در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد مطرح شد:

نماینده یزد: قطع سهمیه آب چادرملو مدیر شجاع می‌خواهد که نداریم/ استاندار: به واسطه قراردادهای بلند مدت قطع سهمیه آب چادرملو ممکن نیست

محمدصالح جوکار نماینده یزد در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: قطع سهمیه آب چادرملو مدیر شجاع می‌خواهد که در استان نداریم. محمدعلی طالبی استاندار یزد نیز در واکنش به این اظهارات پاسخ داد: به واسطه قراردادهای بلندمدت، قطع سهمیه آب چادرملو ممکن نیست.


پنجاه و هشتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با محوریت بررسی نحوه تامین و تخصیص آب مورد نیاز واحدهای صنعتی و قیمت جبرانی اضرار آب مورد استفاده در فعالیت های اقتصادی و صنعتی و همچنین قیمت آب مصرفی انتقالی، به ریاست استاندار و با حضور نماینده یزد و اشکذر در مجلس و مدیران ارشد استان در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان یزد برگزار شد.

مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز شجاعت مدیران را می‌طلبد

نماینده یزد و اشکذر در مجلس کمبود منابع آبی را بزرگترین مسئله استان یزد برشمرد و گفت: در حال حاضر می‌توان گفت در بحث سرمایه مشکلی نداریم اما ساز و کاری که تولید ثروت بکند وجود ندارد اگر مسئله اساسی استان آب است باید یک راهبرد اساسی برای توسعه استان در نظر بگیریم.

وی از مدیریت آب و انتقال آب به عنوان دو نکته اساسی نام برد و گفت: ۵۵ سال است که برداشت آب از دشت اردکان را ممنوع کرده اند اما باید دید در این چند سال چه کردند.

محمد صالح جوکار با تاکید بر اینکه نمی‌توان با ممنوع کردن، مردم را وادار به مهاجرت کرد گفت: نباید تمدن و فرهنگی که قدمت تاریخی دارد را با ممنوع کردن نابود کنیم. چنانچه هیئت وزیران و چه نمایندگان مجلس این قوانین را مصوب کند ما باید برای این موضوع راهکار تعیین کنیم. باید دید از سال ۱۳۵۷ تا به امروز چقدر چاه غیر مجاز حفر شده و به چه میزان آب از این چاه های غیرمجاز برداشت شده است. این یک اقدام شجاعانه را طلب می کند که این شجاعت را نداریم.

خدا می‌داند تخصیص آب به واحدهای صنعتی بزرگ چیزی جز ضرر ندارد

وی افزود: ۱۵ سال است که یک واحد صنعتی تخصیص آب گرفته و یک مدیر شجاع پیدا نمی‌شود که آن را باطل کند. مدیرعامل آب منطقه ای می‌تواند گزارش این موضوع را به دادستانی ارائه کند. قوه قضاییه برای همین موضوع ایجاد شده است. این همه آب سالیان سال معطل مانده است خدا می داند که به غیر از ضرر هیچ چیزی برای استان نداشته است.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد با انتقاد از عدم استفاده از منابع آبی استان و عدم بازچرخانی آب گفت: همین موضوع باعث سوء استفاده استان های همجوار می شود و با تهیه تصاویری از دریاچه های استان از عدم بازچرخانی آب در یزد انتقاد می کنند. از سال ۹۲ تا الان چندین دستور برای ابطال این تخصیص ها صادر شده اما اقدامی صورت نگرفته است بنابراین می توان نتیجه گرفت که مدیریت وجود ندارد.

هیچ کس با هیچ بهانه ای نمی تواند توسعه استان را متوقف کند

وی با تاکید بر اینکه هیچ کس با هیچ بهانه ای نمی تواند توسعه متوازن و پایدار استان را متوقف کند یادآور شد: وقتی گفته می‌شود در محور عقدا مهریز صنایع پر آب خواه ایجاد نشود نباید دوباره مجوز صادر کنیم. سازمان صمت استان مجوز صادر می کنند و وقتی مجوز به صنعتگر داده می شود در همین محور سرمایه گذاری می کند و ادعای مجوز هم خواهد داشت و کسی هم نمی تواند ممانعت کند.

جوکار در خصوص آب انتقالی خلیج فارس یزد توضیح داد: برداشت آب چادرملو از منابع آبی استان محدود بوده و زمان آن تمام شده است چرا اقدامی برای قطع برداشت چادرملو صورت نمی‌گیرد. باید در این مسائل جدی باشیم و این منابع را به صنایع دیگر تخصیص دهیم.

وی با انتقاد از حفر چاه و برداشت استان های همجوار تا مرزهای استان یزد تصریح کرد: چرا ما هیچ چاهی نداریم. اگر حفر چاه و برداشت آب ممنوع است برای آنها هم این محدودیت وجود دارد و باید فکر جدی‌تری کرد. باید دید خود را وسیع کرده و با اجرای قوانین در محدوده استان، برای صنایع و کشاورزی و صنعت و معدن ایجاد مشکل کنیم این گناه نابخشودنی و غیر قابل قبول است.

