بازخوانی بزرگترین پرونده انضباطی فوتبال ایران؛

باز هم پای شهیدقندی یزد در میان است

اتهام تبانی تیم شهید قندی یزد در لیگ ۲ و محرومیتش به همراه ۶ تیم دیگر این روزها به تیتر اول رسانه های ورزشی کشور تبدیل شده است. اما ۱۶ سال پیش هم ماجرای جنجالی بازی شهید قندی و راه آهن در لیگ یک اتفاق افتاده بود که به بزرگترین پرونده انضباطی تاریخ فوتبال ایران مشهور شد.


به گزارش یزدانه، برتری ۶ گله راه آهن در مقابل شهیدقندی از پیش صعود کرده و متعاقبا راهیابی به لیگ برتر ششم در خرداد ماه ۱۳۸۴ یک روز خاص برای فوتبال ایران لقب گرفت. شاید کسی تصور نمی کرد برگزاری دیدار راه آهن تهران و شهید قندی یزد در هفته پایانی لیگ دسته اول چندان اهمیت ویژه ای داشته باشد اما اتفاقات آن مسابقه و رای دیوان عدالت اداری درباره آن با گذشت سال ها هنوز از ذهن فوتبال دوستان پاک نشده است.

در این بازی جنجالی، راه آهن با هدایت فیروز کریمی مقابل شهید قندی یزد قرار گرفت که صعودش از قبل مسجل شده بود. شهید قندی با هدایت احد شیخ لاری قبل از بازی با راه آهن مقابل همه تیم ها عملکرد فوق العاده ای داشت و شاید به همین خاطر بود که کسی باور نمی کرد در پایان بازی ۶ گل از راه آهن دریافت کند! ؟

از سوی دیگر نفت آبادان در خانه مقابل پیام مشهد قرار گرفت. سه هزار تماشاگر آبادانی حاضر در ورزشگاه تختی آبادان در بازی که تیمشان باید برای صعود به لیگ برتر دو گل بیشتر از راه آهن به ثمر برساند، گوششان به اخبار بازی راه آهن با قندی بود اما دو گل زودهنگام راه آهن به شهیدقندی تقریبا آنها را مایوس کرد. راه آهن در نهایت ۶ بر یک بازی را به سود خود به پایان برد و برتری ۳ بر صفر نفت آبادان هم سودی برای این تیم نداشت تا شاگردان فیروز کریمی به لیگ برتر صعود کنند.

قصه اما از این جا به بعد آغاز شد. شائبه تبانی باشگاه صنعت نفت آبادان هرگز زیر بار این نمی رفت که تیم صدرنشین و قهرمان لیگ یک در روز آخر آنقدر بد باشد که ۶ گل دریافت کند. مصاحبه ها آغاز شد و شائبه تبانی مطرح شد. نفتی ها سخت پیگیر بودند تا هرطور شده ماجرا را تا انتها دنبال کنند. نامه نگاری های لازم با کمیته انضباطی انجام شد و نفت رسما شکایت خود را مطرح کرد. فیروز کریمی سرمربی راه آهن هم در مصاحبه های خود از حق تیمش دفاع می کرد و راه آهن را لیگ برتری می دانست. مسئولان نفت تیم شهید قندی را نیز وارد بازی کردند و حتی اعتقاد داشتند نباید بازی های قندی و راه آهن در لیگ برتر برگزار شد. رای کمیته انضباطی اما کاملا به ضرر نفت بود؛ فدراسیون زیر بار تبانی نرفت و بر اساس همان رای بود که بازی های دو تیم در لیگ برتر انجام شد.

در نهایت نفتی ها به موضوع دیگری اشاره کردند. احمد مقدس پور، بازیکن تیم راه آهن که در جریان برتری مقابل شهید قندی یزد یک گل هم زده بود، مورد شکایت بعدی نفت آبادان بود. نفتی ها با اسناد خود اثبات کردند که این بازیکن محروم بوده و نمی توانسته برای راه آهن به میدان برود که اتفاقا کمیته انضباطی رای به محرومیت دو ساله مقدس پور و بازی تکراری در تبریز داد که نفت آبادان به تبریز نرفت و راه آهن مجوز صعود به لیگ برتر را به دست آورد.

