شهردار یزد ضمن اعلام خبر معرفی یزد به عنوان دوازدهمین شهر دوستدار کودک در کشور مطرح کرد:

نیازهای همه کودکان شهر را فارغ از نژاد و قومیتش فراهم می‌کنیم

ما باید برای کودکان اتباع که در شهر ما زندگی می کنند هم برنامه داشته باشیم. تبعیض قومیتی جزو اهداف ما نیست و برنامه مورد نیاز هر کودکی را فارغ از جنسیت و قومیت او فراهم می‌کنیم چرا که همین کودک در همین شهر و محیط رشد می کند و اگر ما به او رسیدگی نکنیم باعث بروز مشکلات عدیده اجتماعی در آینده خواهد شد.

نشست خبری جمال الدین عزیزی بندرآبادی شهردار یزد به مناسبت معرفی شهر یزد به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک صبح یکشنبه دوم شهریور ماه در قالب سامانه آنلاین خانه مطبوعات و رسانه‌های استان برگزار شد و اهداف و برنامه‌های شهرداری در این زمینه به اطلاع اصحاب رسانه رسید.

یزد یکی از ۱۲ شهر «دوستدار کودک» در کشور

جمال الدین عزیزی بندرآبادی با بیان این که یزد یکی از ۱۲ شهری است که از سوی وزارت کشور به عنوان شهر دوستدار کودک معرفی شده، اظهار داشت: این اقدام در راستای فعالیت های نزدیک به ۱.۵ سال اخیر معاونت شهرسازی و معماری شهرداری بود که از اواخر سال ۹۷ پایه ریزی و انجام شد و در نهایت گزارش این اقدامات باعث گردید یزد به عنوان شهر دوستدار کودک شناخته شود

پیش بینی ۲۴ پروژه مختلف برای برطرف کردن نیازهای کودکان در شهر

وی ادامه داد: برای انجام این رسالت برنامه‌های مختلفی ارائه و پیش‌بینی کردیم. این برنامه‌ها که در فصل های مختلف شامل ۲۴ پروژه کوچک و بزرگ با همکاری افراد مستقل و مشارکت های سایر سازمان ها و دستگاه ها اجرا خواهد شد عمدتاً در زمینه زیرساخت هایی است که به آن نیاز داریم تا کمبودها و نیازهای شهر را شناسایی و در آینده مراحل اجرای آن را طی کنیم.

شهردار یزد با اشاره به اهمیت کسب عنوان شهر دوستدار کودک گفت: در مقطع فعلی وقتی اهمیت این موضوع بیشتر می‌شود که بدانیم اخیرا یزد از سوی ستاد مناسب سازی کشور به عنوان پایلوت شهرهای دسترس پذیر هم شناخته شده است. با وجود اینکه دسترس پذیری یزد بر مبنای گزارش های مربوط به مناسب سازی حضور معلولین در شهر حاصل شد ولی بخشی از این دسترس‌پذیری مربوط به آماده سازی فضای شهری برای حضور کودکان در فضاهای مختلف شهر و همچنین بهره‌مندی آنان از خدمات موجود در شهر بوده است.

رسانه‌ها پایشگر شهرداری در تحقق شهر دوستدار کودک هستند

وی به معرفی برخی از پروژه ها و برنامه‌های پیش بینی شده در راستای شهر دوستدار کودک پرداخت و خاطرنشان کرد: این پروژه ها عبارتند از پارک مهارت، پارک چهار باغ کودکی، بوستان نقاشی، بوستان مهر، بوستان یزد سند آرزوها، جانمایی و نصب صندلی کودک، پایش شهر، تهیه اطلس جامع کودکان شهر، رویداد عکاسی کودکان و سایر برنامه هایی که در آینده از آنها رونمایی خواهد شد.

عزیزی بندرآبادی با تقدیر و تشکر از تلاش های مهندس فرهمند در شکل‌گیری ساختار اداره شهر دوستدار کودک در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری، بیان داشت: این رویداد، حرکتی است که نیاز به یک اتفاق نظر و خرد جمعی دارد و نقش رسانه ها و خبرنگاران در این زمینه بسیار مهم است. رسانه‌ها باید پایشگر ما در شهر باشند و اقداماتی که در شهر انجام می‌شود را گزارش کنند تا نقاط ضعف و قوت آن را برطرف کنیم و برنامه ها را به صورت کامل اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه برای شناسایی بیشتر نیازهای شهر دوستدار کودک اقدام به پایش شهر یزد کرده‌ایم اظهار داشت: وظیفه ایجاد زیر ساخت ها و بررسی تراکم امکانات بر عهده شهرداری است و باید سرانه امکاناتی همچون مهدکودک، فضای سبز، اتاق مادر و کودک را تعیین و مواردی مانند کودکان معلول، بیمار و اتباع را شناسایی کند.

