگی جنوب شرق (امام علی) که از اموال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد است به شهرداری یزد بنا به درخواست و پیگیری رییس کمسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد، اذهان بخش بزرگی از هنرمندان یزد را درگیر کرده و باعث مطالبه و پیگیری و اعتراض آنها نسبت به این واگذاری احتمالی شده است.

مدیر کل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در گفتگو با بشارت یزد، ضمن تایید این موضوع و درخواست شهرداری یزد برای گرفتن مجتمع امام علی ( ع ) اظهار کرد: تاکنون بنده نسبت به این واگذاری مخالفت کرده ام اما آنها هنوز پیگیر این واگذاری هستند.
احسان عابدی در خصوص این موضوع که آیا فشارهای ممکن از سمت مقامات بالاتر باعث خواهد شد شما موافقت کنید، گفت: موضوع فنی است و باید با رایزنی تعیین تکلیف شود. یک تصمیم گیری احساسی و هیجانی نیست.

شهرداری می خواهد به اداره ارشاد کمک کند

رییس کمسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد نیز در پاسخ به این سوال بیان کرد: اولا رسالت ما در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر پیگیری ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت فعالیتهای مختلف فرهنگی و هنری است. ثانیا از نظر سرانه و زیر ساختی شهر یزد وضع آنچنان مطلوبی ندارد.
سید ناصر حیدری در ادامه گفت: با وجود همه تلاشهایی که صورت گرفته تا فاز دوم مجتمع امام علی علیه السلام به بهره برداری برسد اما هنوز جهت بهره برداری کامل این مکان نیاز به میلیاردها تومان اعتبار است که اداره کل فرهنگ و ارشاد به تنهایی توان هزینه کرد در این خصوص را ندارد.
وی در ادامه با بیان اینکه شهرداری می خواهد کمکی به تکمیل این مجتمع جهت تسریع در بهره برداری انجام دهد، گفت: پیشنهادی دادیم مبنی بر اینکه در قالب‌ یک تفاهم نامه و قرارداد، این مکان در اختیار مجموعه شهرداری قرار بگیرد تا ضمن هزینه کرد لازم و تکمیل بخشهای مختلف این ساختمان، این مجموعه را طی مدتی که در اختیار شهرداری قرار میگیرد در اختیار مجموعه های مختلف فرهنگی و هنری قرار دهند.
رییس کمسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد در خصوص برنامه ریزی و هدف شهرداری از ارائه این پیشنهاد اظهار داشت: هدف و دغدغه اصلی این است که بتوانیم یک پارک فرهنگ، هنر و رسانه را در یزد ایجاد کنیم تا همه انجمن ها و مجموعه های مردمی و فعال در عرصه های مختلف فرهنگی‌ و هنری بتوانند با هم و در کنار هم به فعالیتهای خود بپردازند و حتی بتوانند با هم افزایی از ظرفیتهای همدیگر در راستای اهداف و ماموریتهای خود استفاده کنند. منتهی نحوه واگذاری این مکان به شهرداری و نحوه واگذاری شهرداری به مجموعه ها، موضوع بسیار مهمی است که قرار است در این خصوص طی جلسه ای با حضور مدیران ارشد استانی، تصمیم گیری شود.
این مقام مسئول در پایان گفت: این تصمیم، بهترین تصمیم در خصوص این مکان است و صد درصد به نفع هنرمندان عزیز و گروه های مختلف هنری و فرهنگی است.


اعتراض هنرمندان به این خیرخواهی!

در این خصوص سعید سلمان روغنی، رییس هیات مدیره خانه هنرمندان یزد اظهار کرد: با توجه به عملکرد بسیار ضعیف و گاها دور از شأن هنرمندان و شائبه بی اعتنایی به فعالیت های هنری توسط شهردار که حتی پاسخ نامه دیدار اعضای ه‍یئت مدیره خانه هنرمندان یزد را هم نداده اند و همچنین جلوگیری از اتمام بسیاری از فعالیتهای عمرانی فرهنگی و هنری که در شورای شهر قبلی تصمیم گیری شده بود توسط همین کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد با ریاست جناب سید ناصر حیدری؛ چه امیدی به خیر رساندن به جامعه هنری از این مجموعه شهرداری و شورای شهر می توانیم داشته باشیم؟
سلمان روغنی در ادامه ضمن انتقاد از بدقولی های مداوم شهرداری و شورای شهر فعلی شهرستان یزد نسبت به هنرمندان گروه های مختلف هنری گفت: قرار بود طبق مصوبات شورای اسلامی سابق در بلوار فلسطین برای هنرمندان هنرهای تجسمی یک گالری مجهز و به روز ساخته شود که گودبرداری آنهم انجام شده بود اما همین مجموعه فعلی شهرداری از ساخت آن جلو گیری کردند. در موردی ساختمان تماشاخانه بزرگ یزد توسط مسئولین استان کلنگ زنی شد و سپس گودبرداری آنهم انجام شد، اما از ساخت آن بنا هم که می توانست در رشد تاتر یزد بسیار ثمر بخش باشد همین عزیزان شهرداری فعلی جلوگیری به عمل آوردند.
رییس هیات مدیره خانه هنرمندان یزد در ادامه ضمن اشاره به پروژه های نیمه کار شهرداری بیان کرد: به نظرم بهتر است شهرداری فرهنگسراهای بهمن و خانواده را مرمت و بازسازی کند تا مردم بهتر بتوانند از آنها استفاده کنند.

وی در ادامه در خصوص خانه هایی که در شورای شهر قبلی مرمت شد و کاربری های فعلی اش گفت: همچنین این پرسش از سوی برخی هنرمندان یزدی مطرح شده است که خانه هایی که در شورای قبلی مجوز مرمت آنها صادر شد، در حال حاضر دست چه اشخاصی است و کدام گوشه فعالیتهای فرهنگی و هنری را به خود اختصاص داده اند؟ در این خصوص به عنوان شاهد می توانم به خانه چهار سوقی ها اشاره کنم که با بودجه فرهنگی و مصوب شورای شهر سابق تحت عنوان خانه هنرمندان یزد مرمت شد اما مدتهاست “خانه هنرمندان یزد” را با بدقولی بدون خانه و مکان گذاشته اند! آیا خانه چهار سوقی ها اکنون دست چه اشخاصی است و چه کار بری ای دارد؟ آیا به خانه هنرمندان تبدیل شد؟
این فیلم ساز یزدی در ادامه گفت: حال با توجه به این واقعیات و در نگاهی کلی با توجه به عملکرد ضعیف شهرداری و شورای اسلامی فعلی شهر یزد در حمایت از هنرمندان؛ چگونه می توان به قول‌های آنها پس از تصرف مجتمع امام علی اطمینان داشت؟
وی در پایان ضمن تقدیر از ایستادگی و مقاومت مدیر کل ارشاد اسلامی یزد در مقابل این خواسته شهرداری یزد گفت: از مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد درخواست داریم با احترام به هنرمندان از واگذاری مجتمع فرهنگی امام علی (ع) به شهرداری و کوتاه آمدن جلو این خواسته ناحق جدا همانطور که تا کنون ایستاده اند در آینده هم بایستند.

دیدگاهتان را بنویسید