شکایت به دیوان عدالت اداری مسئولان نفت اما بی خیال ماجرا نمی شدند و تصمیم گرفتند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند. ناصر گودرزی، مدیرعامل وقت باشگاه صنعت نفت آبادان با وجود زیر بار نرفتن کمیته انضباطی در مورد وجود شائبه در بازی راه آهن و شهید قندی، سختگیرانه پیگیر ماجرا بود.

او پرونده شکایت را با همه مستندات به دیوان عدالت اداری کشاند و منتظر حکم این دیوان ماند. در حالی که رقابت های لیگ برتر در آن سال شروع شده و راه آهن هم در این لیگ مشغول به بازی بود ناگهان خبری شوکه کننده در فوتبال ایران مثل بمب صدا کرد؛ نفت آبادان لیگ برتری شد!

دیوان عدالت اداری شهریورماه ۸۴ حکم خود را صادر کرد که بر اساس آن تیم راه آهن را متخلف دانست اما با توجه به اینکه برنامه ریزی مسابقات لیگ برتر انجام شده و نمی شد بازی های قبلی راه آهن و شهید قندی را در نظر نگرفت، فدراسیون تدبیر دیگری کرد؛ راهکاری که از ۱۸ تیمی شدن لیگ برتر و بالا آمدن صنعت نفت آبادان حکایت داشت.
از پرونده دیدار شهید قندی و راه‌آهن و حواشی آن در لیگ آزادگان فصل ۸۴_۸۳ به عنوان بزرگترین پرونده انضباطی تاریخ فوتبال ایران یاد می کنند.

در این بازی جنجالی «حمید نشاط‌جو» دروازه بان سرشناس آن زمان شهیدقندی به هیچ توپی نه نگفت. جالب دقایق گلزنی راه آهن بود که به مجرد زدن گل در آبادان راه اهن ۲ گل در تهران می‌زد. آنهم به تیمی که در تمام طول فصل تنها ۱۵ گل دریافت کرده بود به یکباره در یک دیدار ۶ گل خورد تا شائبه بزرگترین تبانی تاریخ فوتبال ایران قوت بگیرد.

هرچند که اتهام تبانی در این بازی هیچگاه به اثبات نرسید اما مصاحبه بازیکنان و مربیان تیم ها در نوع خود جالب توجه بود.

احد شیخ لاری: این شکست تلخ‌ترین شکست دوران مربیگریم بود

سرمربی تیم فوتبال شهیدقندی یزد پس از شکست عجیب تیمش برابر راه‌آهن گفت: متأسفانه سؤال‌های زیادی در ذهنم ایجاد شد و این شکست تلخ‌ترین شکست دوران مربیگری‌ام بود. متعجبم که چرا بازیکنان من اینقدر ضعیف کار کردند. گل دوم راه‌آهن شیرازه تیم را از هم پاشید. هرچند که قهرمان شدیم اما از این شکست به شدت ناراحت هستم؛ چرا که طی این ۳۲ بازی که در لیگ دسته اول انجام دادیم، این چنین شکستی را به یاد نمی‌آوریم. در طول هفته بازیکنان با جدیت و انگیزه بالایی تمرین کردند اما دلیل این بی انگیزگی در بازی را به هیچ وجه متوجه نمی‌شوم. این شکست برای من قانع کننده نیست و اگر از تیم جدا شوم با خاطره بد این تیم را ترک کرده‌ام.

بازیکنان شهید قندی بی‌انگیزه بودند با شیخ لاری هیچ تماسی نداشته‌ام

فیروز کریمی سرمربی وقت تیم فوتبال راه‌آهن پس از پیروزی عجیب تیمش برابر تیم شهید قندی با بوسیدن قرآن گفت: قسم می‌خورم که هیچ صحبتی درباره تبانی در میان نبوده است.
از تیم شهید قندی سزد و پیام ارتباطات که بازی جوانمردانه‌ای را برابر ما و صنعت نفت انجام دادند تشکر می‌کنم. هر دو تیم بازی جوانمردانه و خوبی را انجام دادند. قصد انکار قدرت تیم قندی را ندارم؛ اما بازیکنان من با بازی بسیار خوب خود نشان دادند که استحقاق پیروزی و صعود به لیگ برتر را داشتند. شیخ لاری دوست من است، اما چه قبل از بازی و طی هفته اخیر برای ایجاد نشدن سوء تفاهمی با او هیچ تماسی نگرفته‌ام. اما چه بخواهیم چه نخواهیم به بازیکنان این تیم به دلیل قطعی شدن صعودشان انگیزه لازم را نداشتند.