شهرداری یزد اراده خود را برای حل مشکلات کودکان نشان داده است

شهردار یزد در پاسخ به این سوال که شهرداری چه برنامه‌ای برای ساماندهی و عدم سوء استفاده از کودکان دارد، توضیح داد: اگر به عنوان شهر دوستدار کودک و دوستدار معلول و شهر پایلوت دسترس پذیر معرفی شده‌ایم به این معناست که اراده خود را در این زمینه نشان داده‌ایم تا شهر را آنطور که مطلوب است بسازیم و قطعا مملو از ایراد و اشکال و کارهای انجام نشده زیادی هستیم. بنابراین این ایرادات کارهایی است که باید در آینده انجام شود تا ما به شهر مطلوب خود دست یابیم.

حل معضل متکدیان و کودکان کار به مدیریت یکپارچه شهری نیازمند است

وی حل معضل متکدیان و کودکان کار را نیازمند تحقق مدیریت یکپارچه شهری دانست و تصریح کرد: متولی بخشی از این موضوع اداره بهزیستی و بخشی دیگر مربوط به سایر نهادها مانند نیروی انتظامی است. واقعیت این است که اجراییات شهرداری قدرت اجرایی چندانی ندارد و نمی‌تواند اقدامات زیادی را انجام دهند اما سایر نهادها و ارگان‌ها باید با یکدیگر همکاری کنند و این نیاز به یک اتفاق نظر دارد

ساماندهی اتباع بیگانه به حل مشکل تکدی‌گری و کودکان کار منجر می‌شود

جمال الدین عزیزی بندرآبادی با بیان اینکه با توجه به اقداماتی که طی چند وقت اخیر انجام شده کمتر شاهد تکدی‌گری و کودکان کار در شهر یزد هستیم، ادامه داد: ساماندهی اتباع بیگانه یزد موضوع دیگری است که در زمینه حل مشکل تکدی‌گری و کودکان کار باید انجام شود تا شاهد این باشیم که کودکان از هر جنس و نژاد و قومیتی که هستند حداقل در شهر ما دیگر تکدی‌گری نداشته باشند.

وی در خصوص اقداماتی که برای مناسب سازی بوستان ها و پارک های شهر برای کو

دکان انجام خواهد شد، گفت: بخشی از کار مربوط به وضعیت کالبدی و فیزیکی پارک ها مثل مسیرها، وسایل بازی و ورزشی موجود در پارک، خدمات مختلفی که ارائه می شود و حتی سرویس های بهداشتی و آبخوری است که همه این موارد باید به نحوی باشد که کودکان بتوانند از آن استفاده کنند.

عزیزی بندرآبادی بخش دیگر اقدامات انجام شده در پارک‌های شهر را مربوط به مسائل اجتماعی و بافت جمعیتی حاضر در پارک دانست و عنوان کرد: این بخش مربوط به برنامه های مختلف مثل نقاشی و عکاسی است که نیازهای کودکان را برطرف کند. این موضوع باز هم به بحث ساماندهی اتباع برمی‌گردد و برنامه ما در بحث شهر دوستدار کودک نیست.

نیازهای همه کودکان شهر را فارغ از جنسیت و قومیت او فراهم می‌کنیم

وی با تاکید بر اینکه می‌بایست برای کودکان اتباع که در شهر ما زندگی می کنند هم برنامه داشته باشیم، اذعان کرد: تبعیض قومیتی جزو اهداف ما نیست و برنامه مورد نیاز هر کودکی را فارغ از جنسیت و قومیت او فراهم می‌کنیم چرا که همین کودک در همین شهر و محیط رشد می کند و اگر ما به او رسیدگی نکنیم باعث بروز مشکلات عدیده اجتماعی در آینده خواهد شد.

شهردار شهر جهانی یزد در واکنش به سوال خبرنگار بشارت مبنی بر اینکه با توجه به حل مشکل فقر مسکن کودکان در شهرهای دیگر دوستدار کودک کشور، شهرداری یزد چه برنامه‌ای در این خصوص دارد، پاسخ داد: موضوع مسکن کودکان به شهرداری ارتباطی ندارد و دستگاه‌های دولتی باید پیگیر آن باشند!!

دیدگاهتان را بنویسید