داریوش پور سراجیان سرپرست موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی امام جواد(ع) یزد:

ارتقاء به دانشگاه هدف اصلی موسسه آموزشی امام جواد یزد

اولین مورد اقدامات لازم برای رسیدن به مهارت های مورد نیاز دانش آموختگان و ارتقا موسسه به دانشگاه و تکمیل زیرساخت‌هاست و پایدارسازی موسسه در افق برنامه‌ها به عنوان دومین چالش پیش روی موسسه آموزش عالی امام جواد است.


نشست خبری داریوش پور سراجیان سرپرست موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی امام جواد(ع) یزد صبح چهارشنبه ۲۲ مرداد در قالب سامانه آنلاین خانه مطبوعات در استان های استان یزد برگزار شد و گزارشی از اقدامات و برنامه های این موسسه آموزشی به اطلاع اصحاب رسانه رسید.

حدود ۵ هزار فارغ التحصیل آموزش عالی از موسسه آموزشی امام جواد یزد

به گزارش بشارت یزد سرپرست موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی امام جواد یزد تعداد رشته تحصیلی این موسسه را ۵۲ رشته در ۵ مقطع تحصیلی اعلام کرد و گفت: این مرکز در حال حاضر دارای ۱۵۰۰ نفر دانشجوست که ۵۲ درصد از آنها زن و ۴۸ درصد مرد هستند و در مجموع ۴ هزار و ۶۵۰ فارغ التحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی داشته است.

وی با بیان اینکه سیاست موسسه امام جواد از ابتدا بر این بوده است تا مجموعه فارغ التحصیلان علاوه بر دانش تئوریک و کسب علم و دانش در حد استانداردهای مطلوب، مهارت کافی برای جذب شدن در محیط های کاری را هم داشته باشند اظهار داشت: با توجه به ارتباطاتی که با حوزه فناوری وجود داشته، سیاست دانشگاه بر این بوده است تا الگویی از یک دانشگاه نسل سوم و کارآفرین باشد و هم حدالامکان برای رساندن خود به استانداردهای آموزشی در حین حفظ پایداری اقتصادی موسسه تلاش کند.

ارتقاء موسسه به دانشگاه، تکمیل زیرساخت‌ها هدف اصلی موسسه امام جواد

داریوش پور سراجیان با تشریح دو محور اساسی به عنوان برنامه‌ها و چالش‌های موسسه آموزش عالی امام جواد یزد گفت: اولین مورد اقدامات لازم برای رسیدن به مهارت های مورد نیاز دانش آموختگان و ارتقا موسسه به دانشگاه و تکمیل زیرساخت‌هاست و پایدارسازی موسسه در افق برنامه‌ها به عنوان دومین چالش پیش روی موسسه آموزش عالی امام جواد است.

وی با اعلام اینکه موسسه امام جواد جزو ۸ موسسه در بین ۲۹۰ موسسه آموزش عالی غیردولتی کشور است که موفق به دریافت مجوز اجرای برنامه ارتقای توانمندیهای کارآفرینانه دانشجویان و ارتقاء توان اشتغالزایی ویژه دانشجویان در دوران کارشناسی شده است، گفت: این موفقیت به واسطه فعالیت‌هایی که موسسه در حوزه کارآفرینی داشته اتفاق افتاده و فرصت بسیار خوبی است تا امکان بازنگری و تکمیل آموزش ها را داشته باشیم.

۸۰ درصد از فارغ التحصیلان موسسه جذب بازار کار می شوند

پور سراجیان با بیان اینکه ۸۰ درصد از فارغ التحصیلان موسسه آموزش عالی امام جواد در رشته های تخصصی جذب بازار کار می شوند گفت: دانشجویان به واسطه همان دوره های ویژه مهارتی که در دوره تحصیلی داشته اند می توانند موقعیت شغلی مناسب خود را به دست بیاورند.

وی با اشاره به اتخاذ سیاست کلی‌ بومی‌گزینی دانشجو توسط وزارت علوم و فناوری کشور گفت: مسئولان این وزارتخانه توسعه آموزش عالی را به نوعی برنامه ریزی کرده اند که کمتر نیاز به جابجایی و مهاجرت دانشجویان باشد اما اگر قرار است استان یزد قطب آموزش عالی باشد حتماً مهاجرت دانشجو به عنوان نیروی انسانی نخبه یک فرصت خواهد بود که باید محترم شمرده شود.

بیش از ۸۰ درصد از دانشجویان موسسه آموزش عالی امام جواد بومی هستند

سرپرست موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی امام جواد(ع) یزد بیش از ۸۰ درصد از دانشجویان موسسه آموزش عالی امام جواد را بومی دانست و افزود: مخصوصاً در سطح کارشناسی و پایین تر این اتفاق بیشتر دیده می شود و مابقی با توجه به ظرفیت هایی که وجود دارد از دانشجویان غیر بومی هستند.