نماینده یزد و اشکذر با بیان اینکه بحث بازچرخانی پساب بسیار مهم است گفت: تخصیص پساب یزد باید به خود یزد باشد نه اینکه به جای دیگر برود. بحث انتقال آب هم مسئله اصلی استان است و هر کسی دلش به حال این استان می‌سوزد باید بحث انتقال آب مسئله اصلی او باشد.

متاسفانه برای محل مصرف آب انتقالی خلیج فارس برنامه ریزی نکردیم

استاندار یزد با اشاره به محدودیت‌های منابع داخلی آب استان یزد تصریح کرد: باید نگاه اصلی ما به تامین آب از منابع خارج از حوزه باشد. انتقال آب خلیج فارس نه با ظرفیت کامل اما انجام شد و نکته‌ای که وجود دارد این است که متاسفانه برای همین ظرفیت محدود هم برنامه‌ریزی و محل مصرف را تعریف نکردیم. بنابراین نمی توانیم مطالبه آب بیشتری از این خط داشته باشیم چرا که این ظرفیت سازی چه در مجموعه چادرملو و چه در حوزه صنعت استان اتفاق نیفتاد.

وی با تاکید بر اینکه باید محل مصرف آب انتقالی از دریای عمان مشخص شود یادآور شد: بر همین اساس هم ایجاد پهنه‌های صنعتی را مطرح کردیم تا مصرف آب را تعریف کنیم منتها باید توجه داشت که دیگر نمی توان فرصت را از دست داد. با وجود بعضی از اختلاف هایی که در سالهای قبل در مورد مسائل انتقال آب وجود داشت فرصت‌های بسیار زیادی را از دست دادیم.

استفاده از ظرفیت شورای تامین استان برای تامین آب صنایع

محمدعلی طالبی با اشاره به اینکه برای تامین آب بخش صنعت از همه ظرفیت های استان از جمله شورای تامین استفاده کردیم تصریح کرد: هر چند مصوباتی مبنی بر ایجاد محدودیت برای صنایع آب‌بر در دشت یزد اردکان وجود داشت اما آن جایی هم که لازم بود این حمایت را برای بخش صنعت به وجود آوردیم تا بتوانیم از ظرفیت های آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در مصوبه هیئت دولت حتماً اصلاح لازم است اما این اصلاح باید به سمتی برود که دست استان باز شود و شاید حتی لازم باشد که قیمت های متفاوتی را برای آب داشته باشیم.

لزوم افزایش اختیارات استان برای مدیریت مصرف آب

طالبی در ادامه خاطرنشان کرد: مدیریت آب در استان و کشور مستلزم اصلاح قوانین یا از طریق مصوبات دولت و یا از طریق مجلس است تا دست استان باز باشد به همین دلیل از نمایندگان استان می‌خواهیم که در این مورد همکاری لازم را انجام دهند.

عدم امکان قطع سهمیه آب صنایع بزرگ به دلیل قراردادهای بلندمدت

وی در خصوص قطع آب بخشی از صنایعی که می توان آب مورد نیاز آن را از خلیج فارس تامین کرد، گفت: این مهم نیازمند اختیارات بیشتر در استان است. یعنی ما می‌خواهیم این کار را در استان انجام دهیم اما به واسطه قراردادهای بلندمدتی که برخی از این شرکت‌ها در گذشته منعقد کرده اند از نظر حقوقی دست استان بسته است بنابراین لازم است تا این اختیارات از طریق اصلاح قوانین افزایش پیدا کند.

عالی ترین مقام اجرایی استان با بیان اینکه در مورد تخصیص آب سیاستگذاری استان باید مورد توجه باشد عنوان کرد: برای عدم اختصاص آب به صنایع آب‌بر مستقر در دشت یزد اردکان توافق کردیم در استان پهنه های جدید صنعتی که تعریف شده را دنبال کنیم که جانمایی مناسبی هم صورت گرفته و هر دو محل نزدیک به خط عبوری خلیج فارس و خط پساب است.

وی با اشاره به طرح هایی که از ابتدای انقلاب تا امروز مجوز و زمین اخذ کرده اما کاری انجام نداده اند اظهار کرد: خلع ید واحدهای غیرفعال، حقوقی و زمان‌بر است اما این اقدام را آغاز و وارد فرایند ابطال تخصیص آب آنها شده‌ایم و حتی اگر نیاز به مصوبه شورای تامین هم باشد این آمادگی را داریم تا به آب منطقه‌ای کمک کنیم تا مجوز تخصیص آب ابطال شود.

دیدگاهتان را بنویسید