شهید قندی به راه آهن راه داد و زد و بند کرد

رضا صاحبی کاپیتان پیام مشهد که در مقابل صنعت نفت آبادان بازی کرده بود هم در خصوص دیدار شهید قندی و راه آهن گفت: یقین دارم تیم شهید قندی شرایط صعود راه آهن را فراهم کرد. چطور می شود بازیکنی که به علت پارگی رباط سلیبی شش ماه از میادین فوتبال دور بوده است در این دیدار به عنوان بازیکن ثابت شهید قندی به میدان برود؟ چطور می شود که دروازه بان این تیم پس ازخوردن دو گل تعویض می شود؟ چطور می شود که این دو بازی باید با ۱۵ دقیقه تاخیر و اتفاقا خیلی هماهنگ شده آغاز شود؟ چطورمی شود که دروازبان تیم راه آهن باید پس از اطلاع مربیانش روی زمین بیفتد و به خاطر درگیری که در آبادان بوجود آمده او هم همان زمان را وقت تلف کند؟
شما لیست بازیکنان اصلی شهید قندی در دیدارهای قبلی را با این دیدار مقایسه بکنید تا متوجه شوید چه تغییراتی دراین مورد وجود داشته و چه بازیکنانی به میدان آمده اند. ما هم می توانستیم به تیم صنعت نفت راه بدهیم اما شرافتمان این اجازه را نداد چرا که این بازی تاثیری برای تیم ما نداشت. به نظر من حتی خوشبینانه ترین آدم هم نمی توانست پیش بینی کند که راه آهن با این نتیجه به پایان برسد. من می خواهم از آقای شیخ لاری بپرسم شما که در برنامه های تلویزیونی اعلام کردید می خواهید از شخصیت قهرمانی شهید قندی دفاع کنید اینطور می خواستید دفاع کنید؟ شعارهایی که قبلا می دادند بعد از بازی رنگ باخت و همه متوجه شدند که اینها زد و بند کردند و حق صنعت نفت را ضایع کردند.

تکرار تاریخ برای شهید قندی پس از ۱۶ سال

حالا و پس ۱۶ سال گزارشات واصله در خصوص تبانی منجر به صدور دستور موقت مورخ ۲۹ تیر ماه سال ۱۴۰۰ رئیس کمیته اخلاق شد.
برهمین اساس علاوه بر تعلیق کلیه مسابقات لیگ دسته دوم، تیم‌های شاهین بندرعامری، شهید قندی یزد، سردار بوکان، شهرداری ماهشهر، پاس همدان و میلاد مهر تهران و مدیران عامل و سرپرستان و مربیان تیم‌های مذکور از کلیه فعالیت‌های فوتبالی محروم هستند و برای ادای توضیحات به کمیته اخلاق دعوت شدند. در پی این دستور و به دنبال تعلیق لیگ دسته دو، فدراسیون با ارسال دعوتنامه های جداگانه نمایندگان تیم های محروم را فراخواند.

گفتنی است، ۲۲ نفر در رابطه با این موضوع در زمان مقرر در کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال حاضر خواهند بود.

در هفته پایانی لیگ دو در گروه ب تیم سردار بوکان با ۱۰ گل در برابرتیم شهید قندی یزد شکست خورد؛ شهرداری ماهشهر در همدان ۶ گل به تیم پاس زد و شاهین بندرعامری هم با ۵ گل میلاد مهر تهران را شکست داد که این نتایج موجب صعود تیم شهید قندی یزد به بازی پلی آف شد. برخی از بازی ها در هفته های ماقبل پایانی هم مشکوک است که می توان به شکست ۷ بر صفر سردار بوکان در برابر تیم شاهین بندرعامری اشاره کرد. با این دستور بازی ویستا توربین و شهید قندی یزد در مرحله پلی آف نیز تعلیق شده است.

دیدگاهتان را بنویسید