وی در خصوص ارتباط موسسه آموزش امام جواد با حوزه صنعت توضیح داد: خوشبختانه از ابتدای شکل گیری این موسسه ارتباط نزدیکی با پارک علم و فناوری، اتاق بازرگانی، خانه صمت و پردیس علم و فناوری و سایر عناصر مرتبط برقرار شده است. به طور کلی ارتباط ما با صنعت برقرار است و بخش قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان ما به واسطه همین ارتباطات جذب کار شدند.

وی اضافه کرد: نیروهایی تربیت خواهیم کرد که از نظر آموزشی با کیفیت باشند و نیاز به آموزش مجدد بعد از اشتغال نداشته باشند و حدالامکان مهارت و توانمندی های مدیریتی، رفتاری، اجتماعی و تخصصی را داشته باشند تا فرآیند جهش تولید که به عنوان شعار سال قرار گرفته است سرعت بیشتری به خود بگیرد.

اغلب ۲۲۰ عضو هیئت علمی موسسه امام جواد بومی هستند

داریوش پور سراجیان در خصوص نحوه جذب اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه امام جواد بیان کرد: فرایند جذب هیات علمی این موسسه متناسب با سیاست ها و آیین نامه های وزارت علوم است و در این راستا با دانشگاه یزد به عنوان مادر دانشگاه های وزارت علوم در استان تعامل بسیار خوبی داریم. اغلب ۲۲۰ عضو هیئت علمی ما بومی هستند که البته فرصت استفاده از اساتید خارج از استان به ویژه یزدی های تمام دنیا و مقیم شهرهای دیگر کشور را با توجه فرصت آموزش از راه دور از دست نخواهیم داد

وی جذاب ترین و پر تقاضا ترین رشته دانشگاه امام جواد را رشته‌های طیف هنر عنوان کرد و گفت: به دلیل تنوع رشته ها نمی توان گفت کدام یک از آنها جذاب تر هستند اما ترکیبی را که ما انتخاب کرده ایم با توجه به نیازهای بازار بوده است اما از رشته های حوزه هنر که در دانشکده هنر و معماری ما ارائه می شود استقبال بیشتری از آن می شود.

دانشگاه امام جواد به واسطه عملکردی که در گذشته داشته ادغام یا منحل نمی‌شود

پور سراجیان در پاسخ به سوال بشارت یزد مبنی بر اینکه «آیا موسسه امام جواد مشمول مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یعنی اذغام و تحمیع با موسسات آموزش عالی دیگر نمی‌شود» گفت: در گذشته به دلایل مختلف توسعه های بی رویه‌ای در بحث گسترش آموزشگاه ها چه قانونی و چه غیر قانونی انجام شده بود و بر خلاف اساسنامه وارد حوزه‌هایی که نباید شدند و این موضوع یک نابسامانی را ایجاد کرده بود.

وی ادامه داد: این نابسامانی ها با پیگیری وزارتخانه و حوزه ارزیابی و نظارت آموزش عالی در قالب ادغام و تجمیع در حال اصلاح است و برخی از واحدهای آموزشی دولتی و غیر دولتی که نباید توسعه پیدا می‌کردند و یا کیفیت عملکرد نداشتند منحل و یا تجمیع می‌شوند اما خوشبختانه دانشگاه امام جواد به واسطه عملکردی که در گذشته داشته است جز موسساتی است که پایدار مانده و حتی در آستانه ارتقاء و تغییر وضعیت هستیم و ارتقائ موسسه به دانشگاه در سال جاری و یا سال آینده اتفاق خواهد افتاد.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد موسسه امام جواد ماهیانه ۶۲۵ هزار تومان است

سرپرست موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی امام جواد(ع) یزد در خصوص هزینه ها و شهریه های موسسه آموزش عالی امام جواد یزد توضیح داد: نکته قابل توجه این است که در شکل کلی آموزش عالی غیر دولتی چیزی در حدود یک هشتم سرانه بخش دولتی برای جامعه هزینه ایجاد میکند یعنی هزینه که دولت برای آموزش دانشگاه های دولتی می پردازد ۸ برابر شهریه است که یک دانشجو در یک دانشگاه غیر دولتی می پردازد.

وی افزود: هزینه ای که برای ما به عنوان شهریه تعیین می شود عددی است در حدود هزینه تحصیل شبانه در دانشگاه دولتی و تقریباً بین یک سوم تا یک چهارم شهریه های آموزش متوسطه در دبیرستان های غیر دولتی در یزد است که اگر مراکز غیرانتفاعی مشهور کشور مقایسه کنیم به یک دهم و یک بیستم هم می‌رسد. شهریه این دانشگاه به طور متوسط برای مقطع کارشناسی ارشد ماهیانه ۶۲۵ هزار تومان است.

نظرات (1)

  • Avatar

    کوثر

    |

    سلام و خسته نباشید ببخشید امسال برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد ورودی بهمن ماه تکمیل ظرفیت خواهیدداشت؟

دیدگاهتان را بنویسید